Klik hier voor twee weken toegang tot de beste structuur- en focusworkshops voor €5

Wat ik zo’n beetje eet op een dag

What I eat in a day – ik vind het altijd heerlijk om te lezen bij anderen. Vandaag is het eindelijk (haha) zover en deel ik wat ik zo’n beetje eet op een dag. Niet echt een eetdagboek, maar wel hoe mijn dagen er over het algemeen uitzien qua eten.

Leestijd

Ik heb niet echt ‘eetregels’ of zo, maar ik let wel op een aantal dingen qua voeding. Wat ik belangrijk vind:

  • dat het VET lekker is. Ik doe echt moeite voor heel erg smaakvol eten waar ik blij van word.
  • dat mijn voeding hoofdzakelijk gezond is. Het is niet alsof alles gezond moet zijn, maar ik wil wel dat er een hele gezonde basis is. Daardoor voel ik me fysiek lekkerder.
  • dat ik niet elke dag vlees eet en dat we ’s avonds vooral vegetarisch koken.
  • dat ik zonder schuldgevoel alles kan eten wat ik wil eten. Dat betekent niet dat ik mijn gezicht de hele dag volduw met croissants en pizza, maar wel dat ik alles ‘mag’ eten. Dat er geen ‘cheat‘ eten bestaat of eten waar ik me schuldig over voel. Voor mij past alles wat ik lekker vind namelijk in mijn eetpatroon. En het is mijn eetpatroon, dus ik ben degene die dat bepaald, haha.

Ontbijt

Ik heb vier favoriete ontbijtjes:

  • havermout op basis van amandelmelk, met banaan en pindakaas.
  • volkoren beschuitjes met pindakaas en pure hagelslag.
  • yoghurt met homemade muesli en fruit (liefst banaan)
  • roombotercroissant

Die laatste bewaar ik voor in het weekend en de eerste drie wissel ik doordeweeks af. Soms zit ik in een havermoutfase, soms eet ik elke dag het liefst yoghurt en soms eet ik elke dag wat anders.

Lunch

Ik lunch elke dag wat anders.

Vaak kook ik ’s avonds teveel zodat ik de dag erna nog een superlekkere lunch heb. Ik kook dus regelmatig dingen die ik de dag erna nog goed kan opwarmen of die niet ‘vies’ worden als je ze een nachtje bewaard.

Denk aan pastasalades, ovenschotels, dat soort dingen.

Als ik geen kliekjes heb van de dag ervoor, maak ik graag:

  • een gezonde salade
  • (geroosterde) volkoren boterhammen of crackers met huttenkäse, avocado en kipfilet of zalm
  • (geroosterde) volkoren boterhammen met een gebakken eitje, kaas en avocado
  • of gewoon een bammetje met kaas en augurk of zo
  • ik lunch ook weleens met yoghurt (met muesli en fruit) of havermout als ik zin heb in zoet
  • ik bouw ook weleens een soort ‘club sandwich’ met geroosterde volkoren boterhammen, kipfilet, krokant gebakken bacon, een eitje, avocado, mayo en ketchup – zo lekker

Je merkt wel dat ik graag een klein beetje moeite doe voor mijn lunch, haha, ik geniet er altijd zo van, die pauze middenop de dag.

Avondeten

’s Avonds eten we altijd lekker en meestal gezond. Je vindt bij recepten in eten veel gerechten die wij regelmatig eten. Negen van de tien keer koken we vegetarisch en negen van de tien keer iets gezonds. Inmiddels hebben we een hele database (lees: de Allerhande app met onze favorieten, haha) met vet lekkere en vet gezonde recepten waardoor we nooit lang hoeven te zoeken. Maar we gooien ook zeker weleens een zak patat in de airfryer!

Een keertje in de week laten we iets thuisbezorgen om te eten, meestal is dat iets van een pokebowl of sushi, ik houd ook van taco’s en laatst ‘ontdekten’ we een Syrisch restaurant hier in Zwolle (Dima’s Kitchen) waar ik nu telkens aan denk, geweldig eten.

Snacks en drinken

Ik leef voor snacks.

Voor eten in het algemeen, eigenlijk.

Op dit moment zit ik echt in mijn stroopwafelfase. ’s Ochtends tijdens mijn pauze neem ik een kop koffie en een stroopwafel. Man wat zijn die dingen toch lekker. En ze blijven lekker, hoe vaak je ze ook eet, haha.
Sowieso is de ochtend mijn ‘zoete snack’ moment. Ik heb dan altijd zin in wat zoets. Love speculaasjes ook, trouwens. Of een stuk chocola.

’s Middags ga ik vaker de hartige kant op. Een paar maanden geleden ontdekte ik de ‘Mexicaanse Mix’ van de AH, een mix met gepofte mais en allerlei andere hartige zoutjes, vet lekker. Soms ga ik voor noten (ik houd erg van cashewnoten), soms voor paprikachips (oh, man), soms voor iets van een babybel of augurken.

En soms gewoon een stuk fruit.

Na het eten eet ik ook meestal wat fruit of nog een koekje bij de (caffeïnevrije) koffie.

Over drinken: ik drink tot een uur of 14 koffie met caffeïne, meestal een kopje of 3, maximaal 4. Als ik daarna nog zin heb in koffie, neem ik caffeïnevrije. ‘Vroeger’ dronk ik altijd cappuccino’s met magere melk, maar ik heb mezelf aangeleerd om gewoon zwarte koffie te drinken. Een cappuccino is nu een treat in plaats van een gewoonte.

Laatst heb ik een theepot gekocht omdat ik voor thee maar heen en weer naar de keuken bleef lopen. Ik ben helemaal verzot op verse gemberthee, dat drink ik de hele dag door. Nooit gedacht dat ik zo iemand zou worden die liters thee op een dag drinkt, maar zo is het nu dus wel.

En verder: bruisend water, soms met limonadesiroop of citroensap.
Ik ben totaal fan van kombucha en dan vooral die van Butcha, de Ginger Kaffir Lime. Maar dat is wel iets wat ik ‘bewaar’ of zo, dat drink ik niet elke dag. Zelfde verhaal met Cola Zero. Drink ik soms als ik er echt zin in heb.


Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.