Klik hier voor twee weken toegang tot de beste structuur- en focusworkshops voor €5

Tips om (meer) vega te eten (als je dat zelf wil)

Om me heen hoor ik veel dat mensen wel minder of geen vlees zouden wíllen eten maar denken dat dat mission impossible is. Nou, geloof me, zo lastig is het helemaal niet! Ik geef vandaag wat tips als ervaringsdeskundige.

Leestijd

Waarom vega?

Allereerst, je moet zelf weten wat je eet. Als je niet vegetarisch wil eten, dan is dit artikel absoluut geen dwangbuis en ik wil ook zeker niet een activistisch artikel schrijven. Ik schrijf dit puur omdat ik om mij heen vaak hoor dat men het lastig vindt om creatief te zijn met vegetarische maaltijden maar het eigenlijk wél willen. Vaak blijft het lastig doordat recepten wel vlees bevatten, doordat je graag terug valt op bekende recepten (want wat in vredesnaam moeten we vanavond nou weer eten) of omdat je vlees gewoon mega lekker vindt.

Vegetarisch noem je jezelf als je geen vlees en vis eet. Nou zit er natuurlijk ook heel veel tussen vegetarisch ZIJN of vegetarisch ETEN. Je kunt ook gewoon af en toe andere keuzes maken. Sommige mensen noemen zichzelf dan flexitariër, ik noem het gewoon mensen. Ik deel graag wat tips, want als je nu elke dag vlees eet, zou het al geweldig zijn als je een paar dagen in de week een andere keuze zou kunnen maken. Waarom? Hieronder vier redenen waarom je ervoor zou kunnen kiezen om wat minder of geen vlees te eten. Nogmaals, dit is geen betoog dat je dit MOET doen, kies zelf wat voor JOU klopt en goed is. Ik wil jullie dan ook vragen om onder dit artikel geen betogen te schrijven over hoe jij vindt dat het moet, of hoe je vindt dat een ander (of ik) het verkeerd doet. Als je wat wil delen, deel dan tips om het gemakkelijker te maken ALS iemand het wil. Iedereen heeft zijn eigen normen en waarden en iedereen heeft zijn eigen waarheid, laten we elkaar dus in onze waarde laten! 🙂 <3.

Hoe ik het zelf invul? Ik zelf kook thuis nooit met vlees, en kies in restaurants altijd ook voor een vleesloze maaltijd. Wel eet ik af en toe vis, maar houd dit gemiddeld op eens per twee weken bijvoorbeeld. Ook als ik reis eet ik af en toe wel vlees, omdat ik het ook belangrijk vind om voldoende voedingstoffen binnen te krijgen. Bijvoorbeeld in Colombia had ik op veel plekken moeite met het vinden van andere opties. Als het er was ging ik ervoor, maar ik heb een paar keer kip gegeten. Als ik dan vlees eet, geniet ik er wel echt van en eet ik ook heel bewust. Ook een andere uitzondering is als ik eet bij iemand die er geen rekening mee heeft gehouden en het anders weggegooid wordt. Meestal eet Luuk het gewoon op, maar vlees weggooien vind ik nog oneerbiediger dan opeten dus dan zou ik het eten. Eigenlijk gebeurt dit bijna nooit hoor, maar meer even ter illustratie.

  1. Je eigen gezondheid
    Afgezien van de valkuilen die ik hieronder opnoem is er bewezen dat mensen die geen vlees eten minder kans hebben op hart en vaatziektes.
  2. Het milieu
    Vleesproducten hebben een grote ecologische voetprint. Hier is heel veel over te vinden maar de grootste punten hierin vind ik dat vleesproductie onwijs veel water kost. Om het beeldend te maken; 1 dag geen vlees eten bespaard net zoveel water als 1 maand niet douchen. Damn. Ook omdat vee mest produceert en dat dat methaan en lachgas uitstoot wat respectievelijk 25 en 310 keer zo slecht voor de ozonlaag is dan CO2. Het vee moet ook vervoert moet worden, wat ook weer bijdraagt aan een gigantische ecologische voetafdruk.
  3. Dierenwelzijn
    Dit snapt iedereen. Omdat wij als mens niet veel willen betalen voor een stuk vlees moeten boeren zo min mogelijk kosten maken om winstgevend te zijn. Dit gaat uiteraard ten koste van het dierenwelzijn. Ik kan hier heel lang over door praten maar ik wil geen effect op je hebben als zo’n akelig anti-bont filmpje. Hoewel het goed is dat ze er zijn, die filmpjes, dat wel. Als je echt wilt weten hoe het is voor een dier, is er genoeg over te vinden online waar je zo van schrikt dat je spontaan het vlees laat staan.
  4. Mondiaal maatschappelijk belang
    Dit laatste punt weten niet veel mensen. De wereldvoedselvoorraad kan veel groter zijn als mensen plantaardig voedsel eten van alle landbouwgrond wat nu gebruikt wordt om veevoedsel van die maken. Helemaal niet zo logisch dus.

Mensen geven vaak als tegenargument dat plantaardig voedsel verbouwen óók zorgt voor ontbossing. Dat het ook een ecologische voetafdruk heeft. Ja, klopt. We zouden een stuk meer lokaal kunnen gaan verbouwen en een stuk meer lokaal kunnen gaan kopen en dat zou al schelen. Alsnog is de ecologische voetafdruk van zeven vegetarische burgers kleiner dan één normale burger (vegetarische slager). Just saying.

Valkuilen voor je gezondheid? Overall voel ik mij beter nu ik geen vlees eet. Mijn buik is rustiger en ik vervang het automatisch door meer groentes. Wel let ik goed op dat ik aan mijn eiwitten kom, dat ik producten eet waar genoeg ijzer in zit en ook dat ik let op vitamines zoals B12. Ik heb dit onlangs nog laten testen, want met mijn eetschema dacht ik echt dat ik er niet aan zou komen. Ik reageer qua buikklachten ook op veel groentes dus soms krijg ik naar mijn mening te weinig binnen. Ondanks dat was alles nog helemaal goed. Prima te doen dus.

Laten we aan de tips beginnen 🙂

Op de foto zie je een recept van Cynthia, klik hier om naar het artikel te gaan.

Geef jezelf de tijd

Beter gezegd nog; GUN jezelf de tijd. Als je gewend bent om veel vlees te eten kan het wel lastig zijn om zo ineens cold turkey (ha!) te gaan. Je kunt ook starten met alleen je avondmaaltijden of juist alleen je lunches. Of je bekijkt het anders en je kiest vleesvrije dagen in je week. Dit kun je langzaam uitbouwen als je er steeds creatiever in wordt en het dus ook gemakkelijker wordt. 

Vleesvervangers zijn LIFE

Thank god voor de Vegetarische Slager. Dat bedrijf heeft ECHT een voedselrevolutie in gang gezet. Bedrijven die vleesvervangers maken groeien jaarlijks gigantisch. Dat komt omdat dit de gemakkelijkste manier is om vegetarisch te gaan eten. Je hoeft eigenlijk niet na te denken over je maaltijden want er is altijd wel een vervanger voor handen. Curry? Vegetarische kipstukjes. Lasagne? Vegetarisch gehakt. Boerenkool? Vegetarische spekjes. So. Damn. Easy. Dit zijn ook allemaal gerechten waarbij het niet draait om de smaak van het vlees. Overigens smaakt het heel erg gelijkwaardig, maar in dit soort gerechten is het meer opvulling en een proteïnebron dan echt de hoofdrolspeler van het gerecht. Hierdoor merk je niet eens dat er wat anders door zit dan normaal.

Fastfood opgeven? Ben jij gek!

Kijk, ik probeer heus wel gezond te eten. Maar een broodje kroket is gewoon één van de beste uitvindingen naast de iPhone. Vegetarische kroketten zijn godzijdank mega goed verkrijgbaar. Bij de snackbar, maar ook voor thuis! Die van De Vegetarische Slager vind ik zelf het lekkerst. Na het uitgaan snacken doe ik ook. Niet dat ik nog zo vaak uit ga (granny life is creeping op on me) maar als ik ga dan, moet er gesnackt worden. Ik kies meestal voor een broodje groente kroket, een pitabroodje met kaas of een kaassouflé. Als je meer keuze hebt dan kun je vaak ook nog wel kiezen voor een falafelwrap met feta. Lekker.

Dit recept wat ik schreef vind je hier! Een risotto met dadels en geitenkaas <3

Spread the word

Niet in de zin dat je anderen gaat bekeren, want dat vinden mensen over het algemeen heel vervelend haha. Wel om te vertellen dat jij die keuze wel hebt gemaakt, zodat ze op de hoogte zijn en mee denken waar nodig. Als je bij hen gaat eten, met hen gaat uiteten, communiceert wat gemakkelijker.

Leer wat bij

Het gaat ook wel een beetje vanzelf naar mate je meer gaat experimenteren, maar verdiep je even in de voedingswaarden die je nodig hebt. Let erop dat je genoeg eiwitten binnen krijgt, helemaal als je veel sport. Voorbeelden hiervan zijn peulvruchten, linzen, paddestoelen maar natuurlijk ook eieren, brood, rijst, noten, havermout, aardappels etc. Heel veel eten vormt een goede bron van proteïne. Ik let hier met avondmaaltijden vooral bewust op. Ik gooi bijvoorbeeld nog net even wat walnoten of paddestoelen door een pasta of ik gebruik een maaltijdvervanger waar het eigenlijk niet nodig was voor het recept. Ook eet ik als avond snack nog wel regelmatig een bakje kwark met wat fruit. 

Koop of huur leuke vega kookboeken

Als je vegetarisch wilt koken zonder vleesvervangers dan zijn kookboeken een leuke bron van inspiratie. Natuurlijk kun je ook een online mapje maken met leuke online recepten en zo een eigen kookboekje erop na houden. Vaak als je even uit je comfortzone wordt gehaald leer je wel veel, en zo ook met recepten. Je ervaart dan een beetje welke producten veel gebruikt worden of gemakkelijk zijn om te gebruiken en daar wordt je zelf ook weer creatiever van. Je hebt dan ook altijd wat inspiratie op de plank liggen. Ik zoek zelf altijd naar recepten waar niet teveel ingrediënten in moet en wat ook nog binnen aanzienlijke tijd op tafel staat. Ik heb doordeweeks geen tijd voor een uren lange stoofpot en ik heb ook geen zin in ingrediënten die alleen te vinden zijn in eco supermarkten in Amsterdam. Ik moet gewoon bij de Appie iets kunnen halen, voor een normaal bedrag, en in een normale tijd. Dus.

Dit recept van Cynthia vind je in een artikel met 10 van haar favoriete vega gerechten destijds. Je leest hem hier!

Breid je restaurant opties uit

Overal in Nederland zijn restaurants te vinden die vega zijn of vega vriendelijk zijn. Hier in Enschede kan ik eigenlijk altijd wel wat tofs vinden op een menukaart en er zijn ook een aantal volledig vegetarische restaurants.
Je hebt altijd restaurants die daar natuurlijk helemaal niet op gericht zijn. Als iemand voorstelt om naar een steakhouse te gaan geef ik gewoon eerlijk aan dat ik liever ergens anders heen ga of dat ik die keer dan even afhaak (als het een grotere groep betreft). Net zoals dat ik me aanpas als een vriendin geen sushi lust (ik heb er maar 2 gelukkig), passen zij zich ook aan in dit geval. Kwestie van vriendschap toch?

Verras mensen eens

Ik vind het onwijs leuk om voor een groepje mensen te koken. Niet te moeilijk maar wel creatief, omdat ik dat leuk vind. Ik vind het ook onwijs leuk om ze dan kennis te laten maken met lekkere vega recepten en dan achteraf te horen; mega lekker Em! Ga ik lekker op.

Als je een partner hebt die sceptisch is, probeer dan gewoon eens wat recepten uit en gebruik vleesvervangers zonder dit te melden. Wedden dat je partner het niet eens merkt? Luuk was eerst een mega vleeseter en nu mist hij het totaal niet. Ik probeer hem niet te ‘bekeren’ maar ik ben degene die elke dag kookt en dan beslis ik ook over het algemeen wat er op tafel komt. Hij eet nog wel z’n frikandel na het uitgaan en hij pakt in een restaurant ook zeker wel eens een vleesgerecht. Toch zie ik hem ook steeds vaker nadenken en gaat hij bij het bedenken van een maaltijd ook automatisch uit van vegetarisch eten. Ook hoor ik hem ook steeds vaker tegen anderen zeggen dat het simpelweg niet nodig is om zoveel vlees te eten en merk ik dat hij een beetje onbedoeld een vega ambassadeur aan het worden is haha. Het heeft hem denk ik gewoon enorm verrast. 

En jij, wat zijn jouw tips? Of heb jij juist wat aan deze tips?


Emmy ter Horst

Een beetje prettig gestoord en geobsedeerd door sushi. Verder ben ik ook GEK op ander lekker eten en ook op iets te vaak op vakantie gaan. Ik hoop dat je mijn schrijfsels leuk vindt, mocht je me ook op Instagram willen volgen dan kan dat via @emmystudiomint :)