Tips om meer groente te eten

Tips voor een gezonder leven, tips om minder te eten, maar tips om MEER groente eten die ontbraken nog. Ik vind het zelf ook wel eens lastig, en heb een aantal trucs voor je die mij echt helpen.

Leestijd

Laat ik even hand in eigen boezem steken. Ik vind het heel erg belangrijk om gezond te eten, om mijn lichaam te geven wat het nodig heeft. Daarentegen vind ik het ook heel erg belangrijk om te genieten en daarbij komt in mijn leven dus ook wel eens wat slecht eten bij kijken, net als bij iedereen denk ik. Het is ook erg makkelijk als je druk bent om simpele maaltijden te maken die snel op tafel staan want je heb de kracht er niet meer voor. Ik merk dat ik na drukke dagen ook eerder de neiging heb om mezelf te belonen met een maaltijd die ik écht heel lekker vind. En dat zijn dan ‘toevallig’ niet persé de meest gezonde. Maar, ik probeer het wel.

Ik ben ook best wel een klein kind. Ik vind groente niet altijd echt lekker. Ik zal in een restaurant niet snel een groente stoofpot bestellen en heb echt een hekel aan te zacht gegaarde groentes zoals we dat in Nederland met onze AGV’tjes toch wel vaak doen. Tijdens mijn zwangerschap vind ik groentes nog lastiger. Dat waren echt de items waar ik van kon gaan kokhalzen, terwijl ik het nog nooit zo belangrijk had gevonden om genoeg groentes binnen te krijgen.

Al met al heb ik zeker een aantal trucs die het voor mij gemakkelijker maken om genoeg binnen te krijgen, en die deel ik dan ook met liefde met je.

Smoothies

Die zag je wellicht wel aankomen. Ik knal er alles door, en ik drink gewoon een liter weg. Vaak zorg ik voor bladgroentes, avocado’s, en soms gooi ik er ook gewoon dingen door die nog liggen. Een restje wokgroente bijvoorbeeld. Dan voelt het heel random, maar door de toevoeging van fruit proef je daar echt niet wat van terug. Kiwi’s gooi ik er vaak doorheen en ook banaan. Deze hebben een vrij overheersende zoete smaak waardoor ik een groene smoothie ook wel echt als een toetje kan ervaren. Fruit in de vriezer is echt je vriend. Ik heb grote zakken gemixt rood fruit, maar ook pompoenblokjes, avocadoblokjes, noem het maar op. Je hoeft niet altijd alles vers in huis te hebben. Ik vul ze het liefst aan met water, of een mix van water en amandel-, kokos-, of havermelk. Een hoop jus d’orange geeft het dan weer teveel suikers mee in mijn boekje.

Soep

Voelt wellicht logisch na de vorige, maar is toch wezenlijk anders natuurlijk. Ik ben geen liefhebber van soep. Als één van de weinige mensen op aarde kan ik wel stellen dat ik nooit, maar dan ook nooit soep zou eten omdat ik het gewoon zo lekker vind. Ik heb structuur nodig in mijn hartige eten haha. Natuurlijk kan een smaak echt wel goed zijn, en dan dwing ik mezelf ook wel eens. Net als Cynthia vaak zegt over het sporten zeg ik dat over (soep) eten: het kan ook zonder zin.

De verse soeppakketten van de Albert Heijn zijn wel echt geniaal hierin. Andere supermarkten hebben ongetwijfeld gelijksoortige producten. Je hebt verspakketten die je nog moet snijden, maar je hebt ook pakketten in de koeling waar al je groentes al gesneden zijn en je de boel alleen nog hoeft te koken en te pureren. Hierdoor krijg je ook ineens lekker wat groentes binnen.

Voeg groentes toe waar kan

Een lunch kan natuurlijk een boterham met kaas zijn, maar dat kan ook een boterham met kaas, rucola en tomaat zijn. Bladgroente vind ik gemakkelijk toe te voegen aan lunches omdat het gewoon fungeert als sla. Rucola en kaas zijn ook echt complementerende smaken bijvoorbeeld, en daardoor heb je ook wel echt een lekkerder broodje. Rauwe spinazie vind ik ook heel goed smaken bij vis zoals tonijn of zalm, en wat dacht je van wat avocado op je bammetje? Gooi er dan gelijk wat cherrytomaatjes bij op.

Plan maaltijden in

Als je van te voren een planning maakt voor de week, wat je welke dag wilt gaan koken en eten, houd je je daar ook beter aan. Ik geef deze tip wel, doe daar zelf eigenlijk weinig mee moet ik bekennen haha, maar het werkt wel echt. Als je na een drukke werkdag ook nog moet gaan bedenken wat je moet gaan eten, dan is de gang naar thuisbezorgd.nl toch wat groter dan wanneer je de ingrediënten al hebt liggen.

Wat mij ook hierin helpt; ik heb een notitie in mijn telefoon met allemaal maaltijden. Elke keer als we iets nieuws eten wat beviel zet ik hem bij op het lijstje. Hierdoor hoef ik nooit echt te denken, maar kan ik gewoon het lijstje door scrollen. Je vergeet anders echt sommige maaltijden. Online recepten sla ik op in mijn bladwijzers/favorieten en in mijn notitie verwijs ik dan naar die link.

Maak fastfood achtige dingen, maar dan gezond

Pizzabodems van bloemkool, wraps van spinazie en guacamole als saus. Zoek een goed recept om je eigen groenteburger te maken en bak er een eitje op (ook heel gezond, ook al is het geen groente). Je hebt zelfs broodjes tegenwoordig waar groentes in zijn verwerkt. Ik weet niet hoeveel voedingswaarden er dan nog over zijn moet ik bekennen, maar ook hier kun je weer rauwe spinazie opgooien en wat dacht je van zoete aardappel uit de over in plaats van friet erbij? Ik maak ook vaak een aparte ‘salade’ van wat cherrytomaatjes met balsamico en basilicum (eventueel wat ui) erbij. Oke ja toegegeven; het liefst gooi ik daar wel een paar mozzarellabolletjes door haha.

Pizzabodems van groente zijn hier ook echt favoriet. Natuurlijk kun je die dan volgooien met 15 verschillende kazen maar je kan ook hier weer goede keuzes maken. Bijvoorbeeld een combinatie van bieten en geitenkaas. Top hem altijd weer lekker vol af met rucola en je hebt ook weer wat bladgroentes te pakken. En het smaakt ECHT wel naar pizza.

Je hebt overigens ook pasta gemaakt van bijvoorbeeld linzen, die smaakt echt prima en het is toch net een betere keuze! En dan heb ik het niet over calorieën, maar over voedingswaarden. Wat het nu echt doet voor je lijf. Een beschuit met Slankie is lekker laag in calorieën, maar je hebt er dan ook geen biet aan. Pun intended.

Taarten bakken met groentes

Brownies gemaakt van witte bonen, chocolademousse van avocado of een pumpkinspice taart met daadwerkelijk pompoen. Ja het kan, en het kan ook echt allemaal lekker zijn. Je moet wel bereid zijn wat dingen uit te proberen. Lijkt mij een briljante manier om je kind erin te luizen in ieder geval. Het kost wel tijd ja, maar Instagram ook.

Even tussen ons; ik zeg dit heel stoer maar je snapt wel dat ik ook niet elke avond Martha Steward ben hè. Ik scroll ook doelloos over de socials en ik heb ook niet altijd zin aan dit soort projectjes.
Ik merk wel dat als ik eenmaal een receptje heb gemaakt wat lekker is, dat ik hem dan ook gemakkelijker opnieuw maak. Omdat ik het ei dan niet nog eens hoef te leggen en al zeker ben van resultaat. Dus wat proberen zorgt er wel voor dat je het daarna gewoon weet en eerder uit je mouw schudt. Maar dat is met alles, je moet wel tijd investeren om nieuwe dingen te leren.

Verstop de groente

Dit werkt voor kleine kinderen en het werkt voor Emmy. Snijd de boel zo klein dat de structuur in ieder geval geen issue meer is. Ik maak geregeld risotto’s (of pasta) met paddenstoelen want ik weet dat paddestoelen heel goed voor me zijn maar ik moet die jongens niet zo in de mond voelen want die structuur, daar krijg ik echt een kokhalsneiging van. Kun je kinderachtig vinden, maar ik heb het echt een miljoen keer geprobeerd en ik blijf mijn mening helaas niet veranderen. Ik zou heel graag willen dat het anders was. Ik snijd ze dus heel klein, waardoor ik de structuur niet voel (smaak vind ik goed) en daarmee hark ik zo toch flink wat weg.

Eet eerst de groentes op je bord

Als we losse groentes hebben bij een maaltijd, en het zit er niet doorheen, eet ik eerst de groentes op. Tenzij het een maaltijd is waar het lekkerder is om van alles een beetje op je vork te hebben. Maar bijvoorbeeld losse broccoli of sperzieboontjes, dan eet ik die eerst op zodat ik me niet eerst vol eet met de andere dingen en zeker weten genoeg van de groentes heb gegeten.

Laatste tip; pak die kruidenpot vriendin. Warme groentes zijn gewoon echt lekkerder met een kruidje hier en daar en je voorkomt ook gelijk dat je overal alleen maar zout overheen gooit. Kruiden zijn an sich dan vaak ook weer goed voor je.

Heb jij hier wat aan? Heb je het nodig een artikel zoals deze?


Emmy Bovenhorst

Een beetje prettig gestoord, een gigantische dierenliefhebster, en geobsedeerd door sushi. Dat omschrijft mij goed! Verder ben ik GEK op lekker eten en iets te vaak op vakantie gaan. Ik hoop dat je mijn schrijfsels leuk vindt, mocht je me ook op Instagram willen volgen dan kan dat via @emmystudiomint