Klik hier voor twee weken toegang tot de beste structuur- en focusworkshops voor €5

Minder vlees eten

Door de jaren heen ben ik steeds minder vlees gaan eten. Eerst omdat ik gerechten zonder vlees minstens zo lekker vind, en nu ook steeds vaker vanwege het enorme dierenleed en het milieu. Wil jij ook minder vlees gaan eten? Ik geef je vandaag een aantal tips om die stap te maken.

Leestijd

Waarom je minder vlees zou kunnen eten, lijkt me niet iets waarover we heel erg in detail hoeven te gaan. Je weet het wel. Dierenleed, het milieu en de wereld. Ging ik eerst minder vlees eten omdat ik gewoon niet elke dag vlees hoefde, later werd ik me steeds bewuster van het verschrikkelijke dierenleed en het effect dat vlees eten op het milieu heeft. Ik ben geen vegetariër, ik noem mezelf ook geen flexitariër, alleen eet ik steeds wat minder vlees. Thuis kook ik vaak vegetarisch en ook buiten de deur maak ik steeds vaker vleesloze keuzes.

Toch eet ik af en toe nog wel vlees, maar véél minder dan vroeger. En elke dag dat je iets vegetarisch eet in plaats van vlees, helpt. Ik weet dat mensen dit lezen en denken: als je het zo erg vindt, waarom stop je dan niet helemaal met vlees eten? Ik snap die vraag, en ik overweeg het ook soms. Nu wil ik het nog niet compleet opgeven, omdat ik in een restaurant erg kan genieten van een stukje biologisch en goed klaargemaakt vlees. Thuis ga ik er wel steeds minder vaak voor – ik merk dat het me in de supermarkt ook steeds meer tegen gaat staan. En als ik vlees koop, probeer ik zoveel mogelijk voor biologisch te gaan.

Denk jij ook weleens: ik zou wat minder vlees willen eten? Maar vind je het lastig omdat het zo’n gewoonte is? Vind je het moeilijk om buiten het vlees om lekker te koken? Ik heb een aantal tips.

Tip 1: kleine stapjes

Ooit at ik elke dag vlees. Ik ben opgegroeid in een AGV-gezin: we aten praktisch elke dag aardappels, groente en vlees. Elke dag vlees eten was dus echt een gewoonte. Toen ik op mezelf ging wonen, ging ik anders koken en daardoor vanzelf minder vlees eten. Ik kookte vaker vegetarische gerechten omdat ik dat gewoon lekker vond (en nog steeds vind) en hoefde niet elke dag vlees.

Als jij nu ook elke dag vlees eet, is het wat drastisch om het roer ineens om te gooien en vegetariër te worden. De kans is groot dat je dat niet volhoudt. Probeer morgen eens een maaltijd zonder vlees te maken. Zoek op internet goede recepten zonder vlees en kook wat vaker iets vegetarisch. Zo kan je langzaam meer ‘vleesloze’ dagen inlassen en je zal merken dat het doodgewoon wordt om regelmatig vegetarische gerechten te maken. Als je eens begint met één dag in de week vegetarisch eten, kan je later vanzelf verdergaan met meer vleesloze dagen.

Tip 2: focus niet op vervangers

Het recept voor deze aardappel-groentecurry vind je hier.

Tip drie gaat dit compleet tegenspreken, maar: probeer niet vegetarisch te eten door je vlees simpelweg te vervangen door wat anders. Je vegetarische gehaktbal zal niet hetzelfde smaken als je gehaktbal van vlees. Het zal, zeker in het begin, een teleurstelling zijn als je je vlees 1 op 1 gaat vervangen door een vegetarische schijf of een ander vega product. Probeer wat creatiever te zijn met gerechten, maak lekkere soepen, salades, pasta’s, risotto’s en ovenschotels waarbij je zonder vlees gewoon niks mist.

Tip 3: Probeer vervangers

Nu spreek ik mezelf dus tegen, maar: er zijn écht ontzettend lekkere en goede vleesvervangers. Echt niet elke schijf en elke tofu smaakt goed en heeft een fijne textuur, maar ze zíjn er wel. Zeker als je minder vlees gaat eten zal je de vleesvervangers langzaam meer gaan waarderen omdat je het niet meer 1 op 1 vergelijkt. En er zijn gewoon echt goede vleesvervangers. Mijn favorieten:

Voor bij een AGV’tje:

  • De Valess satéburger is krokant, heeft een vleesstructuur en er zit satésaus in. SATÉsaus jongens.
  • De andere Valess burgers zijn ook lekker, maar die satévariant is echt mijn favoriet
  • De Vegetarische Slager Gehacktbal
  • De Vegetarische Slager Little Willies
  • De Vegetarische Slager Bratwurst
  • De Vegetarische Slager Gerooktje Speckjes gebruik ik graag bij een stamppot, hierdoor gebruik ik bijna nooit meer ‘echt’ spek

Voor in een salade, curry of andere gerechten (waarin vlees dus niet de hoofdrol speelt):

  • De Vegetarische Slager Rul Gehackt, al is dit van huismerken ook meestal heel prima
  • Albert Heijn Biologische Tofu Roerbakreepjes, deze worden lekker krokant als je ze bakt en vind ik top bij een curry of door een salade
  • De Vegetarische Slager Kipstuckjes: hierdoor eet ik nauwelijks kip meer. Dit smaakt gewoon beter dan kip en de structuur is fijner.
  • Noten, pitten en zaden geven lekker veel textuur én smaak. Dit vind ik altijd heel veel toevoegen in een salade of soep.
  • Falafel! Deze balletjes worden gemaakt van kikkererwten en ik ben er echt gek op.

Voor bij de patat (want even serieus, patat is een belangrijke maaltijd en daar moet een goede snack bij):

  • De Vegetarische Slager Kipnuggets – met lekker veel appelmoes
  • Gewoon een doodnormale kaassoufflé
  • Een vegetarische loempia

Dit lijkt wel een reclame voor De Vegetarische Slager, maar ik ben echt heel groot fan van hun producten. Heel veel van hun vleesvervangers lijken énorm op the real deal en dat maakt het heel erg gemakkelijk om minder vlees te eten en vaker te kiezen voor iets vegetarisch uit hun assortiment.

Tip 4: Geef groente de hoofdrol en wees creatief

Als je gewend bent om een gerecht op te bouwen rondom een stuk vlees, probeer dan eens anders te denken en groente de hoofdrol te geven in je maaltijd. Wat denk je van goed gevulde pasta’s, risotto’s, quiches, curry’s, ovenschotels, soepen – er is echt zoveel lekkers waarbij lekker veel groente gebruikt wordt.

Ga op zoek naar lekkere (en makkelijke, als je dat wilt) recepten en probeer eens wat nieuws. Ik houd echt van de Allerhande recepten, je kan daar ook selecteren op vegetarisch. Als je eens helemaal plantaardig wilt eten, kan ik de recepten van De Groene Meisjes aanraden. Wanneer je wat creatiever gaat denken, zal je merken dat er megaveel goede gerechten zonder vlees zijn. Je moet gewoon even verder denken! Je kan natuurlijk ook een mooi vegetarisch kookboek voor jezelf kopen en daar elke week een keer (of meerdere keren) wat uit maken.

Tip 5: Eet wat anders op brood

Persoonlijk eet ik niet vaak vlees op brood (op een broodje carpaccio na, maar dat eet ik lang niet elke week), maar als je dat wél graag doet, is het een idee om eens wat vaker iets anders op brood te eten. Natuurlijk kan je het heel makkelijk vervangen door wat zoets, zoals hagelslag, pindakaas, muisjes, Nutella, maar als je houdt van het hartige van vlees, zoek je waarschijnlijk wat anders. Daar heb ik wel tips voor!

  • Kaas. Kaas is life. Oude kaas, jonge kaas, geitenkaas, brie, blauwe kaas: ik wil het allemaal. Als je graag vegetarische kaas wilt, moet je daar even speciaal op letten. In veel kaas wordt dierlijk stremsel gebruikt uit de maag van een dood kalf.
  • Hummus: een spread gemaakt van kikkererwten. Hummus kan wat afschrikken omdat het zo’ vegahippieproduct is, maar het is gewoon heel smaakvol.
  • Baba ganoush, dit is gemaakt van geroosterde aubergines.
  • Sandwichspread.
  • Weer iets van De Vegetarische Slager: hun Filet Americain en Paté. Beide heel erg lekker en ze komen erg dicht in de buurt van the real deal.

 

Tip 6: Als je vlees eet, eet dan minder

Als je een maaltijd met vlees maakt, gebruik dan wat minder vlees dan normaal. Maak meer van ‘de rest’ van je gerecht, zoals groenten, aardappel, salade – waar je maaltijd ook uit bestaat. ‘Vul’ jezelf met deze lekkere dingen en zie het vlees als iets luxe wat je erbij eet. En: je kan natuurlijk overwegen het vlees dat je wel eet biologisch te kopen.

Als je vaker goede vegetarische gerechten maakt, wordt je het vanzelf met me eens: vlees maakt een gerecht niet lekker, wat jíj doet met je recept en gerecht maakt het lekker. Ik eet zelf steeds liever gerechten met groenten in de hoofdrol omdat ik daar zelf veel creatiever mee kan koken dan met vlees.

Dus: denk er eens over na wat minder vlees te eten. Misschien heb je wat aan mijn tips! Als je zelf tips hebt, deel ze dan zeker bij de reacties. En: het is fijn als we elkaar niet aanvallen op elkaars eetgewoonten en respectvol blijven. Dankjewel!


Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.