Klik hier voor twee weken toegang tot de beste structuur- en focusworkshops voor €5

Een gezonde mond

Ik was onlangs bij de tandarts, en die vertelde me dat ze tegenwoordig meer kijken naar de gezondheid van het tandvlees dan naar gaatjes. Ik raakte geïnspireerd en zocht tips voor jou en mij om onze mondjes zo gezond mogelijk te houden!

Leestijd

Ik ging altijd naar dezelfde tandarts, al vanaf het moment dat ik mijn eerste tanden had. Deze beste man is onlangs met pensioen gegaan en nu werd ik ondergebracht bij een jongere man. Deze complimenteerde mij met mijn mondgezondheid, en hij vertelde dus dat ze tegenwoordig vooral kijken naar de gezondheid van de gehele mond. Vroeger lag de focus heel erg op het voorkomen van gaatjes.

Ik kan me nog goed herinneren dat ik vroeger ook wel eens gaatjes kreeg. Toen ik jonger was lette ik lang niet zo goed op hoe ik poetste zoals nu. Ik heb nooit echt angst gehad voor de tandarts. Met dat soort dingen denk ik altijd ‘het is niet fijn maar het zal toch moeten dus even doorzetten’. Ik weet echter dat er mensen zijn die wel echt een heel grote angst hebben, dat wil ik niet ontkennen.

Vroeger kwamen ze op school, en dan moest je kauwen op van die tabletjes om te zien hoe je had gepoetst. Super gênant natuurlijk als jij overal dat spul had zitten dus dat zette je wel aan het denken.

Net als met al mijn persoonlijke hygiëne en ook beauty rituelen, ging ik daar al snel meer op focussen en ik heb dan ook nooit gekke dingen gehad. Ik heb twee verstandskiezen moeten trekken wat geen pretje was, maar verder geen enge zaken die voorkomen hadden kunnen worden.

Ik geef nu wat tips die ik zelf ook opvolg waardoor ik mijn mond zo gezond mogelijk houd.

1. Elektrisch poetsen

Ik hoor mensen ook wel eens zeggen dat ze dit onzin vinden maar het is toch echt geen onzin. De hoeveelheid bewegingen die zo’n apparaat maakt kun jij met de hand in twee minuten nooit voor elkaar krijgen. Bovendien zijn de kopjes vaak kleiner dan gewone tandenborstels waardoor je overal beter bij komt. Ook zet je minder druk met een elektrische tandenborstel waardoor je je tandvlees minder snel beschadigd.

2. Flossen/ragen

Je hebt het ook vast eens gehoord, en je doet er wellicht niks mee haha. De mondhygienist die je vertelt om stokertjes te gebruiken om ook tussen je tanden te reinigen. Hij/zij prikt in je tandvlees, het gaat bloeden, en je valt door de mand. Jaren lang was ik hier slecht in. Ik dacht ‘ja natuurlijk bloedt het, je prikt erin!’ Maar eigenlijk sinds een paar jaar houd ik dit goed bij en nu bloed het dus ook echt niet meer. De richtlijn is elke dag maar om de dag lijkt er meer op bij mij. Mijn tandvlees bloedt dan ook nooit meer en de tandarts complimenteerde me dus onlangs over de gezondheid van mijn tandvlees.

3. Mondhygienist

Naast de tandarts elk half jaar of jaar (ik mocht nu een jaar wachten) bezoek ik elk jaar de mondhygienist. Zij verwijdert al het eventuele tandsteen en polijst mijn tanden voor een frisse kleur. Ik heb vroeger een beugel gehad en daarna heb ik boven en onder een stangetje gekregen achter mijn tanden. Dat is voor mij heel fijn want daardoor bewegen ze niet, maar daar gaat wel eerder tandsteen bij zitten. Belangrijk dus om dat weg te laten halen want dat kun je zelf niet. Eens per jaar is perfect. Voorkomen doe je overigens door zo goed mogelijk te poetsen, maar het is ook een stukje genetische aanleg hoeveel tandsteen je aanmaakt vertelde zij mij.

4. Poets je tong

Vergeet ook je tong niet te poetsen, hierop verzamelen zich ook bacteriën. Je zult hierin ook verschil merken in je adem.

5. Hersteltijd

Ik hoef je niet te vertellen dat je twee keer per dag je tanden moet poetsen, en ik hoef je ook niet te vertellen dat frisdranken en/of roken slecht zijn voor je gebit. Ze zeggen dat je het beste maximaal 5 tot 7 keer op een dag kunt eten zodat je gebit tussendoor tijd heeft om te herstellen. Als je iets zuurs hebt gegeten of gedronken (vruchtensappen vallen daar ook onder) wacht dan een half uur met het poetsen van je tanden. Kaas is dan weer heel gezond voor je tanden.

6. Teveel is ook niet goed

Uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat het gebruik van mondwater je mondgezondheid ook ten negatieve kan beïnvloeden. Het kan irriterend werken waardoor je bijvoorbeeld aften kan krijgen. Overdrijf het dus niet, ik gebruik nu altijd Zendium tandpasta en sindsdien heb ik vrijwel nooit meer een afte gehad.

7. Vitamines

Vitamine D en Omega 3 vetzuur zijn heel erg belangrijk voor de gezondheid van je mond. Zorg dus dat je hier genoeg van binnenkrijgt. Afgezien van je mond zijn dit sowieso twee hele belangrijke om goed op peil te houden voor je algehele gezondheid.

8. Let op bij zwangerschap

Wat ik zelf ook pas leerde in mijn zwangerschap, is dat het heel belangrijk is om een gezonde mond te hebben tijdens een zwangerschap. Vrouwen met paradonditus schijnen tot 7 keer meer kans te hebben op vroeggeboorte en baby’s met een lager geboortegewicht. Als je twijfelt of je dit hebt, bespreek dit dan zo snel mogelijk met je tandarts.

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt gehad!

Bronnen:

allesoverhetgebit.nl
oergezondemond.nl
gezondemond.be


Emmy Bovenhorst

Een beetje prettig gestoord, een gigantische dierenliefhebster, en geobsedeerd door sushi. Dat omschrijft mij goed! Verder ben ik GEK op lekker eten en iets te vaak op vakantie gaan. Ik hoop dat je mijn schrijfsels leuk vindt, mocht je me ook op Instagram willen volgen dan kan dat via @emmystudiomint