Klik hier voor twee weken toegang tot de beste structuur- en focusworkshops voor €5

Zomerse koude havermout met fruit

ontbijt
20
min. bereiden
20
min. totale tijd

Ik ben dol op havermout, maar in de zomer kan zo’n warme kom pap een beetje teveel van het goede zijn. Daarom maak ik in de zomer graag een lichte variant van havermout, uit de koelkast en met lekker veel vers zomerfruit. Ik deel het recept met je!


Ingrediënten
1 personen
  • 175 ml Becel amandeldrink of sojadrink
  • 200 gr zomerfruit
  • 35 gr havervlokken

Bereiding

Tip: Houd je van zoet? Doe er dan wat honing door, of prak een banaan door je havermout.

  1. Doe ongeveer 150ml van de Becel 100% Plantaardige Drinks in een kom. Je kan hier zowel Amandel als Soja voor gebruiken, ik vind Amandel lekkerder in de havermout.

  2. Doe hier de havermout bij, ongeveer 30 – 40 gram en roer dit goed door.

  3. Je kan het nu in de koelkast zetten om een nacht te laten weken. Je kan er ook nog allemaal andere dingen doorheen doen, zoals noten, zaden en pitten, dadels, kruiden… Voor in de zomer vind ik een wat lichtere variant lekker en houd ik het alleen bij havermout en vers fruit.

  4. Haal ’s ochtends je havermout uit de koelkast, schep het in een mooie kom en doe je verse fruit erbij. Ik ga voor aardbeien, frambozen (uit eigen tuin!) en wat blauwe bessen.

Leestijd

Dit is echt heerlijk op warme zomerse dagen: fris, fruitig, vrij licht en gezond. Je kan hem dus wat ‘zwaarder’ maken met noten en zaden, maar ik vind in de zomer juist zo’n lichte variant erg lekker. In de winter maak ik hem liever met appel (dat laat ik dan meeweken in de overnight oats) en fijngehakte amandelen met kaneel. Ik ontbijt ook graag met crackers, beschuitjes of een geroosterd broodje, maar dit is een leuke afwisseling!

Ik drink elke dag koffie, en dan het liefst met wat opgeklopte melk erin. Ook maak ik graag havermout op basis van melk. Een goede vervanger daarvoor is een plantaardige drink, zoals de Becel Sojadrink en Amandeldrink. Ze zijn 100% plantaardig en een bron van Omega 3, door de lijnzaad die erin zit. Er zit weinig suiker in: de helft minder dan in koemelk en 30% minder dan in vergelijkbare plantaardige soja- en amandeldrinks. De drinks zijn rijk aan calcium, vitamine D, vitamine B2 en B12. Je kan het in je koffie doen, in je thee, in je havermout, over je ontbijtgranen of als basis voor je smoothies. Of natuurlijk gewoon, zo.

Becel Amandeldrink

Ingrediënten en informatie amandel

De Becel Amandeldrink smaakt licht naar amandel, wat je natuurlijk al verwacht.

Becel Soja

Ingrediënten en voedingswaarde Becel sojadrink

Van de twee varianten gebruik ik de Sojadrink het liefst in de koffie, deze heeft de meest subtiele smaak en geeft ook een mooi schuim als je hem voor een cappuccino gebruikt. Ik kan niet goed uitleggen hoe soja nou smaakt, het is een licht hartige nootachtige smaak die niet overheerst. De Amandeldrink vind ik dan weer het lekkerst in een ontbijtje! Zo kan je lekker afwisselen en testen welke je het lekkerste vindt voor welke bereiding.

Gebruik jij vaak plantaardige drinks in de keuken?


Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.