Klik hier voor twee weken toegang tot de beste structuur- en focusworkshops voor €5

Voordelige, voedzame maaltijden

Alles is DUUR. Dat is wel een beetje het thema van deze inflatieperiode. Ik geef je vandaag wat ideeën voor voordelige maar toch voedzame maaltijden, ter inspo!

Leestijd

Zoals ik in de intro al noemde, alles is een stuk duurder geworden. Ik merk het zelf ook als ik afreken bij de supermarkt. Inflatie is een normaal iets, maar het is nu ineens zo hard gegaan dat het voor sommige mensen gewoon niet meer bij te houden is.

Ik bevind me in de luxe positie dat ik me er niet druk om hoef te maken, maar ja, ook ik zie het liever anders natuurlijk haha. Ik besef me dat er een hoop mensen zijn die het wél lastig hierdoor hebben gekregen en ik kan me voorstellen dat het soms zoeken is, als je al moet opletten op je uitgaves, en het nu nog een stukje duurder is geworden.

Daarom geef ik je vandaag wat ideetjes voor wat voedzame (niet calorie-arm per def.) maaltijden die niet al teveel kosten en gemakkelijk in grotere hoeveelheden (voor een gezin of om te bewaren) zowel als kleine hoeveelheden te maken zijn. Ik geef overigens geen complete recepten, die kun je er gemakkelijk zelf bij zoeken 🙂

Stamppot

Oke, ik begin met iets wat ik zelf mega goor vind haha. Maar, het is voedzaam want je gebruikt veel groentes en je kan dit echt heel erg voordelig bereiden. Bovendien kun je het heel goed invriezen, dus meer in één keer maken, of verspreiden over meerdere dagen. Mijn vader doet dat altijd, hij is alleen en maakt altijd teveel. Een paar dagen later bakt hij zijn stamppotjes altijd op, zodat er een knapperig korstje op komt.

Een stamppot hoeft niet altijd met vlees, je kan ook heel goed een vegetarische rookworst of spekjes gebruiken als je dit toch wilt toevoegen. Dit zijn ook dingen die je in aanbiedingen kan inslaan en in kan vriezen om later te gebruiken.

Spaghetti

Je kunt natuurlijk elke soort pasta hiervoor gebruiken. Pasta’s zijn gewoon lifesavers haha. Je kan dit zo simpel of moeilijk maken als je zelf wil, maar het kan echt heel simpel en voordelig. Hoe ik het meestal doe is; (volkoren) spaghetti, een saus naar keuze, een grote zak kant en klare groente en vega gehakt.

Je kan een saus naar keuze kiezen, die ook in elk budget aanwezig zijn. Een pakje passata kan ook goed zijn, als je zelf smaakmakers toevoegt. Als je veel in één keer maakt, kun je misschien de groentes beter zelf snijden gezien je ze dan ook helemaal op kan maken. Voeg dan bijvoorbeeld toe aan je passata: ui, knoflook, prei, winterpeen en courgette.

Hartige taart

Maak een hartige taart met groentes die je nog over hebt. Het is best feestelijk serveren en bijna iedereen lust het. Je kan wat verschillende recepten op zoeken, maar wat je altijd nodig hebt zijn groentes, eieren, hartige taartdeeg, traditioneel gezien slagroom maar kwark kan ook, en wat proteïne. Dit kunnen noten zijn, maar ook tofu of vlees. Wat jij wil. Ook kun je hierin goed nog wat kaas opmaken als je wat hebt liggen van een kaasplankje ofzo. Een restje brie bijvoorbeeld? Knal het er gerust in plakjes overheen haha.

Gnocchi roerbak

Gnocchi is vrij snel klaar, dus dit is nog gemakkelijk ook nog. Je bakt wat ui, knoflook, de gnocchi, spinazie a la creme en knalt daar een pakje kruidenroomkaas door. Je kan ook nog erwtjes toevoegen en wat (vega)kip of tofu. Als je het nog smeuïger wilt maken kun je het ook nog in een ovenschaal gooien met wat mozzerella erop.
Ik voeg zelf ook altijd graag nog wat nootjes of pitjes toe zoals in dit geval bijvoorbeeld pijnboompitjes. Maar, die kleine units zijn prijzig.

Rijst roerbak of nasi

Rijst kun je heel voordelig in hele grote zakken kopen bij een toko, dus als je van rijst houdt is dat zeker een aanrader. Je kunt hier natuurlijk eindeloos mee variëren. Kies groentes en een proteïnebron (vlees, tofu, vleesvervanger, nootjes) naar keuze, kies een boemboe die vaak ook niet al te duur zijn en je hebt een gerecht. Ik vind rijst altijd lekker in een roerbak met sperziebonen omdat deze hun bite lekker houden. Deze zijn wat voordeliger dan hun misschien stiekem nog iets lekkerdere variant; sugarsnaps. Met een schaaltje kroepoek erbij ben ik helemaal een blij mens.

Gevulde soep

Een goed gevulde soep met brood, is altijd een goed idee. Volkoren brood is hartstikke voedzaam, en kan ook prima bij een avondmaaltijd. Een soep maak je gemakkelijk meer vullend door meer proteïne toe te voegen. Bijvoorbeeld noodles, kikkererwten of linzen. Zo kun je een bestaande, dan wel kant en klare soep gewoon uitbreiden.

Tot dusver mijn tips, ik hoop dat je er wat inspiratie uit haalt, al zijn het natuurlijk hele simpele ideetjes.
Wat ik verder zelf vaak eet en wat je zo duur of goedkoop kan maken als jij wilt zijn:
– Verschillende soorten wraps met vulling, dan wel koud, dan wel uit de oven of als quesedilla in de pan gebakken.
– Rijst/sushi/bulgur bowls met toppings.
– Gevulde paprika’s met couscous uit de oven.
– AVG’tjes (dan wel vega of met vis).
– Zelf gemaakte burgers van paddenstoelen (met ei en havermout kun je er een prakje van maken en tot burger bakken) op een broodje met een salade.
– Lasagne

Afgezien van de lasagne, zijn deze zijn alleen iets minder gemakkelijk in bulk te bereiden, of te bewaren in dezelfde kwaliteit als de dag dat je het maakt.

Tot de volgende!

 


Emmy ter Horst

Een beetje prettig gestoord en geobsedeerd door sushi. Verder ben ik ook GEK op ander lekker eten en ook op iets te vaak op vakantie gaan. Ik hoop dat je mijn schrijfsels leuk vindt, mocht je me ook op Instagram willen volgen dan kan dat via @emmystudiomint :)