Klik hier voor twee weken toegang tot de beste structuur- en focusworkshops voor €5

Mijn tips tegen voedselverspilling

Ik probeer zo #verspillingsvrij mogelijk te leven en deel vandaag mijn tips tegen voedselverspilling met je! Want het is zowel voor je portemonnee als voor het milieu heel fijn om alles wat je in huis haalt gewoon op te eten. Bewaar jij je voedsel bijvoorbeeld op de juiste plek en de juiste temperatuur? En houd jij je strict aan de THT-datum (niet altijd nodig)? Lees verder voor mijn #verspillingsvrij tips.

Leestijd

1: Maaltijden inplannen

Voordat de week begint, check ik de agenda’s van Willem en mijzelf en maak ik een eetplanning. Dit doe ik meestal de vrijdag of donderdag voor de nieuwe week, zo kan ik ook nog alles online bestellen en op maandagochtend laten bezorgen.

Het is dan wel een goed idee om de THT en TGT-data te checken als de boodschappen binnenkomen. Zo weet ik welke gerechten ik aan het begin van de week moet maken en welke ingrediënten nog even kunnen blijven liggen.

2: Niet teveel kopen

Als ik dus die weekboodschappen bestel, bedenk ik hoeveel avonden we thuis eten en daarbij probeer ik zo realistisch mogelijk te zijn. Ik ga liever nog een keer naar de supermarkt dan dat ik eten overheb. Met zeven avonden in een week plan ik meestal vier maaltijden, de rest eten we buiten de deur of laten we iets bezorgen. Ik probeer dus niet teveel te kopen.

Vroeger, toen we nog in de stad woonden, liep ik elke dag even naar de supermarkt. Zo kocht ik elke dag precies wat ik voor die dag nodig had. Nu we verder weg van een supermarkt wonen (en ik liever met Kees wandel dan dat ik naar de supermarkt wandel), doe ik liever wat meer boodschappen in een keer. Een planning helpt dan om te zorgen dat het ook op gaat.

3: Invriezen

Je staat er verstelt van hoeveel dingen je kan invriezen – en ook hoe handig dat is. Zo heb je altijd iets achter de hand voor als je niet zoveel in huis hebt! Veel groenten kan je natuurlijk invriezen, dan is het handig als je ze vooraf even kookt zodat je ze meteen kan verwerken vanuit de vriezer. Kliekjes kunnen de vriezer in, brood natuurlijk, overrijp fruit (in stukjes!) voor in smoothies of in taart en cake kan je makkelijk invriezen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

4: Blijf je voorraad checken

Ik check regelmatig even de koelkast en de fruitschaal. Zijn er dingen die al overrijp zijn of tegen de datum aan zitten? Dan gebruik of eet ik die meteen die dag.

5: Niet klakkeloos weggooien

Op alle producten staat een THT- of TGT-datum. Het is goed om hiernaar te kijken, maar het is nog belangrijker je zintuigen te gebruiken bij de THT-datum. Kijk hoe het product eruit ziet, ruikt het nog goed? Veel producten kan je veel langer gebruiken dan de THT-datum, dus gooi dingen niet klakkeloos weg. Na een TGT-datum (op vlees en vis) is het niet meer veilig, dus zorg dat je die zeker voor de datum eet!

6: Bewaar je producten op de juiste plek

Zet je koelkast ten eerste op 4 graden,  dat is namelijk de ideale temperatuur om bederf tegen te gaan. Bewaar zuivel en vlees in de koelkast en veel groente en fruit blijven beter als je ze buiten de koelkast bewaart. Dat geldt natuurlijk niet voor alle groenten en fruit. Bijvoorbeeld, wel in de koelkast: eieren, appels, aardbeien, blauwe bessen, frambozen, bloemkool en druiven. Buiten de koelkast: tomaten, komkommer, citrusvruchten, avocado en aubergine.

En wat dacht je van het goed bewaren van bijvoorbeeld koekjes, chips, muesli, beschuit en crackers? Zorg dat je de verpakking goed sluit na gebruik, of dat je het bewaart in goed afsluitbare bakjes. Zo blijft alles lekker vers en knapperig.

7: Eet kliekjes

Las een kliekjesdag in of lunch met overgebleven eten van de vorige dag. Ik lunch heel vaak met kliekjes en ik vries ook vaak kliekjes in voor een later moment.

8: Kook met wat je hebt

Elke week maak ik wel twee of meer maaltijden met ‘wat ik nog heb’. Ik kijk in de koelkast en ga aan de slag met wat ik nog heb. Een simpele pasta is zo gemaakt, en ik heb altijd wel pasta en tomatensaus liggen, dus daar kan zo van alles bij qua overgebleven groenten. Een halve avocado kan met een eitje lekker op brood voor de lunch en die twee wortels die er nog liggen kan ik gewoon zo snacken. En wat dacht je van soep of een salade? Of een sapje?

9: Weggeven

Als je tóch teveel eten in huis hebt, kan je het natuurlijk ook nog weggeven aan iemand die er blij van wordt! Denk aan je buren, familie, vrienden…

Als je deze tips in acht neemt, zal je merken dat je veel meer #verspillingsvrij zal leven. Het zijn wat kleine dingen waar je rekening mee kan houden. En het voelt ook veel prettiger om alles wat je in huis haalt gewoon lekker te gebruiken en op te eten.

Wat doe jij om zo #verspillingsvrij mogelijk te leven? Check ook de website van het Voedingscentrum voor meer informatie en tips.


Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.