Zweden, Värmland dag 1 & 2

stappen gelopen
270
foto's gemaakt

Ik ben gek op groen, natuur, water. Ik moest dus een keer naar Zweden, want je hebt dat alles daar in overvloed. Willem en ik deden een korte vierdaagse roadtrip door het zuiden van het land, in de provincie Värmland. Vandaag laat ik je onze eerste en tweede dag zien.

Leestijd

Dag 1: Krokstad Herrgård

We vliegen vandaag naar Oslo en pakken vanaf daar de huurauto richting Värmland. Vanaf Oslo is dat sneller dan vanaf Stockholm! We zijn ongeveer drie uur onderweg vanaf het vliegveld naar Säffle, waar we onze eerste nacht doorbrengen. Het rijden is super, want je ziet alleen maar mooie dingen en het is heel rustig op de weg.

Ons verblijf is heel vlakbij het grootste meer van Zweden, het Vänermeer. Het land heeft bijna 100.000 meren! We rijden dus eerst een stukje door naar dit stukje natuur en het is adembenemend mooi.

Yes we zijn er!

Daar zijn we dan, we zijn aangekomen bij Krokstad Herrgård. Het hotel is een 14e-eeuws herenhuis met een prachtig park eromheen, vlakbij het dorp Säffle. Er is enorm veel groen en binnen is het mooi strak en simpel gehouden.

Het is al rond zevenen als we aankomen, dus we gaan lekker op de veranda zitten om te eten.

Het eten is simpelweg verrukkelijk. Het is allemaal zo goed gemaakt, met mooie ingrediënten. Niet te ingewikkeld, maar goede, herkenbare smaken die gewoon héél goed zijn. Echt genieten!

Terwijl we aan het eten zijn, wandelt er ineens een hert over het grasveld! Wauw.

Na het eten maken we nog een wandelingetje door het omliggende park en langs de rivier. Het wordt wat eentonig, maar we blijven de hele tijd tegen elkaar zeggen hoe mooi het allemaal is… Elk stukje is prachtig en elk hoekje dat je omslaat is weer adembenemend.

We hebben een dag gereisd, dus wij gaan vroeg naar bed. Zzzz.

Dag 2: Borgvik, Moosepark & Torsby

Na een nacht heerlijk slapen gaan we ontbijten en daarna even een wandeling maken door de omgeving. Ondanks de warmte slapen we gelukkig heel goed!

Voor we weggaan zit ik nog even op ‘ons’ trappetje voor me uit te staren. Het is zo rustgevend en groen hier.

Tijd om te gaan!

We rijden naar Borgvik voor onze eerste ‘date’ van vandaag. We zijn wat te vroeg en rijden door naar een camping iets verderop, waar weer een mooi meer is. Dit blijkt trouwens ook gewoon nog het Vänermeer te zijn, haha, zo groot is het dus. Even pootjebaden, lekker!

Daarna gaan we naar Sliperiet, een museum en restaurant aan de rand van het bos. In dit oude gebouw werd vroeger papierpulp gemaakt, daarna heeft het jarenlang leeggestaan. De eigenaar van wat nu Sliperiet is kocht het jaren geleden en heeft het helemaal opgeknapt tot een prachtig gebouw. Sliperiet schijnt echt grote namen te hebben qua kunst en mensen komen van heinde en verre om hier de galerij te bezoeken en om lekker te eten.

We zijn weer on the road!

Na twee uur rijden komen we aan bij Moosepark, een park met, je raadt het al, elanden. Elanden zijn er veel in Zweden, je kan ze met wat geluk spotten in de natuur. Hier in het park leven een aantal elanden in gevangenschap en je kan hier naartoe om ze te bekijken. Ik moet zeggen dat ik er met gemengde gevoelens wegging. Laat ik voorop stellen dat ik helemaal geloof dat de mensen hier de dieren ontzettend goed verzorgen en er alles aan doen dat ze een goed leven hebben. De eigenaar van het park vertelde er ook met zoveel passie over, hij weet zoveel over de dieren en je ziet ook dat hij een enorm goede band met de elanden heeft. Maar toch leven deze prachtige dieren, die normaal eindeloos veel bos en natuur tot hun beschikking hebben, in gevangenschap. Ik had het vooraf toen we deze reis aan het plannen waren wat kritischer moeten bekijken – ik dacht namelijk dat we met een gids een wandeling zouden maken en dat we dan met een beetje geluk elanden zouden zien.

Het was enorm indrukwekkend om deze prachtige dieren van dichtbij te zien, dat wel. Maar achter een hek is toch niet oké…

Rond etenstijd komen we aan in Torsby, bij Sahlstromsgarden, waar we onze tweede nacht doorbrengen. We hebben waanzinnig uitzicht vanaf de hotelkamer.

Tijd om te gaan slapen na weer een dag veel in de auto te hebben gezeten en veel te hebben gezien. We zijn nu al helemaal onder de indruk van Zweden, wat is het mooi, wat zijn de mensen aardig en behulpzaam, en die natuur… Ik krijg er geen genoeg van.

Binnenkort deel twee waarin ik je laat zien wat we op dag 3 en 4 deden, onder andere in de stad Karlstad!

Ik ben door Visit Varmland uitgenodigd voor deze perstrip.

Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.

Gerelateerde artikelen

21 reacties
  1. Annet

Wat leuk dat je zo enthousiast bent over Zweden. Ik woon in er en vond het leuk om je reisverslag te lezen.

2. Kate Drukker-Lodewijk

Zou zelf graag ook nogeens naar Zweden gaan. Ziet er heerlijk uit! Wat een bofkont ben je toch. 😘

3. Kirsty

Wat ziet dat eerste hotel er prachtig uit zeg! Net een sprookje. Het klinkt ook echt als een leuke trip, op de dure wijn na dan haha. Het scheelt dat je op vakantie vaak toch gewoon wil genieten en dan niet zo op de prijs let, of dat heb ik in ieder geval wel. Ik zou dan alleen wel verwachten dat het extra lekker is vanwege de prijs. Nu ben ik wel benieuwd of het eten ook een stuk duurder is of dat dit dan juist wel meevalt.

4. Iris

Ziet er echt geweldig uit! Zou heel graag eens naar Zweden willen. En wauuwww dat eten <3

5. Anne

Wat een heerlijke foto’s van Zweden. Ben zelf alleen in Gotenburg geweest. Ik ga vooral naar Noorwegen, daar heb je Elgtun. Ook een aantal elanden in gevangenschap. ( De eerste 2 elanden die ze daar hadden kwamen uit Zweden) Wij zagen het vooral als erg educatief. Veel mensen in Scandinavië zien elanden alleen als voedsel, iets waar je op mag jagen. Ze zijn misschien niet met uitsterven bedreigd ( wat niet is…)maar zo kun je mensen wel leren om deze bijzondere dieren op een andere manier te zien. Bij elgtun mag je de dieren (onder strenge begeleiding) ook aaien (met een hek ertussen). Een hele speciale ervaring. Al zie ik ze toch liever in het wild rondsjokken. 😉

6. Tessa

Wat is Zweden toch prachtig! Ik kan me voorstellen dat jij en Willem hebben genoten. Mijn vriend en ik hadden het er al over om eens die kant op te gaan met de camper. Ik ben benieuwd naar deel 2!

7. Ilse

Wat een prachtige fotos! Welke camera gebruik je?

8. aboutsbstyle

wat ziet het er mooi uit zeg, zweden trekt mij altijd al om een keertje heen te gaan. liefs soraya

9. Lilian

Ziet er prachtig uit!! Ben benieuwd naar het vervolg! Wellicht zou je in de laatste blog een overzichts kaart kunnen toevoegen?

10. Linda

Zweden is echt zo’n prachtig land <3 Ik ben er verschillende keren geweest en genoot er iedere keer weer volop van, zo mooi allemaal. Je kijkt je ogen uit inderdaad.
    Wij hebben het geluk gehad dat we een keer een eland in het wild hebben gezien, echt heel indrukwekkend. Herten hebben we wel meer gezien en rendieren – als je naar het noorden rijdt – kom je zo vaak tegen dat het bijna niet meer leuk is haha.
    Ik deel je gevoelens wel over deze elanden in gevangenschap, vooral omdat ze in Zweden in de natuur ook nog prima kunnen leven en volgens mij niet echt bedreigd worden (nog). Bij andere dieren vind ik het wel anders, die komen soms in het wild nog nauwelijks voor en kunnen door bepaalde – goed geregelde – fokprogramma's gered worden en weer worden uitgezet. Hier is het echter met die elanden helemaal niet nodig.

• Renée

Lijkt mij een super land om op vakantie te gaan, mooie reportage! Het hert is volgens mij een ree. Met de elanden in gevangenschap voor educatieve redenen heb ik niet zoveel moeite, denkend aan de omstandigheden van varkens, kippen etc in de vleesindustrie. (Huis) dieren moet altijd de mogelijkheden geven hun natuurlijk gedrag te vertonen.

11. Annika

Wauw wat mooi zeg! Ik ben gek op de natuur en Zweden staat echt bovenaan het lijstje!

12. Jessica J.

Zweden is zo’n ongelooflijk mooi land. Ik heb een relatie gehad met een Zweedse jongen en heb mijn hart destijds verloren aan het prachtige Stockholm. En die Zweedse gastvrijheid, onvergetelijk. Ik wil zo graag meer van het land zien. ♥

13. Lindsey Beljaars

Aaah wat een prachtige foto’s! Zweden staat absoluut op mijn travel bucketlist!

14. Martine

Ik wil al jaaaaaren naar Zweden en jouw foto’s maken dat gevoel alleen nog maar sterker.
    Ik heb alleen het idee dat een vakantie in Zweden echt enorm duur is (en dat bedoel ik niet alleen de bedragen voor de alcohol 😉 ).
    Klopt dat Cynthia?
    Verder, prachtige foto’s en ik kan zien dat je volop geniet!
    Ik kijk uit naar het vervolg…..

15. rachel

wauw dat is gewoon en zen tripje geweest 😀 hele mooie omgeving en och dat eten yum yum!!

16. An Dang, TheBeauParlour

Ohhh heerlijk al die mooie foto’s! Ik krijg echt de kriebels door jou foto’s om weer op vakantie te gaan. Normaal ben ik een grote steden liefhebber maar deze rust oogt zo heerlijk en zen. Vooral het hotel is echt te schattig! En natuurlijk al dat lekkere eten, oehhhh niet goed voor mij op deze maandag ochtend hahaha.

17. Vera

Zweden staat ook nog hoog op ons verlanglijstje en inderdaad vooral om van de natuur te genieten. Wat een mooie hotels hebben jullie ook genomen! prachtig!

18. Minka

Mooie trip, leuke foto’s!En waar is dat fantastische tasje van dat je draagt?Die wil ik ook!

19. Marije

Wat is Zweden toch mooi. Snap je gevoel wel over elanden in gevangenschap.