Valencia reistips deel 2

stappen gelopen
150
foto's gemaakt

Twee jaar geleden ging ik naar Valencia en ik wist gelijk dat het niet de laatste keer zou zijn. Ik ga normaal niet graag twee keer naar dezelfde bestemming, ik ontdek liever nieuwe plekken. Maar bij Valencia, weet ik dat ook deze tweede keer niet de laatste zal zijn.

Leestijd

Voor de tweede keer in Valencia

Zoals ik al vertelde ging ik twee jaar geleden ook naar Valencia en toen schreef ik daar een artikel over met reistips. Je vindt hem hier terug. Lees hem zeker even als aanvullend artikel als je dit artikel wilt gebruiken om tips voor Valencia te verzamelen.
Dit keer ging ik met vriendin Veertje, van maandag tot en met donderdag. We vlogen ’s middags heen en ’s middags terug en dat vind ik echt aan te raden. Normaal pak ik altijd een vroege vlucht heen en een late terug zodat je de eerste dag nog zoveel mogelijk tijd hebt en de laatste dag ook. Nu hadden we maar 2 halve daagjes naast twee volle, maar we waren wel lekker fit omdat we niet in het holst van de nacht naar het vliegveld hoefden te rijden. Ik vloog via vliegveld Eindhoven, en dat vind ik ook altijd heel relaxed. Je parkeert je auto lekker dichtbij, wandelt op je dooie gemak in een paar passen door de beveiliging en naar je gate.

Terug naar Valencia, ik houd echt van de stad. Het heeft voor mij alles. Het is een fijne compacte stad om rond te fietsen, en je fietst vanuit de stad zo naar het strand waar er bijna altijd een heerlijk koel briesje waait. De stad heeft alle leukste winkels, prachtige oude gebouwen maar ook bijzonder veel hippe restaurantjes en vriendelijke mensen. Je fietst ook zo naar de Turia (Jardin del Turia officieel), een gigantisch park midden in de stad waar je elke keer weer verrast wordt met een nieuw aanzicht.

Onze loft

We hadden een appartement/loft gehuurd via Airbnb. Je vindt hem hier. We vonden hem heel betaalbaar, mooi, schoon en hij zit op een mooie centrale plek. Je loopt vanuit hier de stad zo in, en zelfs kun je nog wel naar Rufaza (hippere wijk naast het centrum) lopen. Met de fiets is helemaal alles goed te doen, ook het strand.

Fietsen (door de Turia)

Fietsen huren

Wij huurden fietsen bij Dodo bikes. Hier konden we meerdere dagen huren en ’s nachts de fietsen gewoon houden. Deze zetten we gewoon in de hal van het gebouw waar we sliepen. We betaalden €8,00 per dag, echt niet duur vind ik. Dodo bikes was ook een leuk plekje om wat te drinken en te eten. Onder het genot van een cocktail keken we bijvoorbeeld de wedstrijd Spanje Iran tijdens het WK. Wij verwachtten echt feest overal, omdat we dat kennen van Nederland als het Nederlands elftal moet spelen. Echter was het overal vrij tam, maar wel gezellig.

Lekker eten

Pintxos bij Sagardi

Pintxos, ook wel pinchos, zijn eigenlijk tapas maar dan vaak op een stokbroodje. Er zijn veel Pintxos restaurants in Valencia maar wij gingen naar Sagardi. Deze zat vrij dicht bij onze loft en we streken onze eerste avond hier al lekker neer. In het artikel van twee jaar geleden vertel ik dat ik eigenlijk naar Sagardi had gewild, maar er niet meer aan toe kwam. Nu was het eindelijk zo ver. Het systeem is vrijwel overal hetzelfde. De pintchos staan op schalen op de bar en ook lopen ze af en toe rond met schalen waar je wat af kunt pakken. Overal zitten prikkertjes in, die bewaar je, en aan het einde van de avond tellen ze hoeveel prikkertjes je hebt gehad. In sommige restaurants heb je ook verschillende prikkertjes, die voor verschillende prijscategoriën staan. Bij Sagardi was prijs allemaal hetzelfde. Ik vond het hier onwijs lekker. Veel verschillende keuzes, en prettige smaakcombinaties waar zoet, zout, zacht en knapperig goed afgewisseld worden. Ook is het prima om vlees achterwege te laten, de meeste opties zijn zonder!

Adres: Carrer de Sant Vicent Màrtir, 6

Malmo

In Rufaza, een hippe jonge wijk tegen het centrum aan gelegen, zit Malmö. Een restaurant wat onderdeel is van een keten van 4. De andere restaurants heten: Copenhagen, Helsinki en Oslo. De kaart lijkt op elkaar, maar verschilt in kleine details. Twee jaar geleden ging ik naar Copenhagen, dit keer besloten we Malmö te ontdekken. We namen een verassingsmenu om te delen en het was heerlijk. Het toetje zag er wel spectaculair uit maar die vond ik niet spectaculair smaken. Leuk is dat deze restaurants allemaal vega zijn, en veel vegan opties hebben.

Adres: Carrer de Sueca, 46

The Black Turtle

Tegenover Malmö zit The Black Turtle (ze hebben meerdere vestigingen overigens). Hier kwam ik twee jaar geleden ook en daar at ik de lekkerste hamburger OOIT. Je kunt hier prima voor een vegaburger kiezen op al je opties dus dat is heel prettig. Ik heb twee jaar lang verlangd naar deze hamburger dus kon dit echt niet overslaan. Het geinige aan deze burger (The Tower burger heet hij) is dat hij geen broodjes heeft maar American pancakes. Bovenop zie je cheddar gesmolten en op de burger zit geitenkaas, gecarameliseerde ui en en een super lekkere saus. Goud. Ook is het voordelig eten bij The Black Turtle, ook wel fijn als je zoals wij drie keer per dag buiten de deur eet.

Adres: Carrer de Sueca, 51 (onder andere)

Las Mas Bonita bij het strand

We fietsten door de Turia naar het strand, waar we vanaf ons appartement ongeveer 20 a 30 minuten over fietsten. Echt geen straf met zo’n mooie omgeving. Je kunt stoppen bij het moment dat je strand spot, maar je kunt ook doorfietsen over de boulevard en wachten tot je een andere leuke plek ziet. Als je helemaal tot het einde doorfietst, wat zo’n 10 minuten bovenop je reistijd gooit, kom je uit bij La Mas Bonita. Een mega populair plekje voor lekkere broodjes, kleine bites, sapjes en taartjes. Soms moet je in de rij staan voor een tafeltje, die je overigens ook kunt reserveren, en soms heb je geluk zoals wij. We namen nachos met guacamole, lekkere sapjes, brood met hummus en later op de middag ook nog een dik vet stuk taart. Genieten! Ook hebben ze een klein tentje op het strand waar je ook kunt zitten en een kleine selectie van de kaart kunt bestellen. Ze verhuren vanuit hier ook bedjes, zodat je dicht bij de goodies blijft :).

La Manera

La Manera is een leuke zaak voor ontbijt lunch én diner. Wij ontbeten er, en dat smaakte goed. Lekkere yoghurtjes met granola en fruit, of toast met avocado en zalm bijvoorbeeld. De zaak ziet er van binnen en buiten leuk uit. We zaten op het (kleine) terras lekker in de schaduw. Wat ik ook leuk vind in Valencia, is dat andere melksoorten in je koffie ook hier heel normaal zijn. Daar hoef je in vakantielanden vaak niet mee aan te komen. Havermelk en amandel melk waren bij veel plekken gewoon te bestellen.

adres: Carrer de Moratín, 13, 46002

Maria Mandiles

Hier heb ik niet gegeten maar liep ik voorbij. Deze zaak ziet er ontzettend zoet uit met haar zalmroze muren en romantische interieur. Ze hebben meerdere vestigingen in Valencia dus dan doen ze in ieder geval iets goed! Misschien is iemand van jullie er geweest en kun je in de comments delen hoe het was?

adres: Carrer de Mossèn Femenia, 17 (onder andere)

Foodoo

Bij Foodoo streken we neer voor een kleinigheidje aan het einde van de middag in onze intense shopsessie. Je hebt er kleine gerechtjes om te delen of je kunt er lekker lunchen en dineren. Overal waar we komen zijn goed veel vega opties op de kaart te vinden in Valencia, en zo ook hier.

Adres: Carrer de Pascual i Genís, 13

Bench

Cheers op de laatste ochtend!

Onze laatste ochtend wilden we ontbijten bij een restaurant waar we lopend met onze koffertjes naar toe konden gaan. We hadden geen fiets meer en vanuit daar moesten we ook door naar het vliegveld.
We kwamen terecht bij Bench. Een zaak met ontbijt, brunch en lunch. Ze hebben er lekkere verse theetjes, leuke brunch menutjes, bagels en croissantjes met lekkers. Zoetigheden waren ook ruim vertegenwoordigd. Je zit er lekker centraal achter het Plaza Ayuntamiento. We kwamen onderweg ook nog wat leuke winkels tegen en uiteindelijk scoorde ik nog een leuke jumpsuit voor €15,00 en een toffe zomerse jurk voor €20,00. Fijn, die last minute vondsten!

Adres: Carrer d’En Sanç, 1

Dolce de Leche

Dolce de Leche kon ik na mijn vorige bezoek echt niet overslaan. Ik wilde alle gebakjes die ik de vorige keer niet had genomen nu alsnog! Ik nam een citroen merengue taartje en een heerlijk broodje met brie. Veel te veel, maar god wat lekker. Je kunt hier lekker koel binnen zitten maar ook buiten zijn er schaduw plekjes.
In Valencia is het gebruikelijk om zo rond 22.00 pas te gaan eten, in het weekend nog later. Ik moet altijd even wennen aan zo’n ritme en dan is een gebakje in de namiddag perfect om je honger te overbruggen naar een laat diner. Niet zo goed voor de lijn, maar op vakantie moet je genieten.

Adres: Carrer de Jesús, 71

Door de stad dwalen

Valencia heeft een compact centrum. Je loopt gemakkelijk van het een naar het ander. Als je je even verdiept in de kaart en een beetje onthoudt waar welk plein is dan weet je je vrij snel te oriënteren. De kleine straatjes van Rufaza vind ik lastiger, maar dan heb je altijd nog Google maps. Omdat dit mijn tweede keer was vond ik gemakkelijker de weg, en was alles logischer dan de eerste keer.
Deze stad verveelt mij niet. Elke keer dat je die Turia weer in fietst ben ik gelijk in het nu. Ik focus me compleet op wat ik allemaal zie, ruik en hoor. En dan, wanneer het park steeds meer evalueert naar moderner en frisser en je het Ciutat de les Arts i les Ciències op ziet duiken dan maakt dat een onwijze indruk.

Chillen op het strand, shoppen in de aller leukste winkels, dwalen door oude steegjes en je vergapen aan de bijzondere tegeltjes waarmee de gebouwen bekleed zijn. Staren naar de marmeren stenen die onder je voeten steeds van kleur wisselen, fietsen door het park en je elke keer verassen over de veranderende fauna om je daarna te laten verwennen door alle moderne hippe restaurants met heerlijk eten en heerlijke gebakjes. Valencia is een stad waar ik nog veel vaker ga komen, dat weet ik zeker.

Emmy Bovenhorst

Beauty is mijn passie en mijn werk, maar lekker eten en mooie reizen maken me bijna net zo blij. Ik ben een beetje prettig gestoord, een gigantische dierenliefhebster, en geobsedeerd door sushi. Ik hoop dat je mijn schrijfsels leuk vindt, mocht je me ook op Instagram willen volgen dan kan dat via @emmystudiomint

Gerelateerde artikelen

17 reacties
  1. Nadja

Hoe heet het appartement? De link doet het bij mij niet…ziet er heerlijk uit!

2. Angela

Wat komt dit artikel op het juiste moment! Ik heb net besloten dat ik eind november naar Valencia ga, ik ga al je f&b tips in mij opnemen. Bedankt voor dit leuke voorproefje op mijn citytrip!

3. Wendy (B)

Ik ben ook al 2 keer in Valencia geweest maar beide bezoeken waren echt veel te kort 🙁
    Ook ik wil nog eens terugkeren…

4. Anna

Hey,

Ik snap het niet helemaal meer Vera was toch je vriendin als in girlfriend don’t judge, of die jongen in de maand van Emmy? Ik snap het niet meer

• Emmy Bovenhorst

Haha de naam Vera komt nergens voor ;), Veertje is gewoon een vriendin van mij. Ik heb een relatie met Luuk.

5. Myrthe

Superleuk en enthousiast artikel 🙂

6. Shirley

Leuk, ik ben een paar jaar geleden in Valencia geweest en heb me toen ook uitstekend vermaakt 🙂

7. Daniëlle

Wat leuk om te lezen! Valencia is inderdaad zo’n toffe stad!

8. Aude

Wat een leuk en uitgebreid artikel! Ik ben nog nooit in Valencia geweest maar je geeft me gelijk zin. Ik heb het bij deze bovenaan mijn lijstje met to-do-reisjes gezet, haha! En wat een prachtig appartement hadden jullie zeg, heerlijk met die mooie badkamer!

9. Marloes

I loooove Valencia..ben er 2x geweest nu en ik ben fan. Chiller dan Barcelona vind ik. Leuke tips heb Je! En ik heb meteen weer een beetje heimwee 🙂

10. rachel

zo mooi daar he :D. mijn vader komt uit italie dus i like it 😀

• Amélie

Valencia ligt alleen in Spanje 😄

11. Lotte

Valencia jaaa! Ik heb er een half jaar mogen studeren en kan nog een restaurant aanraden: San Tommaso. Ik ga al jaren naar Italië, maar dat is dé beste Italiaan waar ik ooit ben geweest.

12. Jessica

Heel leuk geschreven! Klinkt als een super bestemming met al die vega opties ook 🙂

13. Marieke

Emmy! Leuk geschreven en ik heb onmiddelijk zin om een reisje te boeken! Is het ook leuk met kinderen denk je? (Strand is natuurlijk altijd goed..)

• Michelle

Ja, het is super leuk met kinderen! Wij hadden een soort app gedownload waar je de hele stad doorgaat. Een muis vraagt je dan elke keer om iets te zoeken: bijvoorbeeld waar de brievenbus is mer de leeuw of waar de adelaar is bij het station. Daarnaaar kun je naar het science museum met kinderen. Zijn er twee dierentuinen. In het Turia pakt is het sowieso ook geweldig voor kinderen. Ga dan naar her Gulliver park waar een mega grote reus staat, waar kinderen op kunnen klimmen. Wij zijn twee keer geweest en mijn kinderen vonden het geweldig (ze zijn bijna 5 en bijna 8 jaar oud).