Klik hier voor 30 dagen toegang tot de beste structuur- en focusworkshops voor €10

Kreta dag 6, 7 & 8

van
HER
naar
32389
stappen gelopen
231
foto's gemaakt

Onze laatste dagen op Kreta zijn wat actiever dan de eerste: we gaan met een huurauto op pad en op maandag gaan we op jeepsafari: de Kretaanse bergen in!

Leestijd

Dag 6: Zondag

Vandaag stond er champagne bij het ontbijt… Tja, waarom ook niet?

Op pad! We hebben een auto gehuurd en gaan gewoon lekker een beetje rondcrossen.

We gaan eerst een beetje richting het noorden, naar Plaka. Vanaf daar gaan we weer de andere kant op, want we zijn wel benieuwd naar de stad Sitía.

Wauw.

Op de eerste foto zie je het eiland Spinalonga. In 1202 bouwden de Venetianen dit enorme fort om de haven van Elounda te beschermen tegen de Turken. Uiteindelijk bezetten de Turken in 1715 Spinalonga. In 1903 moesten de Turken het eiland verlaten omdat Kreta een republiek werd. Spinalonga werd toen een leprakolonie: alle mensen met lepra werden verbannen naar het eiland, zodat ze geïsoleerd van Kreta moesten leven. Tot 1957 was Spinalonga een lepra-eiland.

In het dorpje Plaka vinden we dit strandje met enorme kiezels. Wat een mooi gezicht! En het geeft een heel bijzonder geluid. Check mijn Instagram om dat geluid te horen.

We rijden door mooie dorpjes.

En om bij Sitía te komen moeten we een beetje de bergen in! Mooie uitzichten gegarandeerd.

Op heel veel plekken langs de weg zie je dit soort kleine kapelletjes.

We zijn in Sitía en de zon gaat schijnen! We gaan eten bij het restaurant Cretan House.

Wat is het eten fantastisch bij Cretan House. En ook heel fijn: praktisch overal kan je voor een euro of drie, vier, een karaf met een halve liter wijn bestellen. En dat smaakt altijd prima!

Na de zware lunch wandelen we wat door Sitía. Het is zondag, dus alle winkeltjes zijn dicht, toch leuk om even rond te banjeren.

Sitía

Na een hele dag rondrijden en -banjeren is het na het eten tijd voor Stranger Things… Slaap lekker!

Dag 7 - Maandag

Goedemorgen! Ik verken de boel weer een beetje ’s ochtends en we gaan natuurlijk ontbijten. De poesjes zijn er deze keer gezellig bij, ik vind ze zó lief.

Om half tien worden we opgehaald, want vandaag gaan we mee op een jeepsafari! We gaan met twee landrovers het Dikti-gebergte in. Onderweg stoppen we in wat bergdorpjes. Ik heb een soortgelijke safari jaren geleden eens gedaan en Willem leek het zo vet dat ik het gewoon nog een keer doe. Uiteindelijk blijkt het een andere route te zijn en we gaan ook op andere plekken eten en stoppen, dus ik zie allemaal nieuwe dingen!

Eerst stoppen we in het bergdorpje Kritsa, dat op 375 meter hoogte ligt. Er wonen zo’n 2500 mensen. Onze gids Ruud vertelt dat van oorsprong de Kretenzers in de bergen wonen. Door het toerisme zijn er steden en dorpen aan de kust ontstaan, maar op zee was juist het gevaar voor Kreta. In de bergen vind je dan ook talloze dorpjes.

Dan gaan we door, echt de bergen in. Onderweg krijgen we veel info over de begroeiing (zo groeit er bijvoorbeeld boven de 600 meter geen olijfboom meer) en plukt Ruud allerlei kruiden die we kunnen ruiken, zoals salie en tijm.

’s Middags stoppen we vlakbij de Diktigrot. In deze grot is volgens de Griekse mythologie Zeus geboren. De ingang ligt op 1050 meter hoogte en vanaf de parkeerplaats is het nog een aardige klim naar boven. En in de grot daal je eerst zo’n 300 treden af, en die moet je dan ook weer omhoog nemen, natuurlijk. Een prima work-out! En natuurlijk heel indrukwekkend om door zo’n grot te lopen.

Als afsluiter eten we met zijn allen bij een lokaal Grieks restaurantje.

Na een goede maaltijd (met wijn en raki, natuurlijk!) gaan we weer naar beneden. Rond zessen werden we bij ons hotel afgezet. Wat een toffe dag was dit, het was echt heel leuk om door het Dikti-gebergte te rijden en onze gids Ruud vertelde zoveel interessants en leuks! Wij boekten deze excursie via TUI bij Safari Club Crete en het kostte €79 per persoon inclusief eten en drinken.

Dag 8 - Dinsdag

Tijd om te gaan! Na de lunch gaan we weer richting het vliegveld. Het regent vandaag, dus tot die tijd hangen we een beetje rond in het resort. We maken nog even gebruik van de tafeltennistafel (haha!) en eten nog wat.

Nog even lezen natuurlijk 😉

Op naar huis!

En dan zit het er alweer op, ons weekje chillen op Kreta! We hebben het echt heerlijk gehad en hebben énorm genoten van het prachtige Minos Palace resort en natuurlijk van het lekkere weer, het eten (!!!) en de mooie omgeving. Het was écht een relaxvakantie en daar was dit hotel perfect voor. Ik hoop dat je op deze manier een beetje digitaal met mij bent mee geweest.

Klik hier voor meer info over het hotel en klik hier voor meer info over TUI SENSIMAR.

Dit artikel is een betaalde samenwerking met TUI.

Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.