#hygge: Nyord, Stege & Møns Klint

stappen gelopen
320
foto's gemaakt

Tijdens onze tweede hyggeligte dag in Denemarken vertrekken we uit Kopenhagen en rijden we naar de eilanden Nyord en Møn. We zien de wereldberoemde en erg indrukwekkende Møns Klint en hebben goede gesprekken met een inwoner van Nyord.

Leestijd

De foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Mariët Mons.

We worden vroeg wakker na een nacht heerlijk slapen en gaan dan ontbijten. Het ontbijt bij Babette Guldsmeden is uitgebreid, vers en biologisch en het smaakt vooral fantastisch. Het restaurant is heel donker ingericht met veel lampjes en kaarsjes. Super hygge!

Na het ontbijt halen we onze huurauto op. Tijd om de stad te verlaten! We rijden vandaag naar Nyord, een eiland in het zuidoosten van Denemarken. Het is ongeveer twee uur rijden en we nemen deels de Margrietroute, een erg mooie route die door heel Denemarken gaat. We stoppen onderweg even bij Praesto om even een frisse neus te halen. Te gek ook om al die koolzaadvelden onderweg te zien, oogverblindend al dat geel!

Als we even rond de haven wandelen komen we dit enorm schattige hondje tegen. Hij wil echt alleen maar knuffelen!

Aangekomen in Nyord gaan we even koffie drinken in het dorpje. Alles is hier zo fotogeniek! Nyord is trouwens een klein eiland van ongeveer vijf vierkante kilometer. Sinds 1968 is er een brug vanaf het vasteland, daarvoor werd een klein veerbootje gebruikt om heen en weer te gaan.

We gaan naar Noorbohandelen! Dit is een winkel met allerlei (handgemaakte) lokale lekkernijen en je kan hier ook lunchen en koffie of thee drinken. Het ziet er alleen al heel schattig uit! Eigenaar William vertelt me van alles over de dingen die hij maakt, zoals mosterd.

We krijgen een heerlijke verse lunch en gaan gezellig met William kletsen. Hij vertelt honderduit over zijn leven op Nyord en waarom hij zoveel van deze plek houdt.

Met William maken we een wandeling door het dorpje, waar in de winter maar veertig mensen wonen. Vanzelfsprekend kent iedereen elkaar hier. Hij woonde ooit in Kopenhagen en hij vertelt dat het leven op Nyord een stuk rustiger en simpeler is.

Al snel komen we uit bij dit minuscule huisje vlakbij zee, volgens William het kleinste museum ter wereld. Rond het eind van 1700 was dit een loodsstation. Vanuit hier werd dus uitgekeken naar boten die van ver aankwamen zodat die de haven van Nyord ingeloodst konden worden. Iedereen kan er nu een kijkje komen nemen, ook binnen. De openingstijden? William: ‘Als het open is, is het open.’

In de haven ligt nog de oude Roret, wat vroeger de enige manier was om van en naar het eiland te komen. Vee paste er niet op, dus koeien en paarden moesten naast de boot zwemmen voor de overtocht (!).

Nyord ligt op de Camonoen-route, geïnspireerd op de Camino de Santiago. De Camonoen is een wandelroute door Denemarken en daarbij kom je door Nyord. Bij de haven is een plek waar je voor weinig geld kan slapen en eten.

Middenin het dorp is een souvenirwinkel waar we even binnen gaan spieken. Er is veel Deens aardewerk te koop en de eigenares van de winkel maakt accessoires van glas en schilderijen.

Het is helaas tijd om afscheid te nemen van William, want we hebben een afspraak in Stege op het eiland Mon. We rijden een stukje terug en ontmoeten daar Rikke, zij doet de marketing voor deze regio. Zij laat ons wat plekken in dit stadje zien. Eerst gaan we naar Liza’s Gallery, een galerij van een plaatselijke kunstenares en haar man.

Naast de galerij is een winkel met kunstbenodigdheden en van Mariët moet ik zelf ook wat tekenen. ‘Een zelfportret dat bestaat uit één lijn!’ Ehh, goed. Dit is het resultaat.

De enige oude bewaarde toren van de stad is deze, de Molleport, uit ongeveer 1500.

Stege heeft ongeveer 4.000 inwoners en is daarmee de grootste plaats op het eiland Mon. We gaan eventjes binnenkijken bij het museum van Stege. Het is een klein museum met vooral veel oude bewaarde dingen van Stege en omgeving, leuk om eventjes te bezoeken nu we er toch zijn.

Met Rikke wandelen we nog wat door het park in Stege.

Ook hier zijn de huizen vrolijk gekleurd! Bij een restaurant drinken we een kop koffie en vergapen we ons aan de hoeveelheid lokaal bier.

Rond zessen komen we aan in onze bed & breakfast voor de nacht, Bakkegaarden Gaestgiveri. Deze b&b staat op het eiland Mon en heeft fantastisch uitzicht over het platteland en de zee. De eigenaren van Bakkegaarden wonen hier zelf ook.

Het is eerst tijd om te eten! Rikke haalde in Stege voor ons een heerlijke maaltijd op bij David’s Café en dat eten we hier gezellig op. In de bed & breakfast zijn gemeenschappelijke ruimten waar je gebruik van mag maken, dus ook met je eigen eten en drinken.

Na het eten gaan we iets doen waar we al een poos naar uitkijken: we gaan naar Mons Klint! Deze kliffen zijn wereldberoemd. Ze zijn maar liefst 75 miljoen jaar oud en helemaal van kalksteen. Daardoor is de zee rondom de kliffen ook heel erg felblauw, bijna turquoise. Voor we op het strand bij de kliffen zijn moeten we eerst héél veel trappen naar beneden. Geen straf, want het ziet er prachtig uit hier. En nu is het nog leuk…. maar straks moeten we weer omhoog!

Wat is Mons Klint indrukwekkend. Echt prachtig! Ik heb nog nooit zoiets gezien. De weg ernaar toe via de trap is op zichzelf ook al erg mooi. Te gek om in het echt te ervaren, echt een aanrader als je in Denemarken (en een beetje in de buurt) bent.

Als we terugzijn in Bakkegaarden werken Mariët en ik allebei nog wat beneden en dan gaan we op tijd slapen. Morgen weer een volle dag!

Ik ben voor deze trip uitgenodigd door VisitDenmark en Lev. boeken.

Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.

Gerelateerde artikelen

29 reacties
  1. Kimberly

Het ziet er echt zo mooi uit! Door jou krijg ik ook kriebels en wil ik graag een keer naar al deze plekken toe. Mariët maakt trouwens erg mooie foto’s ook zeg! En dat Deens aardewerk ziet er ook mooi uit

2. Mieke

Ohhhh wat ben ik toch DOL op de foto’s van Mariet, heerlijk.
    Mijn lievelingsfoto’s: die in het bloemenveld en die met de oude man voor het kleine huisje. SCHITTEREND.

En grappig dat jullie bij de *Mons* Klint waren 😉

Love Denemarken, wat een schitterend land en wat een prachtige trip hebben jullie gemaakt.

3. Loes | Gewoon iets met Loes

Ook alweer zo mooi! Echt prachtig om te zien hoor, al die heerlijke foto’s! Kan Mariët ook mee met ons op vakantie om van die mooie foto’s te maken? 🙂 En wat ziet Denemarken er toch prachtig uit, super leuk!

4. Britt

Wauw, ik kan helemaal opgaan in de foto’s, wat een hele mooie bundel van prachtige foto’s van een prachtige natuur en mensen!

5. Barbara

Wow! Prachtig weer allemaal!
    Je tekening kan zo je logo worden! Moor hoor.

6. Lien

Je zelfportret in 1 lijn, fantastisch… mooie reportage. Met prachtige foto’s. Ik vraag me af waarom ieder huisje een ander kleur heeft. Het zijn wel hele mooie kleuren samen.

7. Lynn

Supermooie foto’s! Dat ziet er echt een fijne reis uit. Ik had ook al voorgesteld aan mijn vriend om naar Kopenhagen te gaan, alleen krijg ik hem niet in een vliegtuig ?de afstand België-Kopenhagen met de auto afleggen lijkt me dan ook weer te zot. Maar dit blijft voorlopig wel mijn nummer 1 bestemming!

8. carolien

Dat ziet er allemaal heel hygge uit. Leuke blogpost, ik krijg zin om naar Denemarken te gaan!

9. Jeanette Renting

Wat mooi beschreven allemaal. Ik ken het zelf ook, Nyord, Stege en Møns klint, regelmatig geweest. Het is er prachtig.

10. Kristin

Hè Cynthia!

Je titel bevat een spelfoutje, het is namelijk hyggelige 🙂

Veel plezier nog, kos deg!

11. Yvette

Wat een geweldig mooie foto’s zeg! Je staat er zo mooi op <3 Je gezicht bij dat elandhoofd is echt priceless 😀 Ik heb direct Nyord op mijn bucketlist gezet, want damn wat mooi.

12. Sabine

Wat een prachtige foto’s van een prachtige reis! Ik heb het meteen aan mijn vriend laten zien, zo mooi vind ik het. Heel inspirerend!

13. liesel

Wat ben je toch een mooi mens Cynthia! Ik laat eigenlijk vrijwel nooit een reactie achter, maar ik wil nu toch even laten weten dat ik je nieuwe site écht tof vind geworden! Het is een stuk volwassener en past denk ik, beter bij jou en je meeste bezoekers. De foto’s zijn ook echt prachtig, zowel die van Mariët als die van jezelf. Bedankt voor je dagelijkse dosis fijn kijk en leesvoer 😀 Keep up the good work!

14. Marije

Wauw, wat een toffe reis zeg. Ben echt onder de indruk. En de foto’s geven echt de sfeer weer. Heel mooi

15. Merel

Denemarken staat ook nog op mijn lijstje om te bezoeken! Wat een mooie foto’s heb je toegevoegd! Echt in Cynthia Style. En wat heeft Mariët mooie portretfoto’s van je gemaakt!

16. Orrine

Wat heb je toch een prachtig beroep! Ik heb echt het verkeerde vak gekozen hahaha. Mooie fotoreportage weer, echt weer genieten!

17. Brenda Andriese

Mijn god, wat een prachtige foto’s. Een heerlijk artikel om te lezen. Wat een ontwikkeling maak jij door zeg! Wees enorm trots op jezelf!

18. Syl

Werkelijk prachtig

Bijzonder dat je dit zo mag meemaken

19. rachel

ik ben werkelijk sprakeloos van de enorm mooie fotos lieverd 😀 heel mooi!!

20. Liset

Oh wat een heerlijke reis! Eigenlijk is het net Nederland, maar dan met veel meer uitgestrekte natuur, de kliffen en de oude, karakteristieke huisjes. Het lijkt me ontzettend leuk om hier eens heen te gaan. Ik weet niet waar al die plekken liggen, maar moet je veel/lang reizen tot het volgende punt?

• Cynthia Schultz

Valt wel mee, van Kopenhagen naar Nyord was het ongeveer 2 uur rijden. Nyord, Stege en Mons Klint liggen aardig dicht bij elkaar, niet langer dan 20 – 30 minuten tussen de verschillende plekken.

21. Thyra

Wij hebben de margrietenroute vorig jaar helemaal gereden en ook mons klint. Leuk om nu weer te zien vanuit jouw oogpunt! Ik wil gelijk terug 🙂

22. Yolanda

Wat een mooie reis en een prachtige omgeving. Erg leuk om te lezen en de foto’s van Mariet zijn ook erg mooi!