#hygge: Denemarken dag 3

stappen gelopen
186
foto's gemaakt

Op onze derde Deense dag worden we wakker op Møn. We zitten veel in de auto, bezoeken kasteel Egeskov en eindigen in de culturele hoofdstad Aarhus, waar we aan zee verblijven.

Leestijd

De foto’s zijn gemaakt door Mariët Mons.

We zijn lekker vroeg wakker en zitten rond acht uur aan het ontbijt dat Claudia van Bakkegaarden voor ons gemaakt heeft. Lekker uitgebreid, en, heel belangrijk: lekkere koffie. Het uitzicht op de natuur en de zee zorgt ervoor dat we niet weg willen.

Dat hoeft ook nog even niet, want we gaan er nog even op uit voor een wandeling in de omgeving. Ik banjer wat door de velden.

Het is hier doodstil, pittoresk en gewoonweg prachtig. De huisjes zien er ook zo sprookjesachtig uit, een beetje alsof we in de Efteling lopen. Hierna is het wel tijd om te gaan! We hebben nog aardig wat op het programma vandaag en we zitten nog heel wat uren in de auto. We gaan en route naar Aarhus, maar we stoppen onderweg nog op verschillende plekken.

Na ongeveer een uurtje rijden gaan we even koffie drinken in Skaelskør. Dit stond niet op het programma, maar we rijden door dit plaatsje en we hebben zin in koffie, dus we wandelen hier even doorheen. Er is weinig te doen, maar het is wél een schattig plaatsje!

Na weer een stukje rijden komen we aan bij Slot Egeskov. Dit is een enorm landgoed op het eiland Funen. Egeskov betekent trouwens ‘eikenbos’. Vroeger was het slot alleen bereikbaar over een ophaalbrug. Een legende vertelt dat de fundering van het slot een heel eikenbos gekost zou hebben. Egeskov werd gebouwd in 1554 en inmiddels hebben er 31 generaties van de oorspronkelijke familie in gewoond.

Wij verwachtten een leuke chateau waar we even binnen konden kijken, maar Egeskov is een erg groot landgoed waar je uren kan rondstruinen.

En waar je lekker kan eten! Wij kregen een goed gevulde picknickmand van het restaurant dat bij Egeskov zit: zo leuk! Je kan er natuurlijk ook gewoon binnen van het menu bestellen, maar bij mooi weer is zo’n picknickmand natuurlijk wel heel erg hygge. Je kan natuurlijk ook je eigen eten meenemen.

Een deel van het slot is ingericht als klein museum met heel veel oude kleding van mensen die op Egeskov gewoond hebben. Alles ziet er nog zo prachtig uit en het bijzondere is dat zoveel dingen nu weer erg in de mode zijn.

Als ergens een guillotine staat, dan moet je daar gewoon even je hoofd onder houden. Maar wel alleen als je ziet dat het ‘mes’ van hout is 😉

Het hoofdgebouw van het kasteel is een goed kijkje terug in de tijd.

Verderop op het landgoed is een oude schuur ingericht als automuseum. Hier staan prachtige oude auto’s, van de eerste type benzine-auto’s tot prachtige oldtimers en campers. Te gek om te zien, en ze zijn allemaal nog in fantastisch goede staat.

Check dat enge beest onder de brug… Wat het verhaal daarachter is hebben we helaas niet ontdekt.

Na de laatste etappe van twee uur komen we aan bij onze laatste stop: Aarhus. Aarhus is de culturele hoofdstad van Denemarken en het is na Kopenhagen de grootste stad van Denemarken. Wij slapen de komende twee nachten in Hotel Marselis Aarhus, een hotel net iets buiten het centrum en aan zee. Het uitzicht is echt adembenemend, we kijken pal uit op zee en dat vinden we allebei helemaal het einde.

De kamer is ingericht met blauw- en roodtinten, iets waar ik zelf niet snel voor zou kiezen, maar het is wél hyggelig. En dat uitzicht…

We eten vanavond lekker relaxed bij het restaurant van het hotel en dat is erg goed! Mariët heeft vooraf een koude doperwten soep, ik gerookte schelvis met asperges. Als hoofdgerecht nemen we allebei ‘steak’ van bloemkool. En dat is lékker! Ik maak zelf ook wel eens gebakken bloemkool, dat smaakt weer zo anders dan gekookte. Heerlijk!

We laten de schuifdeuren van onze kamer vannacht op een kiertje staan en we vallen in slaap met het geluid van de ruisende zee. Wat een droom!

Ik ben voor deze trip uitgenodigd door VisitDenmark en Lev. boeken.

Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.

Gerelateerde artikelen

12 reacties
  1. Kimberly

Ik geniet echt van je blogposten over Denemarken. Ik ga m’n vriend ook enthousiast maken om erheen te gaan! Het ziet er zo ontzettend leuk, gezellig en sfeervol uit daar. Die foto met de guillotine vind ik trouwens echt grappig haha.

2. Aukje

Wat een leuke blog posts van Denemarken!

Mag ik vragen: hoe maak jij je collega’s zo in WordPress?
    Ik vind het erg leuk en een slimme manier om afbeeldingen kleiner te laten zien én te clusteren.

Lieve groet

Aukje

3. Tieske

Oh dat poppenhuis! Dat heb ik 30 (!) jaar geleden in Legoland gezien. Titania’s Palace? Heeft toen een enorme indruk op mij gemaakt. Leuk om te weten waar ik het zou kunnen vinden mocht ik nog een in Denemarken zijn.

4. Christien

Ik heb twee weken geleden nog een week door Denemarken gereisd met de auto! Zo tof om deze artikelen te lezen, ik herken veel plekken! 🙂 En wat is het toch een fijn land, ik wil zeker eens terug.

5. rachel

tiep elke keer hetzelfde maar nu weer…wauw!! gewoon mooi en relaxt daarzo

6. Loes | Gewoon iets met Loes

Oh leuk! Wij gaan deze zomer een week naar Funen (o.a.) en Egeskov staat ook op onze to-do lijst. Leuk om alvast te zien hoe het er uit ziet! Hopelijk hebben wij ook lekker weer, picknicken lijkt me erg leuk!

7. Syl

Heerlijk rustgevend allemaal.
    Het lijkt me een echt het type reis wat helemaal bij jou past.

8. Marieke

Aarhus is zo’n toffe stad! Veel leuke winkeltjes en een relaxede sfeer. Ik ben echt weg van Denemarken. Voor mij belangrijk, het is ook echt kindvriendelijk!

9. Susan

Wat bijzonder dat museum! Leuk om te zien.

10. Marije

Zo tof om de reis zo met jullie mee te beleven. Super onder de indruk van de foto’s.