Foodtrip: met de trein naar Berlijn

van
ZWL
naar
BLN
44277
stappen gelopen
187
foto's gemaakt

Als ik op vakantie ga, hangen de dagen aan elkaar van ‘waar kunnen we de lekkerste koffie drinken’, ‘hebben we zin in Vietnamees of Italiaans voor de lunch’ tot ‘waar zullen we vanavond gaan eten?’. Ik ging met NS International twee dagen naar Berlijn om te genieten van food hotspots.

Leestijd

Berlijn food hotspots

Hiernaast het kaartje met de plekken waar ik tijdens deze trip ben geweest. Alle locaties die ik bespreek, staan hierop! Zie je de kaart niet goed? Klik dan hier.

Met de trein naar Berlijn

Wat heb ik samen met vriendin Edith een heerlijke foodtrip naar Berlijn gehad. In de trein op de terugweg realiseerden we dat het echt voelde alsof we een week weg waren geweest, terwijl we eigenlijk maar anderhalve dag in Berlijn waren. We gingen van koffietentje naar lunch, van wijnbar naar een tof restaurant en dat vind ik gewoon zó leuk. Ik laat je vandaag graag de plekjes zien waar we geweest zijn en waar we van genoten hebben.

We zaten op maandagochtend om kwart voor acht in de trein vanaf station Zwolle. We hadden één overstap in Almelo, waar we op de internationale trein naar Berlijn stapten. Kopje koffie erbij, laptop open en nog even wat werk afmaken. Vanaf Zwolle is het ongeveer 5,5 uur naar de hoofdstad van Duitsland en dat vind ik heerlijk. Lekker de tijd om wat af te maken of om gewoon een boek te lezen of serie te kijken.  Dit was mijn derde keer Berlijn en ik ga altijd met de trein, het is zo relaxed reizen. Na het middaguur kwamen we aan op Berlijn. Op naar het hotel!

Lulu Guldsmeden

We verbleven in Lulu Guldsmeden, een hotel in de wijk Tiergarten – Mitte. Sfeervol en gezellig en op een leuke plek. Voor we onze spullen op onze kamer konden installeren, gingen we bij het restaurant Seasons even wat eten. Beide namen we de daglunch: lasagne met salade. Het smaakte heerlijk en is een goed begin van onze foodtrip!

Brammibals Donuts

En route naar de eerste plek waar ik absoluut heen wilde: Brammibals Donuts. Via Merel van De Groene Meisjes had ik hier al vaak over gehoord. Bij Brammibals kan je terecht voor fantastische veganistische donuts. En ja, ze zijn dus wáánzinnig lekker. Vol van smaak, lekker luchtig, romig… We gaan voor een chocolade-pinda en een rozenvariant en beide zijn ze perfect.

LaVida Weinbar

Na wat banjeren door de stad hadden we zin in een glas wijn. We belandden bij LaVida Weinbar, een wijnbar en -winkel in één. De wijnen kan je zelf tappen en je kan kiezen voor 30ml, 100ml en 200ml. Erg leuk: zo kan je het een en ander proeven voor je een heel glas besluit te nemen. En alle wijnen zijn per fles te koop om mee te naar huis te nemen. Wat een tof concept! Ik nam een glas Roter Riesling, een ander druivenras dan Riesling, en hij was erg lekker met smaken van steenfruit en bloemen.

Crackers

Tijd voor diner! We hadden een reservering gemaakt bij restaurant Crackers. De entree is wel heel bijzonder: eerst ga je door een poort, daarna door een hele donkere gang en vervolgens kom je uit in de keuken van het restaurant. De ruimte waar we aten was heel donker en sfeervol, later werd ons verteld dat hier vroeger een nachtclub zat. Die sfeer hangt er nog steeds wel een beetje.

We gaan voor een volledig vegetarisch menu: vooraf een gerechtje met artisjok en een met bieten en geitenkaas. Smaakvol, zacht, romig: top. De hoofdgerechten waren paddenstoelenrisotto (zo romig heb ik risotto nog nooit gehad) en een gebakken aubergine. Die gebakken aubergine vond ik hemels. Hij was lekker zacht, de bovenkant krokant en zo smaakvol.

Oliv Eat

Na een goede nacht moeten we natúúrlijk weer eten. Dat doen we in de straat van ons hotel (de Potsdamerstrasse), bij Oliv Eat. Dit is een heel strak ingericht restaurantje waar je terecht kan voor ontbijt en lunch. We gingen allebei voor toast met avocado, een gepocheerd ei en bacon. Wat een fantastisch ontbijt. De koffie en croissants hier waren ook helemaal top.

The Visit

Een mens heeft na een uur wandelen ábsoluut koffie nodig en in de wijk Kreuzberg streken we neer bij het ietwat verstopte (hallo, Berlijn!) The Visit. Er zaten veel mensen met laptops te werken en er hing een relaxte, open sfeer. Op een bord zag ik een special van de dag, een lavendel Flat White. Deze koffie werd gemaakt met melk waarin lavendel is geïnfuseerd. Dat smaakte naar… lavendel! Lekkere combinatie met de koffie. Daarbij carrotcake en pastel de nata, beide homemade en beide gewoon helemaal goed. Deze koffiezaak heeft meerdere filialen, ik heb ze allemaal in de kaart gezet.
Kreuzberg is sowieso een toffe wijk om rond te wandelen, er zijn talloze koffietentjes en restaurantjes hier. Vorig jaar ging ik met Willem naar Cocolo Ramen, dat is ook een absolute aanrader als je houdt van de Japanse noodlesoep.

Markthalle Neun

In Kreuzberg is ook Markthalle Neun, een markthal met veel eettentjes. Van pasta tot Duitse zuurkoolgerechten, wijnbars, speciaalbier en goede kaas, je vindt het hier. Erg leuk om doorheen te lopen, wij gingen voor een pizzaslice met een lokaal biertje van brouwerij Heiden Peters. Markthalle Neun is leuk voor de kleine trek, een drankje of juist een hele maaltijd. Dus voor elk moment van de dag.

Kin Dee

Onze laatste avond. We twijfelden wat we wilden doen en we hadden niks geserveerd. Gaan we om de hoek naar een eenvoudige kleine Vietnamees of gaan we voor iets speciaals? Na wat Googelen vond ik Kin Dee, een Thai op vijf minuten lopen. ‘De beste Thai van Berlijn’ zeiden velen, dus daar moesten we heen. Wat bleek: het was ‘fine dining Thai’ met een Berlijnse twist. We kregen vier gangen (waarbij we konden kiezen uit wat verschillende gerechten) en daarbij konden we ook gaan voor een wijnarrangement. We werden fantastisch verrast. Te gekke Thaise gerechtjes, die qua smaken ultiem Thais waren, maar soms qua samenstelling nét even wat anders (zoals Pad Thai zonder noodles). Ook de wijnen waren een verrassing, want wijn combineren met Aziatisch eten kan best lastig zijn. We dronken hele goede Duitse wijnen bij het eten en die combineerden helemaal goed. Heel goedkoop was het niet, €45 voor vier gangen eten en €28 voor het wijnarrangement, maar het was het dubbel en dwars waard.

Non food: mooie gebouwen, bijzondere plekken en Lena’s Lovely Vintage

Natuurlijk waren we niet alléén maar aan het eten in Berlijn, al zou je bijna denken van wel. We zagen natuurlijk ook bijzondere memorabele plekken, zoals de Brandenburger Tor en de Berlijnse Muur. We gingen naar de East Side Gallery, waar vele artiesten kunstwerken maakten op de oude muur. Indrukwekkend! Ook was de Berliner Dom prachtig om te zien terwijl de zon langzaam onderging.

Om de hoek van ons hotel liepen we tegen Lena’s Vintage aan. Ik ben niet zo’n shopper, maar hier ging mijn hart wel sneller van kloppen! Ik vond een fantastische oversized trenchcoat, een mooi wollen jasje en een toffe grijze Popeye sweater. Heerlijk toch, zulke vondsten?

Op naar huis

Op woensdagochtend gingen we weer naar huis. Rustig ontbijten in de trein (op de Hauptbahnhof vind je veel restaurants waar je wat lekkers kan halen, wij gingen voor havermout van Dean & David) en alvast aan de slag met dit artikel. En natuurlijk samen napraten over deze erg lekkere twee dagen. Het voelt alsof we een week weg zijn geweest; we hebben zoveel leuke plekjes gezien en hebben zoveel gedaan.

Met de trein reizen is lekker relaxed en een fijne manier om naar een stad als Berlijn te gaan. Check de website van NS International voor alle info en tickets.

Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.