Bretagne roadtrip deel 2: Port Navalo, Vannes & Guérande

stappen gelopen
391
foto's gemaakt

We vertrekken uit Sarzeau op onze vijfde dag en maken een prachtige wandeling langs de kust in Port Navalo, waar we op een te leuk marktje stuiten. Verder bezoeken we de onwijs pittoreske stadjes Vannes & Guérande en gaan we fietsen langs de kust bij La Baule. En we blijven héérlijk eten. Kom je mee naar Bretagne?

Leestijd

Dag 6: Port-Navalo & Vannes

We worden wakker in ons hotel Manoir de Kerbot en daar gaan we ons natuurlijk tegoed doen aan het ontbijt.

We vertrekken weer met onze spullen en we rijden naar de kust. We gaan een stukje wandelen bij Port Navalo, wat bij het dorp Arzon hoort.

We gaan weer en route en nu naar Vannes!

We komen aan bij dit prachtige hotel, Maison de la Garenne in Vannes. We kijken onze ogen uit, het is hier zo mooi, en er is een zwembad! Daar gaan we vanmiddag lekker van genieten met een wijntje. Maar eerst de stad in!

We lopen wat rond in het prachtige oude stadje. Het is in 56 voor Christus gesticht door Julius Caesar en ook hier geldt weer: overal waar je kijkt is het mooi. Ik houd er zo van. Bij een crêperie drinken we koffie en eet ik een crêpe met gezouten boter en suiker en schrijf ik weer wat ansichtkaartjes.

Ik heb hier gewoon geen woorden voor. Het zit hier ook bomvol met leuke terrasjes, kleine winkeltjes en overal kan je de lokale lekkernijen zoals Kouign Amann, cider en galets kopen. Of gezouten karamel. Kies maar!

Als we teruggaan naar het hotel blijkt er iets misgegaan. In het programma dat we hebben gekregen stond het verkeerde hotel… Oeps! De eigenares van Maison de la Garenne is enorm lief en behulpzaam en zij denkt dat we in een B&B om de hoek slapen, met bijna dezelfde naam: Villa Garenne. Blijkt ze dus gelijk te hebben. Door naar het volgende deurtje, haha…

Na het inchecken is het weer tijd voor iets vervelends… We mogen weer lekker eten! We lopen door de stad naar het restaurant, l’Annexe.

We worden weer immens verwend. Wat is dit een goed restaurant! Alles smaakt fantastisch, de smaakcombinaties zijn gewoon geweldig en alles is tot in perfectie klaargemaakt. Heel tevreden lopen we na het diner weer terug naar onze B&B. Ook weer een aanrader! Eigenlijk bijna alles van deze reis is een aanrader, eigenlijk…

Dag 7: Vannes, Assérac, Kerhinet & Guérande

Goedemorgen! Wakker worden met een mooi uitzicht en daarna lekker ontbijten.

We rijden drie kwartier verder naar Pénestin, meer richting het zuiden, waar we lekker over het strand gaan wandelen.

We rijden een klein stukje door naar Assérac waar we gaan lunchen bij Les Pieds dans l’Eau, een eenvoudige strandtent met erg lekker eten.

Ik ga voor een Thaise salade met garnalen en die is (dit wordt eentonig, daar ben ik me bewust van) weer heerlijk. Lekker fris, veel groente, en die heerlijke Thaise smaken van soja, pinda’s en citroengras.

We rijden naar het mini dorpje Kerhinet, dat bekend staat om de oude rietgedekte huisjes.

Er is één restaurantje en een winkeltje en verder niks, het is zo mini dat je er na een minuut weer uit loopt, maar het is wel enorm mooi om te zien. Dit soort rietgedekte huisjes zie je in de omgeving verder nergens. Het dorp is ook helemaal een monument.

We zijn nu in nationaal park de Briere, het op een na grootste moerasgebied van Frankrijk (na de Camargue). Het doet me erg denken aan het Vechtdal, waar ik vandaan kom. We zouden met zo’n bootje een rondvaart doen, maar helaas heb ik vandaag zoveel last van mijn rug dat we dit niet kunnen doen. Een wandeling zit er nu ook niet in, maar dat kan hier natuurlijk uitstekend!

We gaan naar onze laatste slaapplaats in het programma: Guérande. Guerande ken je misschien van het zout, er zijn hier heel veel zoutvlaktes in de omgeving en het dorpje is weer zo schattig als je maar kan bedenken. We slapen in een knusse bed & breakfast, Le Jardin.

Dag 8: fietsen bij Pouliguen & lunchen in La Baule

Hops, daar gaan de laatste kaartjes!

We vertrekken uit Guerande richting la Baule, waar we fietsen gaan huren om langs de kust te peddelen. Ik neem met de auto de route door de zoutvlaktes, want dat wil ik absoluut even zien.

Dit heb ik nooit eerder gezien, ik vind het zo bijzonder! Hier word dus elke dag zout gewonnen.

We gaan lekker fietsen van La Baule richting Pouliguen. Wat een toffe route, een fietspad direct langs zee!

Het is een heerlijke dag om lekker met de wind in de haren langs de kust te fietsen. In La Baule is een marktje waar we even rondkijken en waar ik een doosje zoete én hartige cannelés koop,  een lekkernij uit Bordeaux. Oorspronkelijk zijn ze zoet en smaken ze naar rum en vanille, maar dit bakkertje maakt ze in tientallen smaken. En je raadt het al, ze zijn lekker.

Na het fietsen hebben we trek en dat komt goed uit, want we gaan lunchen bij L’Albatros op het strand. Helemaal top, lekker eten en drinken met de voeten in het zand.

En nu zit ons programma erop! Het is zo snel gegaan en we hebben er zo met volle teugen van genoten. Bretagne is gewoon zo’n mooie streek met zoveel charmante en gezellige dorpjes en stadjes, ontelbaar veel prachtige stranden, waanzinnig eten en die combinatie maakt het voor mij een ideale vakantiebestemming. Je kan er ook goed terecht met camper, caravan of tent en je kan er voor echt alle budgetten een vakantie vieren. Met de auto was het ongeveer tien uur rijden vanuit Zwolle, wat we dus met een tussenstop in Normandië hebben gedaan. Maar je kan natuurlijk ook vliegen of met de trein.

Omdat we nog niet naar huis willen, hebben wij een AirBnB gehuurd aan zee bij Sarzeau. En daarna rijden we door naar Champagne om daarna toch echt naar huis te gaan.

Dag 9 & 10: terug naar Sarzeau

Dat was ‘m. Ik kan alleen maar zeggen dat we onwijs hebben genoten. Check voor meer info de website van Bretagne.

Ik ben door Bretagne uitgenodigd voor deze trip.

Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.

Gerelateerde artikelen

12 reacties
  1. Lisa

Ziet er allemaal echt geweldig uit en je maakt me zeer enthousiast om een keer naar deze streek toe te gaan! Ik heb eigenlijk nog 1 vraag: hoe vind je al die leuke adresjes zoals hotels en restaurantjes? Afgezien van de plekjes die bij de perstrip hoorden!

2. Ilona

Normandie en Bretagne staan al een jaar op mijn (misschien wel iets te lange, haha) lijst om op vakantie te gaan. ik wil heel graag een soort rondje Frankrijk doen: in noord-west beginnen en dan door naar het zuiden en aan de oostkant omhoog. Hopelijk lukt het om volgend jaar 3,5 weken vrij te nemen, want de verlofdagen vliegen ons hier helaas niet om de oren :-(.

3. Susan

Wat een fantastische vakantie zeg – zoveel lekker eten, mooie plaatsjes en stranden. Ik wil ook!

4. Kim

Wat is het daar heerlijk rustig, die stranden! Weet je iets over honden op de stranden daar, of ze welkom zijn? Misschien toevallig op gelet 🙂

5. Ingrid

Wat prachtig allemaal!!

6. Tineke

Zie ik daar nou een oer-Hollands speculooskoekje bij je gezouten karamel-ijs met espresso? 😉 haha

• Sanne

Ik dacht dus ook dat dit alleeeeen in nederland te koop was, maar ze verkopen het zelfs in marokko in de supermarkt…

7. Marloes

Prachtig! Ziet er heel mooi uit allemaal!

8. rachel

gij zult niet vloeken maar tering wat mooi daar!!! heb 3 keer naar de fotos zitten kijken 😀 en duh ik wil volgende keer ook een ansichtkaart hahahah.

9. Saskia

Wauw, hier krijg ik echt de vakantiekriebels van!

En al die lekkere dingen, mmm!

10. Lisa

Wat heb ik weer genoten van deze review! Het vorige deel van Bretagne was leuk omdat ik er al eens was geweest. Door deel 2 wil ik er toch nog een keer naar toe. Prachtige foto’s.

11. Femke

Wauw, wat een mooie foto’s allemaal. Het ziet eruit als een heerlijke reis. Die B&B waar je moest zijn i.p.v. het andere hotel, dat ziet er ook echt mooi uit zeg, wauw!