Altijd een vakantiegevoel

Ik hóud van vakantie. Tja, wie niet? Dat gevoel dat je niks hoeft. Dat je voor alles lekker de tijd neemt, er is geen haast. Ik probeer, zeker in de zomer, dat vakantiegevoel zoveel mogelijk te verwerken in mijn gewone werkweken. Ik geef je tips hoe je dat ook kan doen!

Leestijd

Foto: Alex Talmon

Ik ben een dankbaar en gelukkig mens: ik doe werk wat ik zelf gekozen heb, ik ben mijn eigen baas en van hobby is mijn beroep geworden. In de zeven jaar tijd dat ik fulltime werk heb alleen wel ervaren dat ik mezelf verschrikkelijk veel stress kan bezorgen.

Al een tijdje leef ik meer relaxed. Daar heb ik heel bewust voor gekozen. Een van de manieren hoe ik dat doe is door mezelf zoveel mogelijk het gevoel te geven dat ik vakantie heb. Dat lukt niet elke dag en ook niet elke week, maar áls het lukt voel ik me heel vrij en happy.
Omdat ik er zelf zo blij van word, wil ik jou het ook graag meegeven. Het maakt mijn leven een stuk leuker!

Wat is mijn vakantiegevoel?

Een vakantiegevoel kan voor iedereen anders zijn – het hangt natuurlijk af van wat voor jou vakantie inhoudt. Om je vakantiegevoel in je dagelijkse leven te verwerken is het natuurlijk handig om even te bepalen wat voor jou nu precies dat gevoel inhoudt.

Voor mij is vakantie vooral niks hoeven, niks moeten en voor alles lekker de tijd nemen. Licht leven. Geen stress. Lekker eten (maken). Geen wekker. En natuurlijk helpt de zon, maar daar heb je zelf niet zoveel invloed op, behalve het vliegtuig naar een zuidelijke plek pakken.

Wat is mijn vakantiegevoel tijdens werk?

Als ik gewoon aan het werk ben, gaan een aantal van deze vakantiegevoel-dingen al niet op. Ik moet namelijk wel een heleboel en ook moet ik toch echt een wekker zetten als ik afspraken heb of als ik dingen gedaan wil krijgen. Dus moet ik de rest proberen toe te passen.

Vooral het afgelopen jaar heb ik geleerd hoe ik mijn instant vakantiegevoel kan triggeren en daar zijn een aantal dingen uitgekomen die ik regelmatig doe om mezelf het gevoel te  geven alsof ik vakantie heb. Voor jou kunnen dat natuurlijk hele andere dingen zijn, voor mij werken de volgende zaken heel goed, zeker als ik ze combineer!

1. In of vlakbij de natuur zijn

Foto: Dave Robinson

Als ik op vakantie ga, zoek ik meestal een rustig plekje op met veel groen. Dichtbij het strand, in de duinen, in het bos. Ik ga ook weleens op citytrip natuurlijk, maar ik krijg daar niet echt een vakantiegevoel van. Ik ga graag wandelen of fietsen in mijn gewone werkweken. Dit doe ik graag en veel! Wandelen doe ik elke dag, fietsen als het even uitkomt twee tot drie keer per week. Dit voelt voor mij altijd als een mini vakantie, zeker als ik echt even de tijd neem om een mooi plekje op te zoeken en als ik niet in mijn eigen woonwijk blijf hangen.

2. Buiten de deur eten of drinken

Foto: Oliver Thomas Klein

Sinds ik niet meer in het centrum woon doe ik dit minder vaak en dus voelt het extra ‘speciaal’ als ik dit wel doe in mijn eigen stad. Even een kopje koffie drinken tijdens mijn wandeling of bij een leuk restaurantje lunchen met een vriendin. Ik doe dit ook wel eens met mijn laptop erbij, maar dan voelt het vanzelfsprekend meer als werken dan als een vrij moment.

3. Tijd & aandacht

Foto: The 5th

Ik heb een hekel aan haasten en vermijd het zoveel mogelijk. Het liefst neem ik voor alles ruim de tijd en kijk ik niet op mijn horloge. Dat gaat op een gewone werkdag natuurlijk niet zo makkelijk, maar ergens bewust de  tijd voor nemen geeft een heel relaxed gevoel. Focussen op wat ik doe, dat kan mijn lunch zijn maar ook een werktaak, geeft me veel meer het gevoel dat ik echt in het moment ben. Daar geniet ik weer van, het maakt me relaxed en geeft daardoor een vakantiegevoel.

4. Fietsen of wandelen in plaats van de auto of OV

Foto: Cale Weaver

Deze is in het verlengde van mijn eerste ‘methode’: ik fiets en wandel graag, maar ik ga natuurlijk ook wel naar afspraken met de auto of met het openbaar vervoer. Het geeft mij een veel vrijer en blijer gevoel als ik kan wandelen of fietsen naar mijn afspraak. Als ik naar Amsterdam moet gaat dat natuurlijk niet, maar ik kan wel vanaf het station naar mijn afspraak wandelen of fietsen met een OV-fiets in plaats van dat ik de tram pak. In Zwolle kan ik alles wel fietsen of wandelen. Alles wat ik met de auto of het OV doe voelt al snel als ‘werk’ en ‘serieus’ en dat is met wandelen of fietsen niet zo!

5. De dag langzaam beginnen/een ander ritme

Foto: Brooke Lark

Ik ben een ochtendmens in hart en nieren en ook op vakantie ben ik meestal gewoon om zeven uur wakker, maar het verschil is dat ik dan vaak nog even blijf liggen om een boek te lezen. Na een halfuur zet ik koffie en maak ik een ontbijtje die ik lekker relaxed in mijn pyjama opeet. Geen haast. Ik lees de krant of een boek of staar gewoon een beetje voor me uit.

Op werkdagen is mijn ritme heel anders: ik sta om zeven uur op, ga meteen douchen, aankleden, opmaken, ontbijten en dan begin ik mijn dag. Soms ga ik voor dat lekkere langzame ochtendritme zoals op vakantie en dat doet wonderen! En wat dan meestal blijkt: ik begin mijn werkdag niet eens heel veel later dan normaal, alleen is mijn houding is wel veel rustiger. Ook is mijn gevoel anders doordat ik alles net op een andere volgorde doe dan normaal. Even de gewoontes doorbreken!

6. Eerder stoppen

Een vrij gevoel bereik je natuurlijk ook door, heel logisch, vrij te nemen. Niet te werken. Als het mega lekker weer is en de zon schijnt lekker in mijn tuin, stop ik soms om vier of vijf uur met werken, dan pak ik een wijntje, een snackje en dan ga ik met een boek in de zon zitten. Net als op vakantie! Dat doe ik natuurlijk niet elke dag, maar in van die weken dat het heerlijk weer is doe ik het zeker een keer. En dat voelt écht als vakantie.

7. Buiten eten of barbecuen

’s Avonds buiten eten of barbecuen vind ik zo vakantie-achtig! Wij hebben pas sinds afgelopen augustus een huis met een tuin, dus het is voor mij echt een ultieme luxe om ’s avonds bij ons eigen huis buiten te kunnen eten. Daardoor geeft het voor mij ook een speciaal gevoel, denk ik. Barbecuen vind ik gewoon heel gezellig (en lekker!), buiten eten is wat simpeler maar geeft nog steeds dat lekkere vakantiegevoel.

Dit zijn mijn manieren om mezelf altijd een beetje het gevoel te geven dat ik vakantie heb. Niet alles lukt elke dag of elke week, maar ik probeer toch altijd een aantal van deze dingen toe te passen. Het geeft een heerlijk gevoel, ik word er echt blij van.

Op wat voor manier krijg jij nou een ultiem vakantiegevoel? En wat houdt dat gevoel in voor jou?

Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.

Gerelateerde artikelen

17 reacties
  1. Margaret

Superfijne tips! Ik ga er zeker een paar af en toe mee proberen te pakken.

2. Franka

tip, ga opzoek naar dingen om te doen in je eigen omgeving. je komt via internet soms de leukste dingen tegen. ik woon in Groningen en in Meerstad is bijvoorbeeld een maisdoolhof…super leuk en gratis.

toerist in eigen provincie 🙂

3. Leonie

Wat een leuke tips! Ik ga er een aantal zeker gebruiken straks na de zomer. Met een nieuwe baan, een extra dag werken en een compleet anders schema dan voorheen kan ik deze tips denk ik goed gebruiken.

Het blijkt soms dus maar in kleine dingen te zitten, maar ze kunnen een groots effect hebben!

4. Marielle

Wat een fijne tips! Wandelen lijkt me ook echt een ontspannend gevoel, ik ga me echt voornemen dat ook eens te proberen.
    Zelf heb ik ook een hekel aan haast en stress, daarom neem ik regelmatig in de ochtend heel ruim de tijd voordat ik moet werken (uurje eerder opstaan). Extra genieten van een cappucino, een lange douche etc – het is dan net alsof je de ochted vrij hebt gehad! Heerlijk vind ik dat!

5. Yvonne

Dank voor je tips! Haasten vind ik ook zo verschrikkelijk. Gisteren had ik toevallig zo’n onrustige, rommelige dag! Ik was me eerst rustig aan het opmaken, ik zou over 3 kwartier naar mijn moeder gaan om te lunchen. Ontving ik plots een schrijfopdracht van een bekend (groot) platform: kun je iets met dit onderwerp? Het was heel actueel, dus dan moet het diezelfde dag nog geschreven en gepubliceerd worden. Dus toen zat ik plots te schrijven. Na die 3 kwartier moest ik het schrijven tussentijds afbreken (en dat vind ik zo irritant), want ik moest natuurlijk naar mijn moeder. En ik zou mijn zoontje ook even afzetten bij een vriendje. Vervolgens word ik spontaan gebeld voor een mini-interview (hartstikke leuk overigens), om een quote over dit thema in een krant te plaatsen. Ik was – met mijn moeder – nét aangekomen bij de lunchplek. Daarbij is mijn moeder behoorlijk druk en praat ze heel veel…;) En dan zat ik te eten maar ik zat nog in mijn hoofd bij mijn tekst – die immers nog niet af was. Niet leuk voor mezelf en ook niet voor mijn moeder. Ik had hierdoor zó’n opgefokt en onrustig gevoel. Mijn werk was immers nog niet af. Op de terugweg nog mijn zoontje ophalen van zijn speelafspraak, en bij thuiskomst had ik wederom nog precies driekwartier voor mijn deadline. Tegen die tijd moest ik nog boodschappen doen en koken. En dan wilde ik natuurlijk ook even reageren op de comments van mijn artikel dat inmiddels gepubliceerd stond. En ook meteen een link plaatsen vanaf mijn eigen website (die een soort port folio is). Tegen de tijd dat ik in bed lag was ik vooral in mijn hoofd doodmoe. Ik kan van zo’n rommelige dag echt chagrijnig worden, haha. Maar…binnenkort ga ik op vakantie! Even 10 dagen niks moeten. En dit gevoel daarna nog proberen vast te houden met jouw tips. 😉

6. Loes | Gewoon iets met Loes

Wat goed dat je daar allemaal een vakantiegevoel van krijgt, heerlijk toch! Hier werkt buiten eten ook echt mee aan het vakantiegevoel. En eerder stoppen met werken helpt inderdaad ook. Al is het maar 2 uurtjes. Gewoon het feit dat je naar huis gaat voordat iedereen naar huis gaat levert al zo’n fijn gevoel op!

7. marije

Heerlijk dat je het vakantie gevoel zo in je leven hebt weten te krijgen.

Ik vind het lastig maar voor mij is vrij zijn een groot goed en geeft mij echt een blij en vrij gevoel.

8. Kirsten

Een echt vakantiegevoel wil ik het niet noemen maar ik ga altijd als ik thuis kom gelijk met de hond een stuk wandelen in de natuur. Hierdoor maak ik gelijk mijn hoofd leeg en kom daarna weer thuis met een ander gevoel en ben een stuk meer ontspannen. Ook ben ik gestopt met rennen en vliegen. Normaal was het haasten ’s ochtends terwijl we flexibele werktijden hebben en het helemaal niet erg is wanneer ik een kwartier later begin. Nu ga ik gewoon weg wanneer ik klaar ben ’s ochtends en heb mezelf aangeleerd om rustig te fietsen in plaats van iedereen te moeten inhalen op het fietspad 😉 en gewoon te genieten van het fietsen zelf. Even de rem er op voor mezelf en voel me al met al een stuk meer ontspannen.

9. Marjolein

Leuk artikel! Met mijn werk is een vakantiegevoel creeëren nog niet zo makkelijk (40+ baan en veel reistijd), maar bewust genieten van rustige momenten helpt wel. En lekker naar buiten gaan in de pauze!

10. Anne

Ik vind in de natuur zijn ook ontzettend ontspannend, al weet ik niet of ik er echt een vakantiegevoel bij krijg. Dat heb ik wel met het lezen van boeken, vooral van doktersromannetjes (heeeerlijk) of hele dikke spannende boeken.

11. Ingrid

Ah om 7 uur opstaan door de week lijkt me zo heerlijk, dat zou mij ook echt een vakantiegevoel geven. Helaas ben ik dan veel te laat op mijn werk, dus dat doe ik maar niet:) Ik neem wel eens pauze op mijn werk en dan halen we een ijsje. Helaas laat het werk dit niet vaak toe, maar ijs halen op het werk geeft mij echt een vakantiegevoel!

12. Martine

Toen ik voorheen fulltime werkte en pas rond 18uur thuis was van mijn werk was het erg moeilijk om een vakantiegevoel op te roepen.
    Ik raakte altijd erg gestrest van het werk en kon mij maar moeilijk ontspannen.
    In de weekenden was ik vooral bezig met bijkomen van de werkweek om vervolgens op maandag weer te beginnen.
    Helaas heb ik de afgelopen 3 jaar in de ww gezeten en heb ik volop “vakantie” gehad.
    Ik heb alle tijd gehad om weer tot mijzelf te komen en het opgejaagde gevoel kwijt te raken.
    Volgende week begin ik weer met werken, nu eindelijk een parttime baan in een omgeving die volledig aansluit bij mijn persoonlijke interesses.
    Ik hoop dat ik door parttime (minder dan 32 uur) te werken, ik in balans kan blijven en het wat makkelijker wordt om dat vakantiegevoel ook op te roepen wanneer ik niet op vakantie ben.

13. Hilde

Ook ik houd erg van het bos, duinen en strand, niet voor niets altijd naar 1 van de waddeneilanden op vakantie, heerlijk. Wij wonen zelf vlakbij het bos dus dat gevoel ‘roep’ ik vaak op door veel te wandelen.
    Ik vraag me af, en ik hoef hierop geen antwoord maar heb je daarom (nog) geen kinderen, omdat je zo houd van dit leven wat je nu leeft? Want mochten er kinderen komen dan lijkt me het moeilijk dit relaxte gevoel te behouden!

• Cynthia Schultz

Nee dat heeft er niet zoveel mee te maken 🙂

14. Tjitske

Ik vind jou en je blog echt ontzettend inspirerend.. Ik wou dat ik dat “vakantiegevoel” kon hebben..
    Heb nu sinds 6 jaar, 2 weken vakantie..
    Je kan zeggen heerlijk, geniet ervan…

Maar ik voel me ontzettend nutteloos, kan mijn rust niet vinden, vraag me af waarom ik ook alweer vakantie wilde en maak me “zorgen” over mijn loon aan het einde van de maand….
    Zo vervelend… 🙁

Ik hoop dat het vakantiegevoel nog komt….

15. Eline

Buiten eten of in de ochtend lekker rustig een boekje lezen en een extra lekker ontbijtje maken is voor mij echt een vakantiegevoel.

16. Liset

Heel erg fijn als je dit gevoel zo op kan roepen! Helaas heb ik door de week best wat verplichtingen, dus dan gaat dat vakantiegevoel niet altijd op, maar waar ik echt zo’n vrij gevoel van krijg, is genieten van het mooie weer. Gewoon in de tuin zitten en die stralen op mijn neer laten dalen en de warmte op je huid voelen. Ook uit eten is voor mij echt zo’n ultiem gevoel van vrijheid. De tijd nemen om te eten en lekker een dessert te nemen is echt heel fijn voor mijn ontspannen moment. En natuurlijk dingen doen, die je normaal niet doet. Even uit die sleur :).