Klik hier voor twee weken toegang tot de beste structuur- en focusworkshops voor €5

Wat ‘selfcare’ voor mij inhoudt

De komende tijd zal hier op Cynthia.nl een serie artikelen online komen over ‘selfcare’. Ik begin met dit artikel uit 2019 wat ik heb geüpdatet, want dit is het perfecte startpunt: wat is selfcare nou eigenlijk? Je leest het nu op zoveel plekken: ‘selfcare’. Het is lastig naar het Nederlands te vertalen, zelfzorg klinkt voor mij als jezelf met een washandje goed schoonboenen of zo. Dus ik houd het bij selfcare. Vandaag wil ik je graag vertellen wat ‘selfcare’ voor mij inhoudt.

Leestijd

Selfcare serie op Cynthia.nl

Omdat ik regelmatig vragen krijg over ‘selfcare’ en ‘selflove’ komt er de komende tijd een serie aan artikelen op Cynthia.nl over dit onderwerp. In een vragensticker op Instagram vroeg ik jullie wat jullie wilden lezen en daar kwamen zóveel concrete en mooie dingen uit, dat ik een deel daarvan wil gaan uitdiepen de komende periode.

Dit artikel kwam al eerder online in 2019. Het is het perfecte startpunt voor deze serie. Ik heb hem iets geüpdatet naar hoe dit voor mij is in 2021, dus mocht je denken ‘hmm, dit heb ik eerder gelezen’ – dat kan kloppen.

Wat is ‘selfcare’ eigenlijk?

Voor mij is selfcare zorgen voor jezelf. Maar niet alleen in de vorm van douchen, bewegen, eten en genoeg slapen. Ook in de vorm van houden van jezelf. Ook houden van jezelf klinkt als iets waar ik een beetje van wil kotsen, want het is niet alsof ik in de spiegel sta en dan zwijmelend tegen mezelf verkondig hoeveel van mij houd. Dat is het niet. Het is een soort liefde voor jezelf als hoe je liefde voelt voor een vriendin, een familielid of je partner. Het is niet jezelf afbeulen en afstraffen, maar luisteren naar je lijf, stilstaan bij wat je nodig hebt, bewust zijn van hoe je je voelt en daar vervolgens naar handelen.

Selfcare kan zijn dat je genoeg slaapt, selfcare kan zijn dat je elke ochtend voor je aan het werk gaat tien minuten mediteert, maar selfcare kan ook zijn dat je vanavond even niet met vrienden afspreekt omdat je meer zin hebt om op de bank te zitten met een boek en een glas wijn. Selfcare is ook ontslag nemen omdat je geen voldoening meer uit je werk haalt. Selfcare is ook het contact verbreken met een familielid omdat het je alleen maar negatieve energie kost. Selfcare is voor jezelf opkomen.

Selfcare is jezelf in acht nemen, op mentaal, emotioneel en fysiek vlak, en daar actie in ondernemen. 

Selfcare in mijn dagelijkse leven

Als ik er bij stilsta, doe ik op een dag heel wat selfcaredingen. Echt veel. Ik sta veel in contact met mijn lijf en mijn hoofd en voel het snel als ik overprikkeld ben, als ik heel moe ben, als ik me niet goed voel om wat voor reden dan ook. Dat gebruik ik. Het voordeel is dat ik mijn dagen grotendeels zelf kan indelen. Ik werk veel thuis, ik kan mijn eigen taken inplannen en bepaal voor een groot deel zelf wat ik doe. Natuurlijk heb ik verantwoordelijkheden en verplichtingen met een eigen bedrijf, en die vind ik heel belangrijk. 

Mijn grootste selfcaremoment heb ik ’s ochtends. Hoe laat ik ook de deur uit moet/wil, ik neem altijd een halfuur om te ontbijten en een boek te lezen, én een een uur om met Kees te wandelen. Ook sport ik het liefst in de ochtend. Buiten het opstaan, aankleden, douchen, opmaken en klaarmaken voor de dag komt er dus zeker anderhalfuur bij op. Dat komt er dus op neer dat ik twee tot tweeënhalf uur de tijd neem ’s ochtends om op te starten. Ook als ik om zeven uur in de auto moet zitten naar een afspraak – al gebeurt dat niet zo vaak, hoor. Maar meestal zit ik wel om negen uur achter de computer.

Ik sta rustig op, geen haast, neem de tijd voor een douche en kleed me aan. Dan maak ik ontbijt en ik lees een boek. Mijn telefoon blijft meestal nog even onaangeroerd. Koffie, crackers of yoghurt, kop thee, boek, Kees naast me. Daarna samen naar buiten om te wandelen, meestal een uur. Een aantal ochtenden in de week sport ik ook nog ’s ochtends. Als ik weer thuis ben, ben ik fris en helder en heb ik zin om aan het werk te gaan – of de deur uit te gaan naar mijn afspraak.
Voor mij is er geen manier om dit niet te doen. Dit doe ik altijd. Elke dag. Weer of geen weer. Blij of chagrijnig. Het maakt niet uit. Dit ochtendritueel is voor mij ontzettend waardevol. 

Haasten staat niet in mijn woordenboek. Ik kan het niet, ik ken het niet, ik wil het niet. Ik neem voor alles ruim de tijd. Voor alles. Boodschappen doe ik in alle rust. Voor het werk dat ik doe neem ik de volledige aandacht. Als ik een afspraak heb, neem ik een ruime marge voor het geval er onderweg oponthoud is. Een wandeling met Kees kan een uur duren. Dat betekent dat ik vaak zit te wachten, maar ik heb dan ook meestal een boek en mijn laptop bij me, dus ik vermaak me prima. Liever wachten dan haasten. De laatste keer dat ik me haastte, kan ik me niet herinneren. 

Ik neem genoeg pauzes, waarin ik mijn telefoon en laptop wegleg en iets anders doe. Met Kees naar buiten. Even lezen. Een lekkere kop koffie drinken. Naar buiten staren. Mediteren.

Wandelen doe ik anderhalf tot twee uur per dag, elke dag, en dat is voor mij zowel mijn beweging als mijn meditatie. Ik deed het al voor we Kees hadden, ik vind wandelen gewoon heel prettig.Tijdens een wandeling kan ik goed nadenken, of juist goed mijn hoofd helemaal leegmaken. Na een wandeling voel ik me altijd frisser en energieker. Als ik chagrijnig ben, of geen energie heb, zorgt een wandeling er negen van de tien keer voor dat ik me een stuk beter voel als ik terug ben. 

Zoals je wellicht weet sport ik sinds begin 2020 ook met regelmaat, inmiddels drie tot vier keer in de week, dat is voor mij dus een meer recente vorm van selfcare, die me heel goed bevalt.

Selfcare is voor mij altijd voelen hoe het gaat. Doordat ik mijn werk zo flexibel kan indelen, kan ik er meestal voor kiezen te doen waar ik zin in heb. Dat is natuurlijk niet het geval als ik werk voor een klant moet afmaken, als ik een lezing of workshop geef of als ik een deadline heb voor een boek of planner. Maar: als ik een deadline heb, of zo’n klus voor een klant of workshop, dan zorg ik altijd dat ik daar genoeg tijd voor heb. De echte deadline zet ik in mijn planner, maar ik zorg altijd dat ik het een paar dagen eerder af heb én ik werk nooit, maar dan ook nooit strak op de deadline. Zo zorg ik ervoor dat ik meestal op mijn gevoel kan werken en de ruimte en tijd heb om te doen ‘wat goed voelt’. 

Als ik werk voor mijn blog doe, dan plan ik natuurlijk wel allemaal taken in. Maar als ik bij iets heel veel weerstand voel, of als ik gewoonweg helemaal geen zin heb om te schrijven, dan kan ik iets anders doen. Foto’s maken, mail beantwoorden, een video opnemen – wat er dan ook maar verder op de takenlijst staat. Natuurlijk moet het schrijven dan ook wel gebeuren, maar dan bewaar ik dat voor later op de dag, of voor morgen. Dit kan niet altijd, maar als het wel kan, maak ik er dankbaar gebruik van. 

Selfcare is niet: ‘nou, het is wel goed zo’.

Selfcare is niet dat je jezelf nooit pusht. Als ik dit zo teruglees is het net alsof ik het mezelf altijd alleen maar heel makkelijk maak. Alsof ik mezelf altijd een hand boven mijn hoofd houd en al snel zeg: ‘Nou, het is wel goed zo.’ Dat is het niet. Als dat zo zou zijn, dan zou ik mijn geld niet kunnen verdienen als ondernemer. Dan zou ik niet vier keer in de week trainen.

En ik kan natuurlijk ook niet altijd zomaar mijn selfcare uitoefenen, want soms is de situatie daar niet naar. Om werk, om verplichtingen, om verantwoordelijkheden, om relaties, om afspraken, om wat dan ook. Schraalheid en wrijving hoort bij het leven, je komt er vaak ook verder door, je leert ervan. Het is niet dat ik dat altijd zomaar uit de weg ga.

Het is wel zo dat ik mezelf op één zet. En dat ik dat meestal ook kan toepassen. Het kan alleen niet altijd, en dat is helemaal prima. Dat is ook selfcare: realiseren dat het niet altijd om jou gaat en dat je niet altijd kan doen waar je zin in hebt. 

‘Ja, maar jij hebt makkelijk praten.'

Ik krijg ook vaak de vraag waar ik de tijd vandaan haal om al deze dingen te doen. ‘Je wandelt anderhalf uur per dag, je leest anderhalf uur per dag, je neemt voor alles lekker de tijd, dan kan je daarnaast toch nooit een hele werkdag maken?’ Dit is dan nog een vriendelijke vraag, maar ik krijg ook vaak zat: ‘Ja, maar jíj hebt makkelijk praten.’

Nou, zoals je al hebt kunnen lezen, máák ik tijd voor deze selfcaremomenten. Ik sta er letterlijk twee uur eerder voor op. Ik begin meestal om negen uur met werken, ik kan theoretisch gezien ook om vijf voor negen wakker worden, uit bed rollen en achter mijn laptop gaan zitten. Dat ik er doodongelukkig van zou worden, is een tweede, maar het kan wel. Ik sta dus om half zeven of zeven uur op om te kunnen lezen en wandelen, of sporten.

Verder lees ik tijdens mijn lunchpauze een halfuur en ’s avonds voor ik ga slapen. Dat komt er dus op neer dat ik voor ik ga slapen ‘nog maar’ een half uurtje lees om aan die anderhalf uur te komen. Ik wrijf echt elke dag in mijn handjes dat ik mijn dag en werk zo flexibel kan indelen. Ik ben me er absoluut van bewust dat ik alle flexibiliteit en vrijheid heb en daardoor ook om drie uur ’s middags lekker een stuk met Kees kan gaan wandelen. Er zijn ook zeker dagen dat ik absoluut geen acht uur werk, hoor. Het verschilt echt per dag.

Maar realiseer je dat je óók deze selfcaremomenten kan hebben als je een ‘gewone’ baan hebt. Echt. Het moet alleen je prioriteit zijn, je moet er tijd voor willen maken. En je moet dus eerst ontdekken hoeveel het je oplevert als je jezelf prioriteit maakt. Ik heb juist jarenlang heel slecht voor mezelf gezorgd omdat ik alleen maar aan het werk was, alleen maar doorging. Ik spreek even voor mezelf, maar als ondernemer is het juist ook een grote valkuil om altijd maar door te gaan, omdat het werk nooit stopt en ik werk alleen – er is dus niemand die zegt: hey Cynt, zou je niet even wat rustiger aan doen? 

De komende tijd kan je hier meer artikelen verwachten over selfcare.

Bijvoorbeeld over wanneer je jezelf moet pushen om iets wél te doen (ook als je geen zin hebt), en wanneer je juist tegen jezelf zegt: zo is het wel goed, neem maar even rust.

Of hoe je vaker voor jezelf kiest, je grenzen aangeeft en bijvoorbeeld tijd neemt om alleen tijd door te brengen (ook als je een relatie hebt).


Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.