Klik hier voor twee weken toegang tot de beste structuur- en focusworkshops voor €5

Wat ik doe om positief in het leven te staan

Cynthia hield een pol op Instagram waaruit bleek dat jullie van haar wilden leren om positief te zijn. Haar blog kwam onlangs online, vandaag deel ik mijn manieren om positief in het leven te staan. Als aanvullende inspiratie.

Leestijd

Zoals Cynthia ook al aanhaalde; iedereen is wel eens negatief en het mag er ook zijn, maar je wil niet dat het de overhand neemt. Je wil lichtvoetig door het leven zwieren en je gelukkig voelen. Een positieve instelling is daarbij je grootste wapen.

Dat gezegd zijn er dingen waar je soms zelf niet uit kan komen, omdat ze te donker zijn om de uitgang weer te vinden. Het kan zijn dat voor jou dit artikel als te simpel klinkt. Ik heb veel depressie meegemaakt in mijn naaste omgeving, iets waardoor ik zelf elke dag weer opnieuw juist kies voor positiviteit, maar waardoor ik ook weet dat je er niet ‘zomaar’ altijd komt met de juiste mindset. Trek dan bij iemand aan bel, hulp zoeken doe je niet alleen voor jezelf maar ook voor je omgeving.

Ik ben een gezegend mens vind ik zelf. Natuurlijk heb ik ook zware dingen meegemaakt en zijn er altijd dingen die buiten beeld blijven maar wel zwaar zijn. Desondanks kan ik alleen maar dankbaar zijn voor mijn struggles omdat ik er van leer. Ik kan met deze tools wél elke dag licht vinden. Ik word door mijn omgeving regelmatig als ultra positief bestempeld, een mooi compliment. Ik ben me dan ook heel bewust van de dingen die ik doe die mij positiever en gelukkiger maken, en ik werk er ook constant aan om dit nog groter/dieper/mooier te maken. Ik hoop dat ze jou ook helpen of inspireren.

Dankbaarheid

Een groot onderdeel in Cynthia’s artikel maar ik zou hem niet over kunnen slaan in de mijne. Dankbaarheid is in mijn optiek de grootste sleutel naar geluk. Het helpt om hiermee te oefenen, door elke avond een aantal dingen op te noemen of op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Na verloop van tijd ga je in de dag je dankbaarheids-momenten al zien, en kun je dieper genieten van die mooie momenten. Hierdoor bouw je een stuk meer licht en geluk in je dagelijks leven in. Het gaat er uiteindelijk om dat je er even bij stil staat. Bedank desnoods hardop iemand/god/het universum, waar je dan ook maar in gelooft om die dankbaarheid iets tastbaarder te maken. Zie mooie momenten als een cadeautje, waar je even voor moet bedanken. Er zit zoveel liefde in die stukjes dankbaarheid, en die liefde straalt uiteindelijk volledig uit in jezelf.

Jezelf aanspreken op je houding

Onderdeel van een positievere mindset creëren is ook jezelf aanspreken op gedrag waar je negatiever van wordt. En dat zijn vaak gedachtes waar je ook echt niks aan hebt. Natuurlijk heeft iedereen wel eens zelfmedelijden of ben je echt even chaggerijnig. Ik kan dan wel echt hardop tegen mezelf zeggen ‘Emmy, stel je niet zo aan vrouw’. Ik ga echt het gesprek met mezelf aan. Negativiteit mag er zijn, maar je hebt er niks aan dus rond het ook weer af als je het doorlopen hebt, ga er niet opnieuw in. Ook dingen die niet leuk zijn, horen bij het leven. Weet wanneer je jezelf even een schop onder de kont moet geven.

Zonder donker is er ook geen licht

Deze moet je even heel letterlijk opvatten: ‘Zonder donker is er ook geen licht’. Als het altijd alleen maar licht was, dan wist je niet wat licht was want dat was de constante staat. Letterlijk, maar ook metaforisch. Als je weet dat het donker kan worden, waardeer je het licht. Je staat stil bij het licht en geniet van het licht. Als je je dit beseft, kun je wellicht rust halen uit het feit dat donkere periodes altijd wel weer gevolgd worden door een lichte. Ook kan het helpen bij je dankbaarheid en relativeringsvermogen.

Laat je ego gaan

Ik heb vrij weinig aan mijn ego, en kan hem ook steeds vaker laten gaan. Volgens een boeddhistisch gezegde kun je beter jezelf overwinnen dan een 1000 gevechten. En zo is het, je gelijk halen brengt je NIKS. Het proces brengt je echter wel negativiteit. Als iemand me vraagt hoe ik omga met de simpele ergernissen in een relatie -bijvoorbeeld als iemand standaard zijn of haar sokken laat slingeren- dan antwoord ik: ‘ik ruim de sokken op’. Mensen verwachten een antwoord waarin ik een opmerking maak naar mijn partner. Waarin ik het ‘probleem’ aankaart. Maar nee, mijn oplossing is de sokken opruimen. Daarop volgen vaak reacties als; ‘jij bent gek, dat zou ik echt niet doen’ of ‘ik pik dat niet steeds’. Dat kan wel zijn, maar mensen of gedrag verander je niet zo snel. Dat moet diegene zelf willen. Ik vraag me bij elke confrontatie af of ik er wat aan zal hebben. Is het antwoord nee, dan laat ik het gaan. Die sokken opruimen kost mij 3 seconden. Een discussie aangaan kost me naast veel meer tijd, ook nog eens negatieve energie. Wie is er nu gek? En hoe belangrijk is het ook? Nee, je ego wil winnen. Je ego wil gelijk hebben en je ego wil gestreeld worden. Geloof mij, het is een bevrijding als je eenmaal je ego weet te herkennen, en daarmee buiten spel kan zetten. Natuurlijk zijn er ook zaken die wél de moeite waard zijn om te bekritiseren, maar wees je bewust van je acties, je woorden en vooral of ze uit jou komen of uit je ego.

Even voor de duidelijkheid, een mens moet grenzen hebben, laat je niet fysiek mishandelen bijv, maar kies je strijd. Niet alles is een strijd!

Ik word niet meer boos

Nu lijkt het net alsof ik mezelf verheven heb tot buddhistische monnik, maar zo heilig ben ik niet. Natuurlijk word ik wel eens boos, maar niet meer zoals eerst. Ik word bijna nooit meer écht heel erg boos. En word ik wel boos, dan kan ik mezelf daar vrij goed uitpraten. Boosheid is namelijk (je kent hem vast) vergif dat je ZELF drinkt, terwijl je hoopt dat de ander eraan sterft. Maar je drinkt het zelf, want de ander heeft geen last van je boosheid. De ander zit niet in JOUW emotie, en dat is wat boosheid is. Iets in JOU waar JIJ last van hebt. Dat doe ik mezelf helemaal niet graag aan. Ik kan dingen nu goed ombuigen. Onderstaande situaties zijn echt gebeurt:

Er wordt iets van me gestolen – Diegene zal wellicht honger hebben gehad, misschien is diegene verslaafd. Wat heftig als je daar mee moet dealen.

Er probeert iemand mijn oma op te lichten via WhatsApp – Jeetje, wat een traumatische jeugd zal zo iemand gehad hebben, anders doe je dat niet toch? Wat mega sneu.

Een dakloze die zijn broek voor mijn neus naar beneden trekt en dan begint te poepen voor een toeristische attractie midden in Parijs – Als je daar geen gêne meer voor voelt, dan heb je echt niks meer te verliezen. Laten we wat te eten voor hem kopen.

Een jongen die me uitscheldt voor hoer omdat ik niet reageer – Klote dat je ouders je zo weinig respect hebben geleerd voor vrouwen, wellicht behandelde iemand de vrouwen in jouw leven ook zo? Je noemt MIJ geen hoer, je schreeuwt hoer omdat de situatie niet naar jouw hand is.

Snap je mijn punt? In alle situaties kom ik weg zonder die negatieve, giftige woede te hebben gevoeld.

Nogmaals, ook in heb grenzen in mijn zen-heid. Ik ben ook maar een mens. Ik doe alleen vooral mijn best om dit bovenstaande te praktiseren want dat geeft mij zoveel meer.

Slaap er een nachtje over

Die heb je vaker gehoord: ‘slaap er maar een nachtje over’. Dit is wel degelijk gebaseerd op iets wetenschappelijks. Het emotie stuk in je hersenen is later op de avond een stuk actiever en daardoor kunnen dingen soms in de avond een stuk intenser en overweldigender aanvoelen. Iedereen is denk ik wel eens verdrietig aan slapen met de gedachte, ‘laat ik maar gewoon gaan slapen, morgen is het beter’. En dat is eigenlijk ook altijd zo. In de ochtend kun je weer een stuk beter relativeren en vaak een stuk logischer en minder emotioneel redeneren. Als je dit weet, kun je een emotioneel moment vaak ook wat beter handelen en plaatsen.

Ruik eens aan de rozen

In het NU zijn. Een geweldig waardevolle staat waar we in deze maatschappij vaker moeite mee hebben. Met een volle agenda en een vol hoofd van alle afgevinkte activiteiten is het soms moeilijk om je te focussen op wat er NU gebeurt. Maar doe je dat wel bewust, kun je je hoofd iets gemakkelijker rust geven omdat je maar met één ding in ‘het nu’ tegelijk bezig kan zijn. Ruik dus eens aan die bloemen en sta stil bij hoe ze ruiken. Kijk eens op naar de lucht en noem op waar de wolken op lijken. Kijk naar de bomen in bloei, naar de herfstkleuren van de bladeren, maar de sneeuw die valt. Kijk eens om je heen, wat er NU gebeurt. Focus je daarop, laat je niet afleiden en geniet vaker van een momentje rust in je hoofd. Dit helpt enorm bij geluk en positiviteit.

Neem ook eens vaker een pauze momentje. Rokers doen natuurlijk iets ongezonds, maar het komt vaak voort uit de behoefte naar ontspanning. Hoe vaak heb jij wel niet een wijntje gepakt omdat je die associeert met een ontspanningsmoment? Dit kunnen ook gezonde dingen zijn zoals even om je heen kijken of een lekker kopje thee drinken. Dit soort pauzes helpen echt goed om je dag evenwichtiger door te komen.

Heb vertrouwen in het grotere geheel

Dit hangt een beetje tussen religie en spiritualiteit in. Iets waar je wel open voor moet staan. Ik heb zelf altijd een rotsvast vertrouwen in dat dingen altijd gebeuren in mijn voordeel. Ook al lijkt het op dat moment niet zo. Natuurlijk wordt dit lastiger naar mate de situatie pijnlijker wordt, maar laten we het bij kleine dingen houden. Als ik geloof dat alles in mijn voordeel gebeurt, heb ik ook meer vertrouwen in de les in tegenslagen. Ik heb ook vertrouwen dat ik niet altijd snap waarom iets gebeurt, dat ik niet altijd zie dat het ergens goed voor is. Omdat ik daar te menselijk voor ben. Het stuk vertrouwen dat dingen voor een reden gebeuren, geeft mij vaak de rust en positiviteit in spannende situaties. Dit is ook een stukje vermogen om op de lange termijn te denken.

Praat over je gevoel

Als je met iemand over je negatieve emotie praat, kom je na het gesprek daar vaak beter uit. Dit komt omdat in een gesprek mensen graag gaan tegenhangen. Dit is een natuurlijk stukje communicatie. Benoem waar je mee zit aan iemand die je vertrouwt, iemand die het beste met je voor heeft. Deze persoon zal mee denken, misschien een stukje relativeren en boven alles helpt het jou om door de emotie heen te gaan. Je benoemt zaken, en dat is onderdeel van verwerking. Als je hier door heen bent heb je weer het vermogen om positieve dingen te zien. Zie het als een donker bos waar je door heen moet om weer op de zonnige open weide te komen. Alleen vooruit gaan helpt. In rondjes draaien of stil staan houdt je in dat donkere bos. Praat dus over je issues, daar voel je je echt beter door. Het heet niet voor niks het ‘delen van je gevoelens’. Je deelt uit, waardoor je er zelf minder van hebt.

Kies je tribe

Mensen in je omgeving die constant in negatief gedrag vervallen en niet reageren op stimulans om het anders te doen. Dat kan jou heel veel energie kosten. Omring jezelf met mensen die je iets fijns geven, die het beste met je voor hebben en die je echt kan vertrouwen. Mensen die jou energie geven, in plaats van afnemen. Behandel hen zoals je zelf behandeld wilt worden, roddel niet en accepteer dat ook niet van een ander.

Denk in mogelijkheden

Stimuleer je creatieve geest door constant in oplossingen en mogelijkheden te denken in plaats van in beren op de weg. Als je echt iets wil, dan is er vaak wel een weg. De vraag is of je bereid bent om die te doorlopen?

Luuk zei me ooit dat hij het leuk vond dat ik altijd overal wel een oplossing voor wist te bedenken, en toen werd ik me eigenlijk pas bewust van deze eigenschap. Als dat ene restaurant net dicht is kun je thuisblijven, maar je kunt ook een andere kiezen. Als je oppas niet kan kun je thuis blijven om tv te kijken, maar je kan ook thuis een romantische setting maken. Wanneer je bruiloft niet door kan gaan door (kut) Corona kun je daarin blijven hangen, maar je kan ook met een positieve instelling uitkijken naar het moment dat het wél plaats vindt en iets anders leuks plannen op de oude datum om toch die dag positief te ervaren.

Geef ook niet zomaar op. Dat gaat van kleine dingen uit tot grote dingen. Is de sushi tent vol geboekt, meid, er zijn er 3885 in Nederland rijd een stukje verder van huis! Natuurlijk kunnen er grotere dingen zijn, maar als je bereid bent om ergens het werk in te stoppen dan kan het vaak wél. Wat zeiden ze vroeger ook alweer? Oh ja, ‘Kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt er naast’. Dat dus. Als je jezelf afvraagt wat je echt graag wil, vraag jezelf dan vervolgens af wat daar letterlijk voor nodig zou zijn en vraag jezelf vervolgens af of je dat er écht voor over hebt. Het gaat ook over vallen en weer opstaan. Lekker cliché maar vat dit soort dingen letterlijk op. Ja het kost moeite en doet misschien pijn om weer op te staan als je net van je fiets gepleurd bent, maar daarna sta je wel weer. Ga die cliché gezegdes maar eens letterlijk nemen!

Blijf. Positief. Denken! Dwing jezelf en anderen, tot het natuurlijk wordt en vanzelf gaat 🙂


Emmy ter Horst

Een beetje prettig gestoord en geobsedeerd door sushi. Verder ben ik ook GEK op ander lekker eten en ook op iets te vaak op vakantie gaan. Ik hoop dat je mijn schrijfsels leuk vindt, mocht je me ook op Instagram willen volgen dan kan dat via @emmystudiomint :)