Klik hier voor twee weken toegang tot de beste structuur- en focusworkshops voor €5

Hoe ik geld verdien met bloggen

Sinds 2010 verdien ik fulltime mijn geld met mijn blog. Velen snappen best hoe dat werkt, maar ik merk dat er ook altijd nog veel vragen over zijn. Vandaag leg ik je van A tot Z uit hoe ik geld verdien met mijn blog!

Leestijd

Hoe het allemaal begon

Ik houd een lang verhaal kort: in 2006 startte ik een blog, misslipgloss.web-log.nl. Ik zat op de middelbare school, ik was zestien en hield van schrijven en make-up en ik besloot dat online te combineren. Geen idee had ik dat er geld mee te verdienen viel, ik vond het gewoon heel leuk. Na een paar jaar kreeg ik steeds vaker de vraag van merken en bedrijven of ze me spullen (meestal beautyproducten) mochten opsturen in ruil voor een review op m’n blog. Van spullen ging dat snel over tot geld: webshops en merken wilden me graag betalen voor een advertentie. Ik wist niet wat me overkwam! In 2008 kwam ik in contact met Blogmij (nu Socialreblz), een advertising agency voor bloggers. Zij zeiden dat ze de advertenties voor m’n blog wilden regelen, ze gaven zelfs aan dat ik er fulltime van zou kunnen leven. Ik geloofde daar geen hout van, ook omdat het in Nederland nog niet echt gebeurde, bloggers die fulltime van hun blog leefden. Die eerste drie jaar heb ik weinig tot niks aan mijn blog verdiend – ik wist simpelweg niet dat het kon. Het kostte me eigenlijk vooral geld, want ik moest mijn site natuurlijk wel ergens hosten, en dat werd steeds duurder omdat er steeds meer bezoekers kwamen.

Anyway: in 2010 was het al zover. Ik studeerde journalistiek, maar het ging zó goed met mijn blog dat ik er gewoon van kon rondkomen. Ik kon het niet goed meer combineren en besloot mijn studie on hold te zetten. Uiteindelijk heb ik het nooit meer afgemaakt en daar heb ik geen spijt van. Door mijn blog heb ik zoveel toffe kansen gekregen, zo ontzettend veel geleerd en uiteindelijk gedaan wat ik wilde toen ik journalistiek ging studeren: voor magazines schrijven! Dat doe ik nu niet meer, ik focus nu meer op mijn blog, dat vind ik veel leuker om te doen weet ik nu.

Inmiddels is mijn blog met social media kanalen alweer zeven jaar mijn fulltime baan. Ik vind het nog steeds ontzettend tof om te doen: ik mag schrijven, fotograferen, bezig zijn met eten, interieur, beauty, reizen – alles wat mijn interesse heeft. Ik leer elke dag nieuwe dingen en run mijn eigen bedrijf. Ik mag lezingen geven, de wereld over reizen, ik kom op de gekste plekken en ik geniet er elke dag van!

Advertising agencies & mediabureaus

Ik ben al sinds 2008 aangesloten bij Blogmij, inmiddels heet dat bureau Socialreblz. Ook zit ik bij Social1nfluencers en zij regelen alles wat te maken heeft met mijn YouTube channel. Veel bloggers zitten bij zo’n bureau, in Nederland en België zijn er meerdere. Zo’n advertising agency onderhoudt het contact tussen (potentiële) adverteerders, zet samenwerkingen op, doet onderhandelingen, bedenkt campagnes en communiceert dat alles weer met mij. Hieronder leg ik je uit hoe het tot stand komen van een campagne of advertorial op Cynthia.nl tot stand komt. Voor al het werk dat zo’n agency doet, krijgen zij een percentage van de opbrengst die zij genereren. Dit verschilt per bureau, meestal is het 20% tot 40%. Bij Socialreblz heb ik één vast aanspreekpunt, Laurens. Hij is mijn manager en hij regelt ook mijn lezingen, wat onbetaalde samenwerkingen en sommige reizen. Ik heb dagelijks contact met hem en hij is echt mijn rechterhand.

Als blogger kan je natuurlijk ook zelf je sales doen, maar de keren dat ik dat zelf heb gedaan, had ik er meestal toch spijt van. Oké, ik krijg wat meer geld, maar het is ook écht veel gedoe om allemaal zelf te doen. Ik focus liever op het maken van content – daar draait het toch echt om op mijn blog.

Ik verdien geld door middel van sponsored content op mijn blog (advertorials), sponsored content op social media, bannering op mijn blog en ik verdien ook wat geld via YouTube. Mijn blog is altijd al mijn hoofdinkomen geweest: ik heb niet méga veel abonnees en views en verdien niet veel met YouTube. Dat is niet erg, het is ook niet mijn focus. Mijn blog krijgt de meeste aandacht en ik ben ook het liefst aan het schrijven en fotograferen. Video’s maken vind ik heel erg leuk doe ik ook een tot twee keer per week, maar het heeft niet mijn focus en is vanzelfsprekend ook geen grote bron van inkomsten. Met YouTube verdien ik ‘maar’ een paar honderd euro per maand, en dat is ook nooit veel meer geweest. Wel worden er weleens campagnes weggezet op YouTube, dan koopt een adverteerder een video in – daar verdien ik wel meer mee, maar het is meestal in combinatie met een blogpost.

Hoe gaat een campagne in zijn werk?

Sponsored content is voor mij mijn belangrijkste bron van inkomsten. Dit zijn dus de advertorials die je af en toe voorbij ziet komen op dit blog. Maar hoe werkt dat dan precies? Stel, merk X heeft binnenkort een nieuw product en wil daarvoor graag een campagne inkopen op Cynthia.nl. Dat gaat grofweg als volgt in zijn werk:

  1. 1. Merk X zit bij een reclamebureau of mediabureau. Dit bureau bedenkt campagnes en heeft contact met de blogger of de advertising agency van de blogger. Het kan ook zijn dat merk X niet bij een bureau zit en rechtstreeks Socialreblz benadert.
  2. 2. Dit mediabureau of reclamebureau benadert Socialreblz om de campagne weg te zetten bij bloggers. Het kan zijn dat ze al weten dat ze bij mij willen adverteren, het kan ook zijn dat ze nog oriënteren op welke bloggers/vloggers ze willen inzetten en dat ze advies vragen bij Socialreblz.
  3. 3. Zodra duidelijk is dat ze bij mij willen adverteren, wordt de campagne uitgedacht. Op dit moment contact Socialreblz mij. Dit is heel belangrijk, want past het merk bij mij? Het product? De algehele campagne? Ik vind het heel belangrijk dat de sponsored content goed past bij mij en mijn blog en dat ik er een goed gevoel bij heb. Als ik een product of dienst niet écht goed vind, als ik er niet écht positief over kan zijn, dan wil ik er ook geen campagne over doen. Als het gaat om een nieuw product wil ik dat dan ook eerst kunnen testen.
    En: past het in mijn planning?
    Als het antwoord op al deze vragen ‘ja’ is, dan kan er onderhandeld worden over de prijs.
  4. 4. Socialreblz doet een voorstel aan het mediabureau/reclamebureau voor de inzet op Cynthia.nl en de daarbij behorende kosten. Eventueel volgt een onderhandeling. Als de prijzen lager worden dan mijn normale prijzen, heeft Socialreblz weer contact met mij of ik dit goed vind.
  5. 5. Als de inzet (dus hoeveel blogposts/video’s/instagram posts) helder is en als de prijs akkoord is, wordt er een planning gemaakt. Wanneer lever ik de eerste versie aan? Wanneer krijg ik feedback van de adverteerder? Wanneer is de livegang? Ik krijg deze planning te zien en geef hier feedback op als er wat geschoven moet worden. Soms is schuiven niet mogelijk en dan moet ik mijn agenda aanpassen op de campagne. Zeker als het een last-minute campagne is (wat regelmatig voorkomt) moet ik schuiven met mijn eigen planning om alles op tijd live te krijgen.
  6. 6. Is de planning akkoord? Dan krijg ik de briefing. Dit is een formulier waar in staat wat de adverteerder graag wel en niet in de uitingen wil hebben. Dat kunnen bepaalde linkjes zijn, de manier van fotografie, specifieke dingen die benadrukt moeten worden et cetera. Aan de hand hiervan maak ik op mijn eigen manier de content. Dit kan dus een blog zijn, maar ook een video of een instagrampost.
  7. 7. Ik ga de content maken! Als dat af is stuur ik het naar Socialreblz. Zij sturen dit weer door naar de klant.
  8. 8. De klant geeft feedback. Normaal gesproken is er éen feedbackronde, op die manier kost het voor iedereen de minste tijd.
  9. 9. Ik lever de tweede versie van de content aan.
  10. 10. Als alles akkoord is ontvang ik eventueel een meetpixel die ik in de blogpost zet, op die manier kan de adverteerder precies zien hoevaak de blogpost bekeken is en wat dus het bereik is.
  11. 11. Livegang!
  12. 12. Na een bepaalde periode is er een rapportage en dan lever ik statistieken aan, zoals Google Analytics van de blogpost, de statistieken van de Instagrampost. De YouTube views kan de adverteerder natuurlijk zelf zien.

Grofweg gaat het zo in zijn werk! Voor grotere campagnes waarvoor veel wordt ingekocht, dus meerdere blogposts, video’s en instagram posts, is dit heel tijdrovend en dan is het erg belangrijk dat de planning goed is. Als het om één blogpost gaat, is het allemaal wat simpeler. Maar alsnog worden deze stappen altijd gevolgd.

Banners

Op mijn blog staan ook banners. Inmiddels een wat ouderwetse manier van adverteren online, maar het wordt nog steeds veel gedaan. Ik zit aangesloten bij een bureau dat deze banners voor mij regelt. Adverteerders kunnen in een online omgeving bieden op deze advertenties. Het is vrij goedkoop (ze betalen per CPM, dat houdt in dat ze betalen voor een X aantal keer 1000 vertoningen) en een makkelijke manier van adverteren. Hier verdien ik wel iets mee, maar lang niet genoeg om van rond te komen (het is nog niet de helft van een modaal inkomen). De rest van mijn inkomen komt uit sponsored content en dat is mijn hoofdinkomen – daar verdien ik het meeste mee.

Gratis spullen, reizen en etentjes

Natuurlijk houdt het niet op bij geld verdienen. Bloggers en influencers staan bekend om de hoeveelheid gratis spullen, reizen en etentjes ze krijgen. Daar ben ik geen uitzondering in, ik krijg veel dingen opgestuurd, van beautyproducten tot boeken, gadgets, kleding en eten. Meestal sturen PR-bureaus deze producten op: deze verzorgen de free publicity voor allerlei merken en ik sta in hun bestand. Met de meesten heb ik ook persoonlijk contact.

Regelmatig krijg ik ‘ongevraagd’ producten toegestuurd, maar mijn management benadert ook wel eens bedrijven voor een samenwerking, bijvoorbeeld als ik over een bepaald onderwerp wil bloggen waarvoor ik graag producten wil ontvangen. Meestal koop ik dat soort dingen trouwens gewoon zelf. Toen ik vorig jaar ging verhuizen, zeiden veel mensen tegen me: ‘Nu kan je mooi je hele interieur laten sponsoren!’ En ja, dat had inderdaad gekund. Uiteindelijk hebben we gewoon praktisch alles zelf gekocht. Behalve de raambekleding, wat accessoires en een pot gele verf. Natuurlijk had ik samenwerkingen op kunnen zetten – immers blog ik sowieso over mijn interieur en post ik er genoeg over – maar het is vaak gewoon fijn om zelf iets te kopen en om vervolgens geen verplichtingen te hebben. Want als blogger of influencers krijg je niet ‘zomaar’ iets, er wordt natuurlijk gewoon wat terug verwacht in de vorm van een blogpost of vermelding op social media. Natuurlijk is dat niet veel werk, maar wel als je je hele interieur laat sponsoren 😉 Al snap ik heel goed dat andere mensen dat wel zouden doen.

Ik schrijf alleen over iets als ik het ook echt leuk vind om over te bloggen – de meeste dingen die ik opgestuurd krijg belanden bij goede doelen en vriendinnen en familie.

Ik ga regelmatig op reis voor mijn blog. Ik word dan uitgenodigd door een merk dat op een bepaalde plek op de wereld een lancering of event heeft. Zo ging ik bijvoorbeeld naar Ibiza met Lancaster en naar New York met Dove. Maar ik word ook vaak uitgenodigd door de verkeersbureaus (bureaus die zorgen voor marketing en promotie) van specifieke gebieden, of door reisorganisaties. Natuurlijk verwachten deze organisaties dan wel iets terug, dus op reis maak ik dan content om te posten op mijn social media kanalen of op mijn blog en/of YouTube. Meestal zijn dit korte reisjes met groepjes bloggers/pers met een vooraf vastgesteld programma. Maar ik ga ook regelmatig ‘alleen’ op persreis en dan mag ik wat meer zelf beslissen wat ik wil doen – al word dan wel vaak vooraf besproken wat voor content ik kan maken. Ik leg dit nooit helemaal vast omdat ik het vooral op reis heel leuk vind om spontaan te kunnen blijven posten (en niet vast zit aan ‘je moet elke dag minimaal twee posts op instagram doen’), het moet wel vanuit mezelf blijven komen en ‘echt’ zijn. Dat vind ik sowieso altijd het belangrijkste: ik wil op mijn blog en social media kanalen mezelf kunnen zijn en geen geforceerde dingen plaatsen.

Reclame Code Commissie

Sinds een paar jaar is het verplicht om online aan te geven als je iets gekregen hebt, of dat nu geld, een product of een dienst is. Ik geef dit altijd bij een blogpost of social media post aan. Bij de blogpost staat ‘advertorial’ als ik geld krijg voor de blogpost en een zinnetje met bijvoorbeeld ‘Ik heb product X gekregen’ als ik iets opgestuurd gekregen heb van een merk of PR-bureau. Op social media gebruik ik de hashtag #spon als ik geld krijg voor een uiting, #sample, #uitgenodigd of #persreis als ik geen geld krijg, maar wel producten, een reis of een etentje, bijvoorbeeld.

Je kan er hier wat meer over lezen!

Lezingen, workshops, boek

Naast mijn blog en social media kanalen verdien ook geld met wat ander werk. Met enige regelmaat geef ik lezingen en workshops, meestal over social media. Zo heb ik dit jaar onder andere bij het NIMA een lezing gegeven bij een influencers marketing event, bij een docentendag van het ROC Friese Poort, bij een dealerdag van Liv (Giant) en bij een GIRLBOSS avond in de bibliotheek van Rotterdam. In november mag ik weer naar Social Media Matters op Curacao om een aantal sessies te doen voor lokale ondernemers. Dat soort dingen vind ik ontzettend leuk om te doen! Het is ook echt een leuke afwisseling met het werk voor mijn blog – want bloggen doe ik hoofdzakelijk thuis achter mijn laptop. Voor dit soort dingen ga ik op pad en ga ik vooral heel erg uit mijn comfort zone, ik vind dat belangrijk én leuk.

Daarnaast komt mijn boek dit najaar uit! Mijn tweede boek ligt in november in de winkels, ‘Werkboek voor een structuurjunkie in spe’, een werkboek waarmee je je doelen gaat bepalen en volgens ‘mijn methode’ mega gestructureerd en productief leert werken. Ik vind het ontzettend leuk om aan mijn boek te werken, het is een ongelooflijk leuk project wat veel tijd kost, maar waar ik echt enorm veel energie van krijg. Het smaakt zeker naar meer en hoop volgend jaar dit project uit te breiden samen met Blossom Books.

Ik word ook heel soms betaald om aanwezig te zijn op een evenement en elk jaar vind het  I Love Beauty Event plaats waar ik ook aan verdien. Het komt dus eigenlijk neer op events en mijn boek.

En de uitgaven dan?

Als bedrijf maak ik natuurlijk ook kosten. Je zal al snel denken ‘zij heeft geen kantoorpand, dus dat zal wel niks zijn!’ Inderdaad heb ik geen kantoor en dat scheelt een hoop, maar de kosten die ik wel heb zijn grofweg:

  • – Emmy! – dat voelt toch gek om haar als ‘kostenpost’ neer te zetten, maar het is toch echt zo, haha. Ik betaal Emmy natuurlijk gewoon voor haar werk voor Cynthia.nl.
  • – mijn hosting – en dat is vrij prijzig voor een website met de hoeveelheid bezoekers die Cynthia.nl ontvangt.
  • – ik ben lid van een broodfonds, een alternatieve arbeidsongeschiktheidsverzekering. Als ondernemer heb je niet automatisch een valnet voor wanneer je arbeidsongeschikt raakt. Dit kost me elke maand een paar honderd euro.
  • – ook bouw ik zelf een pensioen op, als ondernemer moet je dat ook zelf regelen.
  • – het design en de bouw van de nieuwe website.
  • – de technische support voor mijn site – ik huur een bedrijf in dat mijn de technische kant van mijn site doet. Ik kan dat niet zelf, dus elk dingetje wat aangepast moet worden, betekent een factuur.
  • – reiskosten – ik reis veel met de trein naar afspraken, maar pak ook af en toe de auto.
  • – accountantskosten en andere administratiekosten – ik huur een boekhouder en accountant in voor deze zaken.
  • – mijn business coach – ik heb een coach waar ik elke week een uur mee praat, zij helpt me met het maken van bepaalde keuzes en ik kan met haar goed sparren over allerlei zakelijke dingen waar ik met vriendinnen niet zo snel over praat.
  • – af en toe een zakenlunch of diner
  • – sporadische aankopen als een telefoon, een laptop, camera’s, objectieven – maar uiteraard koop ik dat niet allemaal elk jaar nieuw.
  • – denk verder ook aan ‘kantoorbenodigdheden’ zoals notitieboeken, een printer, papier, visitekaartjes, dat soort dingen.
  • – en: als ik iets wil kopen of doen om over te bloggen, dan zijn dat ook kosten. Denk aan een boek waar ik over wil schrijven, denk aan een dag naar een stad om een reisgids te maken

‘Wat doe je over tien jaar?’

Met mijn bedrijf, blog en met mij gaat het goed, maar ik realiseer me ook: ‘in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst’.  Ik krijg vaak de vraag ‘wat doe je over tien jaar?’ en weet je, ik weet dat niet. Als je me dat tien jaar geleden had gevraagd, had ik gezegd: dan werk ik voor een groot Nederlands magazine op de beautyredactie. Dat is wat anders gelopen – en daar ben ik nu heel gelukkig om!

Dus, wat ik over tien jaar doe, en hoe het Nederlands medialandschap er dan uitziet: ik weet het gewoon niet. Niemand weet dat. Ik verdien nu goed mijn geld met wat ik nu doe, maar ik weet niet of dat altijd zo blijft. Maar ja, mijn vriend kan ook morgen zonder baan zitten. Misschien moet ik ooit gewoon een baan zoeken of iets anders verzinnen. Ik heb genoeg ideeën en ik denk (misschien wat arrogant) dat ik genoeg vaardigheden heb om aan de slag te kunnen. Daarover uitweiden is me wat te opschepperig, maar ik maak me niet veel zorgen over de toekomst. Natuurlijk bevliegt het me soms: wat als ik ineens geen bezoekers meer heb? Wat als adverteerders ineens niet meer online hun budgetten uitgeven? Maar ik besef dan ook: het heeft geen zin erover te piekeren. Wat wel zin heeft is werken aan mijn bedrijf, mijn vaardigheden en aan ideeën voor de toekomst en wat ik allemaal kan en ooit zou willen.

Ik hoop dat ik zo een heleboel van je vragen heb beantwoord! Ik vind het erg leuk om dit te delen – voor mij is het zo doodnormaal, maar dat is het natuurlijk eigenlijk helemaal niet. Laat het me weten als je nog vragen hebt, ik beantwoord ze met alle plezier! Het enige wat ik niet wil is vertellen hoeveel ik exact verdien, dat houd ik graag privé. Kritische vragen en reacties zijn van harte welkom, een open discussie vind ik ook zeker nuttig mocht dat voorkomen, maar ik zeg er nu vast bij dat ik respectloze en beledigende reacties verwijder.


Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.