Bekentenis: mislukte vegan week

Om me heen zijn er steeds meer mensen die veganistisch eten en ik volg zelf een aantal blogs die over plantaardig eten gaan. Ik kook regelmatig plantaardige maaltijden en in de laatste week van 2016 dacht ik: ik ga een week vegan eten! Als voorproefje op de Vegan Challenge van een maand die ik later in 2017 wilde doen. Dat ging niet zo goed.

Leestijd

De ‘Vegan Challenge’

De afgelopen jaren volgde ik regelmatig bloggers die de Vegan Challenge deden: een bepaalde periode plantaardig eten voor mensen die normaal gesproken wel dierlijke producten in hun dieet hebben. Ik had als idee om in 2017 ook een keer een maand vegan te gaan eten, maar ik dacht ook: laat ik het eerst eens een week proberen. Straks gaat het superslecht en dan ben ik een commitment aangegegaan voor een maand. Als ik dan stop, voelt het wel als een mega faal. Dus, ik dacht: laat ik het eens een weekje proberen. Dat kan niet echt lastig zijn: ik kook regelmatig plantaardig, ik eet niet veel vlees, ik eet vooral veel thuis dus ik kan alles zelf maken en ik heb een heleboel lekkere recepten en vervangers. Doe ik even.

Waarom de ‘vegan challenge’?

Op de vraag waarom ik dit wilde doen heb ik een aantal verschillende antwoorden. Ten eerste natuurlijk vanwege het dierenleed. Daarnaast het milieu. Als derde reden leek het me een mooie uitdaging. Het is iets wat ik al heel lang in mijn hoofd had zitten: hoe zou het zijn om alleen maar plantaardige dingen te eten? Ik eet dus al niet zoveel vlees en ik kook regelmatig plantaardig, ik zou het prima kunnen.

Voorbereiden

Het weekend voor mijn plantaardige week bereidde ik me goed voor. Ik verzamelde veel lekkere recepten, bedacht wat ik zou kunnen eten als ontbijt en lunch en deed wat onderzoek naar vervangers. Zo eet ik graag mayo bij de patat, dus ik moest op zoek naar ei-vrije mayonaise. Ik eet graag beschuitjes met roomboter en hagelslag. Dus: op jacht naar ei-vrije beschuitjes en plantaardig smeersel (dat werd extra virgin coconut cream). Wat eet ik erbij als we een keer patat in de AirFryer gooien (Vegetarische Slager ‘kip nuggets’) en wat doe ik in de koffie in plaats van gewone melk (amandelmelk). Welke soort pasta bevat geen ei (volkoren pasta) en welke koekjes (oreo’s) en chocola (pure chocola) kan ik eten?
Ik ben niet speciaal naar een natuurwinkel gegaan, maar heb alles gewoon bij de normale supermarkt gekocht. Ik wilde het zo ‘gewoon mogelijk’ doen. Die voorbereidingen vond ik echt leuk en ik kreeg er ook zoveel zin in: ik had vet veel lekkere recepten en alle vervangers leken me helemaal prima.

De ‘vegan week’

Dag 1

It has begun. Ik begin de dag met twee beschuitjes met extra virgin coconut cream met pure hagelslag, een banaan en koffie met amandelmelk. Ik dronk al vaker koffie met amandelmelk en ik vind het niet zo lekker. Ik ben gewoon zo gek op mijn eerste kopje koffie van de dag met warme melk. Nou ja, het is niet zo erg, want mijn beschuitjes zijn super lekker.

Ik lunch met toast met avocado en tahin met jam, vet lekker. Tussendoor snack ik fruit en oreo’s. M’n middagkoffie sla ik over, ik vind het niet lekker zonder melk en die amandelmelk vind ik gewoon niet zo’n succes. Ach, voor een week maakt het niet uit.

’s Avonds maak ik zoete aardappel wraps van de Groene Meisjes. Ik kijk er echt naar uit, het recept lijkt me mega lekker. Maar het valt eigenlijk nogal tegen. Willem en ik vinden het allebei niet echt lekker, we missen iets. Ik eet weinig en heb ’s avonds vooral zin in kaas.

Dag 2

Goedemorgen! Ik ontbijt graag met Griekse yoghurt, muesli en banaan. De Griekse Yoghurt vervang ik door soja yoghurt en ik heb het gevoel dat ik karton eet. Blrgh. Na een halve bak schuif ik het aan de kant.

De lunch is aardig, ik eet de leftovers van gisteren en gooi er wat extra kruiden overheen. Dat maakt het beter, maar ik ben er nog steeds niet gek op. Ik vind het wat jammer dat ik niet superlekker eet, daar geniet ik normaal zo van. Ik denk dat ik mijn draai nog een beetje moet vinden.

Tussendoor eet ik popcorn, Proper Corn Sweet & Salty, die is vét lekker.

’s Avonds eten we pasta! Ik maak vaak pasta met veel groenten, dus dat doe ik nu ook. Ik probeer het met vega gehakt. Het is erg lekker, maar ik mis de kaas wel echt.

Dag 3

Vandaag maak ik een ontbijtje dat ik gewoon echt heel erg lekker vind: havermout met amandelmelk en banaan. Dat eet ik vaak ‘gewoon’ al en dat blijf ik de rest van de week ook eten. Ik lunch met toast met pindakaas en een met een halve avocado.

Ik mis mijn koffie met melk en kies voor een espresso. Zonder melk, zonder suiker. Leer ik dat ook nog eens drinken.

’s Avonds eten we patat. We maken dit zelf met de AirFryer. Ik eet er vegan mayo bij (die prima is) met ketchup en ik doe er ‘kipnuggets’ van de Vegetarische Slager bij. Die vind ik verrassend lekker! Wel met lekker veel appelmoes.

Qua tussendoortjes heb ik niet zoveel moeite. Als ik zin heb in chocola, eet ik pure chocolade, en als ik een koekje wil, pak ik een oreo. Ik eet sowieso al veel fruit tussendoor, en ik vind tortilla chips met guacamole ook erg lekker ’s avonds.

Dag 4

Ik ontbijt weer met havermout en voor lunch heb ik erg veel zin in toast met kaas, of een tosti. Ik ga toch weer voor toast met avocado, deze keer maak ik er echt guacamole van, met wat peper, zout, een fijngesneden uitje, limoensap en blokjes tomaat. Super lekker.

’s Avonds gaan we voor Magioni pizza, ik beleg hem zelf met tomatensaus, champignons, maïs, paprika en cherrytomaten. Ik doe er wat rucola op als het uit de oven komt. Ik doe er wat extra kruiden overheen, maar als ik naar de pizza van Willem kijk met kaas, word ik een beetje jaloers. Ik wil ook kaas.

Ik merk vandaag dat ik een beetje geïrriteerd raak. Ik mis geen vlees, maar wel kaas en melk. Ik eet kaas vaak ergens bij, zoals op de pasta en op de pizza. En ik vind toast met jonge kaas ook erg lekker en dat eet ik vaak als lunch. Mijn kopje koffie met melk mis ik ook echt heel erg en melkvervangers vind ik allemaal niet lekker smaken.

Dag 5

Beschuitjes tijd. Roomboter mis ik niet, ik vind die extra virgin kokosolie zo lekker! Voor de lunch word ik een beetje ongeïnspireerd. Ik heb geen zin om lang in de keuken te staan en echt te gaan koken en ik heb nu het zo koud is ook geen zin in salades. En in m’n salades doe ik dan weer graag vlees of kaas… Ik ga dus weer voor toast met beleg.

’s Avonds eten we een gerecht dat ik heel graag eet: wrap met hummus, paprika, komkommer, spinazie en falafel. Dit vind ik mega lekker en ik mis dan ook niks.

Dag 6

Vandaag gaat het ‘mis’. Als ik voor de lunch naar een vriendin ga die net een kindje heeft gekregen, krijg ik beschuit met muisjes. En ja, die wil ik gewoon. Ik merk dat ik een beetje chagrijnig ben, ik heb sowieso een beetje een winterdipje, en ik WIL dat beschuitje met muisjes, verdorie.

Dus ik eet het. Daarbij wel thee in plaats van een latte of cappuccino en de rest van de dag pak ik het weer op, maar ik besluit te stoppen. De vegan maaltijden die ik in huis haalde, eet ik wel, maar als ik er kaas op wil, doe ik er gewoon kaas op. Of iets dergelijks. En ik eet een broodje carpaccio, gewoon omdat ik daar mega veel zin in heb.

Waarom ben ik gestopt?

Ik voelde van alles. Ik voelde me een opgever, een slappeling, een egoïst. Is mijn trek in dierlijke voeding dan belangrijker dan de dieren en het milieu? Er zijn mensen die eten een leven lang plantaardig en ik kan het niet eens een week?

Toen ik al die gevoelens eenmaal naast me neer had gelegd, ging ik nadenken waarom ik stopte en waarom ik het nou zo lastig vond. Ik ben beste en doorzetter, heb aardig wat discipline. Ik had ook verwacht dat het een eitje (pun intended) zou worden.
Ik stopte omdat ik er een vervelend mens van werd. De maaltijden vielen soms tegen, en ik vind een tegenvallende maaltijd echt kut. Kaas en melk maken mijn dag beter. Ik word een gelukkig mens van kaas en melk. Ik kon op dag vier alleen maar aan cappuccino’s en pizza’s met extra veel kaas denken.

Ja, ik had door kunnen zetten. Ik had het best gekund. Maar ik werd chagrijnig. Hetgeen ik het állerliefste doe, eten, had voor mij ineens een lastige lading. Ik vermeed buiten de deur eten, ik vermeed buiten de deur koffie drinken, omdat ik geen zin had in het ‘lastige’ ervan. Zoeken naar alternatieven die ik dan toch minder lekker zou vinden, waar ik weer chagrijnig van werd. Ja, je kan daar de stempel ‘slappeling’ op zetten en dat begrijp ik ook best.

Ik had nog een aardig makkelijke week omdat ik niet eens buiten de deur heb gegeten, maar ik merkte echt dat ik er chagrijnig van werd dat ik zoveel dingen niet ‘af’ vond. Ik miste vlees niet eens, ik miste vooral kaas en melk. Ik zou best zonder vlees en bijvoorbeeld eieren kunnen, roomboter zou ik ook nog best kunnen missen (zeg ik dat echt?) maar kaas en melk… Ik eet niet eens véél kaas en melk. Ik denk dat ik uitkom op een half glas per dag (ik drink thuis vaak maar één kopje koffie) en niet eens elke dag een paar plakken kaas.

Wat het me wel gebracht heeft

Maar wacht. Deze gefaalde vegan week heeft me wel een paar dingen geleerd en het heeft er voor gezorgd dat ik nu toch andere keuzes maak qua eten.

  • Ik heb ontdekt dat ik vlees niet eens écht heel belangrijk vind. Ik kan er in een restaurant erg van genieten en ik ben dól op een broodje carpaccio, maar in een avondmaaltijd mis ik het niet vaak. Dus eten we nog wat vaker vegetarisch, omdat er zoveel mega lekkere vegetarische gerechten zijn.
  • Ik ga vaker in plaats van roomboter de extra virgin coconut cream gebruiken op brood of op een beschuitje, want dat vind ik mega lekker. Ik ga roomboter niet schrappen, maar ik ga het wel wat minder gebruiken.
  • Ik ben mijn plantaardige havermout-ontbijt weer veel meer gaan waarderen en dat eet ik nu ’s ochtends ook vaker.
  • Ik heb mega veel respect voor mensen die wel altijd plantaardig eten. Ik vind het écht heel knap dat je het milieu en dierenwelzijn boven je eigen verlangens en wensen kan zetten.

Tot slot

Ik wilde eerst niet over mijn mislukte vegan week schrijven, tot Willem zei: ‘Maar je kan er toch gewoon eerlijk over zijn? Het is toch helemaal niet gek dat je het zo ervaren hebt?’ Ik twijfelde er over, want ik denk dat er genoeg vegans zijn die dit lezen en mij nu zien als een egoïstische sukkel. Ik wil ook niet de boodschap geven dat vegan eten stom is, of niet lekker. Voor mij werkte het niet. Ik kan me ook voorstellen dat je denkt: Pfff, je hebt het maar zes dagen geprobeerd. Ja, dat klopt. Maar bij alles wat ik doe, vraag ik me af of ik er een beter en gelukkig(er) mens van word. Hier werd ik echt mateloos chagrijnig van. Dus maakte ik bewust de keuze om te stoppen. Maar! Ik leerde er wel veel van en eet nu in mijn dagelijks leven ook wat meer plantaardig.

Heb jij wel eens een periode vegan gegeten? Of eet je altijd vegan? Ik hoor graag jouw verhaal.


Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.