Klik hier voor twee weken toegang tot de beste structuur- en focusworkshops voor €5

8 dingen die je niet wist over het leven van (deze) blogger(s)

Wist jij dat een volger soms een vriendin wordt en dat je als blogger het vermogen moet hebben om te ruiken wat een klant wil? Bloggen is best een raar beroep, soms. Vandaag vertel ik over acht dingen die je nog niet wist over het leven van bloggers. Of in ieder geval, het leven van deze blogger.

Leestijd

1 ‘Volgers’ worden soms vriendinnen

Een aantal van mijn vriendinnen volgen mijn blog al jaren. Ik leerde ze kennen door bijvoorbeeld een event of gewoon door gemeenschappelijke vrienden en door de jaren heen werden we vriendinnen. Zo volgde vriendin Annemieke een Structuurjunkie Masterclass bij me. Daarna nodigde ze mij uit voor een wijnproefgroepje en daarna hebben we contact gehouden. Met mijn vriendin Joia op Curacao is het net zo. Zij volgde mij al heel lang en toen ik op Curacao kwam, in het hotel waar zij manager van is, klikte het gewoon heel goed waardoor we vaker gingen afspreken en ook contact hadden als we niet dichtbij elkaar zijn. Misschien klinkt het gek, maar het voelt niet gek voor mij. En voor hun geloof ik ook niet. Soms loopt iets gewoon zo, dan klikt het zo goed dat het contact als vanzelf blijft bestaan. Dat is toch mooi?

2 Je krijgt de gekste carrieremogelijkheden

Ik had inmiddels dirigent, zeiler, fotograaf, visagist, redacteur of presentator kunnen zijn. Door het bloggen gaan er veel deuren open en krijg je soms de meest bijzondere banen of functies aangeboden. Niet alles is even realistisch of passend, en dus ben ik op veel mogelijkheden helemaal niet ingegaan, maar misschien heb ik wel een loopbaan als dirigent misgelopen 😉 Je weet het niet, haha.
 Maar: er gaan ook deuren open die gewoonweg fantastisch zijn. Zo had ik mijn hele Structuurjunkie lijn misschien wel kunnen beginnen zonder blog, maar het was ongetwijfeld veel lastiger geweest. Ik had heel wat meer drempels moeten nemen om tot het succes te komen wat ik nu met mijn merk heb. Dus door mijn werk als blogger ging er een deur open bij mijn uitgever én heb ik natuurlijk het bereik om mijn producten te verkopen. Dat helpt enorm! En ik heb echt gave dingen mogen doen in de jaren dat ik blog, van een eigen televisieprogramma op TLC presenteren tot beauty-expert zijn bij RTL Koffietijd. Dat zijn waanzinnige kansen die ik niet had gekregen als ik niet had geblogd.

3 Je moet soms ruiken wat de klant wil

Classic verhaal wat elk jaar wel een paar keer terugkomt. Zoals je misschien weet verdien ik vooral geld met sponsored content. Dat houdt in dat een klant een geschreven stuk op mijn blog inkoopt, of een instagrampost. Vooraf briefen ze, ik maak een voorstel voor hoe het zal gaan worden, daar krijg ik akkoord op en vervolgens ga ik de content maken.
Wat er weleens gebeurt en wat altijd grappig blijft: ik volg precies de briefing van de klant. Bijvoorbeeld, puur hypothetisch, maak een foto van het product in de badkamer, en zeg iets over de geur van het product. 
Mijn advertising agency keurt mijn content goed (zij checken eerst of alles klopt voor ze het doorsturen) en dan gaat het naar de klant. 
Vervolgens krijg ik als feedback: ‘Op de foto zien we veel tegels. Kan dat anders?’ (Hmmm, badkamer?) En ‘ze had ook iets moeten zeggen over de mooie verpakking.’ 
Blijkbaar moet ik dat ruiken! Een talent dat ik nog moet ontwikkelen.

4 Ik hoor vaak ‘jij bent vast megarijk’ of juist ‘dat zal wel krap rondkomen zijn’

Ik ben inderdaad megarijk, maar vooral omdat ik elke dag kan doen wat ik wil. Ik heb alle vrijheid en ik heb lieve mensen en dieren om me heen. Daar zit mijn rijkdom in. Maar ik word van het bloggen niet megarijk in de vorm van geld. Maar ik zit ook niet op een houtje te bijten of zo. In de jaren dat ik fulltime blog, heb ik er altijd iets naast gedaan. Boeken, schrijven voor magazines, een beauty-event, een webshop, lezingen, televisie, nu Structuurjunkie. Omdat dat heel leuk is en ik dat heel graag wil, maar ook omdat ik het er qua inkomsten naast nodig heb. Dus het verdient prima, maar het is niet alsof ik… tja, hoe moet ik dat nou uitleggen. Laat ik het zo zeggen: het gaat niet vanzelf. En dat is natuurlijk ook prima, iedereen moet werken voor zijn of haar geld, en ik ook. Maar het is niet alsof het zomaar geld regent en ik achterover kan leunen. Zou ook wel saai zijn, trouwens! Het is dus altijd wel grappig dat ik altijd deze uitersten als reacties krijg. Sommige mensen denken dat je er echt praktisch niks mee verdient, anderen denken juist dat het geld met tonnen tegelijk binnen komt stromen. De waarheid ligt ergens in het midden 😉

5 Alles is ‘bloggable’: ideeen zijn er altijd (ook als het niet uitkomt)

Mijn blogvoelsprieten staan altijd aan. Ik heb vaak ideeën voor blogs en ik heb soms zo’n sterke blogkriebel dat ik er meteen iets mee móet doen. Dan weet ik: als ik dit niet meteen uitwerk, dan ben ik het straks kwijt. Ik schreef een deel van dit artikel bijvoorbeeld in het vliegtuig en ik zit nu in mijn appartement op Curacao dit verder uit te werken. Als ik echt zín heb om een blog te gaan maken, dan doe ik het meestal gewoon, omdat ik dan ook denk dat het het beste overkomt. Als later de energie is weggezakt, dan is het toch weer anders als ik het opschrijf. Ik krijg trouwens vaak de vraag of ik nooit zonder inspiratie zit, en dat komt heus wel eens voor, maar meestal heb ik ideeën genoeg. Het probleem is meer het uitwerken, want dat kost veel meer tijd! De creativiteit is er altijd wel. Gelukkig! Even afkloppen hoor…

6 De druk op de hoeveelheid volgers is best groot

Volgers = geld. Simpel. Als je geld wilt verdienen met je blog of social media kanalen dan is het belangrijk dat je veel volgers hebt. Kwantiteit is natuurlijk niet het belangrijkste. Kwaliteit is ook een issue en natuurlijk de ‘interactie’ met volgers. Je kan wel honderdduizend volgers hebben, als er vervolgens nooit iemand reageert of een hartje geeft, of als weinig mensen een post zien of een blog aanklikken, dan heb je nog niet zoveel aan die grote aantallen.
Ik blog al heel wat jaartjes en ik heb ook heel wat fluctuaties in mijn volgersaantallen meegemaakt. Het fluctueert per seizoen (de zomer is altijd rustiger op mijn blog, bijvoorbeeld), maar ik heb ook niet meer zoveel bezoekers als in de hoogtijdagen van Miss Lipgloss. Dat brengt best wat druk met zich mee, want een adverteerder wil toch een X aantal views op een post. Daarin moeten dus soms dingen bijgesteld worden en dat is best lastig. Door de jaren heen ben ik daardoor ook wel adverteerders kwijtgeraakt. Ik ben nu heel blij met mijn koers en ik heb geen zin om capriolen uit te halen om maar meer bezoekers te krijgen: ik doe het liever vanuit mijn enthousiasme en puurheid en ik geloof dat daar mensen op af komen. Natuurlijk zorg ik ook wel dat ik goed vindbaar ben in Google en soms plaats ik posts door op Facebook en Instagram, maar om hele marketigcampagnes op te zetten voor meer lezers… Hmmm. Ik weet het niet.

7 Betaalde content maken wordt niet altijd gewaardeerd

Ik blog inmiddels dertien jaar en ik maak dus al dertien jaar elke dag gratis content op mijn kanalen. Dat heb ik heel lang op YouTube gedaan en nu doe ik dat op mijn blog en Instagram. Daar hoef je niks voor te betalen, ik verdien geld voor mijn blog namelijk met advertenties. Dus daar ‘betaal’ je als bezoeker als het ware mee: jouw bezoekje betekent dat ik een bepaald bedrag kan vragen voor een samenwerking.
Door de jaren heen heb ik al zo vaak adviezen gekregen van mensen die zeiden: je moet geld gaan vragen voor je content! Het is teveel waard om het gratis weg te geven!
 Daar zat wel een punt, maar aan de andere kant: ik wilde geen betaalmuur voor mijn stukjes en ik wil ook niet ‘bedelen’ om een donatie of iets dergelijks. Een blog is in mijn opzicht gratis. Ik verdien geld met advertenties en sponsored content, dus het is ook niet ‘nodig’ om jou als lezer om geld te vragen voor mijn blog.
 Sinds begin 2018 ben ik wel op een andere manier betaalde content gaan maken: mijn Structuurjunkie Planners zijn natuurlijk niet gratis, een ticket voor mijn Structuurjunkie Masterclasses en trainingen is niet gratis. Ik merk dat niet iedereen dat kan waarderen. Alles online moet gratis zijn. En ik vind ook dat mijn blog en mijn instagramposts absoluut gratis moeten zijn, maar cursussen niet. Het is totaal iets anders en ik vind het juist leuk om zoiets aan te bieden naast alle gratis content die ik al op cynthia.nl en mijn instagramkanalen weggeef.

8 Niet alles is #spon ;-)

Allemaal #zelfbetaald 😉

De #spon vliegt je om de oren bij bloggers, instagrammers en influencers en niet iedereen is daar even transparant over. Daardoor denken veel mensen dat mensen zoals ik alles gesponsord krijgen. Dus als ik iets op instagram of mijn blog post, heb ik het sowieso gekregen, en waarschijnlijk word ik er ook nog voor betaald. Nu gebeurt dat zeker, maar ik zet er dan altijd #spon, #ad, #samenwerking of #gekregen bij. In ieder geval is het duidelijk voor jou als lezer dat ik een product gekregen heb, ben uitgenodigd voor een reis, of dat ik geld heb gekregen voor het posten. Ik doe dit nu dertien jaar en soms blijft het nog onwerkelijk dat ik word uitgenodigd voor de prachtigste reizen en dat ik de mooiste producten krijg opgestuurd. 
En: als er niks bij een post staat, heb ik het product, de reis of het etentje gewoon zelf betaald. En dat zijn gewoon de meeste dingen in mijn leven.


Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.