Was dit maar voorbij!

We willen vaak liever ergens anders zijn. Je wil niet in deze volle trein, je wil niet bij deze saaie vergadering zitten, was deze ellenlange lezing maar voorbij.Toen iemand me jaren geleden vertelde dat het ‘ergens anders willen zijn’ ontzettend veel energie kost, ben ik daar bewust mee aan de slag gegaan. Vandaag vertel ik je er graag over.

Leestijd

‘Ik wil hier niet zijn.’

‘Dit is zo saai, ik hoop dat het snel voorbij is.’ ‘Deze afspraak bezorgt me zoveel stress, ik hoop dat ik zo weg kan.’ ‘Ik zit al úren in deze trein en ik wil er gewoon zíjn.’ Wij zijn heel veel bezig met ‘het volgende moment’. Met wat hierna komt, met weg willen, met niet hier zijn: met verlangen naar ergens anders te zijn. Natuurlijk vooral als datgene wat we nú doen of ervaren niet zo prettig of leuk is, of als we ongemak ervaren. Maar zijn we hier sowieso niet heel veel mee bezig, óók als dit moment niet negatief is? Hoe vaak denken we wel niet aan de volgende afspraak, de presentatie van volgende week, het feit dat je morgen heel vroeg op moet of dat je komend weekend echt even naar je ouders moet (ga!).

Dit zijn allemaal momenten waarop je dus liever niet bent op de plek waar je nu bent. Momenten waarop je met je hoofd ergens anders zit. Dat is op zich niet erg, maar als je je er bewust van bent, ga je ervaren hoe ontzettend vermoeiend dit kan zijn. Want weet je wat het is: je bent hier nu eenmaal. Je bent niet op een andere plek. Ja, misschien kan je wel weg (en als je dat heel graag wilt en als het kan doe je dat), maar dan nog steeds: je bent. hier. nu. Je bent niet ergens anders. Als je mentaal constant strijdt tegen de dingen die gewoon zijn, word je moe. Want het is nutteloos. Het is als boos worden op dat het regent. Je verandert er niks aan. En: je hebt alleen jezelf ermee. En mensen in je directe omgeving, want die krijgen natuurlijk de volle lading.

Wees in het moment

Dit heeft alles te maken met mindfulness, maar ik weet dat veel mensen afhaken als ze dit woordje zien. Het kan zo zweverig klinken, dus ik laat het woordje mindfulness lekker voor wat het is. Maar waar het om gaat is dat je in het moment bent. Nu is het enige wat er is. Je bent hier nu. Dit is het. Als je mentaal bezig gaat met iets anders en liever ergens anders wilt zijn, ben je met dingen bezig die (nog) helemaal niet bestaan. Het heeft geen zin. Ook niet als iets niet leuk of onprettig is. Ik ben weleens heel ziek geweest toen ik alleen op reis was, en het enige wat ik wilde was naar huis, maar dat kon niet. Die gedachte aan thuis, aan dat ik warm in mijn eigen bed zou liggen en dat Willem voor me zou zorgen, maakte alles alleen nog maar erger. En als ik pijn heb, weet ik dat ik daar even doorheen moet. Focussen op ‘ikwilgeenpijnikwilgeenpijnikwilgeenpijn’ gaat het niet minder erg maken. Het is verzet, en verzet kost moeite.

Toen ik 19 was, runde ik een bedrijf met een man van tegen de vijftig. Hij had natuurlijk ontzettend veel meer ervaring dan ik, dus ik keek altijd hoe ik van hem kon leren. Wat ik nooit zal vergeten was zijn relaxte houding. Soms had hij wel tien afspraken op een dag, hij was echt bizar druk, maar altijd als ik met hem een afspraak had, had hij de volle aandacht voor waar we mee bezig waren. Hij keek niet op zijn horloge of op zijn telefoon, hij was niet bezig met de volgende afspraak of de drukke dag, hij was gewoon op dat moment bezig met waar we op dat moment mee bezig waren. Dat klinkt heel simpel en logisch, maar in die periode was ik ook druk (niet zo druk als hij) en ik merkte dat ik zo onrustig in mijn hoofd was tijdens zo’n volle dag. Tijdens afspraak 2 dacht ik aan afspraak 3 en de hele tijd was ik níet waar ik op dat moment was. Onrustig, vermoeiend, onnodig.

Hoe doe je dit?

Vanaf het moment dat ik dit ergens las, ben ik me er heel bewust van geworden. Dat is de logische eerste stap. Op welke momenten ben je bezig met ‘ik wil hier niet zijn’? Wanneer denk en voel je dit?

Als je dit trouwens op heel veel vlakken in je leven hebt, wil ik je aanraden eens te evalueren of je wel dingen doet waar je gelukkig van wordt. Want op dat moment is het beter dit aan te gaan pakken dan er maar gewoon tevreden mee proberen te zijn. En: natuurlijk zijn er situaties waar je wel wat aan kan doen en waarbij je wél kan beslissen dat je weggaat of dat je er uit stapt.

Probeert het gewoon eens op zo’n moment. Laat het verzet gaan, laat de strijd in je hoofd varen (dat kan ook door een kleine ademhalingsoefening te doen om je hoofd even leeg te maken), en beslis: ik ben hier nu. Ik kan hier niks aan veranderen. Ik ga me er niet tegen verzetten. Dit is wat er is. Ook al is het ongemakkelijk, ook al gebeuren er na dit moment nog allemaal andere dingen: dit is het. Ik ben hier, en het is goed. 
Het kan helpen als je dit tegen jezelf zegt, opschrijft of hier gewoon over nadenkt. Het zal niet de eerste keer helemaal lukken, maar je zal merken dat het je beter afgaat wanneer je oefent. Of het nu is dat je tussen gillende kinderen in een ramvolle trein zit of dat je zit te wachten bij de tandarts en het allemaal veel te lang duurt: probeer het uit, op de kleinste momenten.

En verder

Nu kan je dit natuurlijk doortrekken naar alle momenten in je leven. Nu hier zijn is sowieso heel waardevol. Het kan veel rust geven en het kan ervoor zorgen dat je veel meer geniet van de mooie momenten in je leven. Wat ik vandaag bespreek is maar een klein deel van ‘mindfulness’, maar wel een deel wat mij heel veel rust heeft gegeven.

Ik ben al heel lang bekend met mindfulness (wie niet?) en probeer dit veel toe te passen, maar voor mij was dit weer een heel andere manier. Ik merkte dat ik mezelf zó vaak verzette tegen situaties waar ik nu eenmaal niks aan kon veranderen. Dat leverde zoveel frustratie op, dat ik besloot er wat aan te doen. Bewustwording is hierbij echt nummer één én het allerbelangrijkste, want als je dit doorhebt van jezelf, zal het ook makkelijker zijn om het los te gaan laten.

Heb jij dit zelf ook?


Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.

Gerelateerde artikelen

18 reacties
  1. Denise

    Herkaanbaar! Voor mij is mindfullness ook bidden. Praten met God. Dat geeft me rust maar leert me ook om te kijken wat God nu geeft en me niet zorgen te maken over de dag van morgen.

  2. Lousaa

    Ik krijg hier altijd een beetje een mistroostig gevoel van. Je kunt niet ergens anders zijn dan in het hier en nu. Iedere poging om daarvan een diep inzicht te maken is overbodig. En je bereikt er precies het tegenovergestelde mee. Je bent niet in het hier en nu door daar heel hard bij na te denken. Je bent in het hier en nu door te ervaren wat je ervaart. Als iets je vervult met blijdschap, heeft dat net zo goed een functie als wanneer iets je doet gruwelen. Iets omdenken naar ‘het is goed’ is een kunstmatige manier om wat je ervaart te vervangen door een gewenste ervaring. Dat is soms handig. Maar het is niet in het hier en nu zijn.

  3. Alida

    Dit krijg ik altijd mee tijdens de yoga lessen. Met name als je op je adem focust dan kan je het veel beter loslaten en leef je meer in het nu. En alles gaat immers ook weer voorbij, ook de vervelende afspraak waar je tegen aan zit te hikken.

  4. Jolet

    Mooi artikel Cynthia! En even een vraag. Lees jij eigenlijk altijd alle comments? Want soms reageer je helemaal niet meer onder een artikel zoals bij je vorige post over de dingen die niemand van je wist. Nu hoef je heus niet overal antwoord op te geven als je dat niet wil maar als je bij niemand iets reageert vraag ik me af of je het wel gelezen hebt. Ik was bijv. benieuwd of je gestopt was met het schrijven van je boek (een roman) waar je een aantal jaar geleden mee bezig was.

    • Cynthia Schultz

      Hey Jolet, normaal lees ik alles maar ik ben nu een weekje op vakantie en dan lees ik het niet. Dat doe ik weer als ik terug ben 🙂

  5. Melanie

    Mooi geschreven! En toepasbaar op heel veel situaties. Door een gesprek met een therapeut ben ik hier ook meer mee bezig en het gaat me steeds beter af. Want altijd weg willen of een andere situatie in je hoofd hebben is inderdaad heel vermoeiend en onnodig stressvol.

  6. Anne

    Ik werk altijd met een planning, als die niet zwart op wit staat, bedenk ik er wel een eigen invulling voor. Dit kan me soms letterlijk verlammen, dat ik me niet meer kan zetten tot iets anders doen dan “denken aan dat waarvoor ik nog geen planning heb”. Het is niet iets wat ik wil, maar ik weet gewoon niet hoe ik eruit kan komen.

    Daarnaast lag ik vannacht met rugpijn in bed en moest ik huilen van frustratie dat ik alwéér geen goede nachtrust zou krijgen. Terwijl als ik me daar niet zo druk over zou maken, ik waarschijnlijk na een pijnstiller en 5 minuten weer in slaap zou zijn gevallen…

    Ik ga er gewoon verschillende dingen in proberen. Meditatie en opschrijven klinken als dingen die voor mij wel kunnen werken!

  7. Jet

    Zo herkenbaar! Ik ben ook (te) vaak bezig met dingen die nog gaan komen, verzin allerlei scenario’s in m’n hoofd.. vandaag heb ik een late dienst, en hoef ik pas om 14.15 weg. Ik ben nu al bezig met ‘op welke afdeling ga ik werken’, ‘stel dat ik op die vervelende afdeling moet werken, hoe kom ik de dag dan door’, en: ‘ik moet over *zoveel* uur weg, wat moet ik nu nog doen’. Zo irritant, ik kan ook gewoon denken ‘nu ga ik even lekker een serie kijken, ik zie wel hoe het gaat, ik kan er nu niets aan veranderen’.
    Fijn dat je mij (ons?) er even bewust van maakt, goed artikel!

  8. Liset – Beautydagboek

    Hier zou ik me echt veel meer in moeten verdiepen, bedankt voor het zetje! Ik ben altijd druk in mijn hoofd, van alles wat ik nog moet doen en dat ik baal dat ik niet genoeg tijd heb om alles af te krijgen etc. etc. etc….Ik vind het een mooi voorbeeld om alles te doen met volle aandacht, zoals je beschreef hoe die oudere man dat deed. Dat is hartstikke knap als je dat kunt. Toch vind ik het moeilijk als ik me in een situatie begeef waar ik geen invloed op uit kan oefenen, maar wel iets aan wil doen, haha.

  9. Merel

    Hoi Cynthia, wat een krachtige tekst. Ik ben daar nu ook bewust mee bezig. Wat mij helpt is de app Headspace. Die helpt je mediteren (een hele prettige rustige stem). Soms zet ik hem zelfs op, op mijn noise cancelling headphone, in de trein die voor de zeshonderdste keer vertraging heeft. Niet dat dat nou helemaal de bedoeling is, maar het haalt me wel weer terug in een staat van acceptatie en in het hier en nu zijn.

  10. Kristien

    Fijn artikel! Het is van toepassing op zoveel. Mijn mantra in moeilijke tijden: steek geen energie in dingen die je toch niet kan veranderen. Het is enerzijds moeilijk om los te laten, want je wil zoveel liever dit of dat, maar anderzijds geeft het rust. En dat lucht op.

  11. rachel

    herkenbaar en ik laat het atlijd maar over mij heen komen en laat het dan gewoon los. goed stuk dit weer.

  12. Jacky

    Sterk stuk Cynthia! Ga deze ook even opslaan voor mn bevalling straks – als het niet gaat hoe ik in mn hoofd heb (en eigenlijk gaat een bevalling nooit zoals je in je hoofd heb heb ik al gehoord van iedereen) weet ik nu al dat ik me daar heel erg tegen kan gaan verzetten en van balen – maar hé, kind moet eruit en het gaat zoals het gaat, ook al wil ik dat op dat moment het liefste op een (iets) andere manier.

  13. Marianne

    Wat heb je dit mooi geschreven. Verzet is mijn primaire reactie. Ik doe mijn best het los te laten, maar ik vind dat erg moeilijk en in de praktijk lukt het me vaker niet dan wel. Door jouw verhaal denk ik wel: niet opgeven, blijven proberen. Dus wie weet gaat het me ooit vaker wel dan niet lukken. Zou heel mooi zijn.

    • Cynthia Schultz

      Fijn dat je dat al helder hebt, dat je het zo doet. Dat helpt al, denk ik.

  14. Tineke

    Ik haakte eerst ook altijd af bij mindfulnes, maar krijg er nu steeds meer interesse in. Ik ben helaas gevoelig voor overspannenheid. Heb er
    al eens ertegen aan gezeten dus ik ben nu extra voorzichtig

  15. Marieke

    Dag Cynthia,

    Wat een mooi geschreven stukje! Gelukkig heb ik dit bijna nooit. Mijn werk vraagt zoveel aandacht dat ik daar altijd in het nu bezig ben. AJa wanneer

    • Marieke

      Ik heb dit soms wel eens als ik erg vroeg wakker word gemaakt door mijn jongste kind en hij alleen maar op schoot wil hangen terwijl ik naar bed wil, want na een paar dagen dat achter elkaar be je echt gesloopt. Dan denk ik soms ok omarm het. Ze zijn maar 1 keer zo klein. Het gaat wel over. En dan kan ik wel weer genieten van het knuffelen.