Wandelen met aandacht

Ik wandel graag en veel. Ik ben graag buiten en als het kan, wandel ik alles. Even geleden besloot ik aandachtsoefeningen te gaan doen tijdens het wandelen. Je kan het meditatie noemen, mindfullness, ik noem het het liefst gewoon wandelen met aandacht. Sindsdien doe ik dit elke dag een keer – het geeft rust, ruimte en wat zíe je veel!

Leestijd

In de duinen

Met aandacht wandelen? Waarom?

Het leven gaat snel. We doen veel tegelijk, willen alles doen wat op ons pad komt en we zijn niet vaak echt met onze gedachten gefocust. Ik houd ervan dingen met aandacht te doen. Als ik schrijf, schrijf ik. Ik klik niet vijf keer naar Facebook, ik pak mijn telefoon niet op, ik ben aan het schrijven. Want ik geloof dat met aandacht alles groter wordt. Van aandacht worden dingen mooier, fijner en veel leuker om te doen.

Ik wandel veel. Gewoon, omdat ik het prettig vind, maar ook om van A naar B te komen. Ik vind het een prettige manier om mezelf te verplaatsen. Een tijd geleden merkte ik dat ik tijdens wandelingen vaak mijn telefoon in mijn hand had, random Facebook zat te checken of zelfs mails zat te beantwoorden. Terwijl ik mijn wandelingen juist zo graag zie als een pauze, even uitchecken, naar buiten en met mijn hoofd in de wind (of de zon, of allebei).

Toen besloot ik heel bewust op dat moment met aandacht te gaan wandelen. Hoe ik dat deed, vertel ik je straks. Ik gebruikte wat technieken die ik jaren geleden leerde van mijn psychomotorisch therapeute waar ik toen wat sessies mee deed, maar ik ‘verzon’ ook zelf wat handvatten. Ik merkte dat ik veel meer genoot van mijn wandeling. Dat ik zoveel dingen zag, rook, hoor en voelde die ik normaal helemaal niet opmerk. Ik was met niks anders bezig dan mijn omgeving en mezelf.

Ik zag ineens een grote collectie Mariabeelden in een etalage waar ik elke week wel een keer voorbij loop. In al die jaren was me dat nog nooit opgevallen.

Sinds die ene wandeling pas ik het regelmatig toe. Elke dag loop ik één wandeling heel bewust. Meestal is dat een halfuurtje. Dat kan ik het bos zijn, waar je écht veel ziet, maar in de wijk waar ik woon zie en hoor ik dingen die me anders helemaal niet opvallen. Ik zag ineens een grote collectie Mariabeelden in een etalage waar ik elke week wel een keer voorbij loop. In al die jaren was me dat nog nooit opgevallen. Ik zag rijp op plantjes, een mooie lucht, het geluid van mensen die hun ramen krabben.

Hoe doe je dat, wandelen met aandacht?

Gewoon bij mij in de wijk, zo mooi!

Er zijn allemaal manieren om een meditatiewandeling te doen, of een mindfullnesswandeling. Uit al deze manieren heb ik mijn eigen ‘oefening’ gemaakt die ik toepas. Dit zijn wat van mijn handvatten voor de wandeling. Regels wil ik het niet noemen, je past gewoon toe wat je op dat moment prettig vindt.

  1. Dit is eigenlijk wel een regel: geen telefoon. Ik heb hem wel bij me, maar ik stop hem in mijn tas of zak en kijk er niet naar. Ik doe ook geen muziek op of oordopjes in omdat ik juist de omgevingsgeluiden wil horen. Je kan natuurlijk een geleide meditatiewandeling doen, ik vind het prettig om mijn eigen manieren aan te houden.
  2. Ga heel ‘open’ staan met je aandacht en je gedachten. Dat klinkt wat zweverig, maar ken je dat, dat je een beetje norsig bent, of chagrijnig, of gestrest? En dat je dan met je handen diep in je zakken, schouders hoog opgetrokken, blik op oneindig door de straat banjert? Dat is dus níet open. Open is een open blik, een open houding, klaar om alles wat je ziet, hoort en voelt op te zuigen.
  3. Kijk! Kijk gewoon naar wat je ziet. Kijk omhoog. Kijk naar de grond. Kijk om je heen. Sta soms eens stil om iets goed op je in te laten werken. Maak eventueel foto’s als je dat beter helpt te focussen. Je zal merken dat je ook in je eigen wijk dingen ziet die je nooit eerder zijn opgevallen. In het bos of in de natuur zal je nog veel meer dingen zien die prachtig zijn, waar je normaal nooit echt op focust.
  4. Luister. Wat hoor je? Probeer niet meteen te identificeren wat het is wat je hoort. Als je voorbij iemand loopt die de ruiten aan het krabben is, wat hoor je dan? Gekras, gekraak van het ijs wat van de ruiten af springt, de motor die ronkt. Probeer de geluiden te ontleden zonder er een label aan het hangen.
  5. Ruik! Wat ruik je? Misschien ruik je wel niks. Of heeft de kou een bepaalde geur? Misschien ruik je ziltigheid als je op het strand loopt, dennengeur in het bos of uitlaatgassen als je in de stad wandelt.
  6. Je kan ook focussen op jezelf. Je ademhaling. Drie passen inademen, drie passen uit. Hoe recht is je rug? Zwaaien je armen mee terwijl je loopt? Waait de wind door je haren? Hoe is de temperatuur? Hoe zet je je voeten op de grond? Stamp je, of loop je lichtjes? Hoe voel je je als je heel rechtop en stevig doorloopt?

Als je merkt dat je gedachten afdwalen, is dat helemaal niet erg. Merk het op en focus weer op wat je ziet. Je ziet of hoort snel genoeg weer iets waar je aandacht naartoe kan gaan, al is het maar een blaadje dat van een boom dwarrelt of een grappig versierd huisnummerbordje.

Probeer het eens

Zo’n wandeling die ik met volle aandacht doe, werkt voor mij als een meditatie. Ik ben tijdens deze wandeling met niks anders bezig dan alles wat ik zie, ruik, hoor en voel. Dat is voor mij echt een pauze, een moment om uit te checken. Ik vind het erg prettig en inmiddels is het bijna een automatisme geworden. Wel is het een grotere uitdaging als er ‘iets is’. Als ik niet lekker in mijn vel zit, als ik stress heb of als dingen niet gaan zoals ik wil dat ze gaan. Maar juist dan is het extra prettig om even zo’n wandeling met volle aandacht te doen. Als ik weer thuis ben, voel ik me een stuk beter.

Je kan zo’n wandeling trouwens ook doen als je simpelweg van het station naar huis loopt, als je van de auto naar de supermarkt wandelt of als je snel van A naar B gaat. Je hoeft er echt geen half uur voor uit te trekken – al is dat wel het allerlekkerst.

Laat me weten hoe het was.


Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.

Gerelateerde artikelen

18 reacties
  1. T.

    Tijdens zo”n wandeling neem je alles in je op wat je tegenkomt. Bomen huizen tuinen en wat mensen in hun vensterbank hebben staat. De planten en versierselen in die vensterbank vallen me het eerst op. Ik neem elk detail in mij op en later herinner ik het me weer. Je hoofd komt weer helemaal tot rust als je zo”n wandeling hebt gemaakt.

  2. T.Huisman

    Ik heb een breder bewustzijnsveld als ik terug kom van een wandeling. Zo”n wandeling doe ik in alle rust. Geen gehaast. Je denkt over de dingen na die je tijdens die wandeling hebt gezien. De huizen en de straten waar je langs bent geweest en de bomen en de mensen die er lopen. . Je kijkt dan wat mensen in hun vensterbank hebben staan en hoe hun tuin er bij staat. Je neemt alle bijzondere details in je op wat je hebt gezien. Het doet je meer dan dat je denkt. Ik vind al die details in je opnemen tijdens zo”n wandeling wel poetisch. Misschien krijg ik er inspiratie van.

  3. Anneke

    Ik wandel graag, maar hier in het dorp zijn er niet zoveel opties dus vaak wandel ik hetzelfde rondje. Dat begint na een tijdje te vervelen, maar mijn dochter van 8 maanden heeft nog steeds aandacht voor alles en iedereen en dat maakt dat ik ook weer meer zie en hoor.

  4. Lisanne

    Heerlijk wandelen zonder je telefoon. Dat probeer ik ook zoveel mogelijk te doen. Hond uitlaten en dan met de hond en de omgeving bezig zijn, heerlijk 🙂
    Lekker naar het bos en een eind wandelen, zonder op te letten waar je heen gaat. Dan is die telefoon soms wel handig om de weg terug te vinden 😉 ik heb het richtingsgevoel van een aardappel!

  5. eva

    Fijn om te lezen dat jij er zo van geniet en zo bewust mee bezig kan zijn. Ik wandel het liefst dagelijks van station naar huis (10 min lopen) maar dat is een erg drukke route (midden door winkelstraten voornamelijk) met teveel prikkels dus dat doe ik meer ‘afgesloten’ en zonder aandacht. Mijn trucje de laatste tijd: kijken naar de toeristen die stilstaan voor een bepaald gebouw of op de bekende plekken in mijn stad, dan probeer ik wel eens mezelf in de toerist te verplaatsen… dus..: je bent hier nog nooit geweest, waar zou je dan als eerst naar kijken? En opvallend, ze kijken veel meer omhoog (torens, huizengevels, balkonnetjes etc) en naar beneden (de gracht in). En daar vallen je soms mooie dingen op waar ik waarschijnlijk al 100x langs ben gelopen zonder het te zien.

  6. Heleen

    Tip van flip: neem een camera mee als je gaat wandelen. Dan ga je vanzelf op zoek naar mooie blaadjes/etalages/lantaarnpalen/paddestoelen etc. En ben je dus meteen heel aandachtig met de omgeving bezig.

  7. Brigitte

    Ookeen gorde oefening is on maar op een ding te letten. Voordeuren, dakgoten of bomen. In een keer voor alles openstaan kan soms lastig zijn. Als je op een ding focust valle echt kleine detaills je ook op. 🙂

  8. rachel

    Ik wandel heel graag maar dat gaat niet altijd zoals je weet maar hier ga ik wat mee doen, even wandelen ala cynth style 😀 misschien houd ik het dan wel langer vol. ben nu als ik wandel teveel bezig met ga ik het wel redden bla bla bla en dus als ik die knop even omgooi dat het dan een ander verhaal word…..

  9. Rianne

    Ja vooral dat ruiken komt me bekend voor! Ik ontdekte een paar jaar geleden dat ik eigenlijk heel oppervlakkig ademhaal. Als ik nu loop, probeer ik dus heel bewust en diep adem te halen en ruik ik ook ineens dingen 😀 Zo stom, maar het was echt een hele ontdekking voor me en het is ook echt de makkelijkste manier om even tot rust te komen (oh en die geuren maken me zo gelukkig).

  10. Mariëlle

    Ik wandel elke dag naar mijn werk: kwartiertje heen, kwartiertje terug. Het is uiteraard elke dag dezelfde route, maar ik ‘programmeer’ mezelf voor de werkdag en daarna wandel ik die er weer af. Ik vind het heerlijk 🙂

  11. Hilde

    Ik wandel sinds een jaar of 4 bijna elke avond na het avondeten een halfuur met mijn man. Echt een fijn samen momentje is dat. Dan kletsen we juist veel meer haha. Ik kan niet wachten om van ’t zomer weer heerlijk door de duinen van Terschelling te struinen. En alleen maar te ‘zijn’ en genieten van al het moois.
    Dan besef je pas hoe zonde het is om altijd maar in je hoofd en werk te zitten.

  12. Nova

    Ik wandel ook veel, vooral met mijn vriend samen. Omdat hij PTSS heeft kan ik niet altijd maar mijn vrouwen geklets eruit flappen (te veel prikkels voor hem) maar heeft hij mij geleerd om bewust te zijn van de omgeving en net als jij te kijken, luisteren, ruiken etc. Dit geeft mij ook rust en heeft mij veel bewuster gemaakt van mijn omgeving. En dit hoeft niet eens een hele spectaculaire omgeving te zijn, in het stadparkje hier is ook genoeg te zien als je maar kijkt!

  13. Lindsey Beljaars

    Ik vind het heerlijk om te wandelen, mooi artikel heb je hier over geschreven!

  14. Liset

    Wandelen doe ik veel te weinig, ik heb er eigenlijk ook helemaal geen tijd voor helaas. Toch lijkt me dat wel heerlijk, zeker in een mooie omgeving waar veel te zien is en je er helemaal in op kunt gaan. Even weg van alles :).

  15. Veerlez

    Ik ben het helemaal mee eens, wandelen met aandacht is zo belangrijk. Ik gebruik tijdens het wandelen alleen mijn telefoon wanneer ik een foto wil maken en dan denk ik er wel 3 keer over na of ik een foto ga maken. Tenzij ik ga wandelen om foto’s te maken, dan is het natuurlijk net iets anders! 😉

  16. Eline

    Wat fijn dat het zo goed voor je helpt. Ik merk dat mijn gedachtes toch vaak afdwalen. Ik ga dit eens korte stukjes proberen!

  17. Kim

    Hi Cynthia!

    Wat herkenbaar en leuk om te lezen….. Sinds een paar maand doe ik dit zelf ook, alleen dan op de mountainbike!
    Soms als ik zo bewust fiets, adem, mijn omgeving opsnuif en rondkijk voel ik puur geluk door mijn lichaam stromen(klinkt een beetje hocus pocus) maar ik zag eerder nooit hoe mooi alles was!
    Dan ben ik echt dankbaar voor het leven wat ik heb…
    Het werkt bij mij zelfs een beetje verslavend, het liefst mountainbike ik nu iedere dag?
    Fijn dat jij dit bij het wandelen hebt, het kan je zo’n rust geven en nieuwe inzichten!
    Verder echt complimenten voor je nieuwe site, ik vind het super!
    Misschien omdat ik ook wat ouder word(31)? maar je merkt toch dat je ook in een andere fase in het leven bent aangekomen! En hoe fijn is het dan als je favoriete blogger “tegelijk” met jou groeit!
    Dank je wel.

    Liefs Kim

  18. Susan

    Leuk dat je dat nu zo doet! Zo ontdek je toch nieuwe dingen.