Klik hier voor 30 dagen toegang tot de beste structuur- en focusworkshops voor €10

4 tips voor als jij wilt ondernemen, die je niet ergens anders leest

Ik werk nu al heel wat jaren (gedeeltelijk) voor mezelf, en wil je vandaag wat onverwachte tips geven als jij ook wilt beginnen.

Leestijd

Ik wil geen tips geven zoals je die bij de KVK wel kan vinden, zoals maak een bedrijfsplan en doe marktonderzoek. Ik noem wat basis dingen, maar, ik wil ook een aantal dingen benoemen waar jij misschien nog niet aan hebt gedacht en die niet worden benoemd op zulke sites.

1. Hoe wil je dat je dag eruit ziet?

Ik denk dat heel veel mensen een bedrijf beginnen zonder zich echt deze vraag af te stellen. Hoe wil jij nou echt het liefst dat jouw werkdagen eruit zien?
Als jij bijvoorbeeld als droom hebt om een koffiebar te beginnen, en lekker taartjes te gaan bakken en koffie te zetten, besef je dan ook dat je dan OOK moet afwassen, schoonmaken, haccp lijsten moet invullen, allergenenlijsten moet naleven etc. Dat zijn wellicht de minder leuke kanten van zo’n vak. Als jij eigenaar wordt van een kapsalon met personeel, dan ben je ook bezig met roostering en het opvangen van ziekmeldingen. Romantiseer je nieuwe carrière niet maar probeer een heel eerlijk beeld te schetsen voor jezelf.

Zo praatte ik onlangs ook met een succesvolle onderneemster in Enschede. Ze is eigenaar van een hele goedlopende lunchroom en kreeg al een paar keer een kans om (franchise) vestigingen te openen in andere steden, of om de zaak voor heel veel geld te verkopen. Wat ik heel sterk van haar vond, is dat zij echt voor ogen hield wat zij leuk vond om te doen. Als zij de zaak met meerdere vestigingen zou hebben, zouden haar dagen er anders uit gaan zien. Ze zou meer verantwoordelijkheden dragen en minder tijd hebben om op de voorgrond de dingen te doen die zij zo leuk vindt. Ze kiest er daarvoor om, om het zo te laten. Cynthia is ook een voorbeeld van een ondernemer die dat heel goed voor ogen houdt en zich niet laat leiden door kansen op nóg meer geld maar echt zich laat leiden door wat zij leuk vindt om te doen op een dag.

Hoe jij succes definieert, is een hele belangrijke vraag.

Daarnaast is het ook belangrijk om na te denken over de mensen die je straks nog om je heen hebt. Ga jij van werken op een kantoor naar werken als zzp’er, alleen aan jouw keukentafel? Dan kun je wel eens wat collega’s gaan missen. Is dat leven wat voor jou, ja of nee?

2. Je hoeft niet cold turkey te gaan ondernemen

Je hoeft niet van de één op de andere dag je baan op te zeggen om volledig te gaan ondernemen. Ik heb het altijd gedaan naast een dienstverband in loondienst. Dat heeft me altijd een bepaalde stabiliteit gegeven. Voor mij werkt deze combinatie al heel lang goed, maar het kan ook een tijdelijke situatie zijn. Je kan eerst stabiliteit zoeken in je ondernemerschap, voor welke vorm dit dan ook is, en langzaamaan je werk in loondienst af bouwen. Hier moet een werkgever natuurlijk ook mee akkoord gaan, maar het is altijd een idee om het bespreekbaar te maken.

3. Zet de basisstappen zo snel mogelijk

Gaan ondernemen is voor heel veel mensen een grote enge stap. Terwijl, eigenlijk is het zo gepiept. Je schrijft je in bij de KVK en je hebt een onderneming haha. Als jij al langer aan het wachten bent om de stap te zetten, schrijf je dan gewoon in. Zorg dat je weet hoe je onderneming moet gaan heten en beslis welke rechtsvorm voor nu bij het bedrijf past.

Gek genoeg is dit een grote horde, maar je hebt hem zo genomen. Als je eenmaal over deze horde heen bent, dan voelt het waarschijnlijk ook logischer om met de rest te beginnen. Ga in rust vast beginnen met een website en een Instagram pagina bijvoorbeeld, die je nog even op privé laat staan tot jij zo ver bent. Je basis staat dan in ieder geval.

Als dit alsnog voelt als een gigantisch project, maak er dan ook een projectplanning van. Elke stap die jij zet is een stap dichter bij je doel, ook al is dat het versturen van één email. Reserveer elke week een x aantal uur, of desnoods gewoon maar één uur om dingen te doen voor jouw onderneming.

4. Administratie is je vriend

Het wordt altijd geschetst als de vijand van elke ondernemer: de administratie. Dit hoeft echt niet zo te zijn, maar is ZO rete belangrijk. Het wordt een akelige situatie als je je administratie niet bijhoudt. Maar, plan je gewoon elke twee weken hier een momentje voor in om de boel bij te werken, dan is het nooit een gigantische taak. Ik heb zelf niet zoveel administratie dus ik doe het elke maand, maar dan is alles ook strak.

Vraag vrienden of kennissen die ondernemers zijn hoe zijn hun administratie doen en hoe zij alles bijhouden voor zichzelf. Ik doe dit zelf heel simpel in Excel, en dit stuur ik aan het einde van het jaar naar een boekhouder. Die doet dan de jaar aangifte voor mij en ook voor Luuk samen omdat wij getrouwd zijn. Die aangifte vind ik zelf lastiger, dus dat besteed ik uit. De btw-aangifte die elke drie maanden voorbij komt, plan ik al voor het hele jaar in in mijn planner zodat ik het niet kan vergeten. Ik plan het ook aan het begin van de maand dat het moet, zodat als er wat belangrijks tussenkomt ik nooit te laat ben. Zorg voor een duidelijke mappen structuur op je computer, zodat je snel bij elk jaartal kan en de juiste maanden. Dit is echt geen grote taak, dus hierover moet je echt even streng zijn tegen jezelf.

Maak het duidelijk en overzichtelijk voor jezelf. Geef geen geld uit wat je niet hebt. Reken elke keer dat je de administratie doet -of in ieder geval elke maand- uit wat je aan btw af moet dragen en wat je aan het einde van het jaar ongeveer af moet dragen. Houd dit ruim aan als je het niet exact weet, want terugboeken is veel leuker dan bijboeken. Zet dit geld echt apart, op een aparte rekening of maak een apart ‘spaarpotje’ zoals ING bijvoorbeeld aanbiedt bij hun rekeningen. Zo zie jij welk geld je moet reserveren en waar je niet aan mag zitten.


Emmy ter Horst

Een beetje prettig gestoord en geobsedeerd door sushi en mijn mini-me Novae. Ik hoop dat je mijn schrijfsels leuk vindt, mocht je me ook op Instagram willen volgen dan kan dat via @emmystudiomint :)