Checklist Eigen Woning
Ik vond het kopen van mijn eerste woning een ontzettend bijzonder moment. Heel feestelijk en groots én er moest meteen heel veel geregeld worden. Omdat het de grootste aankoop van mijn leven was, kwam er zóveel bij kijken. Voor mij was het een groot mysterie wat ik moest regelen, haha. In deze blog wil ik je graag op weg helpen met een aantal belangrijke dingen die ik zeven jaar geleden heel graag had willen weten.
Weten wat nog meer handig is om te regelen in jouw situatie? Vul de persoonlijke Checklist Eigen Woning in op belastingdienst.nl/eigenwoning. Hieronder geef ik alvast een paar handige tips.
Tip 1. Controleer of jij hypotheekrente mag aftrekken
Als woningeigenaar mag je de rente over je hypotheek meestal aftrekken in je aangifte inkomstenbelasting. Dat is toch weer mooi meegenomen. Heb je geld geleend bij familie? Ook de rente die je daarvoor betaalt, is vaak aftrekbaar. Check even of je aan de voorwaarden voldoet. Zo ja? Check meteen tip 2 over het aanvragen van een voorlopige aanslag inkomstenbelasting.
Tip 2. Vraag een voorlopige aanslag aan
Heb je recht op hypotheekrenteaftrek? Dan is het interessant om een voorlopige aanslag inkomstenbelasting aan te vragen. Daarmee kan je het geld dat je terugkrijgt van de Belastingdienst vanwege de hypotheekrenteaftrek namelijk alvast elke maand ontvangen en verlaag je je maandlasten. Je ontvangt dus elke maand geld van de Belastingdienst, oftewel, dit wil je doen. Aanvragen doe je zelf online in vier stappen. Kijk op belastingdienst.nl/voorlopigeaanslag voor meer informatie.
Heb je al een voorlopige aanslag inkomstenbelasting? Check dan of jouw gegevens voor je voorlopige aanslag nog kloppen en pas deze eventueel aan. Je past de gegevens aan in het online formulier ‘Verzoek of wijziging voorlopige aanslag’ op ‘Mijn Belastingdienst’. Doe dit meteen zodra je nieuwe, financiële situatie duidelijk is. Zo houd je grip op je financiën en kom je niet voor verrassingen te staan. Dat geeft rust en overzicht.
Tip 3. Check welke kosten je wel en niet mag aftrekken
Als je een woning koopt, mag je de meeste kosten die gemaakt zijn voor het afsluiten van de hypotheek aftrekken. Dat is fijn, want hierdoor betaal je minder belasting! Voorbeelden van aftrekbare kosten zijn notariskosten voor de hypotheekakte en advies- en bemiddelingskosten van de hypotheekadviseur. Vul de Checklist in op belastingdienst.nl/eigenwoning om te zien welke kosten jij mag aftrekken. Vaak is er meer aftrekbaar dan je denkt, en dit kan dus echt de moeite waard zijn.
Tip: Bewaar belangrijke documenten. Voor je voorlopige aanslag en je belastingaangifte heb je verschillende documenten nodig. Denk aan documenten over je WOZ-waarde, de jaaropgaaf van de hypotheek en gegevens over leningen en schulden. Bewaar deze documenten goed. Dat scheelt weer tijd bij het doen van je belastingaangifte.
Meer weten? Kijk op belastingdienst.nl/eigenwoning.