Klik hier voor twee weken toegang tot de beste structuur- en focusworkshops voor €5

Tips om vroeg op te staan

Vroeg op staan, dat kan je echt wel veel brengen. Maar wat nou als dit gewoon NIET in je systeem zit. Ik geef vandaag wat tips om je die gewoonte wat meer eigen te kunnen maken.

Leestijd

Ik ben denk ik wel een ochtend mens. Ik ben in ieder geval geen avondmens want ik ben moe om 22:00 en de nacht is een concept dat ik vrijwel nooit bewust meemaak. Ben ik dan een ochtendmens? Ik ben in de ochtend wel het meest productief, het gevoel dat de hele dag nog voor je open ligt vind ik heel fijn. Maar, om nou te zeggen dat het op staan me gemakkelijk af gaat… nee. Als ik om 22:30 ga slapen, dan slaap ik gerust tot 08:30 door. Mijn lichaam zegt niet na 8 uur automatisch dat ik wakker moet worden. Misschien ben ik een middagmens haha.
Cynthia wordt gewoon vanzelf vroeg wakker. Die gaat op tijd naar bed, pakt haar uren en dan zegt haar lijf, joehoe, we zijn er weer! Die van mij roept pas een keer tussen 08:00 en 09:00.

Ik zet daarom ook altijd wel een wekker. Meestal ga ik tussen 07:30 en 08:00 uit bed. Dat bevalt mij op zich ook prima. Ik werk vanaf 08:30 ongeveer en ik werk door tot mijn brein doei zegt. Meestal is dat ergens tussen 16:00 en 18:00.
Die wekker zetten, daar moet je dan natuurlijk wel naar luisteren. Er zijn volgens mij ook veel mensen die dan die wekker gewoon weer wegdrukken en zich omdraaien. Vervolgens rollen die om 10:30 een keer achter hun computer en balen ze dat ze niet zoveel gedaan krijgen op een dag. Dat is dan natuurlijk zuur, balen van je eigen acties.

Je moet er een gewoonte van maken en ik help je vandaag met wat tips op weg om je deze gewoonte iets gemakkelijker eigen te maken. Als je dat wilt dan tenminste, als jij lekker midden in de nacht het meest productief bent, go for it.

Een reden hebben

Dit is denk ik het belangrijkste. De urgentie voelen, een reden hebben om daadwerkelijk uit je nest te komen. Integreer iets waar je naar uit kan kijken. Iets waar je ook echt voor WILT wakker worden. Harder werken kan belangrijk voelen maar voelt dat ook LEUK? Integreer iets leuks. Dit hoeft dus echt niet iets nuttigs te zijn, alhoewel dat wel kan. Ik zag laatst iemand die de extra uren had gebruikt om een succesvol Youtube kanaal te starten, daar had ze eerder geen tijd voor. Maar nogmaals, het hoeft geen nut te hebben afgezien van het feit dat het je uit je nest trekt en je dan op tijd wakker bent. Misschien een half uurtje Netflixen tijdens je ontbijt? Waar je normaal op een werkdag niet aan toe komt? Leer een nieuwe taal, bak een taart, doe iets wat je echt fijn vindt. Het belangrijkste is dat de gewoonte er komt. Nou moet je dan niet gaan zitten Netflixen van 07 tot 10 hè, dat schiet natuurlijk niet op.

Leg je wekker waar je heen moet

Leg je wekker in de badkamer (mits je hem dan nog hoort). Dit voorkomt scrollen in de ochtend en als je al in de badkamer bent om hem uit te doen, dan ben je waarschijnlijk geneigd ook gelijk te beginnen met je ochtendroutine want je bent er toch al.

Doe de lampen aan

Doe lichten aan als het donker buiten is en als het al licht is buiten, doe de gordijnen open. Je geeft je hersenen hiermee het seintje dat het cortisol aan mag gaan maken, dat je echt wakker mag worden. Je brein denkt, hey licht, het is dag en dag betekent wakker. In het donker rondstruinen in je badjas geeft je lichaam wellicht het signaal dat je eigenlijk nog zou moeten slapen. Elke dag op hetzelfde tijdstip wakker worden, de lichten aan doen, zorgt ervoor dat je ook went aan het tijdstip om op te staan.

Laat de koffie even staan

Drink niet gelijk koffie als je wakker wordt. Dit omdat koffie, of eigenlijk de cafeïne, al zorgt voor cortisol waardoor je je lichaam gaat aanleren dat het het niet zelf hoeft aan te maken in de ochtend. Dat maakt dat het vroege opstaan moeilijk BLIJFT. Wacht even twee uurtjes met de eerste kopje. Of drink decaf voor de eerste ronde in ieder geval. Thee bevat ook cafeïne, maar er is ook genoeg thee die dat niet bevat. Rooibos, kamille, munt, zo kun je toch lekker wat warms drinken en je ochtend ‘gezellig’ beginnen.

Maak het comfy

Naast een lekker drankje wil je je het jezelf zo fijn en makkelijk mogelijk maken. Maak het makkelijk in de winter om gelijk een comfy gevoel te hebben. Leg een dikke badjas en sloffen klaar naast je bed zodat je het niet eerst heel koud hoeft te hebben. Dan ga je daar tegen op zien en dat zorgt voor weerstand om de volgende dag weer op te staan.

Oefenen

Een nieuwe gewoonte moet je oefenen. Dat gaat niet gelijk gemakkelijk. Je probeert, je doet, je faalt misschien een keer maar je probeert weer en doet weer. Tot dat het een gewoonte is.

Ga op tijd naar BED

Op tijd naar bed gaan, het klinkt logisch als je vroeg eruit wil maar ik hoor vaak dat mensen maar een beetje blijven hangen. Een beetje dicipline mag je van jezelf ook wel vragen, hallo, niet alles in het leven gaat easy breezy.

Zet daar ook een wekker voor, bijvoorbeeld een half uur voordat je richting badkamer/slaapkamer moet gaan zodat je weet dat het eraan komt. En dan nog een wekker als je daadwerkelijk de tv uit moet drukken. Je moet wel genoeg uren slaap hebben. En laten we eerlijk zijn, het is niet zo dat er nog geweldige programma’s op zijn in de late uurtjes die je niet kan missen. En als dat wel zo is, kun je ze terug kijken.

Goodluck!


Emmy ter Horst

Een beetje prettig gestoord en geobsedeerd door sushi. Verder ben ik ook GEK op ander lekker eten en ook op iets te vaak op vakantie gaan. Ik hoop dat je mijn schrijfsels leuk vindt, mocht je me ook op Instagram willen volgen dan kan dat via @emmystudiomint :)