Klik hier voor twee weken toegang tot de beste structuur- en focusworkshops voor €5

Tips om minder op je telefoon te zitten

De meeste mensen herkennen dit wel, het gevoel dat je eigenlijk teveel met je telefoon bezig bent. Ik deed wat onderzoek en ik geef je vandaag tips hoe je dit kan verminderen.

Leestijd

Veel mensen willen eigenlijk minder tijd besteden op hun telefoon. Minder naar dat kleine schermpje staren.
Waarom dat een goed idee is? Het hindert je om in het Nu aanwezig te zijn, je krijgt een overload aan informatie waardoor je meer moe wordt, social media kunnen een vertekend beeld van de waarheid geven waardoor je je onzekerder over bepaalde onderwerpen kan voelen, het kan slecht zijn voor je ogen door het blauwe licht wat er af komt en datzelfde blauwe licht kan ook je slaap verstoren als je er teveel naar kijkt. Best wat redenen dus, en dan hebben we de sociale redenen nog niet eens gehad. Zoals dat digitaal leven in de weg kan staan van het echte leven.

Dat gezegd ben ik natuurlijk niet anti smartphone. Ik verdien er gedeeltelijk zelfs mijn geld mee en ik werk echt vrij veel vanaf mijn telefoon. Voor mijn werk wordt er ook erg veel via Whatsapp gecommuniceerd en ik vind het ook handig om on the go mijn mail te kunnen beantwoorden. Ik onderhoud vriendschappen ook gedeeltelijk via mijn telefoon, omdat je informatie met elkaar deelt als je elkaar wat minder ziet door een periode en soms wonen mensen verder weg. Ik hoef je niet uit te leggen waarom een telefoon geweldig is, maar goed, waarschijnlijk hoef ik je ook niet uit te leggen dat het geen overdaad moet zijn.

De schermtijd die je Iphone aangeeft is niet altijd helemaal juist, want deze telt elke minuut dat je scherm aan is. Ook als je Google Maps aan hebt tijdens het rijden. Ik kijk daarom niet perse naar dit getal maar ik probeer me wel bewust te zijn van hoe ik met mijn telefoon omga in mijn privétijd. Tijdens werk let ik daar niet op, maar ik wissel wel af. Als ik een tijdje mijn telefoon in mijn hand heb gehad ga ik wel bewust even wat anders doen anders word ik helemaal gaar haha.

Een rustig begin scherm. 

Dit klinkt gek, maar ik vond deze tip op meerdere websites terug. Als je je telefoon als het ware minder ‘leuk’ maakt om naar te kijken dan schijnt het zo te werken dat je het ook minder graag doet. Saaie effen achtergrondjes bijvoorbeeld. Voor mij voelt deze een beetje too much dus dit zal ik zelf overslaan.

Wat ik wel heb, is een rustig beginscherm met weinig apps en alleen de essentials. In de pagina’s daarna heb ik mapjes met categorieën en daarin heb ik de rest van de apps. Hierdoor zijn sommige apps een aantal kliks verwijdert en zie je ze ook niet gelijk bij het openen van je telefoon. Je kan er nog prima bij, dat doe ik dan ook wel gewoon, maar je doet het minder uit automatisme merk ik.

Eindtijd per app.

Mega confronterend zal deze zijn, maar je kan per app een eindtijd instellen. Als ik Instagram niet ook zakelijk gebruikte dan had ik dat denk ik voor Instagram wel gedaan. Je scrolt soms zo eindeloos door, dat je geen tijdsbesef meer hebt. Als de app afsluit omdat je al aan je dagelijkse/wekelijkse limiet zit, krijg je wel even een wake-up call lijkt me.

Veel ouders gebruiken dit ook om de schermtijd van hun kinderen binnen de perken te houden heb ik me laten vertellen.

De ‘niet storen’ of ‘slaapstand’ functies gebruiken. 

Deze gebruik ik heel veel. Als ik niet gestoord wil worden en vooral eigenlijk na werktijd gaat bij mij de telefoon op één van deze standen. Je krijgt dan geen geluiden te horen en niks trilt. Als iemand belt krijgt diegene voicemail, tenzij je diegene als favoriet hebt aangemerkt of tenzij ze twee keer bellen binnen drie minuten. Bijvoorbeeld bij een noodgeval.

Door deze functies te gebruiken kijk ik minder naar mijn telefoon en word ik zo nodig niet uit mijn concentratie gehaald.

Lijkt me logisch om te zeggen dat ik deze functie ook gebruik tijdens het slapen, het lijkt me verschrikkelijk irritant als iemand ’s nachts je appt want ik zou daar zeker wel wakker van worden.

Notificaties uit zetten.

Voor apps waar de notificaties niet nodig zijn, zoals Instagram, zet ik ze uit. Eigenlijk krijg ik alleen nog notificaties van Whatsapp, sms en belletjes. Je mail, sociale media, webshops etc. Allemaal dingen die je niet de hele dag hoeft mee te krijgen maar die je wel ziet wanneer jij die apps opent. Ik heb het wel eens kort weer aangezet als ik een belangrijk mailtje verwacht bijvoorbeeld.

Leg je telefoon buiten handbereik.

En dan wel zo ver dat je hem niet gelijk kunt pakken. Neem hem niet mee naar bed maar laat hem in de woonkamer en gebruik een wekker kun je stellen. Ik moet zeggen, ik doe dat wel. Maar, ik kijk in de slaapkamer dus bijna nooit meer naar mijn telefoon op een andere manier dan een wekker. Als je hier moeite mee hebt dan is een wekker kopen zo gek nog niet. Je moet het ook willen hè?

Ook als je tv zit te kijken, leg de telefoon eens op de keukentafel. Dan grijp je er niet zo naar elke keer als je iets ziet, hoort of zelfs uit automatisme.

Vier een behaalde vermindering van schermtijd. 

Als je echt graag wilt minderen, koppel er dan een doel aan voor jezelf. Hoeveel minder tijd jij aan je telefoon wilt besteden. Vier het dan ook als je het hebt gehaald en beloon jezelf met iets leuks! Dan voelt het wellicht meer als de moeite waard.

Wellicht is het voor jou ook een goed idee om een social detox te doen? Even alle social media apps van je telefoon verwijderen en eens leven zonder. Na een x aantal dagen installeer je ze weer en kijk eens hoeveel je ze dan nog gebruikt. Wellicht een stukje minder omdat je weer hebt ervaren hoe het is om zonder te leven.
Ook vooral als je merkt dat het bij jou specifiek om social media gaat. Sommige mensen ervaren daar veel druk van, worden er onzekerder door. Als je merkt dat het je helpt na je detox kun je dat wellicht ook beter plaatsen, dat het door social media komt dat je je zo voelt en dat je eigenlijk daar minder last van hebt.

Ik denk dat ik voor mezelf een grote slag heb gemaakt toen ik besloot te stoppen met scrollen in de slaapkamer. Dit vind ik eigenlijk het aller vervelends. Ook het vaker gebruiken van de ‘niet storen modus’ helpt mij enorm om mijn telefoon minder te pakken.

Ik heb eigenlijk totaal geen last van mijn telefoon of social media gebruik dus de noodzaam om echt te minderen voel ik niet heel dringend. Ik ben bijvoorbeeld ook totaal niet gefocust op likes of engagement op mijn eigen Instagram omdat dit voor mij gewoon niet zo belangrijk is. Ik hóef niks met Instagram. Wel merk ik dat het bijdraagt aan wat innerlijke rust, en dan vooral een bepaalde prikkelbaarheid, als ik minder scroll op een dag dus ik wil zeker verbeteren waar ik nog comfortabel kan.

Waar ik nog een slag kan slaan, waar ik echt in kan verbeteren, is het écht wegleggen van mijn telefoon. Als ik op de bank zit tv te kijken bijvoorbeeld, dan heb ik hem wel op de ‘niet storen’ modus maar als het eventjes te sloom gaat in de serie of als er reclame op is dan pak ik hem alsnog. Ook druk ik regelmatig op de home button om te zien of ik nog een appje heb die ik wil beantwoorden. Ik wil meer proberen de telefoon echt weg te leggen zodat ik dat ook niet doe. I’m going to try!

Workshop 'minderen met je smartphone'

Wil jij hier heel concreet mee aan de slag? Met praktische handvatten de juiste stappen zetten om minder tijd op je telefoon door te brengen?

Dan kan je in het Structuurjunkie Gáán Membership de volledige online workshop ‘Minderen met je smartphone’ volgen. Voor €5 regel je twee weken volledig toegang tot het membership, dus dan kan je het even uitproberen – en alvast deze workshop volgen.
Je krijgt ook toegang tot meer dan tien andere online workshops!

Je vindt hier alle info op een rijtje, en je kan je daar ook direct aanmelden!


Emmy ter Horst

Een beetje prettig gestoord en geobsedeerd door sushi. Verder ben ik ook GEK op ander lekker eten en ook op iets te vaak op vakantie gaan. Ik hoop dat je mijn schrijfsels leuk vindt, mocht je me ook op Instagram willen volgen dan kan dat via @emmystudiomint :)