Pro-actief aan je gezondheid werken met Ancora Health

Op Instagram en in een weekoverzicht vertelde ik al dat ik een gezondheidscheck heb gehad bij Ancora. Niet omdat ik ziek ben of zo, maar omdat ik heel nieuwsgierig was naar hoe het ervoor stond met mijn gezondheid en omdat ik zelf actief aan de slag wil om gezonder en fitter te worden. Hoe dat proces is gegaan en wat mijn verbeterpunten zijn, deel ik graag vandaag met je.

Leestijd

Ancora

Normaal gesproken ga je als je klachten hebt naar je huisarts. Vervolgens hoor je of er wat aan je mankeert.
Bij Ancora is dit anders: je laat zonder klachten je gezondheid checken en vervolgens hoor je hoe het ervoor staat en wat je kan verbeteren en hoe je dat kan doen. Dit is echt voor mensen die het interessant en positief vinden om aan hun gezondheid te werken, die nieuwsgierig zijn naar hoe het ervoor staat en die willen weten welke acties ze kunnen ondernemen om (nog) gezonder te worden.
Toen ik voor het eerst via een vriend van Ancora hoorde, was ik meteen enthousiast. Ik wil dat ook allemaal weten! Ik kon meedoen in een pilotgroep voor de lancering en daar vertel ik je vandaag graag over.

Het principe is heel simpel: je wordt getest. Er wordt urine en bloed afgenomen, je wordt lichamelijk gemeten en als je het Perfomance Plus pakket hebt, krijg je ook nog een korte prestatie/conditietest. Ik deed dit in februari van dit jaar en ik was een beetje nerveus. Bloed afnemen, mijn hele lijf meten, ieks! Maar toen ik binnen kwam lopen, was het meteen oké. Wat zijn deze mensen allemaal lief en geduldig, wat leggen ze alles onwijs goed uit en wat overduidelijk is: ze hebben allemaal een ontzettend groot geloof in wat ze doen. Dat voelde ik en merkte ik aan alles. Na mijn test kreeg ik een uitgebreid gezond ontbijt dat echt heerlijk was. Blij ging ik weer weg.

Vervolgens kreeg ik na enkele weken de resultaten. Door middel van de tests en vragenlijsten word er getest op verschrikkelijk veel dingen: 122 lifestyle punten, 54 lichamelijke (metingen) punten, meer dan 600.000 genetische markers, 48 bloed & urine punten en dus mijn fitness test. Dit kreeg ik allemaal in een overzichtelijk dashboard, waarin snel duidelijk werd wat er goed was (heel veel) en waar ik aan kon werken (een aantal dingen) en wat ik vervolgens concreet kon gaan doen. Dit werd besproken in een persoonlijk gesprek samen met de oprichter Rahul en Lex, die ook mijn fitnesstest had gedaan tijdens de intake.

Mijn resultaten & actiepunten

Ten eerste: ik ben heel gezond. Dat was wat voornamelijk uit de test kwam! Heel goed nieuws. Mijn bloedsuiker is goed, het zuurstoftransport in mijn bloed is goed, mijn organen werken allemaal prima, mijn conditie is gemiddeld, mijn botten zijn gezond en sterk en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Zelf kan ik door al deze dingen in mijn Ancora dashboard bladeren, maar ik heb ze ook doorgenomen in een gesprek met Rahul & Lex. Maar uiteraard zijn er dingen waar ik aan kan werken en die hebben we besproken. Daarvoor heb ik ook concrete actiepunten gekregen.

Mijn sessie met Rahul en Lex  in maart waarin ik alles kreeg uitgelegd naar aanleiding van mijn resultaten. Normaal gesproken kan dit ook fysiek plaatsnemen, maar vanwege het coronavirus nu online.

Ten eerste heb ik tijdens mijn assessment met Rahul en Lex de punten besproken die in mijn DNA zitten: die dus erfelijk zijn en waar ik ‘aanleg’ voor heb. Daar komt uit dat ik

  • aanleg heb voor verhoogde cholesterol
  • aanleg heb voor een hogere bloeddruk
  • aanleg heb voor een hogere kans op een hoog vetpercentage (‘aanleg om dik te worden’)
  • aanleg heb voor een verminderde nierfunctie

Dit is dus genetisch bepaald, het zit in mijn DNA en dat betekent dat dit is wat het is. Maar ik kan uiteraard wel zelf lifestyle choices maken die ervoor zorgen dat deze punten geen probleem worden.

Goed, laten we kijken naar de dingen die niet aangeboren zijn.

Verder kwam uit de tests een aantal dingen waarbij het belangrijk is dat ik hier op ga letten.

Ten eerste mijn cholesterol. De ‘goede’ cholesterol (HDL) is bij mij iets te laag (suboptimaal) en de ‘slechte’ cholesterol (LDL) is iets te hoog.
Wat ik daarmee kan: zorgen dat ik niet te veel transvetten binnenkrijg (dat zit vooral in melk, vlees, koek, snacks, margarine en frituurvet), wel goede vetten binnenkrijg (zoals avocado, olijfolie en vis) en meer vezels eet (dat zit bijvoorbeeld in volkoren graanproducten, peulvruchten, groente, fruit, noten en aardappelen). Zout eet ik al weinig en dat houd ik dus zo, ik ga er wel nog beter op letten.

Ik heb een iets te laag gehalte vitamine D en vitamine B6. Ik denk dat het met het betere weer met de vitamine D wel goed komt, voor de vitamine B6 kan ik zorgen dat ik bijvoorbeeld meer kikkererwten, aardappelen, linzen (bonen) eet. Voor vitamine D en B6 heb ik ook supplementen aangeschaft die ik nu elke dag slik. Uiteraard let ik óók op mijn eetpatroon.

 

Dan de metingen van mijn lichaam. Best wel heftig, want overal staan uitroeptekentjes en sommige waarden zijn ‘excessively high’. Met een verleden met wat eetproblemen is dat vrij intens en ik schrok daar ook wel even van.

Dit werd in het gesprek wel wat genuanceerd. Al mijn metingen zijn wat te hoog (qua vet, gewicht en centimeters), maar wat écht te hoog is en wat ik serieus wil nemen, is mijn percentage visceraal vet. Dat is vet wat om de organen heen zit en wat ook voor een aantal gezondheidsrisico’s zou kunnen zorgen op de langere termijn. Ik maak me niet ‘druk’ om mijn gewicht (sowieso niet voor de spiegel) en ik kijk ook niet naar BMI. Maar dit is wel een meting waar ik wat mee wil.
Als je Googelt op ‘visceraal vet’ vind je allemaal afvalblogs en dieten en dat is waar ik juist niet mee bezig wil zijn, dus dat heb ik snel weer weggeklikt.

Mijn doel met deze tests is niet afvallen. Ik heb altijd gezegd: ik ga nooit meer op dieet. En nu dus ook niet. Ik weet dat ik daar ongelukkig van word. Gelukkig is dat ook niet wat Rahul en Lex me hebben geadviseerd. Ik had het ook niet gedaan als ze het wel hadden geadviseerd, trouwens. Nou is het wel zo dat door gezondere keuzes die ik maak (zowel qua sporten als qua voeding), al sinds begin dit jaar, ik merk dat ik gewicht verlies. Mijn broeken gaan losser zitten. Dat is een bijkomstigheid, die over een halfjaar ongetwijfeld voor betere metingen zal zorgen. Maar vooral vind ik het belangrijk dat dat viscerale vetpercentage omlaag gaat. En als ik zo doorga, dan zal dat ook gaan gebeuren.

Verder heb ik dus ook een test gedaan die te maken heeft met mijn prestaties en conditie, die zit in het Performance Plus pakket. Dat was allemaal vrij gemiddeld, niet slecht maar ook niet goed,  maar al met al is mijn conditie niet echt waanzinnig. Dit is iets waar ik al sinds begin dit jaar mee bezig ben door elke week 2 tot 3 keer te sporten. Van Lex kreeg ik ook tips over mijn hartslagzones en waar ik op kan letten tijdens het sporten om mijn conditie te verbeteren. Nu heb ik helemaal niet de ambitie om topsporter te worden, maar ik vind het wel leuk om gedurende de maanden te merken dat mijn conditie wat beter wordt. Dus daar ga ik gewoon lekker mee door, want ik voel me er fitter door en dat is wat ik wil. Ook zei Lex: als je kan, ga 3 keer per week sporten. Tot het gesprek sportte ik meestal 2 en soms 3 keer per week. Als ik 3 keer per week ga sporten dan versnel ik uiteraard de resultaten. Sinds het gesprek (27 maart) heb ik de knop omgezet en sport ik elke week sowieso 3 keer. Daarnaast wandel ik elke dag 1,5 uur, wat ik al jaren doe.

Mijn concrete actiepunten

Voor mij zijn dit ongelooflijk interessante inzichten, en vooral dat het behapbaar en praktisch is gemaakt zorgt dat ik er echt mee bezig ben gegaan.

Concreet een aantal dingen waar ik sinds de uitslag meer op ben gaan letten:

  • 3 keer sporten per week in plaats van 2 keer
  • bij het wandelen wat meer letten op mijn hartslag (meer in een hogere hartslagzone)
  • meer bonen en peulvruchten eten
  • meer gezonde vetten eten zoals avocado, olijfolie en af en toe vis
  • wat vaker noten eten (onder andere voor de vezels en gezonde vetten)
  • minder zout eten
  • minder rood vlees en vette zuivel eten
  • supplementen nemen: vitamine B-complex en vitamine D
  • minder frituur/fastfood

Voor mij allemaal haalbare punten.

Kleine disclaimer: dit zijn allemaal actiepunten die specifiek voor mijn persoonlijke situatie zijn op basis van alle metingen die gedaan zijn. Neem dit niet zomaar over voor jezelf!

Daarin is het wel belangrijk te vermelden dat ik niet ineens als een freak alles check wat ik in mijn mond stop, ik ben niet op dieet, ik eet gerust nog taart, patat en koekjes, maar ik let wel iets méér op wat ik eet dan eerst. Het is ook niet alsof ik ineens alles anders moet doen: ik wil gewoon op een aantal dingen letten. Mijn eet- en leefstijl waren al vrij gezond, ik ben een paar kleine aanpassingen door gaan voeren om deze waarden te verbeteren en nog gezonder te worden.
Maar dus niet op het obsessieve af. Als je mij langer volgt dan weet je dat mijn leven in het teken staat van zoveel mogelijk genieten. En daar hoort absoluut óók pizza en een glas wijn bij. En patat. Hallo, patat! En chocola. Dat deed ik al met mate, ik denk dat mijn eetpatroon de laatste tijd zo ongeveer 80/20 is (waarbij 80% gezonde voeding is en 20% niet). Ik let gewoon wat meer op de dingen die hierboven staan. En dat is niet zo heel ingrijpend of ingewikkeld.

Veelgestelde vragen door jullie

Op Instagram kreeg ik veel vragen over Ancora en de meest gestelde heb ik voorgelegd aan Rahul, een van de oprichters.

– Wat als er echt iets mis is?

Ancora brengt je gezondheid in kaart aan de hand van verschillende metingen en focust op de aspecten die je zelf kunt verbeteren door bewuste lifestyle keuzes te maken. Als uit onze tests blijkt dat er echt iets mis is wat je niet kunt veranderen met aanpassingen in je levensstijl, dan adviseert Ancora om naar je huisarts te gaan.

– Wat doen jullie met de gegevens?

Je persoonlijke gegevens zijn uiteraard heel belangrijk. Ancora hanteert de hoogste standaarden als het aankomt op bescherming van je data. Jouw persoonlijke gegevens worden alleen gebruikt om je gepersonaliseerde adviezen te geven over je gezondheid. Je kan deze pagina checken voor meer info over privacy en databescherming.

– Krijg je concrete handvatten om je gezondheid te verbeteren?

Je Personal Health Passport is helemaal gevuld met gepersonaliseerde adviezen en acties om je gezondheid te kunnen verbeteren. Deze adviezen zijn gebaseerd op de analyse van je metingen, de antwoorden van je vragenlijst en de resultaten van je bloed- en urinemonsters. 

Als bijvoorbeeld je vitamine B of ijzerniveau te laag is, kun je het advies krijgen om meer gevogelte, vis, peulvruchten en bonen te eten (afhankelijk van je persoonlijke voedingsvoorkeuren).

In het 1-op-1 consult met de experts van Ancora worden al deze punten uitvoering besproken, en vooral hoe je hiermee concreet aan de slag kunt.

– Is het op wetenschappelijke info gebaseerd?

Voordat we Ancora lanceerden, hebben we meer dan een jaar met medische en gezondheidswetenschap experts gewerkt die gespecialiseerd zijn in genetica, preventieve geneeskunde, voeding, fitness, welzijn en lifestyle. Ancora is een ‘class 1 medical device’ en het enige gezondheidsprogramma dat werkt met de nieuwste Europese medische software certificatie.

– Werken er dokters/wetenschappers bij Ancora?

We we werken nauwe samen met een medische advies raad, experts in onder andere metabolische gezondheid, hormonale gezondheid (endocrinologie), genetica, sport en leefstijlgeneeskunde. Rahul en José, twee van onze oprichters, zijn MD/PhD studenten bij het UMCG. Sipko, het hoofd van bio-informatica, heeft een PhD in genexpressie en bij Ancora werkt een team van universitair afgestudeerden die helpen om onze wetenschap up-to-date te houden.

– Testen ze je vetzuurbalans?

Nee. Als je je zorgen maakt over ontsteking, we meten een aantal bloed biomarkers, zoals ferritine, hs-CRP, erealbumine, vitamine C en vitamine E. Deze metingen kunnen gekoppeld worden naar acties zodat je chronische ontstekingen kan voorkomen.

– Wat wordt er allemaal precies gemeten?

Onze analyse is gebaard op duizenden gezondheidsdatapunten: je biomarkers, DNA, fysieke metingen, lifestyle en een fitnesstest:

  • 122 Lifestyle metingen
  • 34 fysieke metingen
  • Meer dan 600,000 genetische markers (je DNA)
  • 54 bloed en urine biomarkers
  • Fitnesstest van je kracht, rust & stress ECG, een fietstest met een analyse van gasuitwisseling, meting van je VO2max, kracht (watt en watt/kg) en hartslagherstel.

Je kan hier een compleet overzicht zien.

– Hoe lang moet je je gewoonten aanpassen naar iets nieuws voor het resultaat oplevert?

Gewoonlijk kost het 3 – 6 maanden voor je veranderingen in je levensstijl zit in de metingen. Maar elke dag gezond eten, bewegen en ademhalingsoefeningen doen kunnen ook een kortetermijnverandering opleveren, natuurlijk!

– Maak je geen ‘slapende honden wakker’? 

Meten is weten. Kennis is macht. Ancora focust op juist díe aspecten meten waar je ook echt proactief invloed op hebt. Door mensen te begeleiden geïnformeerde keuzes te maken voordat ze in chronische ziekten belanden, is het ons doel om hun gezondheid over de lange termijn te verbeteren. We zijn ons er natuurlijk van bewust dat voor sommige mensen ignorance bliss is. Wij denken alleen dat zo’n reactieve benadering van gezondheid niet duurzaam is. Niet voor het individu, maar ook niet voor een maatschappij.

– Krijg je ‘support’ van de mensen bij Ancora in het proces naar het veranderen van je levensstijl?

In elk Ancora membership zit een 1 op 1 gesprek van 30 minuten met een van de experts. Dit helpt je om je volgende stappen helder te krijgen. Uiteraard kan je meerdere gesprekken boeken tegen een vergoeding, als je daar behoefte aan hebt. Als je behoefte hebt aan meer, kan je kiezen voor het Health and Perfomance Premium membership, waarbij je elke maand een 1 op 1 sessie hebt met een gezondheidsexpert van Ancora.

– Hoe wordt er omgegaan met voedselintoleranties/dieetvoorkeuren?

We vragen naar je dieetwensen en -voorkeuren en dit nemen we mee in onze adviezen.

Ancora conclusie

Je wordt even met je neus op de feiten gedrukt. Dat is precies wat het is. Je krijgt

feiten over je gezondheid, met hele concrete actiepunten waar je wat mee kan doen. Je leert dingen over je eigen lijf die je anders pas zou weten wanneer je tests laat doen ‘omdat er wat mis is’. Nu doe ik een test terwijl ik ‘gezond’ ben en ontdek ik dingen waar ik wat mee kan. Ik realiseer me dat dit niet voor iedereen is, en het kan ook best confronterend zijn. Ik vind het nu heel fijn dat ik al deze dingen weet, want nu kan ik er mee aan de slag op een gezonde, gecontroleerde manier. Op deze manier kan ik al vroeg met bepaalde dingen aan de slag die misschien op lange termijn wel voor grote(re) problemen hadden gezorgd. En doordat ik over een halfjaar weer een test doe, houden we goed de vinger aan de pols om te kijken of mijn acties hebben gewerkt. Voor mij is dit mega waardevol en Willem gaat het nu ook doen omdat hij er ook enorm enthousiast over is.

Je kan dit zelf doen door middel van een aantal verschillende pakketten die je hier op hun website kan vinden. De goedkoopste variant kost €799 voor een jaar, de meest uitgebreide variant €1499. Op de website vind je ook de specificaties van alle pakketten.
Met de code ‘cynthiapuntnl’ krijg je trouwens €100 korting!

Ik heb van Ancora mijn abonnement gekregen omdat ik onderdeel ben van de pilotgroep en ze ook input en feedback geef op het proces.

Naar aanleiding van de vele vragen die ik op Instagram kreeg, ga ik samen met Rahul, een van de oprichters van Ancora, binnenkort op Instagram een live Q&A doen zodat je al je vragen kan stellen.


Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.