Praktische oefeningen voor meer selflove #selfcare

De vraag die ik het meeste heb gekregen over selfcare en selflove is: HOE DAN?! Hoe ga je meer van jezelf houden, hoe ga je meer selfcare tijd inplannen, hoe doe je aan meer selfcare? In dit artikel geef ik je praktische oefeningen en tips hoe je dit meer een onderdeel van je leven kan maken.

Leestijd

Lees hier eerdere artikelen over selfcare

Filter je social media

De allereerste stap die je elke dag profijt gaat opleveren:

je social media opschonen.

Scroll eens door je tijdlijn (op Instagram, Facebook of waar je ook maar regelmatig door je timeline scrolt) en ontvolg elk account dat je een slecht gevoel over je zelf geeft.
Ook al is het maar een mini beetje.

Ga op zoek naar accounts waar je blij van wordt. Het maakt niet uit waarom, zorg dat je accounts volgt die je een goed gevoel over jezelf geven.

Waarom zou je jezelf elke dag kwellen met content waar je je slechter door gaat voelen?

En als je dan toch bezig bent: misschien kan je schermtijd ook wat omlaag? Leg die telefoon wat vaker weg, we worden over het algemeen niet heel veel gelukkiger van lang op Instagram zitten scrollen.

Plan je selfcare activiteiten in!

Foto: Ferdy Damman

Je weet misschien best wel wat je moet doen om je elke dag wat beter (over jezelf) te voelen.

Het ding is: het gebeurt niet vanzelf. Je kan wel bedenken dat het goed voor je zou zijn om elke dag een halfuurtje te lezen en een wandelingetje te maken, maar het is niet alsof het op wonderbaarlijke wijze ineens *gebeurt*.

Kies dus de dingen die jij wilt doen – vooral niet teveel in één keer – en plan ze in in je planner of agenda. En als je je planning maakt, begin dan met deze dingen inplannen in plaats van dat je ze pas op het laatste inplant, wanneer er vaak geen tijd meer is.

Dus je blokt bijvoorbeeld elke dag 30 minuten voor een ochtendwandeling, je blokt tijd voor je pauzes en je maakt een ‘taakje’ om in de avond voor het slapen gaan 15 pagina’s te lezen. Zo maak je het mega concreet en ook haalbaar voor jezelf.

Je zal merken dat door dit te doen, je vanzelf meer tijd voor selfcare en selflove in wilt gaan plannen. Het begin zal even onwennig zijn, maar dat is logisch, want het is nieuw. Wedden dat het na een paar weken héél goed voelt om meer tijd voor jezelf te nemen?

Bewegen

Voor mij is de meest krachtige selfcare & selflove activiteit bewegen. Wandelen is daarin voor mij het belangrijkste, in combinatie met krachttraining in de sportschool.

Het wandelen geeft me

  • rust
  • ontspanning
  • creativiteit
  • productiviteit
  • energie en een ‘frisse neus’

en tijd met Kees. Dat is me heel veel waard!

Trainen in de sportschool geeft me

  • een gezonder, sterker lijf
  • veel energie
  • een zelfverzekerd gevoel

Daarom doe ik deze dingen dan ook heel steady. Maak bewegen vooral LEUK en laagdrempelig zodat je ’t echt gaat doen.

Boek een massage

of iets anders ‘luxe’ voor jezelf wat je niet zo snel doet.

Deze staat best hoog bovenaan omdat ik vind dat dit soort ‘cadeaus’ voor jezelf echt MOGEN.
Je mag jezelf verwennen en jezelf op één zetten.

Boek een massage, een weekendje weg, een bijzonder etentje, een gezichtsbehandeling, een manicure, een dag vrij nemen 100% voor jezelf, zomaar – doe iets wat je normaal gesproken niet zo snel zou doen en DOE HET omdat je het VERDIENT.

En geniet ervan.

Lezen

Oh, lezen. Lezen is mijn dagelijks terugkerende selfcare moment. Het liefst ’s ochtends vroeg en ’s avonds voor ik ga slapen. Lezen is voor mij pure ontspanning en ik geniet er altijd zo van.

Mijn tip: lees alleen boeken die je echt mega leuk vindt en neem een abonnement op de bibliotheek of Kobo Plus (affiliatie) als je een e-reader hebt.

Lees hier tips om meer te lezen.

Tijd met alleen jezelf

Alleen tijd doorbrengen is mega waardevol. Minder prikkels van buitenaf, meer naar binnen gericht, doen waar jij energie van krijgt. Of dat nu alleen een wandeling maken is, of een avond alleen op de bank met lekker eten en een serie, of alleen op vakantie gaan: het maakt niet uit. Het is heel goed voor je om comfortabel te worden met dingen met de belangrijkste persoon in je leven doen: jijzelf.

Pauzes nemen

Pauze nemen vergeten veel mensen in hun (werk)dag. Terwijl pauzes minstens zo belangrijk zijn als alle taken op jouw takenlijst. Als je pauze neemt, ruil je tijd in voor energie. En die energie heb je hard nodig!

Neem dus een lunchpauze, weg van je werkplek.
Neem een koffiepauze en doe iets anders dan op Social media scrollen (of doorwerken).
Plan die pauzes in, zet ze op je takenlijst, maak ze belangrijk!

Je zal merken dat het in het begin onwennig is, maar uiteindelijk zal je er energieker en productiever van worden. En pauze nemen is gewoon leuk.

Onthoud: je hoeft pauze niet te verdienen.

Genoeg slapen

Genoeg slapen is zo belangrijk om je goed te voelen.
Zorg voor een fijne, rustige avondroutine, het liefst zonder telefoon.
Zorg voor een prettige, donkere slaapkamer waar het zo stil mogelijk is.
En als je lastig in slaap komt, kan een sleepcast heel fijn zijn, ik vind zelf die in de app Headspace erg prettig.

Maak van je slaap een van je prioriteiten zodat je je overdag energiek en uitgerust voelt. Dat scheelt zoveel in je dag en hoe je je voelt (over jezelf).

Schrijf op waar je dankbaar voor bent

Elke dag schrijf ik voor ik ga slapen in mijn Structuurjunkie Dagboek op waar ik dankbaar voor ben. Daardoor voel ik me elke avond een stukje beter over mijn dag – hoe goed of slecht die ook was. Stilstaan bij mijn dag is echt een fijn reflectief moment, en ik zie in elke dag wel iets moois en goeds. Het is sowieso een positieve afsluiter van de dag voor het slapen gaan, echt een aanrader.

Natuurlijk kan ik wel 100 selfcare ideeën opschrijven (die vind je ook wel als je Googelt), maar het belangrijkste is dat je het klein maakt en hier echt iets mee gaat doen. De dingen hierboven zijn voor mij het belangrijkste.
Kies twee of drie dingen hieruit en ga ze inplannen!
Je zal merken dat doordat je meer tijd besteed aan het goed zorgen voor jezelf, je waarschijnlijk ook beter naar je lijf gaat luisteren, en een beetje meer selflove ontwikkelt.


Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.