Mijn studeertips

Ik ga al een hele tijd niet meer ‘naar school’ (mijn laatste jaar in de HBO-schoolbanken was in 2010), maar heb door de jaren heen wel hier en daar wat gestudeerd. Ook nu ben ik weer bezig met een opleiding en naar aanleiding daarvan krijg ik veel vragen over hoe ik studeer. Dus, vandaag, mijn studeertips!

Leestijd

Studeren is voor iedereen anders. Ik denk ook niet dat er per se één manier is hoe ‘het hoort’ of hoe het goed werkt. Voor het ene onderwerp studeer je ook weer anders dan voor het andere, maar omdat ik zoveel vragen hierover krijg, deel ik graag mijn studiemanieren. Zo deed ik het op de middelbare school, op het HBO en nu bij mijn wijnopleiding. Die laatste is trouwens niet fulltime, ik besteed er in de drie maanden die de opleiding duurt ongeveer 150 uur tijd aan. Ik doe dit naast mijn werk en er is héél veel stof, dus mijn studeermethodes van het HBO pas ik nu ook weer toe. Je kan deze tips trouwens ook deels toepassen voor ‘gewoon’ werk waarbij je niet per se hoeft te leren.

Plannen & voorbereiden: overzicht

Stap één is voor mij altijd plannen. Vooraf zorg ik dat ik het overzicht heb. Hoeveel moet ik weten, wat moet ik precies kunnen, wat wordt er van me verwacht? Als ik ergens een examen voor doe wil ik vooraf precies weten hoe dat gaat. Is het multiple choice? Moet ik iets presenteren? Zijn er open vragen of moet ik iets toepassen of uitleggen? Hoe wordt er beoordeeld? Hoe werkt de puntenverdeling? Al deze vragen wil ik beantwoord hebben. Zo weet ik hoe ik moet gaan leren. Je studeert immers anders voor een presentatie dan voor een multiple choice examen.

Daarna kijk ik naar de hoeveelheid stof. Wat moet ik allemaal kennen en kunnen? Wat heeft prioriteit?

Dan maak ik een planning. Ik zet in mijn agenda wanneer ik wat ga leren en wanneer ik bijvoorbeeld welke opdrachten af wil hebben. Hierbij is het handig om te weten hoe ‘zwaar’ de stof is: het ene hoofdstuk is het andere niet. Ook denk ik na over wat de beste manier is om het te leren. Plan ook tijd in voor herhaling. Dus zorg dat je niet in de laatste week pas je laatste hoofdstuk leert, zorg dat je dat al veel eerder hebt gedaan zodat je in de laatste periode kan gaan herhalen en stampen.

Dit onderdeel kan best veel tijd kosten: ik moet echt in de stof gaan zitten en precies uitzoeken wat er allemaal nodig is. Dit is dan ook echt een belangrijke stap: je creëert overzicht, je weet precies waar je aan toe bent en zo kom je niet voor verrassingen te staan. Doordat je ver vooruit in je agenda kijkt kan je ook anticiperen op drukke periodes, vakanties, feestdagen et cetera.

Oh ja: begin vroeg. Misschien veel te vroeg. Maar op die manier weet je zeker dat je het allemaal gaat redden.

Samenvatten

Samenvatten en dingen opschrijven is voor mij altijd dé manier geweest om stof te onthouden en iets eigen te maken. Ik heb hele boekwerken samengevat en dat doe ik nog steeds. Ik heb dat weleens op de computer gedaan, maar met de hand schrijven werkt voor mij het beste. Ik word op die manier minder afgeleid, maar ik heb ook het idee dat ik het veel beter onthoud. Dus: ik vat samen. Ik doe dat meestal in bulletpoints of lijstjes, dan kan ik het daarna ook makkelijker leren en mezelf makkelijker overhoren. Want die samenvatting gebruik ik ook daadwerkelijk om te studeren (te ‘stampen’).

Tekst markeren is ook een goed idee: met een markeerstift highlight je de belangrijkste dingen. Het voordeel hiervan is dat je heel geconcentreerd door de tekst gaat waardoor je meteen goed aan het studeren bent. En als je daarna de tekst weer doorneemt, zie je wat er precies belangrijk is en wat je echt moet onthouden.

(Jezelf) overhoren

Overhoren werkt gewoon heel goed. Of je het nu bij jezelf doet of dat je een ander aan het werk zet met de vragen: je wordt gedwongen een antwoord te geven uit je blote hoofd en de herhaling zorgt er vervolgens voor dat je het onthoudt. Ook weet je bij een overhoring beter wat je nog wel en niet weet.
Met woordjes leren voor Frans, Duits en Engels deed ik dit vroeger in een computerprogramma, Teach2000 heette het. Het bestaat nog steeds. Handmatig voerde ik alles in en dan kon ik mezelf makkelijk testen. Dat werkte onwijs goed, ook omdat je zelf alles invoert. Nog een manier om het beter te onthouden. Een optie voor op je telefoon is Brainscape, dat gebruik ik nu om mezelf te overhoren.
Je kan natuurlijk ook op papier overhoren of met flashcards. Op de voorkant van de kaartjes schrijf je de vraag, op de achterkant het antwoord. Het is handzaam en ‘fysiek’ dus je kan het overal mee naartoe nemen.

Maar eh, je kan ook nog steeds een vriend(in) of familielid vragen om je te overhoren.

Focus en neem pauze

Laat je tijdens het studeren niet afleiden en neem op tijd pauze. Je kan dit doen door bijvoorbeeld de app Forest te gebruiken, zo studeer je een bepaald aantal minuten afleidingsvrij en daarna neem je een paar minuten pauze. Die pauze is echt belangrijk, zo laad je weer even op voor je volgende studieblok en dan kak je niet helemaal in. Beweeg, sta op, maak een wandelingetje, ga even weg van je studiemateriaal en begin daarna weer fris en fruitig. Leg je telefoon aan de kant, laat je niet afleiden door Facebook en focus. Dit kan best lastig zijn, maar: oefening baart kunst. En je zal merken dat je alles veel beter onthoudt als je echt geconcentreerd aan het studeren bent.

Creëer voor jezelf een fijne studeerplek. Dat hoeft niet per se aan een bureau te zijn, maar zorgt dat je op een plek kan studeren waar je je prettig voelt en waar je niet teveel afgeleid wordt. Misschien helpen bepaalde rituelen je met studeren, zoals het zetten van een goede kop koffie, het aanzetten van bepaalde muziek of het dragen van een specifieke héél chille joggingbroek (dit kan echt helpen). Als dit thuis niet lukt, of als het thuis te rumoerig is, ga dan naar de bibliotheek of een andere plek waar het echt rustig is.

En: geef jezelf een beloning als je lekker bezig bent geweest. En houd bij hoeveel uur je daadwerkelijk bezig bent. Op die manier kan je de volgende keer een nog betere planning maken.

Herhalen, herhalen, herhalen

Herhalen is de sleutel tot het onthouden van dingen. Als je iets maar genoeg herhaalt, onthoud je het. Dus: ik lees mijn samenvattingen nog eens door, ga nog eens door opdrachten heen, doe nogmaals een oefenexamen, overhoor mezelf nóg een keer… Wat ook goed kan werken is naar podcasts luisteren of naar documentaires kijken die over ‘jouw’ onderwerp gaan. Dit hoeft dan niet per se je ‘officiële’ stof te zijn die je leren moet, maar het kan je wel helpen alles nog beter te onthouden omdat je alles nog een keer hoort.

Wat gaat moeizaam?

In de laatste fase check ik wat ik nog niet goed ken of kan. Wat is nog lastig? Wat vergeet ik nog steeds? Deze dingen schrijf ik op en daar besteed ik nog extra aandacht aan.

Stop op tijd

Als ik een examen heb/had, of een dag waarop ik een presentatie moet geven of iets anders moet doen om mijn kennis in de praktijk te brengen, is het voor mij belangrijk op tijd te stoppen met leren. Als ik te lang doorga, merk ik dat ik heel onzeker word over wat ik wel en niet weet. Ik kom dingen tegen die ik misschien nog lastig vind en vervolgens kan ik daar toch niks meer aan doen, want over een paar uur doe ik al examen/heb ik een overhoring/etc. Ik heb hier geen harde regel voor, maar vaak kies ik ervoor om een dag vooraf te stoppen. Er komt bij mij meestal een moment dat ik denk: ‘Ja. Nu ken ik het. Het is goed zo. Ik kan het.’ en dan houd ik ermee op. Ik heb natuurlijk ook weleens het tegenovergestelde gehad. Dat ik voor een toets geschiedenis de dag vooraf nog steeds niet uit de stof kwam, de data niet kende, niet wist wie een slag voerde met wie, en dan besloot ik óók te stoppen. Omdat ik wist dat die paar uur extra studeren toch geen verschil meer ging maken en ik liever fris en fruitig op het tentamen wilde komen. Ik weet dat er mensen zijn die hier anders mee omgaan (mijn broer haalde echt nachten door voor tentamens en examens), en dat kan voor je werken, maar voor mij werkte dat niet.

Heb jij studietips? Deel ze hieronder, ik denk dat heel veel mensen (inclusief ikzelf!) er wat aan hebben.


Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.

Gerelateerde artikelen

16 reacties
  1. Linda

    Wat een handig artikel!! Heel veel komt overeen met mijn eigen manier. Voor woordjes van talen etc gebruikte ik Wrts,superfijn!

  2. Jenny

    Wat een leuk artikel! Handig! Ik volg een voltijdstudie nadat ik al afgestudeerd was en daarnaast werk ik nog 24 uur. Samenvattingen schrijven hielp mij enorm, maar die tijd heb ik echt niet meer.. Heeft iemand daar misschien tips voor? Om toch effectief te leren met weinig tijd!

    • Janneke

      Maak je samenvatting meteen tijdens het lezen van de stof iov achteraf. Dit kost je misschien vijf tot tien minuten extra per keer (afhankelijk van het aantal pagina’s). Scheelt veel tijd omdat je niet weer opnieuw in de stof hoeft te duiken of alles moet lezen. Daarbij hoef je niet alles letterlijk over te nemen, maar werk met bullits en pijlen om verbanden aan te geven. Zo heb je een beknopt overzicht van wat je gelezen hebt icm de belangrijkste punten en wat je dient te leren en kun je dit er snel en makkelijl bijpakken voor een tentamen (en zie je snel waar alles stond zodat je het sneller kunt terugvinden wanneer je iets extra dient te herhalen).

  3. Christa

    Wat voor mij altijd helpt is iemand anders het uitleggen. Je partner, je moeder, je zus, je medestudent. Als je zelf iets uit wil leggen, merk je meteen wat je nog eens moet opzoeken, wat je al weet en wat je zeker niet weet! 🙂

    • Lousaa

      Dat is inderdaad een betere methode dan stampen. Herhalen werkt wel om letterlijke info te onthouden, maar je kunt je afvragen wat de waarde van feitenkennis is als je die kennis niet in een verband kunt plaatsen of kunt toepassen. Ik heb de rijtjes van de duitse naamvallen (en trouwens ook van de andere naamvaltalen op de middelbare school) nog paraat, omdat de rijtjes overhoord werden, maar mijn leraren hadden me beter kunnen leren herkennen wanneer ik datief en accusatief zou moeten gebruiken. Met stampen haalde ik m’n toetsen glansrijk maar in the end schoot ik er geen ruk mee op.

      Ik zou ook het onderstrepen met een marker afraden. Zo maak je je de stof niet eigen. Dat doe je meer door zelf woorden te geven aan de stof, verbanden te leggen, toepassingen te zoeken, op zoek te gaan naar voorbeelden en te reflecteren op de fouten die je maakt.

      Tot slot: ik vind het idee dat je alleen studeert voor een toets stiekem iets armoedigs hebben. Tuurlijk, ik snap dat je een voldoende wilt of moet halen, maar laat je niet gekmaken: je leert uiteindelijk om kennis te vergaren en om wijzer te worden. Dus laat de puntentelling je niet te veel afleiden van wat jij zelf interessant vindt. Dikke kans dat je daar uiteindelijk veel van opsteekt en er een eigen interessegebied door vindt.

  4. Inge

    Quizlet is ook een fijne website waar je een studieset kan aanmaken en jezelf dan op verschillende manieren kunt overhoren.

  5. Janneke

    Goede tips! Als aanvulling hierop als docent, kan ik ook het stroomdiagram of stroomschema aanbevelen als middel ipv samenvatting. Met name als je moeite hebt met verbanden inzichtelijk te maken, kan dit enorm veel helpen, je zet zo je bullits om in een overzicht. Helpt ook met overhoren. Leerlingen gebruiken nu overigens vaak wrts voor overhoren. Werkt zelfde als jouw programma maar verschil is dat er vaak al ll’en zijn geweest die t schema al hebben ingevuld: kwestie van jouw lijstje met woorden of begrippen zoeken obv gebruikte methode en klaar is kees :-).
    Plus voor mij de belangrijkste: vragen maken. Je kunt nog zo’n goede samenvatting hebben, als je de stof niet kunt of weet toe te passen heb je er niks aan. Huiswerk maken dus :-).

  6. Marloes

    Wat een handige tips! Ik zit zelf ook te denken om nog een studie naast mijn werk te doen. Lijkt me zo leuk!

  7. Shirley

    Heel fijn dit. Veel voor de hand liggend maar veel dingen had ik even nodig. Dankjewel! Leuk artikel 🙂

  8. rachel

    handig voor onze meiden 😀 als ze hier een toets hebben schrijven ze het ook liever dan op de pc, als ze het op de pc maken dan komt er toch minder uit

  9. Linda

    Voor mij zijn dit prima, haalbare tips! Ik studeer het liefste thuis, maar tegenwoordig doe ik het ook wel op mijn werk of in een cafeetje soms, meestal op mijn werk trouwens. Ik studeer in deeltijd en werk daarnaast, dus er moet wel aardig goed gepland worden. Lijstjes maken met taken is dus echt wel heel belangrijk voor mij en het werkt ook motiverend als ik iets kan afstrepen. Ik deel het daarom ook op in kleinere taakjes. Ook probeer ik niet te lang per dag te studeren.
    Tot nu toe ben ik ook goed bezig met samenvatten, tijdens of na ieder hoofdstuk dat ik heb gelezen schrijf ik met de hand een samenvatting. Ik hoop dat ik dit écht vol kan houden, want het werkt heel goed met leren!

    Ik wist trouwens niet dat Teach2000 nog bestaat! Dat gebruikte ik ook altijd haha! En als je dan per ongeluk iets verkeerd had ingevoerd ging het altijd fout hahaha :’) Ik gebruikte ook vaak wrts, zo’n website om woordjes te leren.

  10. Ingrid

    Ik vond het bij de wijnopleiding juist vervelend dat je het boek niet vooraf kreeg, maar pas op de dag zelf.
    Die Flash Cards vind ik ook super werken 🙂

  11. Tessa

    Onlangs begonnen met een deeltijd studie en daarnaast nog 32 uur werken. Merk dat ik -ondanks mijn goede voornemens- toch weer te laat ben begonnen met studeren voor mijn tentamens. Dankzij dit artikel ga ik dit in het volgende kwartiel wel anders aanpakken.

  12. Emmy

    ‘Als ik het een ander uit kan leggen en die snapt mijn uitleg, dan heb ik het zelf begrepen.’ Zo leer ik meestal. En samenvatten, heel veel samenvatten. En dan vooral de hoofdzaken van de bijzaken kunnen scheiden.

  13. Tineke

    Deze tips had ik eerder moeten lezen. Ik volg inmiddels geen opleiding of studie meer, maar ik was altijd zo’n slechte planner.

  14. Freya

    Ik zet altijd mijn wekker 45 minuten, dan 15 minuten pauze en dan weer 45 minuten. Dit doe ik dan twee of drie keer op een dag. Het is fijn voor mezelf om een vastgesteld einde van de studiesessie te hebben, als ik wil kan ik altijd nog doorgaan. Telkens tel ik weer wat minuutjes bij de studiesessie op, ik kan me moeilijk concentreren. Eerst had ik 20 minuten en dan 5 minuten los, dus dat is al wat opgebouwd!

    Ook is het belangrijk voor mij om een planning te maken en me daar aan te houden, dus niet allemaal losse dingetjes te doen. Wél doe ik alles tussendoor wat niet langer duurt dan vijf minuten, zoals een docent mailen of een boek aanvragen. In boeken markeer ik altijd met potlood, onder alles wat belangrijk is een streep, en als dingen héel belangrijk zijn een cirkel. Als er ruimte voor is krabbel ik in de kantlijn waar de alinea over gaat.

    Wat voor mij het belangrijkste is om te blijven denken tijdens het leren. Waar gaat deze alinea over, waarom benoemd de schrijver dit, wat vind ik er zelf van? Blijven denken scheelt voor mij een hoop samenvatten.