Mijn hermeting met Ancora – wat is er verbeterd + volgende stappen

Vorig jaar deelde ik hier dat ik een gezondheidscheck had gedaan bij Ancora: omdat ik aan mijn gezondheid wilde werken, was het voor mij nuttig om te weten waar ik stond. Inmiddels zijn we meer dan een jaar verder, heb ik heel wat veranderingen doorgevoerd in mijn levensstijl en heb ik een hermeting gehad. Hoe gaat het nu?

Leestijd

Mijn eerste meting bij Ancora

Lees hier mijn eerste artikel over Ancora en de resultaten van mijn meting destijds.

In dat artikel lees je ook waarom ik dit doe en wat concrete actiepunten voor mij waren.

Het principe is heel simpel: je wordt getest. Er wordt urine en bloed afgenomen, je wordt lichamelijk gemeten en als je het Perfomance Plus pakket hebt, krijg je ook nog een korte prestatie/conditietest. Ik deed dit in februari van dit jaar en ik was een beetje nerveus. Bloed afnemen, mijn hele lijf meten, ieks! Maar toen ik binnen kwam lopen, was het meteen oké. Wat zijn deze mensen allemaal lief en geduldig, wat leggen ze alles onwijs goed uit en wat overduidelijk is: ze hebben allemaal een ontzettend groot geloof in wat ze doen. Dat voelde ik en merkte ik aan alles. Na mijn test kreeg ik een uitgebreid gezond ontbijt dat echt heerlijk was. Blij ging ik weer weg.

Vervolgens kreeg ik na enkele weken de resultaten. Door middel van de tests en vragenlijsten word er getest op verschrikkelijk veel dingen: 122 lifestyle punten, 54 lichamelijke (metingen) punten, meer dan 600.000 genetische markers, 48 bloed & urine punten en dus mijn fitness test. Dit kreeg ik allemaal in een overzichtelijk dashboard, waarin snel duidelijk werd wat er goed was (heel veel) en waar ik aan kon werken (een aantal dingen) en wat ik vervolgens concreet kon gaan doen. Dit werd besproken in een persoonlijk gesprek samen met de oprichter Rahul en Lex, die ook mijn fitnesstest had gedaan tijdens de intake.

Wat er verbeterd is sinds vorig jaar

Laatst had ik een hermeting!

De markers die vorig jaar nog niet zo goed waren, zijn opnieuw gemeten. De eerste screenshot is telkens hoe het was, de rechter foto is hoe het nu is.

Eerst even de ‘lichaamsmetingen’, dus centimeters, kilo’s en vetpercentages.

In het rood stond mijn middelomtrek, die was 93,4 cm. Dat is nu 78 centimeter.

Waar ik vooral erg blij mee ben is dat mijn visceraal vetpercentage gedaald is van 18% naar 11%. Ook is mijn algehele vetpercentage gedaald van 44,3% naar 34,3%.
Het visceraal vet zit rond je organen en is het vet waar de meeste gezondheidsrisico’s aan hangen.

Deze metingen zitten allemaal nog niet in het groen, maar ze zijn in ieder geval al heel erg verbeterd.

Mijn bloeddruk is weer optimaal!

Vorig jaar was mijn ‘vrije T4’ aan de hoge kant. Dat is een schildklierhormoon dat samen met T3 je lichaamstemperatuur, metabolisme en hartslag regelt. Een te hoge vrije T4 kan een te snel werkende schildklier betekenen. Deze waarde is nu weer in het groen.

 

Vitamines! Vitamine B6 is weer in het groen. Alleen mijn vitamine D is nog wel suboptimaal. Nu heb ik geen klachten die daarbij horen, maar ik neem nu wel supplementen. Volgend jaar testen we dit dus nog een keer. Het is niet echt een tekort overigens (dat is onder de 50 mmol/L).

Ik heb geen conditietest gedaan, die ga ik volgend jaar wel herhalen. In februari 2020 was mijn VO2Max 29.5, volgens mijn Garmin sporthorloge is deze nu 38. De meting van mijn Garmin is natuurlijk wel bij benadering, dus ik ben wel benieuwd wat er volgend jaar uit de fittest komt. In ieder geval merk ik zelf dat mijn conditie vooruit is gegaan, dus dat getal is sowieso beter geworden dan 29.5.

Wat heb ik veranderd?

Ik heb in anderhalf jaar tijd nogal wat veranderingen doorgevoerd in mijn leef- en eetpatroon. Op een rijtje:

  • ik ben veel minder gaan drinken. Ik dronk regelmatig doordeweeks en er gingen in een week zo 6 – 10 glazen in. Nu is dat meestal 1 – 3 glazen en alleen in het weekend. Drinken was wel een gewoonte geworden en nu is het weer iets speciaals.
  • ik eet voedzamer. Meer groente, meer peulvruchten, meer onverzadigde vetten, meer volkoren, meer voedzaam. Minder frituur, minder verzadigd vet. Ik ben dus niet op dieet gegaan, maar ik ben wel bewuster gaan eten. Me beter gaan voorbereiden en wat meer tijd en energie gaan stoppen in lekker én heel gezond eten maken. Daarin ben ik blijven letten op een gezonde relatie met voeding, daarover later wel een keer meer in een aparte blogpost.
  • ik beweeg meer. Ik sport nu 3 – 4 keer in de week met de focus op krachttraining. Wandelen deed ik al en doe ik nog steeds, 10.000 stappen per dag. Ik merk dit ook in mijn metingen, dat ik meer spiermassa heb. Dit heeft me de meeste moeite gekost trouwens, van deze veranderingen. Heb mezelf heel wat keren naar de sportschool moeten slepen, maar ik ben achteraf áltijd blij dat ik gegaan ben. Inmiddels is dit wel echt een gewoonte geworden: ik ga ‘gewoon’ elke week drie keer naar de sportschool, geen redenen om niet te gaan. In 2020 ging ik elke week minimaal twee keer, sinds 1 januari 2021 ga ik elke week standaard drie keer.

Dit heb ik niet van de een op de andere dag veranderd, ik zal daar nog eens een blog over schrijven hoe ik dit heb gedaan. De ene verandering kostte wat meer tijd en moeite dan de andere, en het gaat niet altijd vanzelf, maar het mooie is: het is geen wedstrijd en het hoeft niet perfect. Ik eet nog steeds waar ik zin in heb, ben veel intuïtiever gaan eten (ook hierover later meer). En het fijne is dat ik lol heb gekregen in sporten. Iets wat ik nooit had verwacht.

Hoe voelt het?

Ik voel me heel goed. Energiek, vrijwel pijnvrij (ik heb scoliose en endometriose) en fit. Ik kan dagelijkse, normale dingen allemaal weer doen (zoals zware dingen tillen, tijdens een wandeling over een hekje heen klimmen, actief zijn op vakantie). Nu wil ik ook niet zeggen dat ik me voor februari 2020 een lichamelijk wrak voelde, maar ik vind het vooral erg fijn dat ik mezelf makkelijker kan bewegen, if that makes sense. Door het sporten ben ik ook zekerder over mijn motoriek geworden, voel ik me sterker, en ben ik ook daadwerkelijker sterker.

Ik ben deze veranderingen gaan doorvoeren omdat ik leuk oud wil worden, in hoeverre ik daar zelf invloed op heb in ieder geval. Ik wil me fit en energiek voelen en niet op mijn zestigste denken: had ik nou maar wat eerder goede keuzes gemaakt. En ik ben heel blij dat ik dat heb gedaan.

Hoe verder?

Het is niet alsof ik nu de eindstreep heb bereikt en weer terugga naar hoe ik het deed. Ik ga gewoon lekker verder! Ik heb zeker nog wat waardes die ik ‘in het groen’ wil hebben, vooral mijn viscerale vetpercentage vind ik hierin belangrijk.

Dus die veranderingen die je hierboven kan lezen, daar ga ik gewoon mee door. En over een jaar ga ik nog een keer een meting doen, ook met Vo2Max test. Omdat ik het leuk vind, maar ook omdat het een stok achter de deur voor mij is om gewoon zo verder te gaan. Ik ken mezelf namelijk, ik ben iemand die vroeger in fases leefde en korte periodes fanatiek in iets was, dat gaat me hiermee niet gebeuren. Nu doe ik dit ook alweer 1,5 jaar op deze manier, dus je kan niet echt meer van een fase spreken, maar goed. Ik weet dat dit me helpt, en dus ga ik er lekker mee door.

 

Ik zat in een pilotgroep van Ancora en daarom heb ik deze metingen gekregen. De metingen die ik hierna doe, betaal ik zelf.
Het pakket wat ik had (Health & Perfomance Premium) kost €1499 en dan krijg je zo’n meting als ik in het begin had, een hermeting, een supportgesprek met een dokter en support via WhatsApp. Ook kan je kiezen tussen gesprekken met bijvoorbeeld een fysiotherapeut, voedingsdeskundige of een dokter via Ancora.
Als je het ook interessant vindt, check dan even de website van Ancora. Met de kortingscode CYNTHIAPUNTNL krijg je €100 korting op alle pakketten.


Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.