Klik hier voor twee weken toegang tot de beste structuur- en focusworkshops voor €5

Meer zelfvertrouwen krijgen? Hoe doe je dat in vredesnaam?

Helemaal over alles zelfverzekerd zijn? Dat is niemand geloof ik. Ik denk dat iedereen z’n eigen onzekerheden heeft, maar de ene persoon kan er wel beter mee omgaan dan de andere. Ik, Emmy, vertel er vandaag meer over hoe ik dat doe. Ook vraag ik Cynthia naar haar tips!

Leestijd

Solo zelfverzekerdheid

Onlangs verscheen er een artikel van Cynthia over een boek wat zij heeft gelezen, en waar zij ook instaat van Mayra Louise. De comments hierop zetten me aan het denken. Los van het boek, dat ik overigens nog niet heb gelezen, kaart ik Bodypositivity even aan. Het is een mindset waarbij je van jezelf leert houden zoals je bent. Welke vorm, kleur of hoedanigheid dan ook. Mooi, maar ik merk dat er ook vaak de andere kant op wordt geslagen. Dat je onzeker zou zijn als je op let wat je eet of dat je gehersenspoeld bent Ik ben geen onzeker persoon. Tenminste, zo zou ik mezelf niet bestempelen. Maar als ik er over nadenk, zijn er eigenlijk toch best veel onzekerheden of ‘angstjes’ die mij regelmatig even door het hoofd spoken. Dit uit zich bij mij soms ook wel eens in nachtmerries, waardoor ik er eigenlijk pas bewust van wordt. Wanneer ben je dan als persoon echt onzeker? Als je rood wordt als iemand met je praat? Als je vind dat die ene broek je niet staat omdat je in jouw beleving te dikke billen hebt? Waar ligt die grens? Geen idee. Solo zelfverzekerdheid, dat bestaat gewoon niet denk ik.

Ik noem mijzelf niet onzeker omdat ik gemakkelijk praat in en voor grote groepen. Ik leg gemakkelijk contact en vind het niet lastig om een praatje aan te knopen. Ik ben blij met wie ik ben, van buiten en van binnen. Ik kies ervoor om mijn persoonlijkheid uit te dragen in kleding en make-up en voel me niet snel ’too much’. Ik wordt ook niet snel zenuwachtig en in een discussie of ‘geschil’ sta ik voor wat ik eerlijk, rechtvaardig en juist vind. Ik verstop mezelf niet. Ik ben een open boek en houd ook niet veel van Emmy achter gesloten deuren. What you see is what you get.

Hierdoor denk ik dat ik mij in de grote lijnen als best een zelfverzekerd persoon kan bestempelen. Denk ik, wat misschien ziet een ander dat wel anders. Hoe ik dat dan doe, zelfverzekerder zijn, dat wil ik ook wel graag met je delen.

Onzekerheden

Ik zal me in deze even kwetsbaar opstellen, ziel op tafel enzo; ik deel ook mijn onzekerheden met je. Ik denk dat veel van jullie deze wel zullen herkennen. Ik heb ze ook zeker niet allemaal onder controle maar bij veel kan ik het ook regelmatig wel wegrelativeren. Ik denk dat ook veel onzekerheden of issues die je hebt met jezelf voort kunnen komen uit bepaalde zaken waar je geen invloed op hebt gehad. Denk bijvoorbeeld aan de relatie met je ouders, de omgang die je had met volwassen in je jeugd, gebeurtenissen in je jeugd en verdere leven etc. Dit moet je ook allemaal maar kunnen verwerken.

Ik denk dat veel vrouwen soms denken dat perfectie bestaat. Ook ik moet mezelf regelmatig herinneren dat dit niet zo is en dus ook geen streven moet zijn. Deze blijft wel echt terug komen! In werk, uiterlijk, relatie, sport. Hoezo denken wij dat we perfect moeten zijn? Die eeuwige competitie met mezelf, daar roep ik mezelf echt regelmatig van weg. De gedachte komt net zo hard weer terug, maar dan corrigeer ik mezelf wel opnieuw en opnieuw.

Allerlei kleine uiterlijke dingen. Dit loopt uiteen van ‘ziet iemand dat ik zweet’ tot ‘kan ik die crop top wel hebben’. Of zo’n situatie dat je vol in de zon zit en je je afvraagt of je je wenkies wel goed hebt geëpileerd of je ziet dat je een strook haar op je been bent vergeten. Komt die perfectie weer naar boven, alsof andere mensen dat nooit hebben. Over het algemeen kan ik dit vrij snel wegrelativeren door mezelf te vertellen dat het nou eenmaal zo is en dat andere mensen dit soort dingen ook wel eens hebben.

Mijn relatie. Ik ben absoluut niet onzeker over onze relatie in de zin dat het niet goed zou zijn, maar ik maak me er regelmatig ‘druk’ om dat Luuk spontaan ontdekt dat ik eigenlijk een ontzettende kneus ben en even verder gaat shoppen. Of dat zijn gevoel weg zal ebben of iemand tegenkomt die veel leuker, knapper, grappiger, liever is. Ik doe hem werkelijk veel te kort met dit soort gedachtes want hij geeft mij geen enkele reden voor dit soort gedachtes. Hij is all in, committed en in it for the long run. Lekker wat Engelse termpjes erdoor. Dit zijn kleine gedachtes hoor, niks wat de overhand neemt, maar ik heb liever dat ze er niet zijn.

Ik ben regelmatig onzeker over wat ik toevoeg in een vriendschap. Ben ik wel een goede vriendin? Heb ik wel genoeg aandacht aan vriendin x besteed of ben ik er wel genoeg voor vriendin x? Daarmee komt dan ook eigenlijk zo’n drang om het dus ‘perfect’ te doen.

Ook hangt dit natuurlijk wel samen met een drang om maar door iedereen leuk gevonden te willen worden, kan gewoon niet, onmogelijk, ongetwijfeld zitten er nu mensen te lezen die op vrijdag avond even met hun vriendin x bespreken hoe irritant ik weer was. Ik weet dit, ik accepteer dit, maar toch ergens in de verte wil ik dat de hele wereld mij geweldig vindt.

Herkenbaar? Ik denk eigenlijk dat er mensen moeten zijn die dit herkennen maar toch voelt het best kwetsbaar om dit zo op tafel te leggen. Vind ik dan ook weer irritant van mezelf haha :).

Tips

  • Leg focus je op je kwaliteiten, en besef je dat perfectie niet bestaat. Als je jezelf hierop betrapt, denk dan verplicht een negatieve gedachte om naar een positieve.
  • Vergis zelfverzekerheid niet met arrogantie, en wees daardoor ook niet bang om zelfverzekerd te zijn. Arrogante mensen durven geen complimenten te maken, want die willen zichzelf op een bepaalde hoogte houden.
  • Vier behaalde doelen en geniet van je prestaties. Sta er even bij stil, ook al is het nog zo klein. Hierdoor krijg je langzaamaan het besef dat je best een hoop bereikt.
  • Wees dankbaar voor alles wat je hebt en wat er wel is. Baal je van je korte benen? Vrouw, wees blij dat je ze hebt en dat ze werken! Eer je lijf voor alles wat het je brengt.
  • Wees lief voor je lijf en zorg er goed voor, hierdoor krijg je vaak een betere relatie met je lichaam en ga je er ook meer van houden. Niet alleen voor je lijf, maar ook je geest. Vind jezelf het waard om tijd aan te besteden en plan tijd in voor JOU. Wat dat dan ook betekent. Voor mij is dat de sportschool geworden. Ik maak hier tijd voor mijzelf, en het is bijna meditatief geworden. Ik werk daar aan MIJ. Ik zie dat mijn lichaam bepaalde kracht laat zien en daarvoor waardeer ik het ook meer. Hierdoor ga ik er automatisch ook beter voor zorgen. En met beter voor zorgen bedoel ik niet minder snoepen, maar ik bedoel zorgen dat het alles binnen krijgt wat het nodig heeft. Eiwitten, vetten, koolhydraten, the whole shabang.
    Hier zet ik dan ook even een kleine kanttekening bij hoe sommigen met de bodypositivity aan de haal gaan. Ik zie dat online gebeuren, daarmee doel ik absoluut niet op iemand specifiek nu. Het is een mindset waarbij je van jezelf leert houden zoals je bent. Welke vorm, kleur of hoedanigheid dan ook. Super mooi, maar ik merk dat er ook vaak de andere kant op wordt geslagen. Dat je onzeker zou zijn als je op let wat je eet of dat je jezelf dingen misgunt in het leven. Zo zie ik dat zelf totaal niet. Bij mij draait het om goed zorgen voor het lijf dat ik heb, wat dat dan ook betekent voor mij, zonder dat ik daar ongelukkig van wordt. Ik word er juist gelukkig van want ik eer mijn lijf voor alles wat het me brengt. Gezondheid. Hierin moeten we wat aardiger voor elkaar worden. Er hoort geen #teamcarrotcake en #teamcarrot. Alleen #teamliefdevoorjezelf. En die liefde geef ik door af en toe carrotcake te eten en af en toe een carrot.
  • Probeer niet voor een ander te denken. Dit gebeurt heel erg snel maar corrigeer jezelf. Je weet namelijk helemaal niet wat iemand anders denkt en dat kun je ook niet weten want iedereens hoofd werkt anders.
  • Stel je af en toe kwetsbaar op en besef je dat iedereen onzekerheden heeft. Je bent hier niet alleen in. Het is ook goed denk ik om die onzekerheden te delen want dan verliezen we met z’n allen misschien die drang naar perfectie iets meer.
  • Spendeer minder tijd op social media. Ik haal ook veel inspiratie uit social media hoor, ik vind er nieuwe oefeningen of toffe outfits, leuke vakantieplekken en ga zo maar door. Als je er echter gevoelig voor bent (en dat zijn we allemaal in meer of mindere mate denk ik) kun je ook bepaalde beelden op jezelf gaan projecteren. Je hebt wél genoeg vrienden, je doet wél genoeg leuke dingen, néé het leven is niet perfect (van niemand niet), en néé het is niet nodig om helemaal droog getraind te zijn om je lekker in je vel te voelen.
  • Vraag jezelf vaak; is dat gras wel groener aan die andere kant? Kijk eens om je heen (in real life, niet online) en vraag je af met wie je zou willen ruilen. Vaak is dat helemaal niet het geval.
  • Niet iedereen vind je aardig. Het kan niet, onmogelijk. Een hele mooie quote op dit gebied vind ik (vertaald); ‘Al ben je nog de sappigste perzik aan de boom, er zijn altijd mensen die niet van perziken houden’. Een geweldig besef als je deze zin op je in laat werken.
  • Oefen lastige momenten als je worstelt met lastige situaties zoals een bepaald gesprek waar je tegen op ziet. Vraag iemand je gesprekspartner te spelen. Hierdoor voel je je iets meer in control. Lastige situaties oefenen kun je ook doen door het gewoon vaker op te zoeken. Als je daten doodeng vindt, ga het dan vaker doen. Hierdoor word je er steeds minder zenuwachtig voor.
  • Als je je zelfverzekerder gedraagt dan wordt je ook zelfverzekerder. Het valt te oefenen. Eenzelfde effect als dat je blijer wordt als je vaker glimlacht, ook al is het alleen maar de beweging van je gezichtsspieren. Dit sluit ook wel aan op de vorige tip, want soms moet je dapper zijn. Soms moet je bereid zijn om een angst los te laten en eerst in het diepe te springen voordat je kunt zwemmen aan het oppervlak. Uit je comfortzone gaan is gezond, en jezelf verrassen geeft zelfverzekerdheid.
  • Wat is het ergste wat er kan gebeuren is daarbij ook een goede vraag die je jezelf af moet stellen. Is het gene wel echt zo belangrijk?
  • Zorg dat je onzekerheden geen verbittering wordt. Je omringen met positiviteit brengt ook positiviteit. Een ander naar benedenhalen haalt jezelf niet omhoog. Dit is alleen maar negativiteit en dat reflecteert ook op jezelf. Net als positiviteit. Omring jezelf met mensen die oprecht het beste met je voor hebben en positief in de wereld staan. Hierdoor ga jij ook in de lift.
  • Uiterlijk is echt niet het belangrijkste maar wij mensen zijn nou eenmaal zo geprogrammeerd dat we ons er beter door kunnen voelen als we ons prettig voelen in onze kleding en/of make-up. Ga opzoek naar wat voor jou prettig aanvoelt, maar zoek af en toe ook de grens van die comfortzome wel op. Wederom, hierdoor kun je jezelf verrassen en ‘leer’ je mentaal ook wat nieuws bij over jezelf.
  • De laatste maar ik denk ook de belangrijkste; STOP. MET. VERGELIJKEN! Niemand is het zelfde, niemand kan exact hetzelfde bereiken, niemand heeft exact dezelfde wensen en niemand heeft dezelfde potentie. Uitdagingen liggen voor iedereen op een ander niveau en op een ander vlak. Uitdaging is echter uitdaging en dit valt alleen voor jezelf te meten. Iets wat een uitmuntende prestatie lijkt kan wel piece of cake voor diegene zijn geweest en iets wat niks lijkt voor te stellen kan wel de grootste horde zijn. Vergelijk jezelf dus niet, maar een ander ook niet.

Cynthia is natuurlijk al jaren online veel aanwezig en heeft een groot aantal volgers op de socials en op deze briljante website ;). Ik ben soms echt in shock wat die vrouw allemaal over zich heen krijgt (ook positieve dingen natuurlijk), maar soms ben ik ook bijna ik shock dat ze niet bij de pakken neer gaat zitten. Super knap. Ik weet niet of ik al die negativiteit zou trekken, zeg ik je eerlijk. Toch lijkt zij er goed mee om te kunnen gaan dus uiteraard vraag ik haar ook naar haar tips.

Cynthia: ‘Voor mij zij er twee soorten zelfverzekerdheid: één die te maken heeft met zelfbeeld en uiterlijk en een die te maken heeft met met je ‘kunnen’. Dus met je skills, wat je kan, je levenshouding ook. Mijn zelfbeeld is door de jaren heen steeds beter geworden, net als mijn confidence. Ik heb vaak vertrouwen in mezelf, ik weet wat ik kan en ik weet wat ik waard ben. Maar dat gaat heus niet elke dag goed en het blijft vallen en opstaan. Mijn allerbeste tips als aanvulling op de tips van Emmy:

  • Je kan niet iedereen tevreden houden. Al ben je nog zo perfect, er zullen altijd mensen zijn die jou of wat je doet niet goed genoeg vinden. Dat is oké. Doe dus daarom wat je zelf wilt en waar jij je zelf goed bij voelt.
  • Ik realiseer me steeds vaker dat het niet uitmaakt welke maat ik heb of hoe ik eruit zie. Hoe leuk ik het ook vind om me leuk aan te kleden en mijn make-up en haar mooi te doen, het is niet waar het om draait. Waar het om draait is wie ik ben en wat ik doe. Welk laagje daaromheen zit is eigenlijk helemaal niet zo relevant.
  • Je kan beter iets doen en dat het dan misgaat, dan dat je ooit iets spannends uitprobeert.
  • Realiseer: mensen zijn echt niet zoveel met je bezig als je denkt. Als blogger en instagrammer zijnde is dit iets lastiger, maar je moet echt beseffen dat mensen niet zoveel op je letten als je denkt. Als jij op het strand zit je druk te maken over je vetrol, denk je dat iedereen jouw vetrol ziet en daar een mening over heeft. Weet je, mensen zijn vooral met zichzelf bezig. Die zien jouw vetrol niet eens. En zo wel, ook boeiend.
  • Je kent vast dat stemmetje in je hoofd dat blijft herhalen hoe waardeloos je bent en dat je benen er dik uitzien. Geef haar een naam. Als je realiseert dat je het weer doet, denk dan: ‘Oh ja, Lisa (of welke naam dan ook) is weer bezig. Lekker aardig Lisa, ga maar weg.’ Probeer op zo’n moment jezelf juist een compliment te geven. Draai het om. Maar vooral: realiseer dat je het doet.
  • En: mensen mogen je stom vinden en ze mogen negatief over je denken. Hoe lastig dit ook is (en ook wel zal blijven), het is wel een bevrijdend idee. Jij vindt toch ook niet iedereen aardig?
  • Het is ook oké als je je soms wél waardeloos voelt, als het even niet zo goed gaat, als je jezelf tóch vergelijkt met anderen en als je lelijke dingen over jezelf denkt. Je werkt eraan, het komt goed, straf jezelf niet zo. Het mag ook even niet zo lekker gaan.
  • Lees het boek van Mayra Louise: Op je lijf geschreven.

Hoe doen jullie dit? Heb je wat aan deze tips of heb je er juist wat aan toe te voegen?

Ik denk dat het belangrijkste is dat we met z’n allen meer van elkaar moeten gaan houden. Elkaar meer moeten gaan waarderen en respecteren met wat diegene uit het leven wil halen. Dat is niet gelijk aan die van jou, en die van jou zijn niet gelijk aan die van mij. In plaats van aandacht te geven aan de verschillen, wil ik liever aandacht geven aan overeenkomsten zodat we ons meer een team gaan voelen met z’n allen. Maak ruimte in je hart, en corrigeer jezelf als je hard bent voor een ander. Als je het voor een ander minder bent, ben je het voor jezelf ook minder. Laten we elkaar meer reden geven om zelfverzekerd te zijn en laten we meer liefde geven aan de belangrijkste persoon in je leven. Jijzelf.

<3


Emmy ter Horst

Een beetje prettig gestoord en geobsedeerd door sushi. Verder ben ik ook GEK op ander lekker eten en ook op iets te vaak op vakantie gaan. Ik hoop dat je mijn schrijfsels leuk vindt, mocht je me ook op Instagram willen volgen dan kan dat via @emmystudiomint :)