In deze tijd goed voor jezelf zorgen, hoe doe je dat?

Op Instagram stories en ook hier op Cynthia.nl delen ik en Emmy hoe onze levens er nu in deze quarantaine-tijd uitzien. Daarop krijgen we altijd veel reacties en wat ons deze keer opviel, is dat veel mensen het lastig vinden om juist in deze tijd te zorgen voor een gezonde levensstijl. Bewegen en/of sporten, gezond eten, genoeg slapen… We geven je een aantal tips om ook nu goed voor jezelf te zorgen.

Leestijd

Maak jezelf prioriteit

Het is natuurlijk niet alleen nu belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt. Dat is áltijd belangrijk. Maar nu is het misschien juist wat lastiger, omdat alles zo anders is dan normaal. Misschien zijn je kinderen thuis, misschien moet je thuiswerken met je partner terwijl je dat niet gewend bent, misschien heb je geen werk of misschien heb je juist een vitaal beroep. Hoe het ook zij, voor iedereen is deze situatie anders dan normaal.

En ook nu is het belangrijk dat je zelf een prioriteit maakt. Want als je goed voor jezelf zorgt, dan kan je ook goed voor anderen zorgen. Als je jezelf constant wegcijfert, dan kan je er minder goed zijn voor je kinderen, je gezin, je klanten, de mensen die je wilt helpen. Natuurlijk is het nu extra belangrijk om goed voor anderen te zorgen, er echt te zijn voor de mensen om je heen. Als je kinderen hebt, is dat niet eens ‘extra belangrijk’, maar noodzaak, want ze zijn nu eenmaal de hele dag thuis.

Maar daaromheen denk ik dat het erg belangrijk is dat je jezelf prioriteit blijft maken. Dat je goed voor jezelf blijft zorgen. Zodat je je goed voelt en zodat je ook de komende maanden nog goed voor iedereen om je heen kan blijven zorgen. Ik denk dat dat het allerbelangrijkste is. Maar je leest deze blogpost, dus ik denk dat dit al wel goed zit bij je: je wilt goed voor jezelf zorgen!

Mindset: het is geen vakantie

Foto: Tessa de Vries

Toen deze situatie net ‘nieuw’ was, denk ik dat veel mensen even een soort vakantiegevoel hadden. Op Instagram zag ik veel spontane thuisborrels voorbij komen (gewoon op de dinsdag of woensdag) en ik merkte dat veel mensen er zoveel mogelijk een feestje van maakten. Daar ben ik overigens helemaal voor, want het is belangrijk dat je deze periode zo ‘leuk’ mogelijk maakt voor jezelf. Maar wat ook belangrijk is, is dat je deze periode niet als een vakantie ziet (behalve als het voor jou nu daadwerkelijk vakantie zou zijn). Zorg ervoor dat je gewoon een ritme aanhoudt, genoeg slaapt, een soort planning aanhoudt. Op die manier voel je je op de lange én korte termijn beter. En dat begint bij je mindset. En die mindset is dus dat het geen vakantie is, maar dat we in deze nieuwe situatie onze gewoontes opnieuw moeten gaan aanleren. Misschien wel op een hele andere manier dan voorheen. En daar wil ik je graag bij helpen in deze blogpost.

Begin met wat belangrijk is voor jou

Ik kan je wel gaan vertellen dat je elke dag 10.000 stappen moet zetten, 3 keer per week moet sporten en elke dag gezond moet eten, maar hallo, wie ben ik om jou dat op te dragen? Dat slaat nergens op. Wat voor mij werkt, hoeft niet voor jou te werken.
Vooral wil ik je dus uitdagen om voor jezelf te gaan bedenken wat jij nodig hebt, wat belangrijk is voor jou. Schrijf dit eventueel even op, ga er echt voor zitten. Wat heb jij nodig om je goed, gezond en fijn te voelen?
Voor mij is dat het volgende:

  • Ik wil gewoon elke dag zelf ‘gezond’ kunnen koken. Het is natuurlijk hartstikke lekker om af en toe wat te laten bezorgen en dat doen we ook zeker, maar ik wil gewoon voor de hele week boodschappen in huis hebben zodat we elke avond een verse, lekkere en gezonde maaltijd kunnen maken.
  • Ik wil elke dag anderhalf uur wandelen met Kees. Dat doe ik uiteraard op rustige, stille plekken.
  • Ik wil alleen in het weekend alcohol drinken, en dat beperken tot enkele glazen (3 of 4).
  • Ik wil qua werken en slapen mijn gewone ritme aanhouden, daar voel ik me goed bij. En daarnaast moet er natuurlijk gewoon werk verzet worden, mijn bedrijven lopen gewoon door.
  • Ik wil drie keer per week sporten.
  • Ik wil zoals altijd genoeg tijd hebben om lekker languit op de bank een boek te lezen.
  • Ik wil met Willem een of twee keer in de week bewust samen ‘iets leuks’ doen, zoals een spelletje spelen, barbecuen, samen een film kijken met snacks erbij…

Het lijkt nogal een waslijst, haha. Maar voor mij zijn dit belangrijke dingen. Het kan ook zijn dat jouw lijstje veel korter is.

Hoe zorg ik dat ik dit allemaal doe?

Mijn planning in de Structuurjunkie Planner

Uit de vele reacties kon ik opmaken dat veel mensen hier moeite mee hebben. Nu alle afspraken buiten de deur niet doorgaan en nu je zoveel thuis zit, heb je echt meer zelfdiscipline nodig om bijvoorbeeld te gaan sporten, of om bijvoorbeeld gezond te eten. Maar ook een bewust moment voor jezelf, of een bewust moment met je gezin of partner, is niet iets wat zomaar ineens uit zichzelf ontstaat. Hier moet je voor ‘werken’.

Let er wel op dat je niet in één week 20 nieuwe gewoontes probeert aan te leren. Stel, je wilt graag sporten én elke dag een uur lezen én een bepaalde cursus volgen, maar je hebt dit allemaal nog nooit eerder gedaan, raad ik je aan om met één ding te beginnen en vanaf daar op te bouwen. Alle dingen die ik hierboven op mijn lijstje heb gezet, die deed ik ook al voor deze quarantaine begon. Het is nu een kwestie van doorzetten en volhouden, wat nu soms ietsje lastiger is.

Wat heel goed werkt als je dit soort dingen wilt volhouden of juist (opnieuw) wilt toevoegen aan je week, is dat je het inplant.
Zet de dingen die je wilt doen en die niet vanzelf gaan op een specifiek moment in je planner.
Hoe ik dat doe:

  • op dinsdag, donderdag en zaterdag op een vaste tijd ga ik sporten. Dat zet ik duidelijk in mijn planner, zodat ik er qua andere werkzaamheden en taken rekening mee houd.
  • ik maak een eetplanning en ik zet bij elke dag wat we gaan koken en eten.
  • ik zet in mijn planner wanneer we de boodschappen doen of bestellen.
  • ook het wandelen zet ik in mijn planner. Mijn ochtendwandeling van een uur noteer ik altijd. Mijn middag- en avondwandeling doe ik altijd gewoon wanneer het uitkomt.

 

En als je het bijvoorbeeld lastig vind om een goed ritme aan te houden, zet dan wekkers. Een wekker om op te staan, maar ook een wekker voor wanneer je je klaar moet maken om te gaan slapen.

Maak slechte gewoontes moeilijker en goede gewoontes makkelijker

Als je kijkt naar alle dingen die je graag wilt doen, dan komen daar ook automatisch dingen bij die je niet (meer) wilt doen. Zoals ik: ik wil graag alleen in het weekend maximaal drie of vier glazen wijn drinken, en niet doordeweeks. Dat was al een gewoonte voor deze crisis begon, maar ik maak het mezelf een stuk makkelijker door doordeweeks gewoon geen alcohol koud te hebben staan in de koelkast. Zo kom ik nooit doordeweeks in de verleiding een wijntje te pakken.

Nog een voorbeeld. Ik wil graag gezond eten. Niet dat we nooit patat eten of pizza bestellen, maar ik vind het prettig als de basis van mijn eetpatroon gezond is. Ik maak dat makkelijker door allemaal superlekkere gezonde dingen in huis te halen en ook hele lekkere gezonde maaltijden te koken. Ik maak het eten van ongezonde dingen moeilijker door ze niet te kopen. Als ik het niet in huis heb, kan ik het niet eten, en geniet ik juist van al het heerlijke gezonde eten dat we wél hebben.

Als laatste: ik wil graag mijn normale ritme aanhouden en elke dag vroeg starten met werken. Ik houd ervan om rond zes of zeven uur ’s ochtends te starten en daardoor ook ’s middags eerder te kunnen stoppen met werken. Dat maak ik makkelijker door vroeg naar bed te gaan (en dat maak ik weer makkelijker door te zorgen dat de slaapkamer netjes en opgeruimd is en regelmatig ons bed te verschonen zodat naar bed gaan heel comfortabel en fijn is), en ik maak het snoozen moeilijker door een vroege afspraak in te plannen. Of door een duidelijke planning te maken waarbij het nodig is dat ik om zes of zeven uur start met werken.

Denk dus zelf ook eens na hoe je dit kan toepassen! Hoe kan je de dingen die je graag wilt doen makkelijker maken, en hoe kan je je ‘slechte gewoontes’ moeilijker maken?

Even over sporten

Over sporten kregen Emmy en ik de meeste opmerkingen en vragen. Als je normaal naar de sportschool gaat, of buiten sport, is het best een uitdaging om nu thuis te gaan sporten en dat ook daadwerkelijk een paar keer per week te doen. Bij mij gaat dat ook zeker niet vanzelf: voorheen reed ik gewoon naar de sportschool en als ik daar was, ging ik aan de slag. Thuis vind ik het lastiger. Maar hoe ik het toch drie keer per week doe:

  • Ik heb een ‘accountability partner’: iemand waarmee ik afspreek dat ik drie keer per week sport. In mijn geval is dit mijn personal trainer, maar dit kan je ook heel goed doen met een vriendin samen die ook graag elke week een paar keer wil sporten.
    Op de momenten dat ik zonder zijn begeleiding sport (op dinsdag sporten we samen via FaceTime), hebben we afgesproken dat hij mij een berichtje stuurt met de vraag wat ik ga doen qua oefeningen en hij wenst me dan succes. Op die manier heb ik echt een afspraak met hem gemaakt en dan ga ik ook echt sporten.
  • Ik houd mijn langetermijndoelen in het vizier. Ik sport omdat ik sterker wil zijn en een sterkere rug wil (vanwege mijn rugklachten). Als ik drie keer per week sport, behaal ik dat doel sneller. Als ik dat niet doe, dan duurt het langer voor ik dat voor mij hele belangrijke doel heb behaald.
  • Ik denk aan hoe ik me altijd na het sporten voel. Energiek, fit, blij dat ik lekker heb gesport en het toch maar weer heb gedaan.
  • Realiseer dat je eigenlijk niks nodig hebt om thuis te sporten. Als je een matje hebt om op te liggen kan je al thuis sporten. En zelfs zonder dat matje kan het. Zie dat dus niet als een drempel, dat je allemaal equipment nodig hebt die je dan moet gaan aanschaffen. Dat is namelijk zeker niet zo. Als je nou merkt na een paar weken dat je wat dingen nodig hebt, zoals gewichtjes, kan je die altijd nog aanschaffen. Begin lekker zonder!
  • Na het sporten regel ik een beloning. Beloningen werken mega goed met dingen die je lastig vind. Op de dagen dat ik doordeweeks sport, heb ik met Willem afgesproken dat hij kookt. Ik sport om 16.30u en daarna staat er een bord lekker eten voor mijn neus. Zo fijn!
  • Ik volg zelf de workouts van mijn gym en ik heb zelf een lijst met oefeningen die ik graag doe. Maar je kan ook online heel veel verschillende workouts vinden. Op YouTube vind je er talloze, zelf heb ik een paar jaar geleden veel thuis gesport met FitBit Coach, en dit is nu 90 dagen gratis.
    Als jij leuke tips voor thuis workouts hebt, deel ze dan even in de comments.

Je kan het en het hoeft niet perfect

Ten eerste is ‘gezond leven’ en ‘goed voor jezelf zorgen’ voor iedereen anders. Hoe ik het doe, is zeker niet hoe jij het moet doen. Als jij al gek word van het idee dat je bijvoorbeeld met een planning ‘moet’ werken, dan doe je dat gewoon lekker niet. Doe wat goed is voor jou. 🙂

Ten tweede heb je in deze tijd echt wat extra discipline nodig om goed voor jezelf te zorgen. Ik weet dat je dit kan, als je het maar belangrijk genoeg vindt. Maar realiseer ook: het hoeft echt niet perfect. Als je even niet sport, of als je even wat minder gezond eet, hoef je jezelf niet meteen te straffen. Je kan wel goed kijken naar waar jij je nou goed door voelt en proberen dit stapje voor stapje te verwerken in je week, door de tips hierboven te gebruiken. Je hoeft echt niet van de ene op de andere dag je complete levensstijl om te gooien, want dat gaat ongelooflijk moeilijk zijn en dat werkt demotiverend. Stel, je wilt nu echt gaan bewegen, dan kan je beginnen met korte wandelingen buiten, verspreid over de dag (en met 1,5 meter afstand en op rustige plekken, natuurlijk). Leg de lat niet te hoog voor jezelf, maar kijk naar wat jij belangrijk vindt en wat daarin haalbaar is.

Deel jouw tips ook zeker in de comments!


Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.

Gerelateerde artikelen

18 reacties
  1. Lou

    Voor jezelf zorgen… denk er twee kinderen bij en een voltijdbaan die nu veeeel drukker is dan normaal, het feit dat je niet meer mag werken op locatie maar gedwongen thuis zit waardoor je je dagelijkse beweging kwijt bent, de sportschool dicht, drie weken ziek van het virus, avonden waarin je aan de bak moet omdat het overdag niet rustig kan en dan denk ik: ik kan vanalles willen, maar met discipline en een plan alleen ben ik er echt niet.

    Dus tip1, wat mij betreft: laat het gaan. In andere omstandigheden ben je een ander mens. Goed voor mezelf zorgen blijkt ook: meer slapen, meer buiten zijn voor vitamine d, meer knuffelen met koters, anders koken. Ik lees meer, ik draag kleren die ik vergeten was. Ik draag elke dag een andere lipstick, gewoon omdat ik ze bij de hand heb. Ik koop minder. Geen kleren, geen eten onderweg. Geen dingen die ik niet echt nodig heb. Ik heb minder haast. Ik zie mn tuin opbloeien, ontdek van elke struik wat voor vogel er een nest heeft. Ik ben gaan ergometeren en wordt daar fitter van. Ik zie beter wat ik leuk en niet leukvind aan het werk. Dus zomaar ineens komt er ruimte voor iets nieuws. Maar ik had nooooooit gedacht in week 1 dat het hierop zou uitlopen.

  2. Suzanne

    Wat een ontzettend fijne tips! Mijn planner is nu des te belangrijk voor mij, juist omdat ik het niet wil zien als vakantie en mijn taken af wil krijgen. Wanneer ik te veel afwijk van mijn planning, lukt het niet om alle taken af te krijgen.

  3. Emma

    Ik kan niet thuiswerken momenteel want ik ben pedicure. Toch heb ik geen vakantie gevoel. Met een peuter van 2,5 kan ik toch nooit uitslapen en ben ik de hele dag bezig. Ik ben momenteel 28 weken zwanger en laar mijn nesteldrang nu helemaal zijn gang gaan. Ik heb mijn hele huis opgeruimd, babyspullen uitgezocht, mijn zoontje intussen zindelijk gemaakt(jeej!) en de tuin in orde gemaakt. In de tussentijd doet mijn man heel veel klusjes in huis die nog gedaN moesten worden.

    Ik baal alleen dat mijn zwangerschapsyoga nu stop staat. De lerares zet de lessen wel online maar ik heb ondervonden dat dit voor mij en met een man, peuter, en geen vrije ruimte in huis niet werkt. Hopen dat ik toch nog een paar lesjes kan volgen voor mijn bevalling 🙂

  4. Bianca

    Een tip voor sportgear: bij onze sportschool is dat te leen!
    Dus ik heb nu een matje, een grote bal en een kettlebell thuis.
    Met twee grote anderhalve liter flessen erbij en lekkere muziek heb je dan alles wat je nodig hebt 🙂
    Check t bij je sportschool!

  5. Stephanie

    Ik heb nog nooit een voet in een sportschool gezet, Youtube heeft zoveel toppers qua workouts. Blogilates en Boho beautiful hebben op het gebied van pilates fijne videos, door er bijvoorbeeld 3 te combineren heb ik al een complete workout van een uur en ik hoef er alleen maar m’n bed voor uit te rollen!

  6. Tamara

    Wat een mooi artikel! Ik vind het persoonlijk best moeilijk om een ritme erin te houden en me te houden aan wat ik nodig heb of eigenlijk mijn lichaam. Ik ben ook zo uitgeput, ik ben veel meer vermoeid waardoor ik vaak om 21 uur al in bed lig. Het gaat mij dus niet zozeer om zelfdiscipline maar gewoon energie om iets te doen. Ik zou niet weten wanneer ik 3x per week zou kunnen sporten, ook al wil ik het wel heel graag.

  7. Saskia

    Elke ochtend als ik wakker wordt en ik eventjes een paar minuten de tijd neem om na te denken wat er vandaag ook al weer belangrijk is, is m’n eerste prioriteit: goed voor mezelf zorgen. Als je dat elke ochtend tegen jezelf zegt, heb je een soort mini reminder en voor mij werkt dat!

  8. Ilona Wielinga

    Bedankt voor dit fijne artikel! Ik viel zelf in eerste instantie aardig terug in mijn depressie, maar heb inmiddels besloten het anders aan te pakken. Weer op zoek te gaan naar een ritme. Het sporten weer oppakken, me gewoon aankleden en goed voor mezelf zorgen.

  9. rachel

    ik denk dan, waarom nu anders leven omdat je thuis zit? hier leven wij gewoon zoals voor alles uitbrak en vreten en nu niet zomaar ineens op los wat ik wel hier en daar lees. tijd voor jezelf maken zoals je dat voorheen doet al met al gewoon leven zoals je al deed maar dan met aanpassingen

  10. Joyce – SomedayTodayNL

    Ik vind het ook zooo lastig nu. Vooral omdat ik zonder werk zit en eigenlijk helemaal niks ‘moet’, behalve de dingen die ik mezelf ‘opdraag’. Ik ben het helemaal kwijt nu. Moet inderdaad maar in stapjes weer gaan beginnen. Eerst weer op tijd opstaan. Daarna het sporten weer oppakken. Dan ben ik al blij.

    • Kirsten

      Heel erg herkenbaar, het is hier precies hetzelfde. Goed voor mezelf zorgen lukt me totaal niet.

  11. Agnes

    Ik heb van de slachtofferrol, de regie ook weer gepakt 💪🏻

    Ritme vind ik fijn en voor de rest geef ik mezelf de ruimte niet teveel te moeten.
    Ik zou graag sporten maar deed ik al niet en blijf ik lastig vinden, maar alle tips zijn welkom.

  12. Claudia

    Ik werk voorlopig volledig vanuit huis. Als ik naar kantoor ga, heb ik dagelijks een reistijd van circa 2 uur. Deze tijd hou ik nu “over” en besteedt ik ook echt aan mezelf. Dus na het werk ipv in de auto stappen en een uur naar huis rijden ga ik nu een uurtje bewegen. De sportschool waar ik lid van ben geeft live online lessen en hebben ook lessen gefilmd en op Youtube geplaatst, zodat je deze kunt doen op een moment dat het jou uitkomt. Je kunt ook materiaal lenen van gewichtjes tot een complete spinningbike. Les Mills On Demand biedt ook een gratis proefperiode van 60 dagen, hier staat ook honderden workouts op, van beginner tot gevorderde. Ook kun je aangeven dat je geen materiaal thuis hebt, daar hebben ze aangepaste workouts voor.

  13. Rosa

    Een tip voor thuis sporten: de gratis app FitOn. Hier staan allemaal video workouts op. Het is wel helemaal in het Engels, maar als dat geen probleem is dan is het een hele fijne app. Hij maakt een sportprogramma voor je aan op basis van je wensen, maar je kan ook zelf door alle video’s zoeken naar iets wat bij je past. Aanrader!

    • Eline

      Fijne tip! Bedankt voor het delen 🙂

  14. S.

    Ik werk nu ook fulltime thuis en wat ik heerlijk vind is dat ik dagelijks 2 uur bespaar doordat ik geen reistijd meer heb. Mijn partner en ik zitten midden in een verbouwing en die tijd ‘extra’ geeft zoveel rust en o.a. daardoor is het voor mij juist makkelijker om meer tijd voor mijzelf te nemen.

    YouTube tip: Private GYM – fitness.
    Heel veel workout filmpjes/schema’s met en zonder benodigdheden. Zo volg ik nu een bodypumping programma van 5 weken!

  15. Lucinda

    Blijf het nog steeds vaak overkomen alsof iedereen thuis vakantie lijkt te vieren, terwijl bij ons thuis het fulltime werken gewoon door gegaan is. Ik zou ook best wel wat meer tijd voor mijzelf willen nemen en dat probeer ik ook zo goed mogelijk te doen, maar ik ben wel blij met de langere weekenden die er nu aan gaan komen in de hoop dat ik nog wat meer rust kan hebben en tijd voor mijzelf kan maken. Sinds januari was ik weer bezig met afvallen en gelukkig is mij dat nog steeds gelukt tijdens quarantaine, waar ik stiekem wel trots op ben, want het is moeilijk!

    • Agnes

      Dat mag je ook zeker zijn! Je doet het toch maar ondanks de aparte tijd nu