Klik hier voor twee weken toegang tot de beste structuur- en focusworkshops voor €5

Hoe leer je meer alleen te zijn

In mijn vorige post over alleen zijn vertelde ik over waarom het zo heerlijk, gezond en belangrijk is om af en toe tijd alleen door te brengen. In deze post geef ik je praktische tips om wat meer alleentijd in je leven te verwerken als je dat nu nog niet (zoveel) doet.

Leestijd

Lees hier mijn eerste blogpost in deze serie over waarom het zo fijn en belangrijk is om alleen te zijn. Ik vertel je ook waarom ik graag alleen tijd doorbreng.

Praktische tips om te beginnen met vaker alleen tijd doorbrengen

Als je nu nog bijna geen tijd alleen doorbrengt, heb ik een aantal praktische tips voor je om wat vaker alleen te zijn, met kleine, relatief makkelijke dingen die je in je eentje kan doen. Om er een beetje aan te wennen.

Als eerste is het belangrijk om te realiseren dat je jezelf op één moet zetten. Als je niet goed voor jezelf zorgt, kan je namelijk ook niet goed voor de mensen om je heen zorgen. Het is de basis dat jij goed naar jezelf luistert en realiseert dat je tijd voor jezelf nodig hebt. Het is hetzelfde als het veiligheidspraatje in het vliegtuig: help eerst jezelf, en dan een ander. Want niemand heeft iets aan jou als je dood bent, zeg maar.
Voor veel mensen, en ik merk dit vooral bij moeders, is het heel erg moeilijk om tijd voor zichzelf te nemen. Omdat er altijd wel iets of iemand is om voor te zorgen. Nou ben ik geen moeder, maar mijn assistent Brenda wel, en die heeft er dit over te zeggen:

“Moeders hebben vaak last van schuldgevoelens. Maar een kind ziet niet wat jij ziet. Een kind ziet niet dat jij een drukke dag hebt gehad en daarom een kort lontje hebt. Of dat jij (als ze op bed liggen) weer aan het werk bent. Wat een kind wel ziet is dat jij, na alle drukke jaren/maanden en ballen hooghouden, een burn-out hebt en even niet voor hem/haar kan zorgen. Dat is wat mij is overkomen en heeft mij een jaar van mijn en hun levens gekost. Daardoor heb ik ook gezien dat ik een veel leuker mens (en moeder) ben als ik doe wat ik leuk vind. Ook weet ik daardoor dat me-time zo belangrijk is. Ik heb een eigen bedrijf en krijg daardoor veel prikkels op een dag binnen. Elke dag na school voor de kids zorgen ernaast zou dan te veel zijn. Daarom kiezen wij ervoor ze 2 dagen naar de BSO te laten gaan, zodat ik die dagen voor mijzelf heb. Meestal zijn ze gevuld met zakelijke afspraken en taken, maar soms ga ik een middag lekker de stad in, ff lunchen en shoppen. Of een dutje doen met een pot thee en een goed boek voor de wakkere momenten. En daar voel ik mij dan absoluut niet schuldig over. Want zij zien niet een moeder die “lui” loopt te doen, maar een frisse mama die blij is om ze te zien!”

Door meer en vaker tijd voor jezelf te nemen, wordt het ook steeds makkelijker. Dus: doen. Kleine stapjes, en dan gaat het vanzelf normaler voelen.

Daarnaast hoef je echt niet van nooit alleen zijn naar alleen op een soloreis van drie weken naar Mongolië. Maak het klein en simpel. Ga bijvoorbeeld om te beginnen eens alleen een blokje om. Loop de stad/een dorp in, wandel door een park. Alleen. Het hoeft niet lang.
Je kan dit als je dit prettig vindt, misschien wel in je dag verwerken. Een paar keer per dag een blokje om. Het is een goede manier om alleen te zijn, want je bent actief bezig en het voelt niet heel erg als een ‘alleen-activiteit’ omdat je waarschijnlijk wel vaker ergens alleen heen loopt.
Voor mij was dit een van de eerste dingen die ik regelmatig alleen ging doen. En daarna volgde de rest!

Plan een avond voor jou alleen. Jij en iets wat je graag doet. Lezen, een serie kijken, een spelletje spelen, wat dan ook. Vond je het fijn, plan dit dan vaker. Misschien een keer in de twee weken, of een keer in de maand een avond helemaal voor jezelf. Ik doe dit zelf ongeveer een keer in de twee weken en ik vind het altijd zo heerlijk.

Ga eens ergens alleen een kop koffie drinken. Als je alleen even de stad in loopt, bijvoorbeeld 😉 Neem een magazine of boek mee zodat je iets ’te doen’ hebt (wat natuurlijk helemaal niet hoeft, maar ik merk dat ik dit altijd heel prettig vind) en strijk ergens lekker neer. Merk ook op dat niemand op jou let! Geniet van je koffie en je boek. En als je het een beetje ongemakkelijk vindt, kan je dan ook na je koffie gewoon weer gaan. Dit voelt voor mij altijd als ultieme verwennerij.
Uiteraard kan je ook ergens alleen gaan eten, maar daar komt een aparte blog over, omdat dit voor veel mensen een hele grote stap is. Het is ook echt wel wat ‘lastiger’ als je niet gewend bent om vaak iets alleen te doen.

Ga eens in je eentje ‘winkelen’. Winkelen staat tussen haakjes, want ik bedoel ook: gewoon even een leuke winkel binnenlopen waar je normaal samen met je moeder/een vriendin/je partner heen zou gaan. Laagdrempelig, want je bent echt ‘bezig’, en alleen winkelen is ook heel normaal. Niet dat het niet oké is om iets raars te doen, maar dit maakt het makkelijker.

En wat dacht je van alleen sporten? Of naar de nagelsalon/beautysalon.

Wat nou als het ongemakkelijk voelt?

De eerste keren dat je tijd voor jou alleen maakt, zal het onwennig voelen. Zeker als je gewend bent om altijd mensen om je heen te hebben of om altijd dingen samen te doen. Laat dat gevoel er gewoon zijn en probeer het niet weg te duwen. Het is voor jou ook raar, want je doet dit nooit! Alles wat je voor het eerst doet, is een beetje gek, toch? Het zal de eerste keer misschien niet direct helemaal waanzinnig voelen om in je eentje wat te doen, wat het ook is.

Zorg er gewoon voor dat je kleine stapjes zet. Als je het lastig vindt om dingen in je up te ondernemen, is het misschien geen goed idee om meteen uitgebreid alleen uit eten te gaan. Begin gewoon met een kopje koffie bij dat leuke koffietentje en een wandelingetje zodat je aan het idee went. En hoe vaker je dat doet, hoe makkelijker en normaler het wordt, en hoe fijner het ook is om de stap te zetten naar ‘grotere’ dingen. Zoals alleen uit eten of alleen op vakantie.

Probeer ook te voelen hoe fijn het kan zijn om even helemaal niks om je heen te hebben. Om alleen te zijn met je gedachten (heel raar in het begin), om precies te doen waar jij zin in hebt, om echt in contact te staan met je gevoelens en emoties (ook niet altijd fijn in het begin), om helemaal tot rust te komen en je niet aan te hoeven passen aan iemand anders. Lees anders nog even deze blogpost over waarom het zo fijn is om alleen te zijn.

 

In de komende blogpost ga ik je vertellen over hoe je ‘grotere’ dingen alleen kan doen, zoals uit eten gaan of op vakantie.


Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.