Mediteren met headspace

Mediteren, dat is toch heel zweverig? Dat doen monniken toch? In kleermakerszit aan *niets* denken? En daar maak je dan toch van die ohhhhmmm-geluiden bij? Ik was bekend met het concept van meditatie, maar nu ik de app headspace gebruik, begrijp ik écht wat meditatie voor mij kan betekenen. En ik leer ook wat het juist níet is.

Leestijd

Alle afbeeldingen zijn van headspace

Mediteren, dat is toch zweverig en religieus?

me·di·te·ren  (mediteerde, heeft gemediteerd)

zich concentreren op zijn innerlijkdiep nadenken

 

Over mediteren bestaan heel wat vooroordelen. Het is zweverig, het is religieus, tijdens het mediteren mag je nergens aan denken, meditatie doe je in kleermakerszit op de grond met je duimen en wijsvingers op elkaar, het is heel moeilijk, het is saai, en natuurlijk: het is niets voor mij, ik kan nog niet eens vijf minuten stilzitten, laat staan een kwartier mediteren en nergens aan denken.

Al deze dingen dacht ik ook heel lang. Jaren geleden maakte ik eens kennis met mediteren, maar ik zette niet door omdat ik het te moeilijk vond. Nu weet ik dat ik te hard probeerde, mezelf te hard aanpakte en daardoor ontmoedigd raakte door al die gedachten in mijn hoofd die ik niet wist te temmen. Toen dacht ik: dit is niks voor mij, ik ga wel gewoon een boek lezen of een stuk wandelen.

Maar al deze dingen zijn niet per se waar. Meditatie komt voor mij neer op even je volle aandacht geven aan het moment, mentaal stilstaan, alles even laten, in je lijf ‘zijn’ en leren omgaan met de constante stroom aan gedachten die door ons hoofd raast.  En niet alleen in de tijd dat je daadwerkelijk aan het mediteren bent.

Waarom zou je mediteren?

Het klinkt niet zo aantrekkelijk of leuk: stilzitten en proberen aan niks te denken. Waarom zou je dat willen? Ik ga liever een serie kijken, kan je denken. Of nog wat langer in bed blijven liggen.

De gedachten razen constant door ons hoofd. We hebben zo’n 30.000 tot 50.000 gedachten per dag – het houdt niet op. We denken de héle tijd, en wat kan het fijn zijn om daar even controle over te hebben, maar ook te leren hoe je daar gedurende de rest van de dag mee kan dealen. Het kan dus echt heel erg prettig zijn om gedurende de dag waarin je al genoeg dingen doet (en denkt!) even vijf (of vijftig!) minuten stil te zijn, te focussen op je lijf en het moment en even niks te doen. Je neemt even écht pauze.

Er zijn veel onderzoeken gedaan naar meditatie, maar het ene onderzoek is de andere niet, en ik wil liever geen foute ‘wetenschappelijke’ bronnen aanhalen. Wel is algemeen bekend dat meditatie je kan helpen een rustigere mindset te krijgen, minder stress te hebben, vriendelijker te zijn (zowel tegen jezelf als tegen andere mensen), beter te focussen, creatiever te worden, emotioneel stabieler te zijn en vooral beter naar je lijf en je hoofd te luisteren. Meditatie kan heel goed werken op het moment zelf, op het moment dat je daadwerkelijk aan het mediteren bent, maar het kan na een periode regelmatig mediteren ook goed doorwerken in je dagelijks leven.

Wat meditatie, en dan vooral door middel van de app headspace, mij heeft gebracht, vertel ik je onderaan dit artikel.

De app headspace

Wat is headspace?

Al zo vaak hoorde ik het: de app headspace is top. Het helpt je op een hele down to earth manier bij het krijgen van een beetje ‘hoofdruimte’. Wat klinkt dat meteen minder tof he, in het Nederlands, maar goed. Je krijgt er dus headspace van. De app bevat enorm veel geleide meditaties. Je begint (gratis) met een tiendaagse basiscursus meditatie. Hierbij wordt je aan de hand genomen als beginner. Tien dagen lang mediteer je elke dag, en je kan zelf kiezen of je dit drie, vijf of tien minuten doet.

Na deze basiscursus moet je gaan betalen, want de andere meditaties zijn niet gratis. Ik heb dit na de basiscursus gedaan. Je betaalt €9,99 per maand als je maandelijks wilt opzeggen, €5,99 per maand als je een jaarabonnement neemt en een lifetime abonnement kost €299,99. Ik besloot het gewoon te proberen omdat ik graag verder wilde met de meditaties.

Waarom is headspace zo fantastisch?

Headspace vind ik ten eerste echt helemaal top omdat het meditatie heel gewoon én leuk maakt. Het is alles behalve zweverig en het is mega positief. Andy begeleid je op een hele rustige en vriendelijke manier door de meditaties en maakt daarbij constant duidelijk: je doet het nooit fout. Of je nu een kwartier lang totaal mindful compleet kan focussen op je ademhaling of dat je een kwartier totaal gestrest zit te wiebelen op je stoel: het is oké.

Door de oefeningen wordt heel duidelijk hoe meditatie precies kan helpen tíjdens je oefening, maar ook gedurende de dag. Zo leer je verschillende technieken door de cursussen heen om bijvoorbeeld minder stress te hebben, om aardiger te zijn of om gewoon te realiseren dat je aan het piekeren bent.

De oefeningen zijn praktisch. Je kan zelf kiezen hoe lang ze zijn. De beginners cursus is vanaf drie minuten, de meeste anderen vanaf tien minuten. De uitleg is altijd helder en soms zitten er mooie, leuke en vermakelijke animaties bij die je voor de oefening wat extra informatie geven over bijvoorbeeld een bepaalde techniek.

Het aanbod vind ik echt geweldig. Je kan cursussen kiezen zoals ‘Self-esteem’, ‘Stress’ of ‘Regret’, deze duren een bepaald aantal dagen. Zo heb ik de beginnerscursus en de ‘Self-esteem’ gedaan. Maar je kan ook ‘singles’ kiezen. Zo zijn er verschillende SOS singles als je bijvoorbeeld heel veel stress hebt of in paniek bent geraakt, maar er zijn ook singles voor vliegangst, voor tijdens het reizen met het OV, wandelmeditaties of oefeningen voor wanneer je niet kan slapen of om het weekend rustig in te gaan. Er zijn mega veel oefeningen die speciaal gemaakt zijn voor specifieke situaties en dat is gewoon handig.

Als laatste: de app is heel. Erg. Mooi. Alles is prachtig vormgegeven, de animaties zijn een plezier om naar te kijken en alles ziet er gewoon gelikt uit. Ook werkt de app erg goed. Het is duidelijk, simpel en het werkt fantastisch. Dan is dat in ieder geval niet iets waar je over hoeft te stressen 😉

Hoe mediteren met headspace mij helpt

  • Mijn eerste kennismaking met meditatie jaren geleden was niet echt een succes. Door headspace heb ik geleerd om veel rustiger, minder krampachtig en zonder al teveel moeite te mediteren. Headspace leert me dat het allemaal goed is, of het nou vandaag voelde alsof ik zweefde of dat ik me geen seconde kon concentreren: prima. Dat is ook meteen het eerste wat het gebracht heeft: wat meer compassie en begrip naar mezelf toe. Het is allemaal prima, ook als dingen niet gaan zoals ik ze wil.
  • Elke dag tien minuten (of langer) compleet ontspannen is écht fijn. Ik kan prima ontspannen met een boek of een wandeling, maar meditatie brengt het net naar een ander niveau.
  • Ik heb geleerd ook de rest van de dag anders met mijn gedachten en gevoelens om te gaan. Headspace heeft me goed geleerd ‘mental noting’ toe te passen. Dit houdt in dat je opmerkt: ‘O, ik ben aan het denken.’ of ‘O, ik ben aan het voelen’. Door het op te merken en te observeren, drijft het vanzelf voorbij. Op die manier kan ik beter omgaan met momenten dat het allemaal even teveel lijkt te worden, of als ik me boos of geïrriteerd voel worden.
    Dit werkt natuurlijk niet altijd, maar vaak wel.
  • Door te focussen op mijn ademhaling kan ik even terug bij mezelf komen. Dit kan ik overal en op elk moment doen. Als ik even gestrest ben, me mentaal niet goed voel of merk dat ik ergens negatief op wil reageren, kan ik even terug naar mezelf en naar mijn ademhaling komen. Dat helpt meestal goed.
  • Na elke oefening krijg je een mooie quote over meditatie te zien, daar word ik blij van.
  • De mooiste les: ik heb geleerd hoe meditatie goed kan werken voor mij. Ik dacht altijd: leuk, dat mediteren, maar het is echt niet zo mijn ding. Ik ontspan al goed genoeg. Maar op deze manier heb ik er écht wat aan en ik vind het heel waardevol dat ik dat geleerd heb.

 

Nu ik iets meer dan een maand dagelijks mediteer, wil ik niet meer anders. Meditatie is een onderdeel van mijn dag geworden en ik kijk er ’s ochtends tijdens het douchen al naar uit om te gaan mediteren. Dat is meteen een goede tip: als je elke dag wilt mediteren, is het een idee om het onderdeel van een routine te maken. Doe het na het douchen, na het ontbijten of voordat je gaat slapen. Zo wordt het eerder een gewoonte.

Ik geniet van de tien minuten – of als ik meer tijd maak, een half uur – waarin ik stilzit en met niks anders bezig ben met mijn lijf en mijn gedachten. Maar ik merk ook de andere voordelen. Ik ben emotioneel wat stabieler, luister beter naar mijn lijf en hoofd én ik kan negatieve gedachten of overwhelming situaties veel beter aan.

Je kan de headspace app gratis downloaden op je telefoon en de eerste tiendaagse cursus kan je ook gratis proberen. Ik kan het je echt van harte aanraden, ook als je denkt dat het niks voor jou is. Probeer het eens!

Mijn 10 tips voor als je wilt beginnen met mediteren

In bovenstaande video geef ik je nog tien tips voor als je wilt beginnen met mediteren. Klik hier als je de video niet kan zien.


Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.

Gerelateerde artikelen

31 reacties
  1. Astrid

    Ik heb de proefperiode van headspace begin dit jaar gedaan, vond het heel erg fijn maar helaas kon ik het niet betalen. Heel jammer, maar wellicht voor in de toekomst weer, haha! Een goed alternatief voor wie net als ik headspace niet kan veroorloven (of het gewoon gratis wilt) vind ik de mindfulness app van het VGZ, volledig gratis. Die kreeg ik dan weer als tip via klasgenoten tijdens mijn faalangsttraining. Sowieso te krijgen via Google Play.

  2. Brigitte

    Ik gebruik headspace ook! De prijs klopt wel, je moet via de pc het abonnement nemen, dan is het de prijs die Cynthia benoemd. Via de telefoon is het inderdaad duurder. Ohja, ga eens zoeken anar kortingscodes 🙂 Ik heb nu een jaar lang headspace voor 54 euro ipv 72 😀

  3. Sharon

    Van mijn huisarts kreeg ik voor paniekaanvallen en hyperventilatie deze app als tip en helpt bij mij echt

  4. Marie

    Hee Cynthia,

    Zo’n fijn en helder geschreven artikel vind ik dit! Ik ben al een aantal jaar aan het stoeien met meditatie dagelijks beoefenen. Een app lijkt me een erg fijne ondersteuning bij dat proces.

  5. Jjj

    Meditatie kan bij psychologisch kwetsbare mensen mogelijk averechts werken (mensen met trauma’s of stoornissen). Ik zou er even een disclaimer of waarschuwing bij zetten.

  6. Jacky

    Jaaaa ik hoopte al dat deze zou komen! Althans, IETS over het mediteren. Ga meteen de app downloaden.

  7. Susanne

    Jup! Hier in nov 2016 begonnen met deadspace toen ik tegen het overspannen aanzat. Heeft me geholpen. Ik ben ook fan en het hoort inmiddels bij mn ochtend routine

  8. Lou

    Ik sta er niet altijd bij stil, maar hoe knap dat iemand zoiets simpels met een paar plaatjes en tegelteksten kan vermarkten. Want wat een geld zeg. Terwijl het eigenlijk gewoon neerkomt op grootmoeders oerhollandse advies: even diep ademhalen en tot tien tellen.

  9. hannah

    Ik heb de app net even bekeken, klopt het dat de prijs omhoog is gegaan? Wanneer ik op subscribe klik staat er dat één maand 12,99 euro kost, voor één jaar 7,99 euro en levenslang 449,99 euro. Ik vond 10 euro per maand al best veel, maar nu ik zie dat het plots meer kost vind ik het echt wel jammer want de eerste sessie vond ik echt erg aangenaam. Ik ben niet gierig maar ik studeer nog, misschien als ik werk dat ik anders over de prijs denk. 🙂

    • Brigitte

      Hee de prijs is via je telefoon inderdaad duurder dan wanneer je via de pc besteld/betaald. Zoek ook zeker eens naar kortingscodes, dat scheelt je 23 euro op een jaar abonnement 😀

  10. Lot

    Kijk, daarom vind ik jouw blog zo super. Originele content waarmee je echt iets bent! Daarmee onderscheid je je echt mzt andere ‘influencers’ (ach wat haat ik dat woord) doordat je inspireert (en dan niet enkel om dingen te kopen). Daarom, gewoon, bedankt!

  11. Norma

    Geen Nederlandse app?

    • Hilde

      Dat vroeg ik mij ook af.. maar ik haak al af vanwege de kosten.

  12. Annika

    Dit ga ik eens proberen, kan wel wat rust en ruimte in mijn hoofd gebruiken! Een heel fijn en uitgebreid artikel!

  13. Fenemine

    Wat een uitgebreide post! Ik heb toen ik begon met mediteren getwijfeld tussen headspace of calm. Uiteindelijk heb ik voor calm gekozen omdat ik dit was rustiger en duidelijker vind ogen dan headspace. Ook kun je je eigen achtergrond muziek uitkiezen zoals oceaan geluiden etc. Dus mocht je je eens in een andere app willen verdiepen raad ik calm aan.

    • Tjitske

      Ja, die vind ik ook heel fijn.

    • Anke

      Ja, dit wilde ik ook gaan opschrijven! Leuke post Cynthia 🙂

  14. Danielle

    Lieve Cynthia,

    Wat een mega goede blogpost! Dit is voor mij echt cynthia.nl, verdieping!
    Liefs!

  15. Sija

    Headspace is zo’n fijne app! Ik heb ook de probeerversie gedaan en ben er alleen maar positief over. Handige tips Cynthia! 🙂

  16. rachel

    ik zou dit ook eens moeten gaan doen met die chaos in mijn kop! ik ga van de week eens even zitten voor die app 😀

  17. Mariëlle

    Wat leuk dat je hierover schrijft! Ik mediteer nu bijna een jaar. Daar ben ik mee begonnen toen ik een maand in Sri Lanka zat en er daar meer over leerde, die reis heb ik bewust daarvoor gemaakt. Door mijn chronische hyperventilatie heb ik heel veel aan meditatie!

  18. Anne

    Ik ben sinds een maandje ook dagelijks aan het mediteren, ik doe dat met de ‘stop breathe and think’ app. Die is helemaal gratis, tenzij je zelf extra meditaties wil kopen. Love it!

    • Anneke

      Ik gebruik deze ook. Het heeft mij uit mijn burn out getrokken vorig jaar. Heel fijn om te doen voor ik ga slapen. Het maakt dat ik rustiger slaap en niet zo heftig meer droom.

  19. MoJuffie

    Wat komt dit artikel op een goed moment voor mij ? Ik ga de app installeren en toch nog eens proberen of meditatie ook mij meer rust in mijn hoofd kan geven. Dankjewel Cynthia.

  20. Marije

    De headspace app is geweldig. Ik gebruik hem nu een half jaar en wat een verademing.

  21. Emily

    Wat een interessant artikel op de vroege morgen! Al een tijdje aan het nadenken of meditatie echt wat voor mij zou zijn, maar na dit artikel vind ik dat ik de app Headspace een kans moet geven. Nog een klein vraagje: Indien je de 10-daagse cursus hebt afgerond, kan je dan zelf aangeven niet verder te willen? Zodat ik niet opeens onverwachte kosten ga maken :).

    • Carina

      Een andere, gratis, app is stop breathe & think. Die vind ik zelf best fijn al krijg je dan geen herinneringen om te mediteren en moet je het zelf doen.

    • Cynthia Schultz

      Nee dat gaat niet vanzelf! Je moet dan echt zelf op ‘kopen’ en zo klikken 🙂

    • Emily

      Bedankt voor jullie reactie! Ik ga ze allebei eens proberen :).

    • Tjitske

      “Calm” is ook heel fijn. Daar zitten veel meer gratis meditaties in. Er is ook een beginnerscursus van een week en je krijgt reminders. Je kunt ook een abonnement nemen. Dat heb ik zelf niet, maar ik gebruik hem al een jaar en kan prima met de gratis meditaties uit de voeten.