Gymlife – mijn fit journey!

Ruim een ander half jaar geleden ben ik weer begonnen met krachttraining en ik voel me nu sterker dan ooit. Ik geloof niet dat ik dit ooit weer kwijt zou raken! De immense hoeveelheid vragen die ik hierover krijg op Instagram zetten me aan tot het schrijven van een artikel. Ik vertel je alles wat ik kan, dus ga er maar even voor zitten!

Leestijd

Er was eens...

Er was eens… een heel onsportief meisje. Ik was als kind eigenlijk nooit echt te porren voor sport. Ik probeerde alles uit, voetbal, handbal, basketbal, honkbal ga zo maar door, omdat mijn ouders wel graag wilden dat ik een sport vond die ik wél leuk vond. Vooral dat bal gedeelte was eigenlijk problematisch want ik heb de motoriek van een visstick. Bovendien ben ik totaal niet competitief ingesteld dus ik zag het nut niet van al dat fanatisme tegen de tegenstander. Ik was dan die irritante griet die zei: ‘maar het is toch maar een spelletje?’ Ik probeerde ook buikdansen, en kunstschaatsen. Dit vond ik beide leuk en heb ik ook een aantal jaren vol gehouden. Toch ging iets me op ten duur tegen staan. Ik was al kind al allergisch voor het woord moeten. Zo’n verplicht moment, zonder flexibiliteit, dat past gewoon niet bij mijn karakter. Mijn moeder zegt: ‘als je een ezel aan de oren trekt, loopt hij achteruit’. Zo kun je mij wel een beetje omschrijven. Natuurlijk loop ik als volwassene niet weg van mijn verantwoordelijkheden en zowel zakelijke als persoonlijke verplichtingen kom ik strak na. Ik ben niet iemand die te laat komt of rekeningen niet betaald. Laks komt niet in mijn woordenboek voor. Recalcitrantie wel. Het is dan ook niet voor niks dat mijn leven zo is gelopen dat al mijn werkzaamheden zelf in te plannen- en voor een groot gedeelte zelf maakbaar zijn.

Mijn ouders hebben vroeger een sportschool gehad, die mijn moeder runde. Dit was een sportschool alleen voor vrouwen, in Hengelo. Door mijn squattende, ondernemende mams kwam ik al wel vrij jong in aanraking met fitness en krachttraining. Ik deed her en der mee met wat lessen, en ik deed vooral oefeningen met lichaamsgewicht. Ik vond het leuk, maar het voelde altijd een beetje softig. Ook misschien omdat er wat meer oudere vrouwen waren die er sportten. Daardoor was ik niet heel fanatiek en kwam ik wanneer ik een keer zin had. Zette dus weinig zoden aan de dijk. Ik ben er wel creatief van geworden met verschillende grondoefeningen en van mijn moeder leerde ik tussen de regels door ook verschillende dingen over houding. Hierdoor heb ik een vrij goede basis houding van mezelf, en voel ik vrij natuurlijk aan hoe ik mijn lichaam niet overbelast. Uiteraard weet en wist ik lang niet alles.

Toen mijn moeder stopte met de sportschool (uiteindelijk is ze een camping begonnen in Frankrijk, waar ik zal ik dat toch van hebben, dat elke paar jaar opnieuw zoeken naar een andere uitdaging) stopte alles wát ik deed aan sport ook. Ik heb nog wel een periode van hardlopen gehad met mijn zusje. We hadden als doel om 5 kilometer te kunnen rennen in een half uur. Daar trainden we vervolgens voor en op een gegeven moment konden we dat. Weg uitdaging. Hardloopschoenen in de kast.

Wat dreef mij om te beginnen?

Wat mij dreef om weer te beginnen met sporten waren twee dingen.

Ik wil gezond oud worden. Mensen die genoeg bewegen leven statistisch gezien langer en als je een oude vrouw die alles nog doet vraagt hoe dat kan, is het antwoord vaak dat ze altijd is blijven bewegen. Ik wil die oma zijn die haar kleinkinderen op 85 nog de trap op tilt! Het klinkt ver vooruit gedacht, maar dat was een oprechte bezorgdheid over het feit dat ik niet sportte op dat moment. Ik wil mijn lichaam, waar ik er maar één van heb, die mijn ziel de wereld over draagt, niet voor lief nemen. Ik wil er voor zorgen!

Daarnaast voelde ik me niet helemaal meer mezelf in het lichaam dat ik op dat moment had. Ik was in de afgelopen jaren een kledingmaat aangekomen, en hoewel ik mezelf nooit lelijk of dik heb gevonden, voelde het niet als mezelf. Ik besloot dit dus aan te pakken en een voedingspatroon te creëren waardoor ik dit gewicht op een rustige manier kon kwijtraken, maar ik nog wel kon genieten. Ik ben nooit onzeker geweest, iets waar ik heel dankbaar voor ben. Ik heb mezelf altijd mooi gevonden, ook met een maatje meer. Hierdoor had ik ook niet persé haast. Ik wist dat ik mijn spiermassa moest vergroten om elke dag meer te verbranden, en op dagen dat je sport verbrand je ook een hoop extra. Ik schreef me in bij een sportschool met meerdere vestigingen bij mij in de buurt.

Ik krijg op Instagram heel veel vragen over afvallen, dat speelt dus bij veel van jullie, en tegelijkertijd is online de hele bodypositivity movement gaande. Ik moet zeggen dat ik daar soms zelf best mee worstel. Ik wilde zelf iets afvallen om me meer mijzelf te voelen, omdat ik die maat altijd had gehad. Ik heb nooit de drang gehad om te lijken op een Victoria’s Secret model, of het gevoel gehad dat dat moest. Ik wil met een artikel over sport dus ook niet aansporen om af te moeten vallen want dat hoeft namelijk niet en gaat niet altijd hand in hand met sport. Als jij gezond bent en lekker in je vel zit, dan hoeft dat niet. Echter vind ik het soms ook lastig om uit te dragen dat ik wél bewust iets ben afgevallen, omdat het dan over kan komen dat ik vind dat anderen dat ook zouden moeten. Dat vind ik niet, ik vind dat iedereen zelf die keuze moet maken, en moet uitvinden hoe jij je het fijnst in je velletje voelt. Dit kan best een zoektocht zijn, met vallen en opstaan.

Vanuit de bodypositivity gaat het erom dat je elk lijf eert en accepteert. Welke maat dan ook. Toch zie ik ook wel eens voorbij komen dat mensen een ander naar beneden halen als een ander wél de keuze maakt om af te vallen, of er worden mensen belachelijk gemaakt die sporten en weinig vet hebben. Je zou dan gehersenspoeld zijn door de media, je zou dan jezelf uithongeren, je zou dan ongelukkig zijn met jezelf, je zou dan een slecht voorbeeld geven en je zou uitdragen dat alleen dun mooi is. Dat gaat mij dan OOK te ver, net zo te ver als iemand fatshamen. Ze moeten me niet gaan gymshamen haha! Beide kanten op moet er acceptatie zijn. Als ik de keuze maak om te sporten en om een bepaald soort lijf te behouden, is dat ook mijn keuze. Lastig onderwerp hè?!

Laten we vooral verder gaan met waar het nu even om gaat, en dat is wél naar de sportschool gaan, MITS je die behoefte hebt.

Hoe ik mijn fit journey begon

Je ziet trouwens dat ik een band draag, net onder mijn topje. Dit is een hartslag meter. Via een app kan ik dan mijn hartslag monitoren en analyseren hoe ik getraind heb achteraf. Ook kun je notities maken in de app waardoor ik terug kan kijken wat ik ook alweer heb gedaan. Ik gebruik hiervoor een Polar H10.

Waarom lukt het dan nu wel? Nou, dat kostte ook echt wel even tijd. De eerste tijd dat ik in de sportschool kwam voelde ik me, tegen mijn karakter in, vrij onzeker. Ik had het gevoel dat iedereen naar mij keek en dat iedereen vond dat ik alles verkeerd deed. Dat komt ook een beetje voort uit mijn perfectionisme, ik wil graag uitblinken in alles wat ik doe, maar dat gaat natuurlijk niet zomaar.
Ik begon met het gebruiken van de machines, en zorgde dat ik elke keer alle spiergroepen afwerkte. Ik deed af en toe mee met een groepsles, maar ik merkte al snel dat het voor mij beter werkte dat ik gewoon kon gaan wanneer mij het uitkwam. Vooral omdat ik soms zo’n gek werkschema heb, wat alles behalve regelmatig is. Door wat mee te doen met lessen leerde ik wel weer meer bij over verschillende oefeningen. Uit de bodypumples leerde ik bijvoorbeeld te squatten met gewicht, iets wat ik daarna ook naast de machines ging doen. Ik merkte dat ik sterker werd en dat gaf me wel een heel bijzonder gevoel. Een uitdaging blijft het constant, want als je het ene doel hebt behaald dan is de volgende al weer in zicht. Daarom bleef het me boeien, en dat ik zag dat ik sterker werd gaf me een heel motiverend gevoel. Ik had nu dit bereikt, dat wilde ik niet zomaar weer weggooien.

Als jullie me al langer volgen weten jullie ongetwijfeld dat mijn visagie skills voortkomen uit de opleiding die Youtube heet. Ik leer mezelf eigenlijk alles aan via social media als ik me daar toe zet, en als ik iets interessant vind dan stop ik ook echt de tijd in het verdiepen. Ik ging Instagram accounts volgen die verschillende oefeningen laten zien voor verschillende spiergroepen en hierdoor werd ik wat creatiever. Ik durfde het alleen nog niet helemaal uit te proberen.

Na een tijdje kwam Luuk in mijn leven. Luuk sport zijn hele leven al veel en vindt dat ook altijd leuk. Volgens mij was onze vierde date al een gymdate. Dat leek hem wel wat, met mij de sportschool in. Mij leek het hel, maar ik wilde natuurlijk niet onder doen. Het was geen hel, ik leerde gelijk meer van hem en vanaf dat moment zijn we ook echt gymbuddies gebleven. Ik voelde me een stuk sterker in mijn schoenen staan als hij er bij was en mij corrigeerde als iets niet goed was, of mij complimenteerde als het wel goed was. Ik het begin volgde ik hem volledig, omdat hij mij heel veel bij leerde. Nu bedenken we samen wat we gaan doen, en introduceer ik ook nieuwe oefeningen.

Mijn routine

Ik ben nu ruim ander half jaar bezig, en dat eerste jaar was echt een ontdekkingsjaar. Ik leerde veel over mijn houding, waar mijn grenzen lagen, hoe ik ze daardoor ook opzocht, en werd heel zelfverzekerd in mijn eigen kracht. Ik begon met twee a drie keer in de week, en inmiddels vind ik het heel prettig om (als het qua tijd kan) vier keer in de week te gaan. Het is nu een mindfull moment voor mij geworden. Een moment dat ik niet nadenk over werk, over gisteren, over morgen, maar heel gericht bezig ben met wat ik op dat moment aan het doen ben. Ik ben dan heel erg in het Nu. Hierdoor kom ik mentaal tot rust als ik mijn lichaam uitdaag, en associeer ik dat nu ook met elkaar. Hierdoor krijg ik ook behoefte aan trainen, iets wat ik voorheen écht niet kende.

Toen ik drie keer in de week trainde, deed ik full body trainingen. Dat wil zeggen dat je probeert je hele lichaam te trainen in één keer. Je moet tussendoor echter ook goed herstellen, dus wanneer ik vier keer per week train deel ik het op in twee verschillende trainingen. Ik wissel af; bovenlichaam, onderlichaam, bovenlichaam, onderlichaam. Dit werkt voor mij heel goed, omdat ik tussendoor dan mijn spieren die herstellende zijn kan laten rusten, en toch alles twee keer per week train.

Ik wissel de oefeningen per training af. Hier zijn de meningen over verdeeld. Sommige mensen vinden het beter om een aantal weken achter elkaar hetzelfde trainingsschema aan te houden en andere mensen zeggen dat het beter is om te variëren. Ik varieer in mijn trainingen. Dit doe ik omdat niet elke week voor mij hetzelfde is, en ik ook niet elke week 4 keer haal en ook omdat het leuker en creatiever is. Ook heb ik zelf het gevoel dat ik de spieren dan steeds op een verschillende manier train, en wellicht net even alles allrounder mee pak.

Ik zorg dat ik veel oefeningen doe waarbij ik meerdere spiergroepen train en ook mijn coördinatie en balans. Squatten bijvoorbeeld traint je onderlichaam, maar ook je core en je balans. Daarom is het een ontzettende goede oefening. Zo zijn er nog wel veel meer compound oefeningen, maar dan wordt het te inhoudelijk en daar was dit artikel niet voor bedoeld haha.

Hoe kan jij beginnen?

Ik krijg ontzettend vaak vragen over mijn trainingen en ik wil je tips geven hoe jij het beste van start kunt gaan.

  • Wordt lid van een sportschool. Thuis trainingen zijn leuk, maar je slaat ze ook veel sneller over. Als jij betaald voor je membership zal je ook eerder het gevoel hebben te moeten gaan.
  • Ga samen met iemand anders. Het liefst natuurlijk iemand die je alles kan leren, maar überhaupt al samen gaan versterkt je zelfverzekerdheid. Ook kun je elkaar dan corrigeren, aanmoedigen en helpen. Samen een gymdate maken zet een stok achter de deur om te gaan. Kijk ook uit dat je elkaar niet versterkt in het niet gaan. Probeer elkaar juist te motiveren.
    Zit jij lekker ruim in je cash? Schroom dan zeker niet om een personal trainer in de hand te nemen. Soms mag je dit ook delen met iemand anders waardoor het iets minder duur is.
  • Doe mee met lessen (vooral in het begin) hierdoor leer je veel over je lichaam, je grenzen en bouw je vaak je uithoudingsvermogen op.
  • Vergelijk jezelf nooit met een ander. Ieder lichaam is anders, en iedereen heeft andere grenzen. Het gaat erom dat jij jezelf uitdaagt, niet hoeveel gewicht je tilt. Bij de één ligt dat uitdagings-punt ergens anders dan bij de ander. Bovendien verschilt het soms ook per dag, ik kan de ene dag meer dan de andere. Dit ligt aan hoe moe ik ben, hoe vaak ik al ben geweest die week, hoeveel ik aan mijn hoofd heb, hoeveel ik heb gegeten, wat ik heb gegeten en ga zo maar door.
  • Houd vertrouwen dat het leuker wordt. Je moet even door de zure appel heen. Als jij zelfverzekerder wordt in de sportschool over wat je aan het doen bent, dan word je automatisch creatiever en ga je meer van jezelf in je trainingen stoppen.
  • Kijk veel trainingsvideo’s op Youtube en Instagram, en sla ze ergens op voor een moment dat je inspiratieloos bent.
  • Begin met de machines in tegen stelling tot vrije oefeningen met gewichten en een squatrack. De machines geven je ondersteuning in je houding. Hierdoor kun je jezelf eerst sterker maken, je core eerst sterker maken, waardoor het makkelijker is een goede houding aan te nemen.
  • Leg jezelf niet te veel druk op. Over het algemeen hoef je niet over een jaar mee te doen aan een bodybuild wedstrijd. Je hebt geen haast, neem de tijd om het te leren kennen en het leuk te gaan vinden.
  • Kies een leuke outfit. Dit klinkt weer lekker Emmy-ish, maar het helpt mij wel. Ik loop vier keer in de week in die kleding en dan wil ik me er wel goed in voelen. H&M is bij mij favoriet voor betaalbare, kwalitatief goede sportkleding. Gymshark staat op de wishlist.
  • Don’t show strength but create it’. Daarmee bedoel ik dat je niet te veel moet willen doen om ‘stoer’ te doen. Ja het lijkt heel tof als jij veel gewicht gebruikt, maar het gaat er uiteindelijk om wat je ermee bereikt. Als je teveel gewicht gebruikt is je uitvoering niet goed en kun je soms ook schade aanrichten. Begin langzaam, verantwoord en beheerst.
  • Volg de mensen online waar je van leert, en die je oprecht inspireren. Niet alleen maar fitgirls die laten zien hoe hun lichaam eruit ziet, maar fitgirls die laten zien hoe je een oefening goed uitvoert. Als jij je irriteert of onzeker voelt doordat je steeds iets op je feed voorbij ziet komen, ontvolg dan!
  • Krachttraining kost tijd, geef het daarom ook de tijd. Je ziet niet na een paar weken al resultaat. Je bouwt echt iets op, en dat duurt even. Het is jammer als je al zou stoppen na 6 weken omdat je denkt dat het niet ‘werkt’.
  • Plan je trainingen in in je agenda, in plaats van dat je af wacht of je er nog tijd voor over hebt. Niemand heeft tijd over tegenwoordig. Ik plan daarom mijn trainingen in, maar ook vrije tijd, tijd voor mezelf en sociale dingen. Spontaniteit is dood. Sorry to break it to ya, hahaha.
  • Train niet te veel. Rust is net zo belangrijk als de training. Het kost een spier 48 uur om te herstellen, en in die tijd kun je het beste niet dezelfde spiergroep weer trainen.
  • Inhoudelijk gezien; start altijd met een goede warming up, roeien bijvoorbeeld, en stretch om blessures te voorkomen.
  • Tot slot, wees niet bang om te beginnen en laat je niet intimideren door de mensen die al heel veel kunnen in de sportschool. Ook zij zijn ergens begonnen, en je werkt allemaal aan hetzelfde doel. Namelijk fitter worden! Als je hulp nodig hebt en je ze aanspreekt of ze iets weten of je kunnen helpen zal het grootste gedeelte dat ongetwijfeld doen. Ook het personeel van de sportschool zit er natuurlijk niet voor niks, stel gerust je vragen!

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal en tips hebt, iedereen doet het op zijn eigen manier, dit is de mijne!


Emmy Bovenhorst

Beauty is mijn passie en mijn werk, maar lekker eten en mooie reizen maken me bijna net zo blij. Ik ben een beetje prettig gestoord, een gigantische dierenliefhebster, en geobsedeerd door sushi. Ik hoop dat je mijn schrijfsels leuk vindt, mocht je me ook op Instagram willen volgen dan kan dat via @emmystudiomint

Gerelateerde artikelen

16 reacties
  1. Simone

    Spontaniteit is dood. Haha, helemaal mee eens! Werkt voor mij ook he t beste om sporten in te plannen.

    Reageren
  2. Antoinette

    Ik ben juist wel benieuwd naar de (compound) oefeningen die jij doet! Je hebt vast tips voor een full body beginners schema. Hoe lang is jouw training gemiddeld (inclusief opwarmen)?

    Leuk artikel 🙂

    Reageren
    • Emmy Bovenhorst

      Haha ik ga er even over na denken, ik ben geen specialist en dit soort dingen moeten natuurlijk wel goed over gebracht worden. Met make-up loop je na verkeerd advies misschien met een scheve oogschaduw maar bij verkeerd sportadvies loop je misschien met een scheve rug. Als ik het doe, wil ik zeker zijn van wat ik aanraad in ieder geval haha!

      Ik warm meestal tussen de 5 en 15 minuten op, en dan train ik tussen de 45 min en 75 minuten ongeveer.

  3. Johanna

    Fijn artikel! Komt goed van pas gezien ik sinds januari zelf begonnen ben nadat ik minder voldoening uit het hardlopen kon halen! Zou zelf nog graag dergelijke artikelen van je zien Emmy , eventueel wat oefeningen ofzo (op zijn Emmys dan uitgelegd, ik zie het al zo voor mij 🙂 Heerlijk! Btw ik zie u echt nog wel personal trainer worden ofzo 🙂 Ooit en ergens 🙂

    Reageren
  4. Emma

    Een heel leuk artikel!! Ik ben nu een half jaar bezig en merk dat mijn lichaam al heel erg veranderd is, vind al die spieren eigenlijk ook wel iets heel vrouwelijks hebben! Volg nu een programma van een Canadeze powerlifter (”megsquats” op instagram) dat vind ik ook wel heel chill. Echt leuk dat fitness voor vrouwen steeds populairder wordt 💪🏼💪🏼💪🏼

    Reageren
  5. Erica

    Hoi Emmy,

    Ik heb iets raars, ik voel me namelijk altijd somber na sporten. Zelfs na licht sporten, zoals oefeningen van zwangerschapsgym. Als ik terug kom voel ik me niet trots en voldaan maar somber en verdrietig, zonder reden. Ken je dit en heb je hier tips voor?

    Reageren
    • Janneke

      Hoi Erica,

      Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik reageer. Misschien kun je jouw vraag met je verloskundige of huisarts bespreken? Ik lees dat je zwanger bent dus ik denk dat zij jou daar misschien beter bij kunnen helpen.

      Groetjes!

    • Erica

      Hoi!
      Prima dat je reageert. Ik ben niet meer zwanger en het is niet over.
      Denk je dat het er wat mee te maken heeft?

    • Emmy Bovenhorst

      He Erika! Wat vervelend zeg! Nee ik heb dit nog nooit eerder gehoord. Ik kan wel gaan speculeren maar dat lijkt me niet verstandig. Ik zou het zoals hieronder aangeraden wordt ook zeker even met de huisarts bespreken! Xxx

  6. Marloes

    Wat ben je goed bezig, looking good! Lekker motiverend ook! Ik ben het ook langzaam weer aan het oppakken maar soms mis ik gewoon echt motivatie.

    Reageren
  7. Maaike

    Leuk artikel! Laat je trouwens je artikelen checken op spel- en taalfouten? In dit stukje staan er bijvoorbeeld al twee:

    Wordt lid van een sportschool. Thuis trainingen zijn leuk, maar je slaat ze ook veel sneller over. Als jij betaald voor je membership zal je ook eerder het gevoel hebben te moeten gaan.

    Reageren
    • Tineke Haagdorens

      PS je kan je tekst op website schrijfassistent.be plaatsen en dan krijg je een verbetering (een tip) Groetjes en tof artikel

  8. Jasmine

    Wat een fijn artikel! Goed geschreven, duidelijk, overzichtelijk, maar toch ook persoonlijk. Leuk om te lezen over jouw fit journey! Power dame ben je 😉

    Reageren
  9. rachel

    goed en motiverend stuk voor andere emmy 😀 ik kijk wel toe ok 😉 voordat ik ziek werd trainde ik 7 dagen in de week 4-6 uur achter elkaar door en als ik nu iemand zie sporten word ik gewoon niet goed hahaha

    Reageren
  10. Ingrid

    Top artikel! Ik heb jarenlang heel fanatiek gesport. De laatste tijd wat minder en ook 10kg. aangekomen. Nu ben ik sinds twee weken weer rustig aan begonnen met sporten en op mijn voeding letten. Niet dat ik echt overgewicht heb maar ik voel mij prettiger met 10kg minder. En ook als ik minder suiker eet. Ik probeer nu echt mijn lichaam te voeden ipv ongezonde dingen naar binnen te werken (ok, wel af en toe een cheatday hoor) En dat werkt voor mij. Ik zit nu al lekkerder in mijn vel 🙂

    Reageren
  11. lousaa

    Leuk! Ik ben nu echt wel heel benieuwd wat je allemaal doet. Ik ben drieënhalf jaar geleden begonnen met crossfit en dat vind ik dus ook echt geweldig leuk. Vooral de kracht/techniek onderdelen. Ik vond het een openbaring om te ontdekken hoe sterk ik ben. Ik had geen idee. De eerste keer dat ik een stang boven mn hoofd moest tillen, was ik ervan overtuigd dat 20 k niet zou lukken. Nu clean&jerk ik het veelvoudige.

    Goed dat je een punt maakt van dat gymshamen. Je hebt zooo gelijk! Mensen hebben overal een mening over, terwijl het ze geen ruk aangaat. Het ideaalbeeld dat in deze samenleving lijkt te leven is zo verknipt: je moet alles eten (mits weinig tot geen vlees, want zielig/milieu/2019), want je moet genieten. Je moet altijd maar tevreden zijn met hoe je bent. Sporten doe je voor de gezelligheid of voor medailles of voor liefde voor de bal. Vrouwen moeten snel zijn, niet sterk. Een marathon lopen is coooool. Een deadlift van 125 kilo is raaaaaar. Het is een gekke wereld. Maar ik ben blij met voorbeelden als jij 😉

    Reageren