Boeken mei 2021

Ik las vijf boeken in mei, waarvan maar één een verhaal was. De rest was non-fictie over dingen die ik interessant vind: slaap, voeding, vroege ochtenden en hygiëne.

Leestijd

B.A. Paris - Het Dilemma

B.A. Paris – Het Dilemma

In Het dilemma van BA Paris geeft Livia een groot feest ter gelegenheid van haar veertigste verjaardag. Ze droomt er al van sinds haar bescheiden bruiloft, jaren geleden. Iedereen die ze liefheeft zal op het feest aanwezig zijn, behalve dochter Marnie, die in het buitenland studeert. Stiekem is Livia opgelucht dat Marnie niet kan komen. Ze moet haar echtgenoot Adam iets vertellen over hun dochter, een geheim dat ze heeft ontdekt, maar ze wacht totdat het feest voorbij is zodat hun geluk niet wordt verstoord.

Adam wil dat alles perfect is voor Livia en heeft vliegtickets voor Marnie gekocht, zodat ze als verrassing aanwezig kan zijn. Op de dag van het feest krijgt hij vreselijk nieuws. Hij moet het eigenlijk aan Livia vertellen, want hoe kan het feest nu doorgaan? Maar Livia ziet er zo gelukkig uit en de gasten kunnen er ieder moment zijn…

Hoever zou jij gaan om je lief nog een paar gelukkige uren te laten beleven? Eerder schreef BA Paris de bestsellers Achter gesloten deuren, Gebroken en Breng me terug. Met Het dilemma slaat ze een nieuwe richting in.

Laatst las ik mijn eerste boek van B.A. Paris, Achter gesloten deuren, dus ik stond te trappelen om meer van haar te lezen. Het Dilemma is heel wat anders: je volgt Livia en Adam die een groot verjaardagsfeest geven. Je volgt ze op de dag van het feest en de dag erna, een vrij klein tijdsbestek. Beide hebben ze een groot geheim voor elkaar, iets wat hun leven zou kunnen verwoesten.
Ik vond het aan de ene kant een heerlijk verhaal, met een fantastische spanning erin, want WANNEER gaan ze het elkaar vertellen?
Aan de andere kant werd het na een tijdje ook wel wat slepend, dat je denkt: Pffff, TELL IT ALREADY! Zijn jullie nou volwassen mensen!?
Dus leuk en irritant tegelijk.

Lienke de Jong - Dear Good Morning

Lienke de Jong – Dear Good Morning

In Dear Good Morning helpt Lienke de Jong je een ochtendroutine op te stellen, waardoor je fitter, gelukker en succesvoller gaat worden.

In de afgelopen jaren heeft Lienke duizenden Nederlanders begeleid om haar succesformule toe te passen en hun ochtendroutine positief te veranderen. Nu deelt ze haar geheimen met jou, zodat ook jij elke dag fit en energiek kunt beginnen. Goed nieuws: je hoeft niet om 5.00 ’s ochtends op te staan als je dat niet wilt, je maakt al grote stappen met één minuut extra tijd. Sterker nog: vijftien seconden kunnen het verschil al maken.

Laat je inspireren door het succesverhaal van Lienke, de inzichten van experts en de successen van haar Dear Good Morning-community. Dag snoozen en de deur uit haasten, hallo bakken vol energie.

Lienke volg ik al een tijdje op Instagram en dit boek is natuurlijk op mijn lijf geschreven. Ik ben ook een vroege vogel en het is dus erg leuk om een boek te lezen dat helemaal aansluit bij mijn evangelie. Vol praktische tips en opdrachten voor iedereen die ook eerder wil opstaan om gezonder, fitter en gelukkiger te worden. Aanrader!

Matthew Walker - Slaap

Matthew Walker – Slaap

Waarom slapen we? En waarom is gebrek aan slaap zo schadelijk? Tot voor kort had de wetenschap daar geen antwoord op, maar de laatste twintig jaar heeft een explosie aan nieuw onderzoek veel kunnen verhelderen omtrent een van onze meest fundamentele levensbehoeften. In Slaap legt hersenwetenschapper en slaapexpert Matthew Walker uit waarom slapen en dromen van levensbelang zijn. Dit boek kan je leven ingrijpend veranderen.

Dit vind ik gewoon mega interessant. Erg leuk om te lezen, ook omdat het luchtig is geschreven. Er staan veel praktische tips in en nuttige weetjes die je zelf kan toepassen.
Zo vond ik het zelf erg boeiend om te lezen dat er in cafeïnevrije koffie nog aardig wat cafeïne zit (ik had géén idee) en dat cafeïne veel langer doorwerkt dan ik dacht.
Ook boeiend om te lezen over alle voordelen van goed (beter) slapen en wat de gevaren zijn als je slecht slaapt.
Zelf heb ik geen slaapproblemen, ik slaap goed en veel, maar dit soort inzichten vind ik gewoon mega interessant.

James Hamblin - Schoon

James Hamblin – Schoon

Wat de wetenschap ons leert over huid en hygiëne

Wat gebeurt er als je wekenlang niet doucht? In Schoon, een fascinerende tocht door de wereld van de huid, neemt arts en journalist James Hamblin de proef op de som. En in de hoop erachter te komen wat schoon zijn inhoudt, spreekt hij met dermatologen, microbiologen, immunologen, schoonheidsspecialisten, theologen en regelrechte oplichters.
Onze huid schoon, gezond en mooi houden wordt tegenwoordig steeds populairder en dus ook steeds duurder. Wat echt goed is voor onze huid is nog steeds het onderwerp van discussie, maar ondertussen floreert de almaar groter wordende skin care-industrie.
In onze obsessie met hygiëne vergeten we een belangrijk onderdeel: het zogeheten huidmicrobioom, dat onze huid gezond en schoon houdt. Om werkelijk goed voor onze huid te kunnen zorgen moeten we, betoogt Hamblin, een radicaal nieuwe betekenis aan het woord ‘schoon’ leren geven.

Dit boek vond ik ge-wel-dig.
Het gaat voor een groot deel over onze beauty-industrie en hoe we door de decennia heen steeds ‘schoner’ zijn gaan leven, wat niet per se beter voor onze gezondheid is (het wassen van onze handen buiten beschouwing gelaten).
James deelt zijn zoektocht naar wat schoon eigenlijk is, en wat is té schoon en wat voor risico’s brengt dat met zich mee? Je leert over het huidmicrobioom en hoe belangrijk dat is, en hoe we dat eigenlijk liever niet elke dag van ons af willen wassen met zeep.

De grootste lessen uit het boek voor mij:
– elke dag douchen is niet nodig. Ik ben na het lezen van dit boek echt minder gaan douchen. Ik douche nu sowieso na elke workout, dat is minimaal drie keer in de week. En ik douche als ik me niet schoon meer voel. Maar dus niet meer elke dag.
– als je doucht, is het niet nodig om je armen, benen en romp volledig te wassen met zeep. Focus je op je oksels en je kruis en andere ‘huidplooien’ waar bacteriën ophopen. Het is voor de rest van je lichaam beter om het huidmicrobioom intact te laten.
– ik ga nooit meer mijn gezicht met producten wassen waar een vorm van zeep in zit.
– ik gebruik weer natuurlijke deodorant in plaats van antitransparant om het microbioom onder mijn oksels weer normaal te laten worden.

Dr. Joshua Wolrich - Food isn't medicine

Dr. Joshua Wolrich – Food isn’t medicine

Losing weight is not your life’s purpose.

Do carbs make you fat?
Could the keto diet cure mental health disorders?
Are eggs as bad for you as smoking?

No, no and absolutely not. It’s all what Dr Joshua Wolrich defines as ‘nutribollocks’ and he is on a mission to set the record straight.

As an NHS doctor with personal experience of how damaging diets can be, he believes every one of us deserves to have a happy, healthy relationship with food and with our bodies. His message is clear: we need to fight weight stigma, call out the lies of diet culture and give ourselves permission to eat all foods.

Food Isn’t Medicine wades through nutritional science (both good and bad) to demystify the common diet myths that many of us believe without questioning. If you have ever wondered whether you should stop eating sugar, try fasting, juicing or ‘alkaline water’, or struggled through diet after diet (none of which seem to work), this book will be a powerful wake-up call. Drawing on the latest research and delivered with a dose of humour, it not only liberates us from the destructive belief that weight defines health but also explains how to spot the misinformation we are bombarded with every day.

Dr Joshua Wolrich will empower you to escape the diet trap and call out the bad health advice for what it really is: complete nutribollocks.

Dr. Joshua Wolrich volg ik al tijden op Instagram en toen ik zag dat hij een boek had geschreven, kon ik niet wachten om hem te lezen.
Food isn’t medicine is een boek over voeding met de focus op anti-dieet. Boeiend, belangrijk én grappig en luchtig geschreven.
Mijn grootste take-aways uit dit boek:

– vetpercentage zegt niet veel over je gezondheid. Vet rondom je heupen en bovenbenen kan juist beschermend werken. Wat wet wat zegt over je gezondheid is je viscerale vet, het vet rond je organen.
– Koolhydraatarm eten maakt gewichtsverlies niet makkelijker of sneller. Het is restrictie wat je relatie met eten kan verslechteren en wat lastig vol te houden is.
– Dingen als intermittent festhing, keto diëten en raw vegan zijn voor de meeste mensen ongezond.
– Over intermittent fasting: het is niet bewezen dat het diabetes type 2 kan ‘genezen’, het is niet bewezen dat het je veroudering vertraagt of je kans op kanker verkleint. Voor veel mensen zorgt het juist voor extra ‘restrictie’ wat je relatie met eten kan verslechteren en het lastiger maakt genoeg energie binnen te krijgen.
– Melk/zuivel bevat geen pus (!) en levert calcium wat daadwerkelijk goed is voor je botten. Ik heb heel lang gedacht dat calcium in melk/zuivel je botten juist minder sterk maakt.
– Soja vergroot de kans op borstkanker niet en verkleint de testosteron-aanmaak bij mannen niet. Je kan gewoon veilig soja eten als het op je gezondheid aankomt.
– Eet meer planten.
– Je krijgt geen kanker van zoetstoffen. Je kan gerust frisdrank met zoetstof drinken. Je het zo’n 1900 blikjes cola light of zero drinken voor de hoeveelheid aspartaam een probleem wordt voor je gezondheid.
– We mogen minder bang zijn voor ons eten.
– Eet wanneer je honger hebt.
– Minder regels rondom eten.
– Eten is geen medicijn.

Vind je dit boeiend? Lees dit boek dan.

Geleend van de bibliotheek:

  • Het dilemma
  • Schoon
  • Slaap

Gekregen van de uitgever:

  • Dear Good Morning

Zelf gekocht:

  • Food isn’t medicine

Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.