Klik hier voor twee weken toegang tot de beste structuur- en focusworkshops voor €5

Een boek maken, zo gaat dat

Op 5 januari verschijnt mijn tweede boek ‘Werkboek voor een structuurjunkie in spe’. Inmiddels is ‘ie af en naar de drukker, dus het is totaal out of our hands. Een goed moment om eens terug te blikken: hoe werkt dat eigenlijk, zo’n boek maken?

Leestijd

Het begon met een kop koffie

Al jaren volg ik Myrthe en Lotte met hun uitgeverij Blossom Books. Ik weet niet eens hoe lang al, maar we maakten ooit kennis per mail jaren geleden en volgen elkaar op Instagram en andere social media kanalen. Myrthe grapte al eens dat ze wel een boek van mij wilde uitgeven als ik daar weer aan toe was, en dat ben ik natuurlijk nooit vergeten.

Het begon allemaal met een kop koffie (oké, thee voor Myrthe en Lotte) in maart 2017. Ik liep al een tijdje met een idee: het leek me heel tof om een eigen lijn met notitieboeken, planners en aanverwante producten uit te geven. Ik ben zelf zó gek op alles wat met papier en schrijven te maken heeft, hoe leuk zou het zijn om zelf met zoiets te komen? Hier en daar had ik al wat gepeild, en ook had ik al gekeken of ik zelf iets zou kunnen laten maken. Wat bleek: veel gedoe, veel kosten, de moeite niet waard. Ik besloot op een dag Myrthe eens te mailen. Ik omschreef vaag mijn idee en vroeg of ze het leuk vond om eens koffie te drinken om wat ideetjes door te nemen. Ik benaderde Blossom Books hiervoor omdat zij veel ervaringen hebben met notitie- en werkboeken én omdat ze gewoon ontzettend mooie boeken maken die er tiptop uitzien. Dat wil ik ook!

Zij was meteen enthousiast en op donderdag 9 maart zat ik op het superleuke kantoor van Blossom Books in Utrecht met Myrthe en Lotte. Ik legde mijn idee voor en we kwamen al vrij snel op iets concreters: is het niet veel toffer om een werkboek te maken met al mijn productiviteits- en plantips? Ik ben altijd bezig met productief werken en mijn planner is mijn bijbel – kunnen we daar niet wat mee?

Na een uurtje brainstormen ging ik weg en toen spraken we af: we gaan dit gewoon doen!

Het contract

Toen was het tijd voor Blossom Books om een contract op te stellen. Natuurlijk werkt dit niet altijd zo – het kan ook zijn dat een auteur al met een compleet uitgewerkt boek bij een uitgever komt. Wij doen het andersom: we gaan een samenwerking aan en gaan echt samen het boek maken. Hoe een contract in elkaar zit, verschilt per uitgever, per auteur en per boek. In het contract staan belangrijke dingen als wanneer de eerste versie van het boek af moet zijn, wat de winkelprijs is, welk percentage de auteur over deze prijs als ‘royalties‘ krijgt, hoe groot het voorschot is en wanneer die gestort wordt et cetera.

Hier maakten we natuurlijk even een feestelijk momentje van met bubbels en Koosje! Stiekem waren we al even bezig met het boek toen we tekenden, maar dit was wel echt hét officiële startschot en hét officiële ‘OMG er komt nu echt nog een boek’-moment.

Het idee concreet maken

We planden meteen een nieuwe afspraak om het idee concreter te maken. Wat willen we precies maken, wat is het idee van het werkboek en wat voor opdrachten moeten er allemaal in? We hebben hier heel wat uurtjes samen over gebrainstormd en alle ideeën opgeschreven. Een heel groot deel hiervan is uiteindelijk ook in het boek gekomen.

We zagen elkaar elke paar weken en na elke afspraak ging ik aan de slag met een specifiek deel van het boek. Elke keer als we een nieuwe afspraak hadden had ik weer een deel af. Lotte ‘keek dit na’ en kwam met feedback en op- en aanmerkingen. Dat verwerkte ik weer, of we overlegden over bepaalde dingen die nog onduidelijk of lastig waren. Regelmatig belden we of hadden we op een andere manier contact om dingen te bespreken of onduidelijkheden op te helderen. Dit was echt de fase van het ‘grove werk’: het uitwerken van de ideeën en opdrachten.

Ht grootste deel van het werk doe ik ‘gewoon’ thuis achter mijn computer. Schrijven schrijven schrijven!

Ideeën opdoen, Pinteresten & brainstormen

In de tussentijd maken we een Pinterest-board waar we met zijn drietjes wat inspiratie posten voor het boek. Mooie kaften, toffe binnenwerken, buikbandjes die we mooi vinden, leuke ideeën, mooie kleurencombinaties: we houden onze ogen open voor inspiratie en houden dit goed bij zodat we het er tijdens overleg bij kunnen pakken. En het is handig om later aan een vormgever te laten zien. Zo hebben we al een beeld van de stijl die we willen.

Schuiven, schrappen en schema's

Lotte maakte een paar keer een heel mooi groot schema waar ze met post-it’s alle pagina’s op plakte, om zo te zien hoe ‘vol’ het boek al was, hoeveel er nog bij moest, hoe de verdeling tussen de hoofdstukken was et cetera. Er was ineens een moment dat het al bijna klaar was! Ik was helemaal verrast: voor mijn gevoel moest er nog zoveel. Dat was dus echt het moment om goed te gaan zitten en te kijken wat er nog miste. Wat moet er echt nog bij om het een compleet werkboek te maken? Welke dingen mogen er weg? En moet deze opdracht misschien wel bij een ander hoofdstuk? Of juist meer naar achteren in het hoofdstuk waarin ‘ie nu zit?

Toen dit helder leek, zijn we op kantoor met álle uitgeprinte pagina’s gaan zitten en toen zijn we gaan kijken of alles klopte. Ook zijn we in dit proces nog gaan schrappen en schuiven. Aan het einde van dit proces bleek dat er nog dingen bij moesten, zo leek het een goed idee om ook wat tips van andere productiviteitsgekken te gebruiken. Met deze dingen ben ik toen direct aan de slag gegaan.

Correctieronde 1, 2 en ik ben de tel kwijt

Toen alles zo goed als af leek en we (Myrthe, Lotte en ik) alledrie nog eens door het hele werk (a 224 pagina’s) zijn gegaan, ging het hele werkje naar de eerste corrector. Zij haalde er nog veel fouten uit en die heb ik allemaal doorgenomen. Daarna ging het naar de tweede corrector en zij haalde er nóg wat dingetjes uit en ook dat heb ik allemaal gecontroleerd. Ik heb veel geleerd van deze correctors, echt fijn! En belangrijk natuurlijk.

De tekst is goed, het lijkt in orde: op naar de vormgeefster. Aline heeft enkele weken geleden al een paar pagina’s opgemaakt om te kijken wat voor stijl we precies willen. Zij gaat hier nu mee verder! In de tussentijd kunnen wij dus even niks doen: ik kan de teksten en opdrachten nu even niet aanpassen, want dan komt Aline in de knoei. Dus: wachten.

Na een paar weken komen de eerste designs van Aline terug. Daar geven we feedback op. En nog een keer. En zo gaat dat met elk hoofdstuk. Als alles in orde lijkt, gaan Myrthe, Lotte en ik afzonderlijk een keer hélemaal door het boek heen. Alle 224 pagina’s nemen we heel aandachtig door om te kijken of de opmaak klopt zoals we het in ons hoofd hadden, maar ook of de details in orde zijn en of we nog gekke afbrekingen of iets dergelijks zien. Als we dat allemaal hebben gedaan, plannen we een Skype-afspraak in om alles puntje voor puntje door te lopen.

Elk klein dingetje bespreken we en twee uur later heeft Lotte een document waar zij mee naar de vormgeefster gaat. En wanneer we dit weer terugkrijgen begint het hele liedje weer opnieuw: alles controleren we uitvoerig.

Papier, kleur, kapitaalbandjes & leeslintjes

Over álles moet een keuze gemaakt worden: welke kleur worden de leeslintjes, het kapitaalbandje, willen we een buikbandje en hoe met die eruit zien. Vooraf hebben we al veel inspiratie verzameld, dus dit gaat allemaal vrij vlot. Ook moet het papier gekozen worden en het materiaal van de kaft. We hebben voor sommige van deze keuzes afspraken met drukkers of leveranciers van papier, (nep)leersoorten en dat soort dingen, om precies te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Sommige van deze zaken kiezen we al vrij vroeg in het proces (voor de zomer al), over andere dingen beslissen we pas in het najaar (zoals de kleuren van de leeslintjes).

Marketing & promotie

OMG! De catalogus is er!

Het boek is naar de drukker, hij staat op Bol.com, we weten dat ‘ie er 5 januari is: we kunnen niks meer aan het boek zelf doen. Dus tijd voor marketing en promotie! We hebben hier gelukkig een professional voor: Sandra doet marketing en PR voor het boek. We hebben hier dus meetings over om te overleggen wat ik wel en niet wil doen en wat ik natuurlijk zelf aan promotie ga doen. En: de lancering! Waar doen we dat en hoe geven we dat vorm? Na de lancering van het boek ga ik een boekhandeltour door Nederland doen en dat moeten we allemaal plannen met de boekhandels. Hoe gaan we dit communiceren, kunnen we nog iets leuks doen met giveaways, zullen we een pre-order-actie opzetten, welke media hebben al aangegeven interesse te hebben? Al dit soort dingen bespreken we en daar gaan we vervolgens weer mee aan de slag.

Op 5 januari verschijnt Werkboek voor een structuurjunkie in spe. Je kan hem hier alvast bestellen zodat je hem meteen in huis hebt op 5 januari! Check ook even de supertoffe pre-order actie waarbij je een plek kan bemachtigen voor de Structuurjunkie Masterclass eind januari.


Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.