Klik hier voor twee weken toegang tot de beste structuur- en focusworkshops voor €5

5 tips om thuis te sporten

Naar de gym gaan is natuurlijk heel vaak hartstikke fijn, maar als je dat niet wil of kan, dan is thuis sporten een top alternatief. Er is van alles wat je thuis kan doen qua workouts! Ik train zelf ook een paar keer per week thuis in combinatie met de gym. Ik geef je vandaag vijf tips om thuis te sporten. Wat moet je doen, wat heb je nodig en hoe maak je het leuk?

Leestijd

Tip 1: Kies iets wat je leuk vind en probeer het uit

Vergis je niet in hoeveel sporten je in je woonkamer kan doen. Er is online zóveel te vinden en er zijn zelfs hele games voor om jezelf thuis lekker in het zweet te werken. Mijn belangrijkste tip is: probeer lekker van alles uit en kijk wat je leuk vindt!

Zo kan je op YouTube alleen al zoveel verschillende workouts vinden. Denk aan:

  • aerobics
  • full body workouts met eigen lichaamsgewicht
  • HIIT workouts
  • alle soorten yoga die je maar kan bedenken
  • energizer workouts
  • dans workouts
  • cardio workouts
  • upper body workouts
  • lower body workouts
  • core workout
  • dumbbell workout (hier heb je dus dumbbells voor nodig)
  • ketllebell workout (hier heb je dus kettlebells voor nodig)
  • resistance band workout (hier heb je dus resistance bands voor nodig)

En er zijn ook hele spellen ontwikkeld om mee te sporten. Denk aan Nintendo Ring Fit of Nintendo Just Dance. Probeer het gewoon uit! Het voordeel van bijna alles in het rijtje hierboven is dat je praktisch niks nodig hebt, behalve je sport workout en eventueel een matje. Je kan het ook overal doen!

Tip: plan voor komende weken in dat je een aantal van deze dingen gaat uitproberen en kijk wat je leuk vindt!

Tip 2: Dear Good Morning

Ik train al jaren thuis (zie foto’s hierboven, haha) met de live en opgenomen workouts van Dear Good Morning. Dear Good Morning is de online community van ochtendgekkie Lienke de Jong en wat er zo fantastisch aan is, is het volgende:

  • elke werkdag een live les vroeg in de ochtend (rond zessen)
  • alle live lessen worden opgenomen en kan je zo vaak volgen als je wilt
  • er is keuze uit veel soorten workouts, denk aan:
  • verschillende soorten yoga
  • full body workouts
  • aerobics
  • HIIT workouts
  • er is een community waar je je vragen kan stellen en waar je motivatie en inspiratie kan vinden

Dear Good Morning zorgt er bij mij voor dat ik thuis altijd iets heb wat ik kan doen, dat ik niet hoef te zoeken en dat ik daardoor dus ook écht ga sporten. Mijn favorieten zijn de aerobics lessen van Marloes en de full body en HIIT workouts van Lienke. En de yogalessen zijn zó fijn als ik wat meer ontspanning zoek.

Dit is echt een hele dikke aanrader, en het is maar €14,95 per maand. Ik heb dat er voor mijn gevoel al uit als ik één les heb gevolgd, dus een no brainer voor mij. Het houdt me actief, ook als ik niet naar de gym ga. Je kan natuurlijk opzeggen wanneer je wilt.

Klik hier om je aan te melden!

Tip 3: Plan het in en doe het 'eerst'

Een thuistraining is de makkelijkste om uit te stellen of niet te doen. Juist omdat het zo laagdrempelig is, kan je snel denken: ‘Och, ik doe het later vandaag wel.’ En ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij mij komt van afstel echt uitstel. Dit zijn mijn manieren om te zorgen dat ik die thuistraining ook echt doe:

  1. Ik plan het in. Ik maak er bewust tijd voor vrij en plan het in in mijn planner. Dan is de kans veel groter dat ik het daadwerkelijk doe.
  2. Ik doe het vroeg op de ochtend. Voor mij is dat dé manier om echt te gaan sporten, want later op de dag heb ik allerlei (en steeds meer) redenen om het niet te doen.
  3. Spullen klaarleggen. Ik zorg dat ik als ik wakker word echt ready ben om die training te doen. Als ik nog van alles bij elkaar moet zoeken en als ik er dan achter kom dat al m’n sportkleding in de was zit, is de kans groter dat ik afhaak.
  4. Vooraf bedenken hoe lekker ik me erna ga voelen. Dat is de beste beloning die er is!
  5. Meedoen met een Dear Good Morning live les. Via zoom samen sporten is zo’n heerlijke motivatie!

Tip 4: Spulletjes of geen spulletjes

De meest gestelde vraag (na: wat voor workout doe je) over thuis trainen is deze. Wat heb je voor spullen nodig?

Dat ligt er natuurlijk aan wat voor training je doet, maar ook aan wat je doelen zijn. Wil je gewoon lekker bewegen en actief zijn, dan heb je in principe niks nodig, hoor. Je hebt genoeg aan je eigen lichaamsgewicht. Een matje kan wel fijn zijn als je oefeningen op de grond doet, maar is ook niet per se een must.

Ik heb zelf deze yogamat, die is iets dikker en heeft een antisliplaag. Maar een goedkopere zoals deze zal tijdens de meeste trainingen ook prima voldoen.

Als je wel graag met iets meer weerstand wilt trainen om jezelf wat meer uit te dagen of om wat spieren op te bouwen, dan kan je wat eenvoudige gewichten in huis halen. Wat ik zelf heb is het volgende (en daar kom ik meestal prima mee uit de voeten):

  • deze dumbbell set. In totaal is ‘ie 15 kilo, en je kan er platen afhalen zodat ‘ie lichter wordt. De stang alleen is 1,5 kilo en zo kan je met de platen het gewicht opbouwen. Super handig, zo heb je niet allemaal verschillende gewichtjes nodig! Let wel op dat dit er 1 is, je hebt er 2 nodig.
  • een kettlebell. Je kan met kettlebells weer andere oefeningen doen dan met een dumbbell. Ik heb er een van 16 kilo (en daar doe ik dan bijvoorbeeld swings mee of deadlifts), maar je kan ook starten met een kettlebell van 12 kilo bijvoorbeeld.
  • weerstandsbanden of resistance bands. Die zijn leuk om bijvoorbeeld om je bovenbenen te doen bij squats of hip bridges. Je kan online ook allerlei resistance bands workouts vinden. Ook ideaal voor op reis. Let op, als je deze koopt, wil ik je aanraden niet voor de ‘plastic/elastiek’ variant te gaan want die klappen heel snel om en zitten niet lekker. Ga voor de bredere variant van stof, zoals deze.

Maar onthoud: je hebt dit echt niet nodig om te starten en je kan prima (heel lang) doortrainen zonder deze extra’s. Als je het leuk vindt: ga ervoor!

Tip 5: Doe 5 minuten.

Ken je dat, dat je écht geen zin hebt. Die momenten dat je je workout liever skipt? Nou, ik wel. Wat ik dan doe: ik spreek met mezelf af dat ik vijf minuten ga trainen. Ik hoef maar vijf minuten en als ik dan nog steeds denk ‘háál me hier weg, wat een drama’ dan mag ik van mezelf stoppen.

Negen van de tien keer ga ik best wel lekker als ik eenmaal gestart ben en dan ga ik gewoon door. Het beginnen is meestal het moeilijkste. Als je dat makkelijker maakt door te zeggen ‘je hoeft maar vijf minuten’ dan is de kans dat je je hele workout afmaakt echt heel groot. Probeer maar eens.

Oké, let’s go! Je kan overal trainen en je woonkamer (of slaapkamer) is een prima gym. Ideaal hieraan is dat het dus overal kan. Je woonkamer, je hotelkamer, een vakantiehuis – sporten kan overal.

Dit artikel bevat affiliate links. Dat betekent dat ik een vergoeding krijg als jij het item via de link koopt. Dat heeft geen invloed op mijn mening.

Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.