5 december 2014 door Cynthia Schultz Nog geen reacties
Een MissLipgloss artikel

Waarom ik dol op wandelen ben

Als ik zeg dat ik dol ben op wandelen, voel ik me altijd een beetje een oma, maar het is gewoon zo. Sinds mei dit jaar loop ik elke dag gemiddeld anderhalf uur. En ik ben er een gelukkiger mens door geworden. Ik vertel je waarom.

In de video hierboven zie je een geweldige uitleg van Dr Mike Evans. Hij vertelt erg leuke weetjes over wandelen en wat hiervan de voordelen zijn voor je gezondheid. En hij gaat in de video uit van 30 minuten per dag en minimaal 150 minuten per week.

En deze vond ik nog wel het meest opvallend: van geen beweging naar een uur per week halveert je risico op een hartziekte! Woah. Kijk die video dus even, want dat maakte me nog groter fan.

Waarom ik zo gek ben op wandelen

Ik ben dol op wandelen. Echt. Ik weet het, ik klink als een oma, maar ik wandel alsof mijn leven ervan af hangt. Elke dag. Anderhalf uur. Oké, het gebeurt wel eens dat ik mijn 10.000 stappen niet haal (ik bedoel, het moet ook geen nare verplichting worden waar heel veel druk op ligt), maar in principe loop ik gemiddeld elke dag anderhalf uur. Waarom, in vredesnaam? Nou, hierom:

Ik kan mijn hoofd leegmaken

Ik doe nooit niets. Nooit. Ik ben altijd wel met iets bezig, al is het met Facebook of Instagram. Of een reactie op de site. Ik kan maar moeilijk lummelen. Als ik wandel, doe ik niks. Ik kan een uur wandelen zonder op mijn telefoon te kijken, naar muziek te luisteren of te bellen, of wat dan ook. Ik voel de wind in mijn haar, de zon op mijn huid (of de regen), mijn benen bewegen als vanzelf en ik kan compleet ontspannen. Het is na al die tijd bijna een meditatie en het voelt heerlijk.

Het kan overal, altijd, het is niet belastend en het is gemakkelijk

Even eerlijk: ik ben geen sporter. Nooit geweest. Ik ben niet sportief en ik lig liever met een zak chips op de bank dan dat ik ga hardlopen. Of met gewichten dingen doen. Ik heb het wel gedaan ‘omdat het moest/hoort’, maar echt gelukkig word ik er niet van.
Maar dit, hier kan ik me wel in vinden. Anderhalf uur wandelen doe ik met gemak. Het kan zo verwoven worden in mijn dag, het kan op elk moment, je hebt er niks speciaals voor nodig en je hoeft je niet om te kleden. Het is nauwelijks belastend voor je gewrichten, maar het heeft wel dezelfde gezondheidsvoordelen als hardlopen (alleen moet je langer wandelen om dezelfde effecten te krijgen als bij hardlopen). Je kan beter langer en vaker met lage intensiteit bewegen, dan kort en minder vaak met hoge intensiteit. Heb ik ook maar ergens in een onderzoek gelezen, hoor. En ik verbrand ook nog eens zo’n 400 calorieën per dag door ‘gewoon’ een beetje te wandelen. Ik ben nu niet op dieet of zo, maar het scheelt natuurlijk enorm en ik ben er het afgelopen jaar wél door afgevallen. En ik krijg er geen spierpijn van. Of nou, heel soms in mijn kuiten. Maar eigenlijk bijna nooit.

Bewegen voelt gewoon zo lekker

Ja, toch?! Dat is gewoon zo. Vroeger, toen ik mezelf forceerde te sporten, deed ik dat misschien een of twee keer in de week en dan zag ik er vreselijk tegenop en dan was ik opgelucht als het voorbij was. Hierbij niet. Ik wandel gewoon. Altijd. Het is nooit klaar en dat is lekker want het is gewoon fijn om te doen.

Als ik wil, kan ik het combineren met iets

Het liefst loop ik zonder afleiding. Geen muziek, geen telefoon. Alleen ik, met mijn afdwalende gedachten. Maar soms voer ik een aantal telefoongesprekken. Maak ik to do lists in Wunderlist op mijn telefoon. Luister ik naar muziek. Klets ik bij met een vriendin die meewandelt. Check ik reacties op de site en werk ik een beetje mail weg in Mailbox. Het kán. Het hoeft niet, maar als het even nodig is, dan kan het.

Je krijgt er leuke gesprekken van

Tijdens mijn wandelingen kom ik veel mensen tegen. Waar dan leuke gesprekken mee ontstaan. Als je er voor open staat kan dat heel mooi zijn. Ik heb er al heel wat wijze lessen van opgestoken, of gewoon momentjes die een glimlach op mijn gezicht toverden.

Het is gezond

Dat wist je al! Wandelen heeft net zoveel gezondheidsvoordelen als hardlopen, maar dan zonder de nadelen (overbelasting van spieren en gewrichten, aanmaak van cortisol en wat dacht je van aanschaf van dure hardloopschoenen, sport BH, kleren en dat het gewoon vreselijk is om te doen maar hey dat is gewoon mijn domme mening). Je moet er alleen wat langer voor lopen! Je kan in het filmpje heeeelemaal bovenaan zien wat dan die gezondheidsvoordelen zijn.

Je ziet nog eens wat

Als je wandelt, kan je goed om je heen kijken. Ik vind het heerlijk om in mijn eigen stad lekker rond te dwalen, maar het is nog leuker op onbekende plekken. Als ik op reis ben, vind ik rondlopen het leukste (dat heb ik altijd al gevonden). De hele dag rondslenteren en alle leuke plekjes zien die je mist als je in de metro of een taxi stapt. Maar ook op bezoek bij bijvoorbeeld mijn schoonouders ga ik er lekker op uit met hun hond. En ik zie zoveel mooie dingen!

Ik leer gewoon even ‘te zijn’

Heel mindfull allemaal, maar ik leer door het lopen gewoon even ‘te zijn’. Ik neem even pauze van mijn dagelijkse dingen en wandel alleen even. Dat is zo heerlijk. Dat kon ik voorheen niet zo goed, maar sinds ik zoveel loop ben ik veel meer ontspannen.

 

Maar het kost zoveel tijd

Ja! Damn right. Het kost inderdaad tijd. Daarom probeer ik het lopen ook zoveel mogelijk te verwerken in mijn dagelijkse activiteiten. Een aantal van mijn eigen tips:

  • Reis je naar school of werk? Probeer dan (een deel) te lopen. Stap een halte eerder uit, zet je auto wat verder weg of loop het hele stuk als dat kan. Als ik een dag met afspraken in Amsterdam heb, probeer ik alles te lopen. Eerst in Zwolle naar het station (15 minuten). Dan van het station in Amsterdam naar mijn afspraak (15 minuten). Dan naar de volgende (15 minuten). Weer terug naar het station (15 minuten). En dan in Zwolle weer naar huis (15 minuten). Zo makkelijk, een uur en een kwartier gelopen zonder écht moeite te doen.
  • Ik deed normaal vaak een of twee keer per week ‘grote’ boodschappen. Liefst met de auto. Zo, hop, alles in een keer. Nu ga ik een paar keer per week als ik ’s ochtends tijd heb vroeg lopend naar de AH. Ik maak me klaar en zorg dat ik rond acht uur bij de supermarkt ben. Kwartier lopen. In de supermarkt wandel ik ook nog zo’n tien minuten en na  in totaal zo’n 40 minuten ben ik weer thuis. Maar wel 40 minuten gewandeld! En verse boodschappen in huis ook nog.
  • Naar een vriendin? Ik wandel. Ook als het 25 minuten is.
  • Chubby in de buurt? Ik ga lekker een stuk met die hond lopen, want hij moet toch zijn plasje doen. En hij wil ook graag lopen.
  • Als ik even iets moet doen (even wat bij de HEMA halen, een pakketje weg brengen) plak ik er een kleine wandeling aan vast. Zo, weer een kwartiertje bewogen. En weer aan het werk!

 

De grootste tip: tijd maken

Maar ja, het kost nu eenmaal tijd. En niet al je stappen kan je zetten met ‘nuttige dingen’, waarschijnlijk. Ik meestal niet. Op de meeste dagen moet ik er echt de deur voor uit en gaan wandelen. Ik maak er tijd voor en ik zorg dat ik de tijd er voor heb, want ik vind het belangrijk omdat ik me er onwijs goed door voel. Ik ga er eerder voor uit bed en ik plan mijn dagen zo dat ik de tijd heb om te wandelen.

Als ik thuis werk moet ik echt aan de wandel. Soms met Chubby, maar meestal niet, omdat hij vooral bij mijn ouders is. En Willem loopt praktisch nooit mee omdat hij een handicap aan zijn voet heeft, dus hij kan geen lange stukken lopen. Dus ik moet het alleen doen. Elke dag (een uitzondering daargelaten) voor ik ga werken wandel ik een half uur tot een uur, het hangt er van af hoe laat ik mijn bed uit ben en of ik Chubby heb. Als ik Chubby heb, loop ik vanzelf langer. Ik wil dan meestal rond 8 uur de deur uit (gedoucht, aangekleed, opgemaakt en wel). Dan ben ik tussen half 9 en 9 thuis, dan kan ik aan het werk.

Dan wandel ik meestal wat rond lunchtijd. Als ik wat moet doen, zoals pakketjes wegbrengen of post ophalen, combineer ik dat. Een half uurtje heb ik zo gewandeld. En dan ’s avonds nog. Na het eten! En soms loop ik dan langer. Soms met iemand samen, en dan is het al helemaal makkelijker.

 

Trucjes om het lopen leuker te maken

‘Het is zo saai’. Mwah, ik snap je, maar ik vind van niet. Ik kan heerlijk mijn hoofd leegmaken en loop het liefst zonder muziek, zonder telefoon, lekker af te dwalen met mijn gedachten en rond te kijken. De geuren op te snuiven die ik ruik. De wind te voelen, de regen eventueel. De zon, als ik mazzel heb. Hoe mijn voeten elke keer weer de grond raken. Ik probeer heel mindfull te lopen. Maar als dat maar saai vind, kan je het lopen wat leuker maken op een paar manieren:

  • Muziek! Zet je koptelefoon op en zet je favoriete muziek op.
  • Je kan tijdens het lopen vanalles met je telefoon doen. Facebooken, to do lists maken, je favoriete blogs bezoeken, Whatsappen. Wel uitkijken dat je niet tegen iemand aanloopt.
  • Bellen. Als ik lange telefoongesprekken te voeren heb doe ik dat regelmatig al wandelend.
  • Samen lopen! Dat is natuurlijk veel gezelliger en je kan lekker kletsen.
  • Etend. Ha! Ik neem ’s ochtends vaak een appel mee. Of in de zomer soms een ijsje. 😉
  • Werk met een stappenteller of een activiteitstracker zoals de Jawbone Up. Zo leuk! Je kan ook gewoon een app op je telefoon zetten die dit meet, maar dat vreet wel erg veel van je batterij.
  • Logisch: trek makkelijke schoenen aan (ik draag meestal gewoon sneakers die ik normaal ook draag) en kleren die prettig zitten. Maar dat draag ik toch meestal al, dus prima.
  • Ik beloof je: zodra het een gewoonte wordt wil je niks anders meer. Dan is dat wandelen zo fijn! Dan weet je wat voor lekker gevoel het geeft en dan ga je vanzelf.

 

Enne, vergeet niet dat het niet erg is als het een dag niet lukt. Dat heb ik ook, ik loop niet elke dag die anderhalf uur. Het lukt me vaak twee dagen in de week niet, maar dan probeer ik te compenseren met een andere dag. Dan loop ik gewoon een kwartiertje of halfuurtje langer. Dat gaat meestal ook wel vanzelf. En zo niet, dan is dat ook niet erg. Ik bedoel, hiervoor bewoog ik gewoon bijna niet. Een half uur wandelen is dan ook al heel goed.

Snap je mijn verslaving aan wandelen? Probeer het eens. Ik vind het echt heerlijk. Laat het me weten als je vragen hebt!


Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.