Klik hier voor twee weken toegang tot de beste structuur- en focusworkshops voor €5
3 januari 2010 door Cynthia Schultz Nog geen reacties
  • How To
  • tips
Een MissLipgloss artikel

Tips voor meer energie

Futloos? Nergens zin in? De hele dag zin om te slapen? Jij hebt gebrek aan energie. Ik gaf je al eerder anti-stress tips, maar nu een soort stappenplan hoe je meer energie kan krijgen. Binnen de kortste keren weet je niet eens meer wat ‘futloos’ betekent! Deze tips geef ik uit eigen ervaring, ik merk dat ik er meer energie door krijg!

1. Slapen. Energie overdag begint met een goede nachtrust. De perfecte tijd om te slapen is van 23.00u ’s avonds tot 7.00u ’s ochtends. Makkelijk te doen, want 23.00u is op een doordeweekse dag niet zo moeilijk, en dan slaap je wel acht uur. En mensen die zeggen “het lukt me niet om om 23.00u naar bed te gaan,” daar moet ik eerlijk gezegd altijd een beetje om lachen. Als je gewoon je laptop uitzet, je vrienden naar huis stuurt en in je bed gaat liggen?
Je zal merken dat je overdag veel meer energie hebt wanneer je gewoon goed slaapt ’s nachts. Wanneer je problemen hebt met slapen (als in: je ligt uren in bed en valt niet in slaap) kan je overwegen om vooral iets te nemen als Vadispert Rust, hiervan wordt je rustig en ga je lekker slapen.

2. Eten en drinken. Overdag je belangrijkste energietoevoer: datgene wat je in je mondje stopt. Ga eens na wat je eet overdag. Is dat weinig? Of juist veel, maar vet? Ga ’s ochtends voor een vezelrijk ontbijt met bijvoorbeeld yoghurt en muesli en eet overdag dingen als brood of pasta. Hiervan krijg je energie. Drink veel water, eet op gezette tijden en zorg dat je geen honger krijgt.

3. Bewegen, dingen doen. Het is niet zo gek dat je futloos wordt wanneer je de hele dag op je kontje zit niks te doen. Ga dus iets doen, daar krijg je energie van. En als je een drukke dag op je werk of school hebt: zorg voor beweging. Ga bijvoorbeeld op je fiets naar het station, of loop naar je werk. Als je pauze hebt, ga dan even een blokje om, in plaats van duf in de kantine te zitten (waar de vette verleidingen op je wachten).

4. Koffie of een andere manier van een energiestoot. Zelf ben ik niet heel dol op koffie of Red Bull als energiedrankje, ik neem de laatste tijd wel vaker guarana. Guarana is verkrijgbaar in pilvorm en is een zaadje van een klimplant uit Brazilie. Dit zaadje bevat een enorm hoge concentratie cafeine en daardoor geeft het veel energie! Ik kocht het bij de Tuinen, zestig pilletjes voor ongeveer tien euro. Natuurlijk gebruik je dit met mate, bijvoorbeeld wanneer je echt een dip hebt in je dag. Nadeel is wel dat je je nog moeier voelt wanneer de guarana is uitgewerkt.


De guaranabes

5. Powernap! Als je er de gelegenheid voor hebt: doe een kort dutje. Ga voor maximaal een half uur, anders voel je je daarna nog meer vermoeid. Het is hartstikke goed om overdag heel even te gaan pitten, je hebt daarna meer energie en je productiviteit stijgt enorm! Helaas wordt dit wel een beetje lastig als je op school of je werk zit.

6. Zorg voor voldoende licht en lucht. Ik zit wel eens urenlang in donkere lokalen met weinig frisse lucht, en ik merk dat ik – wanneer dat college afgelopen is – helemaal moe ben en hoofdpijn ben. En mijn hele klas heeft dat met mij. Dus zorg dat je regelmatig even een schepje frisse lucht pakt en dat het licht genoeg is op je werkplek.


Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.