Klik hier voor twee weken toegang tot de beste structuur- en focusworkshops voor €5
13 december 2009 door Cynthia Schultz Nog geen reacties
  • onstress
  • stress
  • tips
Een MissLipgloss artikel

Snelle ontstress tips

Iedereen heeft wel eens periodes waarin je ongelooflijk druk bent. Je rent van hot naar her, je hebt een to do lijstje van hier tot Tokio en dan moet je ook nog je kamer opruimen. Naast al die verplichtingen vind je het dan ook nog wel fijn om een sociaal leven te hebben. En dan heb je soms van die momenten dat je hoofd tolt en dat je echt gék wordt van al het werk dat je nog moet doen. Op het moment zit ik zelf in zo’n periode – net voor de kerstvakantie, dus megaveel deadlines – en ik heb een aantal snelle ontstressmethodes.

1. Prioriteiten stellen en lijstjes maken

Wat is belangrijk en wat is minder belangrijk? Soms is het moeilijk, omdat alles net zo belangrijk lijkt. Zo moet ik deze week twee onderzoeken inleveren, die allebei even belangrijk zijn. Probeer toch te bepalen wat eerst moet en wat het snelste af is.
Bepaal dus eerst wat er eerst moet gebeuren en maak dan een takenlijstje, eventueel een soort dagrooster. Schrijf op wat je gaat doen, binnen welke tijd en op welk tijdstip. Op die manier heb je concreet voor je wat je doen moet, dat schept al wat orde. Op deze manier kan je beter relativeren. Je zal zien dat het uiteindelijk minder dramatisch blijkt dan je in eerste instantie dacht.
Je kan dit natuurlijk ook doen over een langere periode, bijvoorbeeld een week. Probeer je ook écht te houden aan je planning, anders heeft het natuurlijk geen zin.
Het kan ook prettig zijn een weekplanning op te hangen in je slaapkamer of op je werkplek.

2. Tot tien tellen

Gaan schreeuwen naar collega’s en klasgenoten, in huilen uitbarsten? Je staat vast een paar keer op het punt om te doen. Tel tot tien, bedenk of het redelijk is wat je doet (zo ja, gewoon doen, natuurlijk ;-)). Vaak reageer je je gevoelens af. Op dat moment is het lekker om te gaan bewegen. Soms kan dat natuurlijk niet, omdat je op school of je werk bent. Ga dan even een rondje lopen. Loop even door school of het gebouw waar je werkt, of ga even naar buiten. Even je gedachten verzetten.

3. Iets anders doen

Het is erg moeilijk om iets anders te gaan doen als je nog een enorme bult werk hebt liggen. Doe het toch. Vorige week dinsdag kwam ik thuis van school en ik had het gevoel dat ik gek werd. Ik had hoofdpijn van de druk, en mijn agenda stond nog vol met dingen die ik moest doen. Toen ik een pakketje van Lush op tafel zag staan met zeepjes erin, besloot ik even een lekkere douche te nemen. Ik stak kaarsjes aan in de badkamer, dimde het licht en zette mijn gedachten even op nul. Lekkere zeepjes en scrubs in de douche, heerlijk! Even een half uurtje voor mezelf!
Daarna kon ik weer met frisse moed aan de slag. Het is belangrijk om pauzes in te lassen. Op die manier werk je efficiënter en het is gewoon lekker om even je gedachten op iets anders te zetten. Een stuk hardlopen of fietsen kan ook heerlijk zijn.

4. Plan leuke dingen in

Het past een beetje bij het vorige punt. Ga leuke dingen doen. Als je de hele week druk bent en alleen maar met je neus in de boeken zit, wordt je enorm chagrijnig en gestresst. Ga de deur uit, spreek af met een vriendin, ga naar de bios. Even een avondje weg kan heel lekker zijn. Zet je werk ook echt even aan de kant. Het helpt namelijk niet om de hele avond te gaan piekeren over al dat werk wat je nog moet doen. Zorg dus wel dat het écht kan. Bijvoorbeeld door overdag veel te doen, zodat je met een voldaan gevoel weg kan gaan.

5. Vooraf: zorg dat je omgeving is opgeruimd
Werken met stress in een kamer waar het een zooi is? Heb je dat wel eens gedaan? Ik kan je vertellen dat je alleen nog maar meer gestresst raakt. Dus zorg dat je kamer netjes en schoon is zodat je lekker rustig aan het werk kan.


Geloof me, iedereen heeft dit soort periodes. Zorg wel dat het niet te lang duurt, het is niet goed voor je om lang in de stress te zitten. Te veel hooi op je vork nemen is geen goed idee! Luister dus naar je lichaam en naar jezelf. Merk je dat je chagrijnig wordt, dat je hoofdpijn krijgt, veel last van je rug hebt? Probeer dan een aantal dingen van je to do list te schrappen, of ga praten met een studieloopbaanbegeleider of je baas.


Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.