Mijn bloggewoontes

Ik blog al een héle tijd (ik heb al te vaak ‘meer dan tien jaar’ gezegd, dat mag ik van mezelf dus niet meer zeggen). Dat betekent dat ik meer dan 6.000 blogposts heb geschreven, tienduizenden posts op social media heb gedaan en meer dan 700 video’s heb gemaakt. Door de tijd heen krijg je daar wel je handigheidjes en gewoontes in en ik deel ze vandaag graag met je.

1: Blogposts plannen

Dit is geen verrassing voor je: ik plan blogposts in. Ik kan niet goed tegen de druk van ‘OMG ER MOET OVER DRIE UUR EEN BLOGPOST ONLINE EN IK HEB NOG NIKS’. Ik presteer niet heel goed onder druk en áls ik al een deadline heb, dan zorg ik dat ik het werk dágen voor de deadline af heb. Dat gaat gewoon vanzelf: ik kan niet deadline-werken. Of in ieder geval, niet goed.
Dus ik plan alles in. Ik schrijf, plan het in, en schrijf verder. In al die blogjaren had ik meestal een voorraadje van twee weken tot een maand. Het is dan ook niet vaak gebeurd dat er geen blogposts online kwamen omdat ik ziek was, of omdat ik zonder inspiratie zat. Ik plande altijd.

2: De plugin WordPress Editorial Calendar

Waar was ik zonder deze plugin? Als je deze plugin niet gebruikt, zie je bij je ‘Berichten’ in WordPress alles op een zeer onoverzichtelijk rijtje. Wel in de volgorde van publicatie of geplande datum, maar zo’n lijstje is natuurlijk niet handig. De calendar plugin laat alles zien in een maandkalender. Zo kan je veel makkelijker plannen en heb je veel beter overzicht. Een aanrader voor elke blogger die een beetje vooruit werkt.

3: Taken verzamelen

Door te multitasken verlies je een boel concentratie en tijd. Is bewezen. Ik merk het zelf ook: als ik twintig dingen door elkaar heen doe, krijg ik veel minder gedaan dan wanneer ik taken verzamel. Als ik aan het werk ga, probeer ik dus taken die op elkaar lijken achter elkaar te doen. Zo film ik bijvoorbeeld twee video’s achter elkaar, of ik maak de hele ochtend foto’s voor de komende week. Ik ga een uur mijn mail doen, ik ga drie uur achter elkaar schrijven. Als ik telkens afwissel, ben ik niet alleen de hele tijd door het huis aan het rennen, ik raak ook nog eens gefrustreerd omdat ik me niet kan concentreren.

4: Ideeën opdoen en schrijven

De vraag die ik naast ‘hoeveel verdien je met bloggen’ het meest krijg is ‘hoe kan het dat je altijd ideeën voor blogposts hebt?’. Het klopt inderdaad dat ik niet zo vaak inspiratieloos ben: er is altijd wel wat om over te bloggen. Dat komt natuurlijk deels omdat ik over een heleboel onderwerpen kan en wil bloggen. Als ik wil bloggen over mijn schoenveters, dan doe ik dat gewoon. Ik ben het gewend om onderwerpen om over te bloggen meteen op te schrijven. Als ik een leuk idee krijg, of als iemand me een leuk idee geeft, schrijf ik het op of maak ik een concept aan in WordPress. Anders vergeet ik het geheid. Zodra ik ga schrijven, kan ik met het idee aan de slag.
Maar áls ik een keer zonder inspiratie zit, helpt het mij altijd om even een stuk te gaan wandelen en mijn gedachten de vrije loop te laten. Meestal kom ik dan wel op ideeën. Of ik neus even in mijn kast met beautyproducten die ik nog wil testen. Of ik struin het web af op zoek naar ideetjes.
Als het dan alsnog niet lukt, ga ik gewoon iets anders inspiratieloos doen, zoals mail beantwoorden. Ideeën komen later wel, die kan je niet afdwingen.

5: Gewone werkdagen

Toen ik net fulltime met mijn blog aan de slag kon, zat ik vaak hele dag ongedoucht in pyjama op de bank met mijn laptop op schoot. Al snel had ik door dat dat voor mij niet echt werkte: ik had weinig energie, ging de deur niet uit, was niet productief en het voelde alsof ik vakantie had. Dat laatste was op zich best lekker, maar het was niet echt iets positiefs.
Al heel lang draai ik dus gewoon normale werkdagen. Ik sta tussen zes en zeven op, ik doe mijn ochtendroutine (inclusief een lekkere ochtendwandeling) en rond half negen ga ik aan het werk. Ik pauzeer zo rond half één voor een half uurtje of een uurtje en dan werk ik door tot een uur of vijf, zes. Ik probeer ’s avonds en in de weekenden niet te werken, al lukt dat niet altijd.
Op deze manier heb ik een heel ‘normaal’ ritme dat voor mij goed werkt, waardoor ik energie heb, produtief ben, en ’s avonds en in de weekenden ‘gewoon’ vrij heb om met Willem of met vriendinnen wat te gaan doen.

6: Troep maken

De plek waar ik werk is altijd een troep. In het oude huis, waar ik in de woonkamer werkte, stonden altijd overal beautyproducten. In dozen, uit dozen, op mijn bureau, op de eetkamertafel, op de bank. De kast waar het in hoorde zat altijd propvol en ik werd dus altijd overal geconfronteerd met werk. En het was gewoon een troep.
Nu ik boven een kantoor heb, staan alle producten die ik fotografeer daar. De meeste foto’s maak ik ook daar, waardoor de troep beperkt blijft tot het kantoor. Omdat er nog geen verwarming in mijn kantoor is, zit ik wel beneden aan de keukentafel achter mijn laptop, maar de troep is boven.
Ik kan gewoon niet werken zonder troep te maken. Het zit in me. Een keer in de zoveel weken moet ik echt puinruimen en dan kan ik weer door. Tot ik weer moet puinruimen.

7: Bewegen

Ik moet bewegen om gewone thuiswerkdagen door te komen. Ik kan niet een dag van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat binnen zitten en dan nog energie en inspiratie hebben. Drie keer per dag ga ik dus naar buiten voor een wandeling. ’s Ochtends voor het werk, tussen de middag in mijn ‘pauze’ en dan rond vieren nog een keertje, of voor het eten. Of er net na. Anders zie ik mezelf steeds een beetje lager onder de tafel zakken tot ik op de grond lig en er geen energie meer in me zit. Ik moet naar buiten!

8: To do lists

Ik werk altijd met lijstjes. Als ik het niet doe, vergeet ik alles. En als ik het wel doe, voel ik me altijd zo sterk en voldaan als ik alles af heb gestreept. Ik houd er gewoon van, het werkt voor mij.

9: Bankhangen

In het verlengde van de to-do lists: als ik zo’n dag heb waarop ik als een razende tekeer ga en ik om drie uur alles al heb af kunnen strepen, dan houd ik het voor gezien en ga ik chillen. Soms pak ik nog wat dingen van de dag erop aan, maar soms denk ik: het is mooi geweest. Ik ben leeg, ik heb alles gedaan wat ik moest doen, ik ga Friends kijken. Of alvast iets lekkers koken. Of sporten. Wat dan ook. Iets wat niet werk is.

10: Social posts ‘spontaan’

Met social media heb ik veel geprobeerd: alles inplannen, een beetje inplannen en een beetje spontaan, alles spontaan. Uiteindelijk doe ik nu alles spontaan. Een blogpost zet ik handmatig op het moment dat hij live komt op Facebook (al doe ik dat niet altijd) en updates op andere social media kanalen zoals Instagram en Twitter doe ik ook gewoon ‘spontaan’. Een update die je op social media van mij ziet, is dus negen van de tien keer echt dan gepost en niet ingepland. Ik vind dat spontane en echte ook wat meer passen bij de social kanalen, eigenlijk. En dat bevalt mij ook prima!

11: Eerst de foto’s, dan de tekst

Als ik een blogpost schrijf, maak ik altijd eerst de foto’s. Deze maak ik kleiner, ik upload ze en zet ze in WordPress. Daaromheen schrijf ik dan mijn blogpost (en eventueel schuif ik met de foto’s als dat beter past). Als ik het andersom doe, dus eerst de blogpost schrijven en dan de foto’s maken en invoegen, voelt dat zo raar! Het werkt natuurlijk wel, en soms werkt het beter omdat ik tijdens het schrijven realiseer dat ik een specifieke foto nodig heb die ik anders niet gemaakt had, maar het voelt gek. Ik maak altijd éérst foto’s, en dán de tekst. Ik heb het gevoel dat dat logischer is, dat het sneller werkt. Ik weet niet hoe dat kan. Hoe doen andere bloggers dat?

 

Leuk om te zien hoe gewoontes ontstaan door de tijd heen. Voor mij is het zo normaal, maar misschien zijn er wel dingen bij waarvan jij opkijkt? Zeker als je zelf ook blogt heb jij vast ook zo je maniertjes. Ik ben benieuwd, laat het even weten in de reacties.


Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.

56 reacties
  1. marleen

    Het is natuurlijk anders als je blog echt je onderneming is 🙂 Ik heb nog gewoon een fulltime baan en blog dus vooral in de avonden en weekenden.
    Social posts gaan ook spontaan. Anders werkt het niet voor mij, ik kan niet zomaar even een tweet uit mijn mouw schudden 😉

    Leuk om te lezen hoe jij het doet! Vooruit plannen vind ik ook een must, bij ons staat er altijd minimaal een paar dagen vooruit gepland!

  2. Moonlight Travel

    Oeh, aan het vooruit plannen moet ik nog wel even werken! Ik post vaak niks als ik bijvoorbeeld heel druk ben of op vakantie ben. Gelukkig heb ik nu genoeg ideeën klaar staan om de komende tijd mee vooruit te kunnen.

  3. Aileen

    Wat leuk om te lezen. Ik vind het echt knap dat je altijd een paar weken voorloop qua artikelen. Hoeveel artikelen schrijf jij dan per dag? Heb je daarin ook een soort doel of schrijf je de ene dag meer dan de andere? Ik zou ook graag meer vooruit willen werken, ik schrijf nu een paar dagen vooruit.

  4. Lisette

    Dag Cynthia, ik vind mooie productfoto’s maken echt een crime. En blog gelukkig ook veel over andere dingen in mijn leven waar ik makkelijker een foto van mijzelf of omgeving kan plaatsen. Wat super leuk om te lezen dat zo een professioneel blogg r social media gebruikt zoals hoe het bedoeld is in mijn idee! Spontaan om te delen. Ik schrijf onder druk en niet onder druk, hangt er net van af hoe mijn pet staat. Groetjes Lisette

  5. Annika

    Ik maak 1 a 2 keer per week foto’s voor de hele week. Ik schrijf inderdaad ook om de foto’s heen, dan kan ik op de een of andere manier het verhaal in mijn hoofd beter vormgeven. Het zorgt er ook voor dat ik niet snel iets vergeet.

    Onze oudste gaat tot 14 uur naar school en als ik hem heb opgehaald doe ik geen werkdingen of huishouden meer. Af en toe maak ik ’s avonds nog iets af als de kinderen in bed liggen.

    Op zaterdag of zondag maak ik mijn planning voor de komende week. Voor iedere dag een to do lijst. Op dagen dat ik weinig te doen heb, kan ik iets van later in de week alvast doen. De zaterdag is hier altijd compleet volgepland, dat is onze klussendag. Door de week probeer ik alvast klusjes voor zaterdag af te strepen en op zondag plannen we niks. Dingen die zijn blijven liggen schuiven door naar maandag, zondag is familiedag en doen we alleen leuke dingen met de kinderen.

  6. Eveline Fleur

    Wat een goede tips, vooral die kalender plugin! Ik schrijf wel altijd eerst de tekst en plan dan 1 dag in het weekend in om alle foto’s te maken. Ik kan namelijk (naast mijn fulltime baan) wel altijd schrijven, maar ik het doordeweeks in de winter niet altijd goed licht. Daarom doe ik het dus andersom. 😉

  7. Chinouk Thijssen

    Aan nummer 5 moet ik echt nog werken. Ik ga vaak ’s avonds en in de weekenden door, maar het is mijn doel om dit terug te brengen naar vijf normale dagen. 🙂

  8. Katinka

    Hallo Cynthia,

    Als eerst vind ik het super tof dat je doorgaat met bloggen en vloggen alleen in een nieuw jasje! 😁

    Ik lees hier een hoop dingen die herkenbaar zijn, ik werk sinds vier maanden voor mijzelf maar heb ook wisselend nog een part-time baan. Ik vind het lastig nog om dat ritme zoals ik op werkdagen bij mijn baan heb nog door te zetten op momenten dat ik een dag voor mijzelf werk. Heb je hier misschien nog tips voor? Of een nuttig boek om eens te lezen?

    Groetjes,
    Katinka

  9. Suzanne

    Hele fijne tips! Zeker de tip van de kalender. Ik plan ook vooruit maar toch is het niet echt overzichtelijk. Ik ga gelijk regelen dat de plug-in op mijn website komt!

  10. Mylène

    Heel interessant om dit te lezen! Ik merk dat ik het wel lastig vind om altijd maar content te produceren, maar ik probeer nu veel vooruit te werken zodat er dus wel altijd wat te posten en te lezen valt 🙂

  11. Yvon

    Wat leuk dat je dit deelt. Ik ben sinds een een paar maanden ook fulltime aan het bloggen en in het begin was ik ook met 1000 en 1 dingen bezig. Nu werk ik heel gestructureerd met to-do listen en blok ik m’n dagen met bepaalde onderwerpen. Dat werkt veel prettiger. Die WordPress plugin ga ik zeker proberen! xoxo

  12. marleen@burgertrutjes

    Sowieso minimaal 1 á 2 weken vooruit werken. Ik kan ook niet goed onder druk schrijven! Dus dan zouden er echt gaten in mijn planning komen.
    Ik schrijf altijd eerst! Foto’s daarna! Maar ik ben meer van de ‘schrijf-artikelen’ 🙂

  13. Laura | liefdevoorbakken

    Dit soort artikelen vind ik altijd super leuk om te lezen. Ben altijd benieuwd hoe het er bij andere bloggers aan toe gaat!

  14. Bea

    Leuk dat je dit deelt! Mijn blog is naast de jouwe echt wel ‘klein bier’ :), maar je tips zijn erg inspirerend.

  15. Veerle

    Beniuwd wat morgen en dinsdag online komt.Nog twee keer slapen en dan…..?

  16. Jessica

    Fijn om te lezen hoe jij dit doet. Ik kan ook echt niet zonder de calender ! Het maakt alles zoveel overzichtelijker. Ook probeer ik alles achter elkaar te doen, eerst foto’s en daarna schrijven, of een uur aan mijn mail zitten. Werkt veel fijner.

  17. Karin

    Heet die plugin nu Tockify Events Calender? Is het enige zoekresultaat als ik de naam Editorial Calender intoets…

  18. Nienke

    Leuke blog! Ik plan ook regelmatig blogs is. Die calender plugin klinkt handig. Binnenkort maar eens proberen ;).

  19. Nancy

    Goeie tips! Die plugin kende ik eigenlijk nog niet.

  20. Karin

    Wat een handige tip over die plugin! Nu is het bij mij nog heel onoverzichtelijk, maar dat ga ik zeker veranderen dankzij jouw tip! Ik zit nu in een inspiratieloze fase. Heel irritant, maar ik leg me er maar bij neer en dan komt er meestal wel een ideetje in me op.

  21. Silvienne

    Wow, voor een maand inplannen! Lijkt me heel fijn als ik dat over een paar maanden ook kan. Dan ben je inderdaad op alles voorbereid. Ik vind het zelf wel makkelijker om eerst de tekst te schrijven en daarna de foto’s er bij te maken of plaatsen, al ligt het er ook aan wat voor blogpost ik schrijf. Ondersom denk ik dat je dan wel wat creatiever bent met schrijven. Goed om af te wisselen denk ik!

  22. anna

    Leuk om te lezen! Knap dat je zover vooruit werkt, ik ben daar dus helemaal niet goed in. Ik presteer wel het beste onder druk, haha. En ik maak ook altijd eerst de foto’s, dat is toch ook veel logischer? Als ik de bijbehorende foto zie weet ik veel sneller wat ik precies wil schrijven haha.

  23. Mariska

    Dat inplannen zou ik wel wat beter willen doen, soms red ik het gewoon niet en geef ik andere dingen prioriteit. Niet echt handig inderdaad. Leuke lijst!

  24. Jessica J.

    Tot een maand ingepland?! Wauw. Ik ben al blij als ik een weekvoorraad aan blogposts klaarstaan heb. :’) Ik maak ook altijd eerst foto’s en schrijf het artikel daarrond. Dat vind ik het prettigste werken.

  25. Charlotte

    Haha I double dare you om die blogpost over je schoenveters te schrijven! Ben benieuwd hoe je dar zou aanpakken om er toch een goedgelezen artikel van te maken 🙂

  26. Natalie

    Heel leuk om te lezen! Ik moet het mezelf ook aanleren, vooruit schrijven en inplannen!

  27. Lisette

    Ik gelijk de plugin aangemaakt omdat ook graag wat vooruit werk.

  28. rachel

    heel herkenbaar en idd stilzitten gaat hier ook niet dus doe dingen tussendoor. en hier nog zo een die een hekel aan deadlines heeft maar ik heb ze de laatste tijd beetje teveel hahah

  29. Anouk

    Leuk om te lezen! Ik kan me er wel in vinden. Vooral in het maken van lijstjes, troep maken en eerst de foto’s. De tekst moet immers wel passen bij het beeld!

  30. Tessa

    Ik vind een ritme in de dag zoeken moeilijk. Ik werk niet en bloggen doe ik als hobby. Bovendien heb ik een man die wisselende diensten heeft. Het is voor mij makkelijk en verleidelijk om, als hij een late dienst heeft en dus in de middag pas weg hoeft, ook in bed te blijven liggen. Maar als hij een keer een vroege dienst heeft merk ik dat ik het toch wel fijn vind om dan ook op te staan.

    Nou ja goed, misschien moet ik wat strenger voor mezelf zijn en me ’s morgens echt uit bed gaan slepen. 😉

  31. Iris

    Deze blogpost komt als geroepen! Ik ben zelf een ramp wat betreft plannen en probeer hier aan te werken de laatste tijd, maar met de grootste moeite. Jij bent wel een beetje mijn rolmodel qua productiviteit, hoor. Dus deze tips zijn superhandig voor me, bedankt voor het delen!

    • Lenneke

      Hahaha, precies dit. Maar Iris, serieus, jij gaat echt lekker de laatste tijd! Zo knap. Wou dat ik zo’n ruggengraat en discipline had!

    • Michelle

      Ben heel benieuwd wat je hieruit meeneemt, Iris!
      Zelfs voor mij als niet-blogger (maar wel zoekend naar een manier om schrijvend actief te blijven..) is dit super inspirerend en interessant. Die to-do-lists zijn bij mij alleen al chaos, ik maak ze wel, maar dan op 100 verschillende plekken (boekje 1, boekje 2, los papier, worddocument, Gmailconcept,…). Niet helemaal handig. Maar deze post motiveert wel om ermee aan de slag te gaan. Dankjewel, Cynthia!

  32. Irina

    Heel erg leuk om te zien, ik herken eigenlijk alles heel erg goed!

  33. Eva

    Leuk om te lezen. Ik maak ook altijd eerst foto’s en schrijf dan het artikel. En een ideeënlijstje werkt ook goed!

  34. Hilde

    Dat naar buiten ‘moeten’ herken ik ook!! Wij lopen na het eten een half uur standaard buiten omdat ik het haat om gelijk op de bank te ploffen. Heerlijk en wat een energie krijg ik van ‘gewoon’ stevig wandelen!

  35. Kiss & Make-up

    Ik vind het ook wel belangrijk om als je thuiswerkt die dagen als echte werkdagen te beschouwen. Vroeg opstaan, aankleden en make-up doen dus, net als wanneer je deur zou uitgaan.

  36. femketje

    ik plan ook altijd van te voren in en maak eerst de foto’s en dan de posts 😀

  37. Karin Éénig wonen

    Ik zorg ook eerst voor foto’s en dan pas de tekst, andersom kan ik het niet! Leuk om te lezen dit. Ik wilde dat ik vooruit kon bloggen, maar bij mij is het wel last minute werk, ik weet echt niet hoe ik het voor elkaar moet krijgen naast m’n baan. Gelukkig werk ik wel goed onder deadlines.

  38. Joyce – LemonyLifeNL

    Wat leuk om te lezen! Veel herken ik er wel in. Ik maak ook heel graag to-do lijstjes om wat meer geordend en gestructureerd te werk te gaan. Anders wordt het echt een grote chaos!

  39. Mariëlle

    Heel leuk om te lezen en hier haal ik zeker ook wat tips uit 🙂

  40. Tania

    Leuk om te lezen hoe jij te werk gaat. Ik plan ook altijd mijn posts in.

  41. Liset – Beautydagboek

    Leuk om even je bloggewoontes door te kunnen lezen. Iedereen heeft zo zijn manieren daarvoor. Ik maak zelf ook altijd eerst de foto’s. De tekst moet toch bij de foto’s passen, dus dat vind ik een fijne gewoonte. En die kalender plug-in klinkt ideaal, die ga ik ook installeren.

  42. Malou | Blonde Blossom

    Die kalender heb ik ook, maar ik gebruik ‘m nooit. Dom eigenlijk, want zoals je al zei staan de posts kriskras door elkaar heen en dat is helemaal niet praktisch. Plannen doe ik ook altijd, maar ik plan alles dat ik wil publiceren in voor de komende maand en dan moet ik het nog wel gaan schrijven. Als ik tijd heb werk ik wel graag vooruit, ik vind het heerlijk als je geen stress hebt! Ik schrijf altijd eerst de tekst en doe dan de foto’s er pas bij, maar ik heb de foto’s dan al wel gemaakt! Malou x

  43. Nicole

    Leuk om te lezen! Ik schrijf altijd eerst mijn blogpost en voeg hierna de foto’s toe

  44. Kirsty

    Leuk om te lezen! Ik plan mijn blogposts ook in en verder herken ik mij ook best wel in jouw manier van werken in de zin van het vooruit werken, maar ook wat betreft de tijden die je aanhoudt. Zelf probeer ik in het weekend ook zo min mogelijk te doen en in de avonden werk ik het liefst niet te lang door, zeker niet nu ik bezig ben met een lesgeven, want dat blijft heel erg in mijn hoofd zitten en dan lig ik daar ’s nachts nog over na te denken.

  45. Svenja

    De calendar plugin klinkt als een hele goede tips, die ga ik ook installeren! En wat knap dat je drie keer per dag even naar buiten gaat om te wandelen. Ik kan mijzelf daar nooit te zetten, maar wil het ook echt wat vaker doen op een dag! Ik maak trouwens ook altijd eerst de foto’s en schrijf dan pas de tekst. Geen idee waarom, maar ik vind het fijner werken!

  46. Loes | Gewoon iets met Loes

    Leuk om te lezen! Ik herken wel veel dingen. Die calender plugin is inderdaad fijn. Werkt super overzichtelijk! Het lukt mij niet om 2 weken vooruit te werken (behalve voor de vakantie), maar het is wel fijn om te zien wanneer je wat hebt staan. En ik begin ook altijd met de foto’s. Dat vind ik ook overzichtelijker. En dat is toch de logische volgorde ?.

  47. Dingske

    Ik blog dan zelf wel niet, maar dat idee om taken te verzamelen kan ik wel goed gebruiken! Zo herkenbaar wat je zegt dat je je uit je concentratie raakt en continue rondloopt, en de oplossing is geniaal in z’n eenvoud 😀

    Wat betreft tekst rond je foto’s maken snap ik wel: je kunt je woorden visueel beter aanpassen aan je foto’s dan andersom.
    Ik denk dat je het gek vindt omdat het zou kunnen impliceren dat je de foto’s belangrijker vindt dan de tekst, terwijl foto’s in principe de tekst moeten ondersteunen.
    Maar het lijkt me gewoon veel praktischer om tekst rond je foto’s te zetten, dat heeft niks met prioriteit van het ene tov het andere te maken.

  48. Femke

    Leuk om te lezen.. Ik herken wel een hoop dingen hoor. Ik plan mijn artikelen in, kan niet zonder de kalender plugin, maak ook altijd eerst foto’s en werk met to do lijstjes.

  49. Jonna@burgertrutjesNL

    Je bent goed georganiseerd en volgens mij houd ji jwel van een beetje regelmaat en plannen. Ik maak ook altijd eerst de foto’s, waarom weet ik niet. Gewoon een gewoonte

  50. Susan

    Leuk om je gewoontes te lezen. Ik herken er wel een aantal!

  51. Margot

    Wat leuk om te lezen! Die plugin is inderdaad onmisbaar en ik werk in principe ook altijd vooruit en plan alles in. Zo handig als er ineens wat dingen tussendoor komen. Ik maak ook wel to do lijsten, maar ik denk dat ik dat nog beter kan doen als ik jou lijstjes zie om meer uit mijn dagen te halen. Verbeterpuntje 🙂

  52. marije

    Leuk om te lezen welke gewoontes er zijn ontstaan in de 10 jaar dat je schrijft. Vind vooral knap dat je bewegen er tussendoor hebt gevlochten en hoe je je productiviteit bevorderd en systematisch hebt ingedeeld.

    Fijne zondag!