Word een ochtendmens!

‘Ik kan echt mijn bed niet uitkomen ’s ochtends’. ‘Als ik er om zes uur uit moet is mijn dag een hel.’ Duidelijk: je bent geen ochtendmens. Ik wel! Het liefst sta ik elke dag lekker vroeg op. Heerlijk! Ik ga je vandaag wat tips geven hoe je zelf wat meer een ochtendmens kan worden.

 

6.30u: Alarm gaat af. Gaaaaaap… Neeeee… Ik wil er nog niet uit. Even snoozen. Eventjes.
*drukt op snooze knop*
6.45u: Alarm gaat af. Neeeeee. Nu al? Nog éven…
*drukt op snooze knop*
7.00u: Alarm gaat af. Gaaaap… Ik kan ontbijt wel overslaan… Scheelt weer tien minuten… Nog even lekker omdraaien…
*drukt op snooze knop*
7.15u: Alarm gaat af. Aaaah… Oké… Ik sla douchen ook over. Wat extra deo. Douche vanavond wel.
*drukt op snooze knop*
7.30u: Alarm gaat af. Zucht… WAT? Is het al half 8? HOE KAN DAT? Ik had m’n wekker om half 7 gezet!
*haast haast*

Herkenbaar? 😉

Ik snap dat je een avondmens bent en ik kan je niet veranderen in een ochtendmens (dat is genetisch bepaald), maar er zijn echt handige dingen die je kan doen om toch ’s ochtends vroeg je bed uit te komen. Natuurlijk moet je naar je lichaam luisteren, maar waarschijnlijk kan je het je niet veroorloven om elke dag tot 11 uur in je bed te blijven liggen (boze baas, boze docent, boze ouders). En dus: tips.

 

Voorbereiden

Maak je ochtenden zo aangenaam mogelijk! En zorg dus dat je zo min mogelijk hoeft te doen. Je kan ’s avonds douchen, ’s avonds alvast je ontbijt klaarmaken (als het in ieder geval nog lekker is de dag erna), je kleren klaarleggen die je aan gaat doen, zorgen dat je make-up netjes geordend is en dat je tas ingepakt is. Zo is je ochtend hassle free en dan hoef je daar niet tegen op te kijken. Scheelt!

 

Niet nadenken

Als je wekker gaat, sla je je dekbed van je af en stap je uit bed. Punt. Vanaf nu ga je dat doen! Niet meer snoozen, niet meer omdraaien, niet meer uitrekken en weer in slaap vallen. Niet meer je wekker uitslaan en drie uur later wakker worden en SHIT roepen omdat je je verslapen hebt. Het is heel simpel: je wekker gaat af, en je staat op. Werkt perfect. Niet nadenken, gewoon doen. Het wordt alleen maar moeilijker als je gaat nadenken.

 

Niet snoozen

Snoozen is de vijand. Snoozen heeft voor mij voor heel wat stress gezorgd. Elke keer denk je weer ‘ahh, nog héél eventjes’ en voor je het weet ben je een uur verder, en te laat, en heb je stress. Niet meer snoozen. Alleen in het weekend, en dan ook meteen drie uur lang omdat je lekker kan uitslapen. Zet ook niet je wekker een halfuur eerder zodat je twee keer kan snoozen, want geheid ga je je verslapen. Zet gewoon je wekker, en sta op. Opstaan. Punt!

 

Naar buiten

Werk je thuis en kom je ’s ochtends echt niet op gang? Ga dan eerst even naar buiten. Stukje hardlopen, wandelen, fietsen. Daar word je wakker van! Werkt stukken beter dan een kop koffie.

 

Op tijd naar bed

Tja, nogal simpel! Als je pas om drie uur ’s nachts je bed opzoekt is het nogal logisch dat je er om zes of zeven uur niet uit wil komen. Zorg dat je zo’n zeven tot acht uur slaap pakt. Moet je er om zeven uur uit? Ga dan rond elf, twaalf uur naar bed. Nogmaals: gewoon doen, niet nadenken. Als je dan wakker wordt om zeven uur ben je echt uitgeslapen.

Geef jezelf iets om naar uit te kijken

Heb je weer een lange werkdag voor de boeg, of een dag school? Misschien heb je daar niet zoveel zin in en maakt dat ook dat je niet zo goed kan opstaan (als je elke dag met tegenzin naar je werk gaat moet je je misschien wel bedenken of je niet iets anders moet gaan zoeken, trouwens). Zorg dat je iets hebt om naar uit te kijken op het moment dat je wakker wordt. Een douche met je heerlijke zeepjes en shampoos, een kopje superlekkere koffie, een fijne krant of een heerlijk ontbijt. Dat maakt het echt stukken leuker om je bed uit te gaan!

Enne, ik denk sowieso elke dag: the best way to make your dreams come true is to wake up! Die tekst heb ik op mijn muur staan, en het is zo. Het leven is kort, waarom zou je de hele dag in bed liggen? Dan gaat er niks gebeuren! Kom op, opstaan, leuke dingen doen, woohoo!

 

Denk aan dat moment

Wat voor mij helpt: denken aan het moment dat ik weer héérlijk in mijn bed kan kruipen. Ik doe vaak ’s middags een powernap, dus als ik ’s ochtends moeite heb met opstaan, denk ik ‘Ah, maar vanmiddag kan ik weer eventjes’. Je gaat er over een paar uur (misschien pas over 15 uur) weer in, dus opstaan!

 

Leg je wekker ergens anders

Normaal gesproken heb je je wekker naast je bed staan, right? Ik gebruik mijn telefoon als wekker en heb die naast mijn kussen liggen. En dus kan ik hem meteen uitdrukken. Als je enorm moeite hebt om je bed uit te komen, leg je wekker dan aan de andere kant van je kamer. Je móet dan opstaan om hem uit te doen. En ga dan ook niet weer terug je bed in!

Trouwens: wel écht gaan opstaan om te pakken en hem niet laten rinkelen en verder slapen.

Bron bovenste foto

 


Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.

7 reacties
  1. Evelien (Love and Beauty)

    Allemaal goede tips! Ik weet het zelf ook allemaal wel, maar het gewoon doen is altijd een probleem bij mij 🙂
    Morgenvroeg probeer ik zeker aan deze blogpost te denken!

  2. hottje

    Sanne is ook echt een avondmens, maar wel een superlekkerding!

  3. Daphne

    Oeps, ik klikte per ongeluk op ‘Laatste Pagina’ in plaats van ‘Volgende Pagina’…
    Toch leuk om ook je oudere posts terug te lezen, en zeker deze!
    Ik hoorde ergens dat het ongeveer drie weken duurt om jezelf een nieuwe gewoonte aan te leren: Snooze je normaal nooit, maar de afgelopen drie weken toch wel (door een zekere winterdip)? Dikke kans dat het nu een stuk moeilijker wordt om nog zonder snoozen op te staan.. Dus zul je drie weken moeten bikkelen om weer terug in dat oude ritme te komen, met als zekerheid dat het daarna weer een stuk moeilijker wordt om daar weer uit te komen 😉 (Dit vertel ik trouwens eigenlijk alleen maar omdat ik in exact dezelfde situatie zit, en omdat ik nog steeds niet ben begonnen aan het mezelf aanleren van niet-snoozen…)

  4. Chantal

    Ik ben ook geen ochtendmens.. zzzz

  5. mariek

    hihi, ik laat mn wekker dan gewoon afgaan. :hmm:

  6. Ahlelelee n____n

    hey handig! ik ben een echte avond mens. Ik kan alleen lekker blij en vroeg wakker worden als ik zin in een dag hebt iets bijzonders gebeurd.

  7. Lisa

    Super handig die tips !:)
    XOXO