Klik hier voor twee weken toegang tot de beste structuur- en focusworkshops voor €5
28 oktober 2009 door Cynthia Schultz Nog geen reacties
  • haar
  • How To
  • kapper
  • tips
Een MissLipgloss artikel

Trek je mond open bij de kapper

Ken je dat gevoel? Je komt terug van de kapper, rent thuis meteen naar de spiegel en denkt “Shit. Het is te kort,” of “Nee! Die lok is nog steeds te lang”. Of je barst in huilen uit omdat de kleur oranje is in plaats van blond. Ander scenario: met je pinpas in de aanslag krijg je bijna een hartverzakking omdat de prijs van jouw nieuwe coupe drie keer boven jouw budget ligt.

Natuurlijk liggen deze dingen aan jouw kapper. Maar je moet ook je mond open durven te trekken bij je kapper. Jij betaalt, dus jij mag vragen stellen. Ze kijken echt niet raar op als je vraagt of er nog een stukje af mag, of wanneer je ‘STOP!’ roept wanneer je kapper bijna de schaar in je lokken zet.

Doen

  • Neem een plaatje mee van het kapsel dat je wilt. Zo ziet je kapper precies hoe je je haar hebben wilt, want: een beeld zegt meer dan duizend woorden. Ideaal voor jou én degene die jou een nieuwe coupe moet bezorgen.
  • Kritisch meekijken met wat je kapper doet met je haar. Wanneer je ziet dat er iets gebeurt wat jij niet wilt, kan je dat gewoon vriendelijk zeggen.
  • Zeggen dat je (nog) niet tevreden bent. Je kan op een vriendelijke manier aangeven dat je niet helemaal blij bent met hoe je kapsel is uitgevallen. Een goede kapper gaat met jou op zoek naar een oplossing.
  • Ben je tevreden? Geef je kapper een complimentje wanneer je afrekent en laat je waardering zien door terug te komen. Je merkt dat de kappers je gaan kennen wanneer je een vaste klant wordt.
  • Bij veel kappers mag je binnen drie weken terugkomen om contouren bij te knippen. Ideaal wanneer je kort haar hebt, maar je kan ook alleen voor je pony even binnen wippen. Gewoon doen dus, dan kan je weer een paar weekjes door met je kapsel.
  • Binnenlopen als je iets nieuws wilt, maar niet weet wat. Een goede kapper komt met leuke ideeën! Veel kappers hebben boeken en magazines liggen met de nieuwste haartrends. Jullie kunnen dan samen iets uitzoeken wat perfect bij je past.
  • Bij het afrekenen vragen of er studentenkorting gegeven wordt (als je student bent). Op vertoon van je OV krijg je vaak een korting van zo’n 10%, wat toch lekker scheelt! Vraag ook naar een spaarpas of iets dergelijks. Je kan dan sparen voor een korting op producten of een bezoek aan je kapper.

Vragen

  • “Hoe duur gaat het ongeveer worden?” Weet wat je kan verwachten. Zo kom je niet voor verrassingen te staan en kan je alsnog beslissen dat je je haar bijvoorbeeld alleen wil laten knippen in plaats van knippen én verven.
  • “Kan je het daar nog een beetje uitdunnen?” of “Kan die lok nog wat korter?” wanneer je kapper denkt klaar te zijn. Je betaalt voor de knipbeurt, je wil tevreden naar huis, dus je kan echt wel vragen of er nog wat bijgeknipt kan worden.
  • “Werken jullie hier met verschillende rangen?” Bij sommige kappers wordt gewerkt met verschillende rangen kappers, bijvoorbeeld ‘junior stylist’, ‘stylist’, ’top stylist’ en ‘master stylist’. Knippen bij de ‘junior’ kan 50 euro kosten, en bij een ‘master’ wel tachtig.
  • “Staat dit kapsel wel bij mij?” Goede kappers weten welk model en welke kleur bij jouw vorm gezicht, kleur haar en ogen staat. Vraag gerust. Normaal gesproken moet je kapper meteen zeggen als het je niet gaat staan, maar je kan het altijd voor de zekerheid vragen.
  • “Hoe krijg ik het thuis ook zo mooi?” of “Hoe kom ik van mijn droge hoofdhuid af” en “Hoe houd ik mijn kleur mooi?” Je kapper weet alles van kapsels en haar, en advies hoort erbij! Advies is gratis en babbelen doet je kapper toch wel. Je kan zo lekker veel te weten komen in het uurtje dat je bij de kapper zit. Wanneer je producten lekker vindt ruiken, vraag wat voor product het is. Negen van de tien keer verkopen ze de producten in de salon!

Niet doen

  • “Ja” beantwoorden op de vraag “Tevreden?” als je niet tevreden bent. Eigen schuld, dikke bult!
  • Thuis huilend voor de spiegel staan en niet teruggaan. Wanneer je aangeeft dat het totaal niet is geworden hoe jij het in gedachten had, kan je kapper altijd met een oplossing komen. Vaak verven of knippen ze je haar dan gratis of tegen een gereduceerd tarief.
  • Boos worden wanneer het niet is als je had gewild. Gewoon vriendelijk blijven, je zal merken dat je dan ook vriendelijk behandeld wordt.
  • Instemmen met een nieuwe coupe waar je niet achter staat. Wanneer jouw kapper met ideeën komt die jou niet aanstaan, maakt dat echt niet uit. Gewoon eerlijk zijn, het is jouw haar.

Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.