14 juni 2014 door Cynthia Schultz Nog geen reacties
Een MissLipgloss artikel

Review: Jawbone UP24

P1360544Al een poos had ik hem op mijn verlanglijstje staan, de Jawbone UP24. Voor mijn verjaardag gaf ik hem mezelf cadeau. Ik was niet van plan er een review over te schrijven, maar ik krijg er zóveel vragen over, dat ik hem vandaag uitgebreid laat zien en er alles over vertel.

Wat is de Jawbone Up24? P1360538

De Jawbone UP24 is een armbandje die je bewegingen volgt en dus bijhoudt hoeveel je loopt op een dag. Er aan gekoppeld is de UP app op je telefoon waar je nog veel meer bij kan houden, zoals wat je eet en hoeveel, maar ook houdt de UP24 bij hoe en hoeveel je slaapt én hij wekt je op het goede moment.

‘Maar je had toch ook al een Fitbit?’ Dat klopt! Daarvan kan je de review hier lezen. Na een paar weken dragen werd het bandje zo lelijk dat ik hem niet meer wilde dragen. Ook vond ik hem steeds minder comfortabel worden. Voor mij was een extra reden om de UP te bestellen dat hij een slimme wekfunctie heeft en omdat hij er mooier uit ziet. En ik was gewoon zooooo nieuwsgierig.

Het ‘armbandje’

P1360539

Dit is hem dus. De UP24. Na inmiddels vier weken dragen 😉 Je hebt ook de ‘gewone’ UP. Het verschil is dat de UP24 automatisch verbind met je telefoon via Bluetooth. De gewone UP Moet je in de koptelefoon ingang van je telefoon steken voor hij verbindt, dus dat is wat onhandiger. Ik ging voor de UP24 en deze kostte €149. Daarmee ben je helemaal klaar, de app is gratis en je hoeft er niks anders bij te kopen.

Ik ging voor Onyx (zwart) in Small. Op de site, wanneer je je Jawbone UP bestelt, staat er duidelijk bij hoe je je maat kan opmeten. Small is voor mij precies goed.

P1360540

Dit is het bandje! Er zijn ook andere kleuren (oranje, groen en roze) maar ik ging voor safe zwart, dat past overal bij.

P1360541 P1360544 P1360545

Ik vind het een leuk ding. Heel grappig: ik heb er heel veel complimentjes over gekregen. Mensen die mijn pols pakken en zeggen ‘Hey, wat een mooie armband’. Als ik vertel dat het een activity tracker is, zijn ze wel even verbaasd, maar iedereen vind het interessant. Zelfs een stylist complimenteerde me met mijn UP24… Ik vind hem zelf ook mooi!

Ook zit hij comfortabel. Een stuk comfortabeler dan de Fitbit. Ik voel hem eigenlijk niet zitten en ik kan hem prima naast mijn horloge en eventuele andere sieraden dragen. Ik draag hem trouwens links omdat het het beste is de UP aan je niet-dominante arm te dragen.

up24_explodedview.v2

Dit zit aan de binnekant. Wow! De uiteindes zijn flexibel en zo kan je hem om je pols doen. De zilveren uiteinde is een knopje, die je indrukt om te gaan slapen (later meer daarover).

De batterij & opladen

P1360537

De batterij is echt top. Ik draag de UP een week zonder hem op te laden. Opladen is in ongeveer een uurtje gebeurt via de USB van je computer.

De UP app en wat de up allemaal doet

P1360546

UP in huis? Eerst de app installeren en je gegevens invoeren. Binnen vijf minuten heb je een account, doelen en is je bandje gesynchroniseerd met je telefoon. Synchroniseren doet ‘ie regelmatig als je je Bluetooth aan hebt staan.

P1360547Zo ziet je home screen er uit. Je ziet hoeveel je geslapen hebt, hoeveel je bewogen hebt en hoeveel je gegeten hebt – dat laatste voer je handmatig in, al hoeft dat natuurlijk niet. Wat je vooraf sowieso moet doen: je doelen instellen! Standaard staat deze op 10.000 stappen en 8 uur slaap. Die aantallen zijn gebaseerd op onderzoeken en deze hoeveelheden zouden het beste zijn voor je gezondheid. Ik heb de doelen daarop laten staan.

01

Bewegen doe je gewoon! Daarvoor hoef je niks speciaals te doen in de app. Hij houdt meteen bij hoeveel je beweegt. Je hoeft je telefoon niet bij te hebben, het bandje om je pols is genoeg.

06

Voordat je gaat slapen moet je wel even wat doen. Je kan een Smart Alarm instellen: een wekker die je wekt op het moment dat je licht slaapt. Je kan een marge van 30 of 20 minuten instellen. Stel, ik wil om 7.30u uit bed. Dan kan het zijn dat mijn UP bandje al gaat trillen om 7.04u omdat ik dan net lichter slaap. Dat ‘weet’ UP door je bewegingen. Na een nacht slapen kan je een samenvatting zien van hoe je geslapen hebt. Dat is zo leuk, en het klopt ook altijd! Als ik wakker ben geweest dan weet ik dat vaak nog, dan ben ik even naar de WC geweest of dan kwam Willem later naar bed en werd ik wakker. Het wekken gaat heel goed, ik word meestal eerder gewekt dan mijn wektijd en ik voel me dan veel uitgeruster.

Er zit ook een ‘krachtslaapje’ functie op voor een kort dutje. Die werkt top! Je kan je maximale slaaptijd instellen en dan zet je je badje op de slaapstand. Hij wekt je dan op het perfecte moment zodat je hét optimale slaapje hebt gehad. Cool!

Rechts zie je een overzicht van een dag. Super motiverend! Je kan hieronder ook je gemiddelde aantal stappen zien en hoe je hebt ‘gescoord’ op de andere dagen. Sinds ik de UP heb loop ik elke dag minimaal 10.000 stappen. Dat vond ik in het begin echt megaveel, dat is zo’n anderhalf uur lopen. Door de Fitbit ‘kende’ ik het al, maar door UP ben ik er echt in gekomen. Ik nam vaak de bus naar het station, sindsdien heb ik dat geen één keer meer gedaan. In Amsterdam de tram nemen terwijl het 20 minuten wandelen is? Lekker wandelen! Zo kom ik vrij vlot aan mijn 10.000 stappen – en meestal nog veel meer. Mijn ‘doel’ is elke dag 10 kilometer en dat lukt me meestal wel, dat is zo’n twee uur wandelen. Zeker op een dag met veel afspraken gaat dat vrij gemakkelijk, en als ik dan ’s avonds nog een klein uurtje met Chubby of Joe ga lopen dan lukt het prima.
Als ik een dag thuis werk moet ik echt wandelingen gaan maken. Alleen, met Chubby, met Willem of met een vriendin. ’s Ochtends vroeg, ’s middags,  voor het eten en ’s avonds. Op die manier neem ik ook goed pauze en maak ik buiten even lekker mijn hoofd leeg. Ik vind het heerlijk.
Andere bewegingen detecteert UP. Als je gaat rennen, dan merkt ‘ie dat en dan slaat hij je beweging ook zo op. Sinds ik UP heb, heb ik niet gefietst (ik woon in de stad en doe alles lopend), maar dat zou hij moeten herkennen. En je kan natuurlijk handmatig bepaalde activiteiten toevoegen.

En als ik ’s avonds ontdek dat ik ‘nog maar’ 8.000 stappen heb gezet ga ik echt nog even een blokje om. Die doelen halen is echt leuk, het voelt als een beloning! En ik wil mijn gemiddelde hoog houden, boven de 10.000. Dus als ik een dag alleen maar thuis hang, dan keldert die naar beneden. Dat wil ik niet, haha!

Naast dat het leuk is om de cijfertjes te zien, voelt het ook goed. Ik merk dat ik veel meer energie heb als ik op een dag meerdere keren een stuk wandel.

04

Je kan ook je voeding bijhouden in UP. Daar had ik wat problemen mee omdat de app na een update vastliep bij het vaststellen van de porties. Ook staat niet álles er in. Als je graag je voeding bijhoudt, kan je ook de MyFitnessPal app gebruiken. Die kan je koppelen aan de UP app en die importeert dan alles wat je ingevoerd hebt. In de UP app kan je vervolgens zien hoe je zit met je macro’s. Het is een sport om ze allemaal groen te houden 😉

05

Links zie je de doelen die je kan stellen. Rechts zie je een ‘inzicht’. Elke dag krijg je een of meerdere ‘inzichten’, leuke berichtjes met samenvattingen van je beweging, slaap of voeding of gewoon handige weetjes.

02

Een paar dingen over slaap.

03

Ik vind het ’s ochtends echt leuk om mijn inzichten te lezen. Ook krijg je soms ‘uitdagingen’. Dan daagt UP je uit tot een bepaald aantal stappen. Zo’n uitdaging kan je dan accepteren, maar je kan hem ook laten gaan. Als je hem accepteert en je doel niet haalt, krijg je een elektrische schok van je UP. Nee, grapje.

Je kan de hele dag door in de app invoeren hoe je je voelt. Rotdag? Gewoon benoemen. Niemand die het ziet. En achteraf kan je dan zien dat dat misschien komt doordat je slecht sliep, of doordat je veel koffie dronk.

Oh, enne, niemand kan jouw gegevens zien als je dat niet wilt. Je kan alles op privé zetten, maar je kan wel vrienden worden met andere UPers.

UP24 – mijn conclusie

Ik ben zó blij met mijn UP24. Echt. Het is een van mijn beste kopen van de laatste tijd. Ik was een beetje bang dat ik hem zo snel zat zou zijn als mijn Fitbit, maar ik draag hem nu vier weken elke dag en doe hem echt niet meer af. In Psychologie Magazine stond een heel artikel over trackers. Maarten den Braber is informatietechnoloog en hij benoemt dat de gemiddelde gebruiksduur van self-trackting apparaten nog geen drie weken is. Dat veel mensen hem dan afgooien, maar dat die drie weken je ook al heel erg bewust kunnen maken.

Dat bewust maken, lukt. Ik heb enorme inzicht in hoeveel ik beweeg en hoe(veel) ik slaap, maar ook hoe(veel) ik eet, als ik dat bijhoud. En het is zó motiverend. Ik zet écht die extra stap. Ik heb de bus niet meer gepakt sinds ik de UP om mijn pols heb. Ik ben best wel lui wat lichaamsbeweging betreft, en mijn vriend staat echt te kijken als ik na het eten zeg ‘Kom, zullen we nog even een uurtje gaan wandelen?’ Na 21 dagen schijnt iets een gewoonte te zijn geworden. Dus door UP heb ik een nieuwe gewoonte aangeleerd: veel meer bewegen. Door gewoon te lopen. Simpel! En heel goed voor me.

Naast dat het zo goed is en zo, vind ik het gewoon vet leuk. Leuk om te zien hoe ik geslapen en gelopen heb. Ook het wekken werkt super.

Het énige wat ik mis: je kan de routes niet zien die je gelopen hebt. Dat vind ik aan de Moves app zo leuk, en dat kan in UP niet. Maar dat is dan ook het enige. En hij is natuurlijk niet goedkoop, maar het is dan ook een geavanceerd apparaatje.

 

De UP bandjes werken met heel veel apparaten samen, je kan hier zien welke precies. Ik kocht mijn UP bij Sporthorlogecenter.nl voor €149 inclusief verzendkosten en die webshop kan ik aanraden. Ik heb niet betaald gekregen voor deze post en ik heb zelf betaald voor mijn UP.


Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.