22 februari 2014 door Cynthia Schultz 174 reacties
Een MissLipgloss artikel

Reclame Code Social Media + hoe ik daarmee om ga

reclame-code-twitter-commissieEr zijn al tientallen jaren ‘regels’ voor hoe traditionele media om moeten gaan met reclame. Pas sinds 1 januari 2014 is er ook een Reclame Code Social Media. Met ‘regels’ hoe je als gebruiker van social media om moet gaan met het gratis krijgen van producten en het maken van betaalde reclame.

 

Je kan de hele Reclame Code Social Media hier lezen. Het is niet zo heel ingewikkeld. Ten eerste zijn het geen wetten maar regels. Je bent dus niet strafbaar als je je hier als social media gebruiker niet aan houdt. Het zijn richtlijnen. Ik vind de blogpost van Social Embassy over deze Code heel erg volledig, dus ik haal daar wat van mijn informatie uit.

Samengevat (uit het blog van Social Embassy):

  • Wanneer mensen worden beloond voor het doorplaatsen van berichten op social media, wordt dit gezien als reclame en moet dit dus aan de lezer duidelijk gemaakt moet worden.
  • Het is expliciet verboden in de code om kinderen van 12 jaar en jonger rechtstreeks te stimuleren tot het maken van reclame op social media.
  • Deze beloning geldt zowel voor een beloning in geld als in natura (producten).
  • Er geldt voor adverteerders een manipulatieverbod (in de zin dat zij geen berichten mogen wijzigen of in grote bulk valse berichten / identiteiten mogen creëren).
  • En nogmaals de code is een richtlijn en geen wetgeving.

Maar: je kan wel boetes krijgen als bedrijf als je je niet aan de Reclame Code houdt.

De grote vraag is natuurlijk: hoe ga ik hier mee om en wat verandert er voor jou als lezeres?

Wat ik al jaren doe is het vermelden wanneer ik producten krijg opgestuurd op mijn blog. Ook vermeld ik het altijd als ik word betaald voor een blogpost. Dat zal dus niet veranderen, op dat vlak houd ik me al aan de Reclame Code Social Media. Jij weet als lezeres dat ik een product zelf heb gekocht wanneer er niet bij staat dat het een advertorial is, en als er niet bij staat dat ik het gekregen heb. Ik zal hier nog beter op gaan letten, want ik vergeet soms wel eens te vermelden dat ik iets opgestuurd heb gekregen omdat het zo ‘normaal’ is, ook voor jullie. Ik zal dit ook gaan vermelden bij reizen en andere ervaringen die ik krijg. Bij deze: het staat vanaf nu altijd vermeld bij een blogpost als ik iets gekregen heb. Kwestie van check, check en dubbelcheck.

Ook zal ik het vermelden als ik word betaald voor een uiting in een Sneak Peek of Plog, maar tot nu toe is dat nog niet voorgekomen. Wel krijg ik regelmatig producten die ik in Sneak Peeks of Plogs laat zien, dat vermeldde ik er niet altijd bij (omdat het geen reviews waren), dat zal ik vanaf nu wel altijd gaan doen.

De Reclame Code gaat echter nog wat verder: het gaat niet alleen over blogs, maar ook over bijvoorbeeld Twitter, Instagram, YouTube… In de Reclame Code staat dat je #spon of #adv kan vermelden wanneer je een product hebt opgestuurd gekregen van een bedrijf. Dat vind ik zelf wel wat ver gaan, want ik laat natuurlijk een heleboel producten zien op social media, en een groot deel krijg ik opgestuurd. Ik ben bang dat mijn volgers denken dat ik overal voor betaald krijg (in geld), terwijl dat natuurlijk niet het geval is.

Dat hoeft natuurlijk niet per se in de vorm van de hashtag #spon, dat kan ook gewoon door het er in een kort zinnetje bij te zetten. Zeker op Instagram en Facebook is daar gewoon ruimte voor. Ik kan er ook #gekregen achter zetten. Op een manier dat het in ieder geval duidelijk is dat ik iets niet zelf gekocht heb. Ik wilde eerst aan jullie vragen of ik dat zou doen, maar ik denk dat het goed is om het sowieso vanaf nu te gaan vermelden.

Ik vermeldde het wel altijd al (door #spon of SP toe te voegen) bij een tweet, Instagram of Facebook posting dat ik ergens voor betaald kreeg.

Wanneer er dus geen disclaimer in de vorm van ‘gekregen’ of ‘advertorial’ bij iets staat, dan heb ik iets zelf gekocht of ergens zelf voor betaald. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik dat al in de tekst vermeld (‘ik kocht…’).

Ondanks dat ik me al jaren grotendeels aan deze Code houd (die nog maar net bestaat) wil ik er nog meer op gaan letten om zo transparant en duidelijk mogelijk te zijn. Nu weet je wat de Reclame Code Social Media inhoudt en wat ik daar precies mee doe.

Het enige wat me een beetje een raar gevoel geeft is dat tijdschriften zich niet aan deze regels hoeven te houden. Als zij iets krijgen opgestuurd, of als ze gratis op reis gaan en daar vervolgens over schrijven, hoeven zij dit niet te vermelden. Wel moeten zij het vermelden als iets een advertorial is (dus als er betaald is voor een redactioneel stuk). Ik vind dat een beetje krom, deze Social Media regels zijn veel ‘strenger’.

Ik roep andere bloggers, vloggers en social media gebruikers, groot of klein, op hier ook transparant in te zijn. Zo wordt het ‘normaal’ en dat is wel zo prettig voor iedereen! Over een tijdje is het dan juist raar als je het niet vermeldt dat je iets gekregen hebt.

Bron foto


Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.

174 reacties
  1. Laura van Hoorn

    Goed artikel. Ik vind het inderdaad altijd fijn om even te checken of je iets hebt gekregen of dat het reclame is. Niet dat ik dan anders naar het product kijk, maar daar ben ik gewoon nieuwsgierig naar. Daar maakt ook dat jij meer geloofwaardig bent! Bij andere bloggers kan je dat niet altijd terug vinden en dat vind ik jammer!

  2. lisa

    Wel goed dat je het toegeeft, maar waarom zet je dit niet uit jezelf in dit artikel?

  3. lisa

    Het meeste is hier wel gezegd, maar ik kan me herinneren dat je het drie stappen plan van Clinique slecht vond, en later in een advertorial oid opeens je mening veranderde. Begrijpelijk, maar niet transparant. 🙂

    • Miss Lipgloss

      Dat klopt en dat was fout en daar heb ik ook mijn excuses voor aangeboden. Ik maak ook wel eens (hele domme) fouten. Daar heb ik van geleerd.

  4. Meike

    Ik heb er eens even over na gedacht haha! Cynthia ik vind persoonlijk dat jij de meest ‘eerlijke’ blog hebt van de vele die ik volg. Of nja.. eerlijk, ik weet even geen ander woord te vinden :$. Er staat zo lang als ik jouw blog volg ‘advertorial’ bij en etc.. Ik vind dit gewoon goed van je! Vele lezeressen zullen hoe dan ook een beetje tegen jou opkijken, vanwege alle producten die jij mag testen. Het is voor ons natuurlijk heel verleidelijk om make-up te kopen waar jij heel erg enthousiast over bent. En dat is alleen maar goed. Maar ik denk dat het goed is als het voor iedereen duidelijk is dat jij niet alles zelf koopt. Want sommige producten kosten nou eenmaal heel veel geld. Het is goed als lezeressen weten dat jij iets toegestuurd krijgt, dat is je werk, maar het maakt ook gelijk heel duidelijk waarom jij barst in de make-up spulletjes en ik bijvoorbeeld al blij ben als ik 1 lipstick van mac heb gekocht. Ik hoop dat meiden hier door ook beter zullen begrijpen dat jij het toegestuurd krijgt en niet denken dat je super rijk bent of iets dergelijks. Ik zeg dit omdat ik vaak in comments dingen lees als ‘wil ik ook’, ‘ben jaloers’. Hier werk jij hard voor en dat is goed! Ik dwaal volledig van mijn punt af en nu ik het zo lees is het vrij onduidelijk.. haha! Maar even een conclusie; fijn dat jij zo eerlijk wil zijn hier over! Laat maar zien dat je hier hard voor gewerkt hebt en nog steeds moet om deze blog leuk en interessant te houden. Het is fijn om te zien/lezen dat je dit met heel je hart doet. Die reclame hoort er nou eenmaal bij. 🙂

    • Miss Lipgloss

      Lief, dankjewel Meike voor je lieve reactie 🙂 X

  5. Meike

    Goed dat je dit doet!

  6. Manon

    Ik vind het eigenlijk wel goed dat deze regels nu zijn opgesteld en ik vind het al helemaal fijn dat je dit met ons lezers deelt, Cynthia.

    Wat men nog al eens onderschat is de kracht van jullie bloggers. Je bent niet zomaar een ‘talking head’ op het internet, maar ik denk dat een zeer groot deel van de lezeressen jou zien als ‘vriendin’ of anders goede kennis die hen adviseert en tips geeft, maar die ook zorgt voor een leuk sociaal contact. Eerlijkheid en transparantie is hier, net als in een persoonlijke relatie, heel belangrijk en een voorwaarde om iets op te bouwen.

    Het feit dat jij hier zo open en eerlijk vertelt wat de code inhoudt, hoe jij hier mee omgaat en om wil gaan, vind ik daarom echt super! De kracht van Miss Lipsloss is je eerlijke mening en openheid naar je lezeressen. 🙂

  7. Carlijn

    Cynthia heel fijn dat je het onderwerp bespreekbaar maakt. Wel heb ik een kleine kanttekening. Een blogger krijgt in principe natuurlijk altijd betaalt. Je krijgt producten en/of geld. Dus als een blogger zegt :”ik heb hiervoor niet betaald gekregen”, dan klopt dit natuurlijk niet helemaal 😉 Waar ik wel blij mee ben is dat je bij producten aangeeft of je ze gratis gekregen hebt, of zelf gekocht zo kan de lezer (naar mijn mening ) toch wat beter zijn eigen mening vormen.

    • Miss Lipgloss

      Je bedoelt dat dit mijn werk is en dat ik verdien met de advertenties? Ja, op die manier krijg ik voor alles betaald, maar er zijn natuurlijk gevallen waarbij ik specifieke producten/uitingen laat zien en dat ik daar dan door een adverteerder door betaald wordt dus dat is net weer even wat anders voor de lezer. Maar je hebt gelijk en ik begrijp je punt!

  8. Heleen

    Pff wat een gedoe allemaal! Jij bent altijd heel duidelijk geweest in dit soort dingen en dat kan ik wel waarderen 🙂 ik vind dat bloggers er wel iets bij moeten zetten als ze voor een blog betaald krijgen, soms is dat niet duidelijk en dat kan verwarrend zijn!

  9. Anne

    Ik zit me al allerlei nieuwe formats in mijn hoofd te halen zoals een hele nieuwe website met een dikke verticale lijn door het midden; links alles wat je zelf hebt gekocht (blogs plogs etc et) en rechts alles wat je hebt gekregen. Maar alle producten die je koopt voor MLG zijn toch altijd zakelijk? Met zakelijk bedoel ik dat het bepaalde voordelen heeft omdat je ondernemer bent net zoals de gekregen producten een voordeel hebben dat je het niet zelf hoefde aan te schaffen. Als ik die code zie denk ik getrut van de Nederlandse samenleving maar aan de andere kant is transparantie ook wel fijn. Maar in hoeverre is transparantie mogelijk voor jou als blogger of voor de hele blogosphere?

    • Miss Lipgloss

      Dat klopt inderdaad Anne, als ik beautyproducten koop kan ik die als zakelijke kostenpost aftrekken omdat ik het voor mijn bedrijf gebruik. Omdat ik ze op mijn site laat zien. Leuk dat je zo nadenkt over een heel nieuw format, wellicht iets wat wel eens zou kunnen gebeuren 🙂 100% transparantie zal er nooit zijn denk ik omdat veel bloggers er niet in mee zullen gaan, je hebt niet alleen beautybloggers maar ook modebloggers, gadgetbloggers, reisbloggers en nog zoveel meer. En qua getrut van NL; Amerika was ons al voor met deze regels en Scandinavie ook dus in principe lopen we hier zelfs een beetje mee achter 😀

  10. Sakurarituals

    Eerst en vooral vind ik dat je best wel duidelijk bent over gekregen producten. Wel vind ik dat je inderdaad eerlijk bent over beauty, en dus ook over de producten. Ik leerde al veel bij dankzij je blog. Ook dankzij de reclame die je maakt, ik koop nu eenmaal liever een product waar ik al een review over las dan 1 waar ik nog helemaal niks van gehoord heb…Sowieso wanneer je iets leest dat je interesse wekt is het een vorm van reclame.

  11. Amber

    Ik vind het heel fijn, in alle media, maar vooral op blogs dat er wordt vermeld wanneer een product is gekregen van een adverteerder of dat deze zelf is aangeschaft. Vooral met blogs vind ik dit belangrijk, omdat bloggers schrijven vanuit hun eigen autoriteit en dat is prima, maar ik vind het geen ‘persoonlijke’ blog meer, als je grotendeels beïnvloedbaar bent vanuit merken/adverteerders etc. Ik vind daarom zeker bij persoonlijke blogs een disclaimer erg belangrijk. Dit zorgt voor transparantie!
    Regelmatig open ik blij een blogpost op een blog en dan ontdek ik gaandeweg in het artikel dat het lekker vol staat met reclame. Dan ben ik zo geïrriteerd, vooral omdat sommige bloggers in kwestie er zo omheen kunnen draaien..
    Open communicatie en transparantie is key in het vormen van een positief imago en ik denk dat een persoonlijke beautyblog dit imago meer dan nodig heeft! :geek: Keep up the good work!

  12. Joke

    Hallo,

    Ik lees je blogs graag, laten we dat vooruit zeggen. Maar transparant vind ik je niet echt.

    Je gaat op wintersport, maar nergens had ik begrepen dat dat een persreis was. Ik dacht dat je “gewoon'” met vriendje op wintersport ging.

    Misschien vind je dat je transparant bent omdat jij van alles op de hoogte bent, maar wij zijn dat niet en ik geef de wintersportvakantie als voorbeeld.

    • Miss Lipgloss

      Ik heb dat wel benoemd, dat het een individuele persreis was 🙂 Echter is de ‘echte blogpost’ daarover nog niet geweest en daarin vertel ik dat gewoon, dat de reis gesponsord is. Ik begrijp dat dat niet heel duidelijk was. Voortaan zal ik daar ook vooraf duidelijker over zijn. Zo ga ik over een maand naar Aruba en dat is ook een individuele persreis, dus dat wordt ook gesponsord.

  13. Kelly

    Ik ga die code eens goed doorlezen! Nou krijg ik nooit iets opgestuurd maar toch! Het is toch fijn te weten hoe ik artikelen moet beschrijven die ik a. Zelf gekocht heb en b. Erg positief over ben en c. Denk dat dit mogelijk ook voor een ander zo kan zijn. Het is dan niet om reclame te maken, maar meer als tip naar anderen toe!

  14. Sheila

    Hoi Cynthia, ik vind het goed dat je hier over schrijft maar ik wil je toch op een aantal puntjes corrigeren.
    Ten eerste is het niet zo dat je via wetten strafbaar kunt zijn en via regels niet. Als iets strafbaar gesteld is via het strafrecht (dus Wetboek van Strafrecht of aanverwante wetten), dan kun je bij overtreding van deze regels strafbaar zijn. Een wet is een verzameling regels. Andere wetten kun je ook overtreden, maar dan ben je niet strafbaar in de zijn van het strafrecht. Dan ben je enkel ‘overtreder’ en kan bijvoorbeeld een bepaald overheidsorgaan of een ander orgaan met bepaalde taken een boete opleggen of iets in die zin. Andere wetten kan je ook overtreden, maar daar wordt je alleen mee geconfronteerd als een andere particulier hierover een gerechtelijke procedure start.
    De Stichting Reclame Code reguleert reclame en stelt hiervoor regels op. Die regels hoef je inderdaad niet per se na te leven; het zijn geen bindende regels uit een bindende wet uitgevaardigd door een wetgevingsbevoegd orgaan. Wel dien je je nog steeds aan officiële wetten en regels te houden; voor overtreding daarvan kan je nog steeds een strafrechtelijke, privaatrechtelijke of bestuursrechtelijke procedure aan je broek krijgen.

  15. Anoeska

    Wat goed dat je hier iets over hebt geschreven. Nu snap ik ook weer een beetje beter hoe het allemaal in elkaar zit. 🙂

  16. Gaia

    Wat fijn dat je dit voor ons uitlegt. Ik ben voorstander maar ik begrijp de mensen voor wie het niet perse hoeft ook wel.

  17. Fanny

    Ik vind het goed zoals je het altijd al deed: “advertorial” toevoegen bij je artikel, dan weten we dat het een vorm van reclame is.
    Ik vind niet dat het nodig is om overal te schrijven wanneer het gekregen/gekocht/betaald/… is, dat gaat ons eigenlijk niet aan. Je vraagt toch ook niet aan een dokter of een bakker,… hoeveel hij/zij verdient?

    Sowieso schrijf je een eerlijke review, en bij advertorial weten we dat het daar gewoon iets meer “reclame” is…

  18. Stèphanie

    Sommige regels zijn een beetje ver gezocht. Ik vind dat wij er van uit moeten gaan dat merendeel gratis naar je is verzonden voor een review of advertorial. Ik bedoel, dit is jouw werk, dat hoort zo en dit is hoe het blogwereldje in elkaar zit. Gekregen of zelf gekocht, dat interesseert mij eigenlijk helemaal niet. Ik vind het véél belangrijker dat er een eerlijk review achter zit dan een mededeling dat het gekregen is.

  19. Roos

    Ik vind dit een beetje ver gaan hoor. Ik bedoel, wij bezoeken jou blog (en misschien ook andere blogs) voor je mening. Dan moeten we ervan uit kunnen gaan dat die eerlijk is. Het gaat anderen niks aan hoeveel betaalde blogs/advertorial je per maand schrijft. Ik vertel ook niet iedereen hoeveel betaalde opdrachten ik doe. (Visagie). Vind het nogmaals top dat je zo eerlijk wilt zijn, maar ik vind het niet nodig. Als ik jouw blog bezoek, dan vertrouw ik op je mening. Wat je er dan ook voor krijgt!

    Liefs xx

  20. Lys

    Ik had hier nog nooit over gehoord! Wel een interessante discussie. Voor mij hoeft het niet perse, maar als een blogger er toch voor kiest om te vermelden dat hij/zij een product ontvangen heeft, dan het liefst met een sterretje of disclaimer in de footer ofzo. Ik kan me de laatste tijd zo ergeren aan sommige bloggers wanneer ze voor de zoveelste keer een blogpost inleiden met ‘kijk eens wat deze week op de deurmat viel’. Komt een beetje verkeerd over vind ik. Enfin, ik weet niet of ik de enige ben die zich daaraan stoort 🙂

  21. Michelle

    Ik vind het erg goed dat jij het er altijd bij vermeldt. Maar ik blijf het verwarrend vinden. Uit de laatste review over de Lou lou portomonnee, maakte ik op dat jij ‘m zelf had gekocht. Later zag ik bij beautylab dat zij juist schreef dat zij een portomonnee in de brievenbus had ontvangen. Ik ging er dus vanuit dat een bedrijf de portomonnee had opgestuurd. Hoe kan dit? Jij koopt het product en zij ontvangt het gratis?

    • Miss Lipgloss

      Check die blogpost en de reacties helemaal onderaan even. Als iemand anders iets krijgt, betekent dat niet dat een ander iets niet zelf kan kopen. Dus het antwoord is: Ja. Dit was puur toeval.

    • Lin

      Het kan natuurlijk ook andersom werken.
      Een bedrijf merkt dat de pageviews/aankopen omhoog gaan nadat bijv. Cynthia heeft geschreven over haar zelf gekochte portemonnee. Dat bevalt ze wel en vervolgens sturen ze een paar andere bloggers een gratis portemonnee.

  22. Alexx – Last Minute Mom

    Interessant artikel en een goeie discussie die op gang komt. Goed om het verhaal van de reclame code te lezen.
    Een tijd terug las ik inderdaad dat sommige lezers minder vertrouwen hebben in de objectiviteit van een review als een product naar de blogger is opgestuurd.
    Daar twijfel ik bij jouw blog niet over. Ook bij de blog van Debbie twijfel ik daar niet aan (dat zijn de twee beauty blogs die ik volg, Miss Lipglos en Beautyscene).
    Wat ik lees zijn eerlijke meningen, positief en negatief, over zowel gratis ontvangen als zelf gekochte producten en ik heb respect voor de transparantie die jij hierin geeft.

  23. elle

    Ik heb een hekel aan reclame, gelukkig kan je adblock downloaden waarbij je alle reclame uitschakelt op alle websites.

    • Miss Lipgloss

      Juist het ‘zien’ van deze reclame zorgt ervoor dat ik geld verdien en dat dit mijn werk kan zijn 🙂 Ik zou het echt heel erg waarderen als je geen adblock gebruikt. Als iedereen adblock heeft, kan ik niet meer fulltime bloggen omdat ik er dan niet meer van kan leven en dat zou betekenen dat ik veel minder zou kunnen bloggen omdat ik er een baan naast zou moeten nemen. Je hoeft niks te betalen voor het lezen van de blogs, zijn die advertenties dan zo erg? Dat valt toch wel mee… 🙂 dankjewel in ieder geval.

    • elle

      Dat je minder gaat bloggen is natuurlijk niet de bedoeling. :/
      Ik zal hem aan laten staan bij jouw blog dan. Maak ik speciaal een uitzondering. :love:

      Die Google advertenties vind ik niet zo erg, maar wel die pop ups of van die bewegende sidebars in je scherm.

    • Manon

      Oei inderdaad, daar had ik nog niet over nagedacht 🙁 Hij staat vanaf nu ook af voor je site! x

    • Marloes

      *Dowload adblock direct*

      ja je zal maar extra moeten werken om rond te kunnen komen…

    • Miss Lipgloss

      Ik werk meer dan 60u p/w aan MissLipgloss (en dat is niet erg want ik doe dat met ontzettend veel plezier), ik bedoel dus dat er dan veel minder updates moeten komen omdat ik dan simpelweg een andere baan/invulling van mijn bedrijf moet zoeken. Ik bedoel niet dat ik niet hard(er) wil werken 🙂 Ik vind dit een beetje een flauwe reactie, het is duidelijk dat je niet weet waar je over praat.

    • Marloes

      Als ik tv kijk, zap ik ook weg bij reclame, omdat ik het niet wil zien. Dit is ook bij jou ( en andere bloggers) zo het geval.
      Daarnaast erger ik me aan de uitspraak dat wij geen adblock moeten gebruiken zodat jij niet achter de kassa van de appie terecht komt.

      Net dat ik denk: misschien heeft ze van vorige uitspraken geleerd, kom je weer met deze opmerking.

      Toch moet ik wel zeggen: je bent wel de meest professionele blogger, ondanks deze rare uitspraken

    • Miss Lipgloss

      Dankjewel voor je compliment, Marloes. 🙂 Ik snap nog steeds niet wat er zo raar is aan mijn uitspraken over AdBlock. Heb je de blogpost gelezen die ik stuurde, de link (die staat inmiddels ergens onder deze reactie)? Je neemt wel mijn ‘resources’ af (dus bandbreedte e.d.) maar je wil geen advertenties zien. Het heeft niks te maken met wegzappen op TV, dat wordt ook uitgelegd in die blogpost. TV werkt met heel andere advertentiemodellen. Op internet wordt uitbetaald wat gemeten is omdat alles 100% meetbaar is, bij tv is dat niet het geval. Ik werk ervoor om mijn site altijd gevuld en up-to-date te hebben en je mag hier gratis gebruik van maken. Het minste wat je dan terug kan doen is het zien van de advertenties, want dat is waar ik mijn geld mee verdien 🙂 Ik hoop dat je zo iets beter snapt wat ik bedoel.

      Ik heb nooit iets gezegd over achter de kassa werken bij de appie, ik heb gezegd dat ik dit dan niet meer als mijn fulltime baan kan doen en dat ik dan iets anders moet doen waardoor er dus veel minder updates zullen komen. Je moet zelf weten of je het gebruikt of niet, maar ik sta wel achter de dingen die ik zeg over AdBlock. In dit geval heb ik het over mezelf, maar het is voor welke site dan ook precies hetzelfde en dat wordt heel mooi uitgelegd op de site die ik dus hieronder link. Het is echt zo dat mensen bij veel online bedrijven hun baan kwijtraken voor AdBlock omdat er minder inkomsten binnenkomen. Ik heb zelf nog nooit aan AdBlock gedacht omdat ik houd van de sites die ik bezoek (anders bezoek ik ze niet) en ik wil graag dat ze blijven bestaan, met veel en goede inhoud.

    • Ella

      Wat een domme reactie. Ik heb zelf ook AdBlock op één van mijn twee internetproviders maar die met adblock gebruik ik enkel voor sites waar de reclame echt vervelend is (of voor youtubers die reclames hebben van 20 seconden die je niet na 5 seconden kan wegklikken). Als er in de zijbalk wat reclame staat als ik deze blog bezoek kan dat me echt niets schelen, dus als Cynthia daar dan van kan leven… je verdient er zelf niks minder om, waarom kan je het een ander dan niet gunnen?!

    • Ella

      Mijn reactie is dus @Marloes bedoeld

  24. Lisanne

    Wat goed en duidelijk geschreven! Goede regels zijn het. Ik vind het inderdaad ook een beetje krom dat een groot deel van de regels niet voor tijdschriften geldt.

  25. Deborah

    Fijn dit artikel! Ik ben pas begonnen met bloggen! En ik moet nog veel leren. Ik haal ook ontzettend veel inspiratie van hier en beautygloss weg. Maar ook de (nog) onbekende bloggers.
    Ik doe het omdat ik het leuk vind om te doen en ik er van kan genieten als andere mensen mijn Posts leuk vinden.
    Maar als er ooit in de toekomst wel bij komt kijken dat ik producten krijg (ga ik niet vanuit aangezien ik dit puur doe omdat ik het echt heel leuk vind en eindelijk de durf heb gevonden) dan wil ik dit zeker open en eerlijk vermelden aan mijn lezers!

    Eerlijkheid daar hou ik van, en dat is waarom ik ook ontzettend van Cynthia’s en Mascha’s blog hou (deze volg ik elke dag trouw sinds ongeveer een jaar).
    En dat is een wijze les voor mezelf, eerlijk blijven over alles!

    Liefs!

  26. Queenies

    Voor mij hoeft het er niet bij te staan, want dit is je werk en het is logisch dat je daar dingen voor krijgt opgestuurd. Ik ga ervan uit dat je over alle producten even eerlijk bent en ik heb ook al vaak genoeg negatieve/kritische reviews van je gelezen over dingen die je opgestuurd hebt gekregen. Ik vertrouw op jou eerlijkheid en voor mij hoeft dan niet alles aangegeven te zijn. Eigenlijk vind ik ook dat wij als lezeressen niet veel te maken hebben met wat jij allemaal betaald krijgt en wat niet. Jij hebt een goedlopend bedrijf en daar hoort een goed loon en persreisjes/producten ook bij. Dat mag ook wel met de tijd die jij in je blog steekt. Ik weet dat je bijna alles krijgt opgestuurd en ik gun het je ook van harte. En bij advertorials is het wel prettig, maar eigenlijk kunnen we zelf ook wel zien of iets reclame is of niet.

    Ik vind dat je jezelf niet in allemaal bochten moet gaan wringen om hier transparant over te kunnen zijn, want ik heb het gevoel dat dit op den duur ook verwarrend voor jou gaat zijn in bijvoorbeeld filmpjes en dergelijke. Zoals al eerder werd benoemd, hoe weet je over een paar maanden of jaar nog of je product x gekregen hebt of gekocht? Ik vind het fijn dat je voor je lezeressen zo duidelijk mogelijk wilt zijn, dat laat zien dat je aandacht wilt besteden aan de lezers en dat je ze ook belangrijk vind. Maar ik vind niet dat dat ten nadele moet gaan van jou.

    Dit is jouw bedrijf en als ik aan een ander bedrijf zou vragen wat zij allemaal gratis krijgen of betaald krijgen dan denk ik dat ze mij raar zouden aangapen en zich af zouden vragen wat ik daarmee te maken heb. Zo zie ik dit ook. Het zakelijke aspect gaat ons weinig aan. Natuurlijk moet er niet over gelogen worden, bijvoorbeeld zeggen dat iets zelf gekocht hebt is, terwijl het gratis ontvangen is (niet op jou gericht, maar in het algemeen).

    Ik vind dat jij het geweldig doet, je site runnen. Ik lees elke dag met veel plezier.

    • Miss Lipgloss

      Dankjewel voor je uitgebreide input 🙂 Over die dingen die je noemt (filmpjes waarin je producten gebruikt) zal inderdaad wat lastig zijn. Ik denk dat ik het ga doen zoals hier eerder ergens genoemd is, met bijv. een sterretje achter de naam van het product. Al zal ik dat inderdaad niet meer bij alles precies weten.

    • Queenies

      Dat is inderdaad wel een goed idee! Maar nogmaals, zolang het niet ten koste gaat van jezelf!

  27. Sofie

    Als je een tijdschrift koopt betaal je (meestal) om het te kunnen lezen. Als je een blog leest wordt de blogger betaald om lezers aan te trekken door adverteerders. Jij wilt inkomsten en adverteerders willen awareness voor hun product en daarmee sales. Hoe meer lezers, hoe interessanter. Waar de blogs begonnen uit persoonlijke interesse, ontbreekt dit tegenwoordig veelal voor mij. Ik ben blij met meer helderheid, laat maar zien wat je krijgt. Of laat maar zien waar je zelf eens naar op zoek gaat, in plaats van kijken wat voor dingen nu weer zijn toegezonden.

    • Miss Lipgloss

      I hear you, maar tijdschriften krijgen ook betaald door adverteerders – dat is hun grootste bron van inkomsten. Het enige verschil is dat je als lezer betaald voor een magazine en dat je niet betaald voor een blog. 🙂

    • Sofie

      Klopt. De meeste lezers van een blad weten echter dondersgoed dat het vol reclame en promotie staat. Veel bloglezers zijn zich denk ik niet bewust van de invloed adverteerders kant (naast de banners etc). We merken het allemaal als GTST opeens alleen Pringles in beeld brengt, maar veel dingen die op blogs ‘vrije wil’ lijken zijn eigenlijk hetzelfde. Adverteerders betalen overal voor, zijn overal, betekent niet dat het verborgen moet zijn 🙂

    • Miss Lipgloss

      Dat is waar, inderdaad 🙂 Je verwacht het bij traditionele media waarschijnlijker sneller dan bij persoonlijke blogs. Maar nog een vraag: we hebben het nu over de magazines zelf, wat vinden we dan van de redacteuren die zelf bloggen en op social media zitten? Moeten die zich aan de Reclame Code Social Media houden? In principe wel, toch?

  28. Shifra – A Cup of life

    Wow! Super interessant! Bedankt voor het delen! Ik vind het een ontzettend lastige en onzichtbare scheidslijn. Ik schrijf altijd aan het begin van een (gesponsord) artikel: “in samenwerking met…”. Zodat de lezer weet dat het een samenwerking is. Als het niet duidelijk naar voren komt in het artikel schrijf ik er “sponsored” boven (in een tag). Deze tag probeer ik zoveel mogelijk te gebruiken.

    Oh en heel goed om te weten dat een bedrijf een boete krijgt als ze zich niet aan de Media Code houden. Zoveel bedrijven verplichten mij het woordje ‘advertorial’ of ‘sponsored’ weg te laten. Wat ik weiger. Maar nu sta ik nog sterker;-))

  29. Isabel

    Wat goed dit artikel!

  30. Kirsty

    Wat goed dat je je aan deze code wil houden en nog transparanter wil worden! Ik blog zelf ook en geef eigenlijk altijd eerlijk aan of ik iets heb gekregen, dat vind ik geen moeite. Wel merk ik dat bedrijven soms gaan zeuren bij advertorials dat Google de ranking kan verslechteren omdat ik erbij zet dat het een samenwerking is. Ik snap wel dat onervaren bloggers dan niet voet bij stuk durven houden.

  31. Marloes

    Ik vind het persoonlijk niet belangrijk om als lezeres te weten of je iets hebt gekregen of zelf hebt gekocht. Maar ik begrijp je standpunt wel, kan me er in vinden.
    Ik geloof niet dat je over een zelf gekocht product positiever bent dan een gekregen product, ik kan me voorstellen dat je er even tevreden/blij mee bent. Ik heb je vd zomer sieraden gestuurd van mijn webshop en zag ze regelmatig voorbij komen op foto’s en in filmpjes (leeuk!!), maar ik kan me voorstellen dat je ze ook wel zelf zou kunnen kopen als je ze zou zien.
    Anywayz, ik waardeer de transparantie en eerlijkheid in je artikelen, dus met dat in het achterhoofd leest het (onbewust) wel plezieriger.

  32. muisje

    Voor mij persoonlijk als lezeres doet het er niet toe of een product opgestuurd is of zelf gekocht. Ik ga er van uit dat als je een opgestuurd product flut vindt, je hier of niets over schrijft of je eerlijke mening geeft. Wat dat betreft ben ik het met Debbie eens; transparantie is goed maar persoonlijk vind ik het vrij weinig toevoegen. Dit is je fulltime baan dus dat je regelmatig producten toegestuurd krijgt vind ik eigenlijk vanzelfsprekend. Persoonlijk vind ik meer transparantie niet nodig, ik denk dat het een kwestie is van je boerenverstand gebruiken. Als jij een paar dagen naar dubai gaat voor lancaster, lijkt het mij logisch dat je sneller een positief review over de producten zal schrijven. Van mij hoef je er dan niet nog eens bij te gaan zetten dat je de producten hebt gekregen, dat vind ik gewoon logisch 🙂 maar het is inderdaad een interessante discussie 🙂

  33. Marije

    Erg goed artikel, ik waardeer je transparantie. Misschien kan je het ook positief ombuigen dat de print media dit hoeft niet te doen; ik vertrouw blogs daardoor alleen maar meer en meer. Als er een mascara wordt genoemd in een magazine ren ik nooit naar de winkel om ‘m te kopen, omdat ik niet lees/zie (en eigenlijk ook niet geloof) dat iemand die mascara echt heel nauwkeurig getest heeft. Bloggers doen dat wel, ik lees dat hele proces in een review en ben dan veel eerder geneigd het produkt ook te willen, en soms te kopen. Transparantie is alleen maar goed voor mijn kooplust 😉

    Ik zou het wel ver vinden gaan hoor, als je zou worden betaald voor een uiting in een plog. Dat is een gevoelsmatig iets denk ik, maar het ploggen is nog zo onschuldig en staat nog zo in de kinderschoenen, ik zou het jammer als dat ook gelijk ‘besmet’ wordt met commercie.

  34. Isabel

    Mee eens, maar het lijkt me wel veel werk om dat overal bij te moeten melden hoor. Gelukkig krijg ik nog bijna niets en koop ik vrijwel alles zelf.

  35. Francisca

    Van mij hoeft het er niet per se bij te staan, ik weet dat je het krijgt. Het hoort bij je werk, het is je materiaal. Wat ik fijn vind aan jouw blog is dat ik altijd het idee heb dat je er serieus naar hebt gekeken, ook wanneer je het product hebt gekregen. Bij andere bloggers lees ik weleens teksten bij nieuwe collecties van Catrice of Essence die letterlijk uit het persbericht komen… Dat vind ik veel kwalijker.

  36. jasmijn

    Interessant!! Weer wat geleerd. Heb nog geen blog. Ik vind eigenlijk dat je als lezer en als viewer blij moet zijn met bepaalde onderwerpen of product maar niet zo haat en nijd moet zijn. Uiteindelijk kies je er zelf voor of je t leest en of je er wat mee doet. Vind t jammer men altijd iets meer willen weten waar t vandaan komt. Ik bedoel, wat maakt t uit?? Zij verdienen er geld aan en ja ze doen t goed, zo wat! Als diegene zelf denkt beter te weten, vooral doen, maar als je zelf niet mee doet, laat t. T is wel belangrijk dat elkaar respecteert binnen buiten en digitaal.

  37. hannah

    Het is goed dat het bestaat. Ik denk dat je alleen maar een voorbeeld voor anderen kan zijn 🙂

  38. Yvette

    Eerlijk gezegd is het toch logisch dat de regels niet voor tijdschriften geldt? Laten we eerlijk wezen een tijdschrift zal geen lippenstift kopen, om daar vervolgens reclame voor te maken. Het wordt ook niet als persoonlijk doeleind gebruikt. Voor mij is het in ieder geval duidelijk dat wat in een tijdschrift staat gesponsord is. Bloggers daarentegen kopen genoeg spullen en schrijven daar vervolgens een review van. In de begin jaren van het bloggen werd zelfs alles zelf gekocht. Zo langzamerhand is de scheidingslijn tussen zelf kopen en gesponsorde spullen totaal niet duidelijk meer. Ik vraag me ook vaak genoeg af: is deze tas of is deze reis gesponsord? Maakt dat uit? Nee, maar ik vind het fijn om te weten. Vind ik een review met toegestuurde artikelen dan minder interessant/twijfel ik aan de eerlijkheid? Nee, dat niet. “Waarom zou je als blogger transparant willen zijn, want elke review is eerlijk?”… Je kan het ook anders bekijken: waarom zou je als blogger níet transparant willen zijn?

    • Lonneke

      Precies dit… Daarnaast is het voor lezers denk ik van toegevoegde waarde om te weten wat bloggers zelf kopen.. Wij weten dat er veel wordt toegestuurd maar wat je dus zelf koopt heeft waarschijnlijk meer jou interesse/ is echt een goed product vergeleken met alles wat wordt opgestuurd.

  39. heleen

    ik lees regelmatig blogs over beauty etc. En ik neem sommige dingen met een flink zak zout. Ik kan mij bijv. niet voorstellen dat je als blogger kritisch zult zijn over een merk als je daarvoor bijv. naar Parijs gaat en daar met allerlei toeters en bellen wordt ontvangen. Je schrijft daar dan over en dan is het over dat merk dat dan zo geweldig goed zou zijn. Ik weet zeker dat er bloggers zijn die gewoon iets positiefs zullen schrijven omdat ze heel goed weten dat als ze echt kritiek hebben op dat merk zij nooit meer worden uitgenodigd. Want laten we eerlijk zijn zo’n reisje en ontvangst wil iedereen wel. En als je daar staat dan altijd wat tegenover. Je ziet het ook bij BN en het brengt gewoon geld in het laatje.Persoonlijk vind ik jou altijd wel eerlijk en voor de rest moet iedereen zelf een beetje goed opletten en je gezonde verstand gebruiken.

    • Lisanneleeft

      Dit is precies waarom ik het belangrijk vind. De ene blogger zal dit al hebben bij 1 nagellakje oid, de ander bij een chique persreisje.
      Bloggers die zeggen: ik hoef het er niet bij te zetten want ik geef altijd mijn eerlijke mening maken dus een klein foutje. Je mening wordt door dat soort dingen beïnvloed, dus je geeft wel je eerlijke mening, maar die is wel beïnvloed, en dat is belangrijk om als lezer te weten. En als je ondanks dat toch eerlijk bent, dan kun je het er maar beter gewoon bij zetten, dat bevestigt je eerlijkheid alleen maar 🙂

    • Brigitta

      Ik ben het met Lisanne en Heleen hiervoor eens. Ik heb pas nog een hoop beautybloggers uit mijn dagelijkse leeslijst gegooid, gewoon omdat ik ze vaker niet geloof dan wel of omdat ze alleen maar over producten schrijven die de gemiddelde Nederlander veel te duur vinden.

  40. Vero

    Ik snap dat je het oneerlijk vindt dat magazines deze code niet hoeven te hanteren. Maar waarom een vergelijk trekken met deze media? We zijn het er inmiddels allemaal over eens denk ik, dat magazines aan terrein verliezen. Verschillende bladen zijn er al niet meer en maar weinig zijn nog echt succesvol. Dit ligt oa de advertentieverkoop. Adverteerders richten zich volgens mij meer en meer op blogs, daar is met eerlijk over een product. In een blad laat men alleen iets zien, vertelt er vervolgens niets over. En of jouw review negatief is maakt niets uit. Want de redenen waarom iets voor jou niet werkt kan iets voor mij juist wel werken.

    In het algemeen vind ik het fijn om te weten dat iets opgestuurd is. Dus wees daar duidelijk in.
    In geval van Debbie (zij geeft aan alles te krijgen) zet het dan in je bio. Scheelt per post, en het is toch duidelijk.

    Succes met het vinden van je weg in deze.

  41. Sheela

    ik vind het goed dat je dit doet, je bent één van de weinigen.
    xx <3

  42. Anne

    Ik roep iedereen op om zich naast de regels van de Reclame Code Social Media, zich te houden aan spellingregels. “(…)ik wordt betaald(…)” 🙁

  43. SandeNova

    Oei, nu mijn vraag… Ik blog voor een merk. Hoe moet dat dan? Of hoef ik niks te doen omdat het al duidelijk is aan de titel?

    • Miss Lipgloss

      Als het duidelijk is dat je voor een merk blogt dan denk ik niet dat dat nodig is. Het ligt er alleen aan hoe. Op je eigen blog? Op het blog van het merk?

  44. Roos

    Eigenlijk maakt het geen bal uit of je de producten opgestuurd krijgt of niet, als je maar bloedeerlijk bent.
    Ik snap ook niet zo goed dat er bloggers zijn die besluiten een negatieven ervaring niet te delen en alleen maar positieve reviews te schrijven. Want dan weten we toch nog niets? Om eerlijk te zijn lees ik liever dat je een product afraad dan wanneer ik er niets over kan lezen.

  45. Kiss & Make-up

    Interessant topic. Ik vermeld het zelf meestal als onderdeel van mijn intro. Ik schrijf dan meestal iets à la ‘Vorige week ontving ik een pakketje van …’ of iets dergelijks.

  46. kim

    Wat fijn ook dat je het meld dat je iets opgestuurt het gekregen. Ik heb tot nu toe 1 keer iets mogen ontvangen en daar vermeldde ik het ook bij!

  47. marie-j

    Dat vind ik heel goed van je! X

  48. saarenzo

    Wat goed dat je hier zo uitgebreid aandacht aan besteed. Inderdaad echt raar dat print media het niet hoeven te doen en online media wel. Zelf is het voor mij niet nodig om toe te passen, aangezien ik geen producten ontvang voor mijn blog. Maar als dat ooit gebeurd zal ik ook proberen er zo transparant mogelijk in te zijn. Ik ben benieuwd hoe je het allemaal gaat aanpakken. Het idee van Mascha van een footer waar het in uitgelegd staat vind ik bijvoorbeeld erg goed.

  49. Caroline

    Goed dat je erover schrijft, dan is het voor iedereen duidelijk.

  50. Explorista

    Wat goed dat je hierover schrijft! Ik twijfel bij jou (en veel grote blogs) niet zo aan de geloofwaardigheid omdat ik inderdaad weet dat jullie zoveel krijgen dat jullie toch zelf je keuze kunt maken over waarover je schrijft. Maar vooral bij kleinere blogs gaat het soms mis, merk ik. Vreemde linkjes in de blogpost enzo, waarvoor betaald is, maar dat dat niet vermeld wordt. Vind ik persoonlijk heel vervelend, en voel me dan een beetje voorgelogen. Ik kies er zelf voor het áltijd te vermelden, dat vind ik wel zo eerlijk voor de lezer, maar misschien komt dat ook een beetje van mijn opleiding journalistiek waar ik ethiek dagelijks in mijn hoofd gepropt kreeg, haha!

  51. Nem

    Goed artikel!
    Ik ken ook bloggers die alleen een plaatje neerzetten en als dat plaatje er dan staat is het gesponsord/betaald, heel onduidelijk. Ik snap dan niet dat je het dan niet gewoon aangeeft 😉

    Ik ben er ook voor dat iedereen hetzelfde doet, maar op z’n eigen manier. dus mascha in haar footer, jij in je artikelen as always en debbie ook even in een disclaimer ofzo, dan is iedereen blij 😉

    • Debbie

      Dit staat al heel lang in mijn disclaimer 🙂 ik hou ook van duidelijkheid, maar het moet wel werkbaar zijn.

  52. MySimplySpecial

    Goed dat je hier aandacht aan besteed! Ik doe zelf ook mijn best dit soort dingen goed aan te geven.

  53. Joli

    Interessant artikel. Misschien is het idd een goed idee om alles al apart te vermelden in categorieën. Advertorial ect ect.
    Transparant is goed, but, what is next?

  54. Sophie

    Ik vind het heel goed dat je hier aandacht aan besteedt omdat je zo’n groot bereik hebt! Nu worden bloggers en lezers in 1 keer goed ingelicht. Ik kan me er wel aan ergeren wanneer ik gesponsord na gesponsord artikel lees op (vaak nog vrij nieuwe) blogs en er nergens iets wordt vermeld. Sws wanneer blogs het enkel voor gratis producten en advertorials lijken te doen, maar dat is een ander verhaal 😆

    Ik ben ook altijd eerlijk over advertorials en sinds een paar maanden ook over opgestuurde producten. Ik hoop dat door deze nieuwe regels bloggers ook nee durven te zeggen tegen vervelende marketeers/webshops die perse geen vermelding willen zien over een betaalde post o.i.d., want die heb je genoeg en ik kan me voorstellen dat vooral nieuwe bloggers niet goed weten wat ze in zo’n geval moeten doen. Vanaf nu gewoon doorverwijzen naar de code dus en eerlijk tegenover je lezers zijn! 🙂

    • Rosa

      Echt he! Ik kreeg van de week van een webshop te horen dat het ‘niet rendabel’ zou zijn als ik zou vermelden dat ik het opgestuurd krijg en dat het dan als reclame kan worden gezien. Alsof ze het naar me opsturen omdat ze mij persoonlijk zo aardig vinden.. Jammer dan, maar daar ga ik niet mee in zee. Ik kan me voorstellen dat (nieuwe) bloggers soms ook niet goed weten hoe je daar op moet reageren. Ik ben dus blij met deze post 🙂

  55. Dita

    Erg handig dit artikel. Zelf vermeld ik altijd wel als ik iets heb gekregen oid.

  56. Calijn

    Interessant deze post, in het licht van de discussie die even ontstond bij de LouLou portemonnaie. Ik ben, als lezer van blogs, blij met deze code en ik hoop dat de blogs ze gaan omarmen. Want dit gaat pas werken als iedereen er netjes aan meedoet, anders blijft de onzekerheid bestaan, ook voor bloggers die zich er netjes aan houden.
    Ja, het is oneerlijk dat tijdschriften dit niet hoeven, maar dat is juist een voordeel voor blogs. Tijdschriften worden al niet meer als toonaangevend of betrouwbaar ervaren, door velen. Echter doordat de commercie de blogs ook heeft ontdekt, werd het allemaal wel onduidelijk.
    Blogs hebben ook veel meer behoefte aan een betrouwbare uitstraling, juist omdat ze vaak ook persoonlijke blogs zijn, zoals dat van jou. Je wil niet dat je reputatie beschadigd raakt, doordat je niet duidelijk bent.
    In tegenstelling tot wat Debbie hierboven zegt, wil ik als lezer graag alle transparantie, zeker ook als het gaat om zakelijke deals. Juist ook op social media! Er komt al genoeg rotzooi door mijn tijdslijn heen. En ik geloof helaas niet meer dat meningen niet beïnvloed worden doordat spullen worden opgestuurd. Op de lange termijn zijn relaties met pr bureaus toch belangrijk. Niet erover schrijven is dan ook een optie, dat is ook een vorm van een mening hebben.
    Tot slot: je vraagt om advies over hashtags. Ik zou willen dat ik alle tweets, instagrams, facebook posts, waarin de praat over producten die je gekregen hebt, dat duidelijk maakt. Of in woorden of met een hashtag. En als je betaald krijgt voor zo’n post, dan al helemaal.

  57. Monique

    Fijn dat je hier iets over hebt geschreven. Het duikt de laatste tijd namelijk erg vaak op.

  58. Mandy

    Goed dat je hier over schrijft. Maar dan is er eigenlijk nog iets wat me dwars zit:
    Een tijd geleden betaalde een bedrijf mij om een bepaalde blogpost te schrijven, en ik had dit op mijn blog in de categorie ‘advertorial’ geplaatst. Maar de opdrachtgever wilde dat ik dit eruit haalde! Dat heb ik ook gedaan, omdat ik redelijk nieuw ben als blogger, maar mag dit wel??

    • Miss Lipgloss

      Lees de code 😉 daar staat het in. Dat mag niet.

  59. Syl

    Duidelijk artikel. Ik ben zelf een beginnende blogger, dus ik vind het wel fijn om te weten wat er van je verwacht wordt op het het gebied van regels enz.

  60. Iris

    Dankjewel voor het delen van jouw mening en de uitleg van deze code. Zelf vind ik het ook fijnn dat je dat al deed, het vermelden als je iets kreeg opgestuurd of als het een advertorial is. Het geeft mij een fijn transparant gevoel dat je er zo mee omgaat. en over tijdschriften.. Tja dat vind ik ook wel ‘oneerlijk’.

  61. Lisanneleeft

    Top dat je hier aandacht aan besteedt. Ik vind dat jij hier voordat de nieuwe regels ingevoerd werden al heel goed mee bezig was, vond het altijd erg prettig dat je dat erbij vermeldde. Het geeft mij als lezer een stukje meer vertrouwen en gevoel dat je eerlijk bent, zelfs al ‘moet’ het niet volgens de reclamecode vind ik het dus toch waardevol om het te vermelden.

    Hoop dat andere bloggers (maakt niet uit hoe groot of klein!) hier ook over nadenken en zich aan de reclamecode gaan houden.

  62. Mascha

    Ik heb binnenkort een nieuwe layout en wil in de footer zetten ‘Alle producten die je ziet op Beautygloss zijn toegestuurd, tenzij ik duidelijk vermeld dat ik iets zelf heb gekocht. Gesponsode uitingen worden altijd duidelijk aangegeven’ Zoiets, ik moet nog puzzelen met de tekst.

    • Miss Lipgloss

      Dat is ook een goede!! Goed idee. Misschien is dat voor misslipgloss ook wel een goede optie omdat bijna alles opgestuurd is. Vaker wel dan niet iig.

    • Yvette

      hi!
      misschien een tip om dan alleen even je disclaimer iets aan te passen n.a.v. je comment. Daar staat namelijk in: “Veel koop ik zelf, maar ik krijg ook producten opgestuurd van merken en webshops.” Maar nu je hier zegt dat je bijna alles opgestuurd krijgt, klopt het stukje van ‘veel koop ik zelf’ niet helemaal hihi.

      Absoluut niet dat het erg is dat je meer opgestuurd krijgt dan dat je zelf koopt, maar ik dacht dat ik beter hetgeen wat me opviel met je kon delen en dat je kijkt wat je ermee doet, dan dat je er later op aangevallen wordt nu iedereen zo gefocust is op het vermelden van alles.

      En keep up the good work! Ik lees elke dag met veel plezier je blog (jup.. soms ook ‘stiekem’ het 6u artikel onder een college bedrijfskunde :hmm: ) en bewonder hoe je altijd de balans probeert te zoeken tussen wat je zelf graag wilt en wat je lezeressen willen (bv de plogs). Mogen mensen een voorbeeld aan nemen.

      Fijne week! x

    • Miss Lipgloss

      Thanks lieve Yvette, dat is inderdaad waar! Dat ga ik even aanpassen. Dankjewel voor je lieve woorden! <3

    • Roxanne

      Maar hoe doe je dat dan als je bijvoorbeeld een video maakt van een make-up look? Benoem je dan constant dat je het desbetreffende product zelf heb gekocht? Lijkt mij ook zo gaan vervelend eerlijk gezegd!

    • Miss Lipgloss

      Is andersom net zo ‘lastig’. Ik zet er bij dat de blogpost dan producten bevat die ik gekregen heb, denk ik.

    • Roxanne

      Maar stel je maakt een post van een look waarbij je 15 (ik noem maar iets) producten hebt gebruikt. Is het dan genoeg om te vermelden dat je een aantal producten hebt gekregen? Ik bedoel, maakt het niets uit dat dan in principe nog steeds niet duidelijk is wélke producten zijn ontvangen en zelf zijn aangeschaft?

    • Calijn

      Heel eerlijk? Ik vind dit geen goed idee. Misschien voor jou als blogger makkelijker, maar voor ons als lezer weer heel onduidelijk. Dan ligt de bal weer bij de lezer, die moet dus zelf op zoek gaan en als’ ie niets vindt, dan zal het wel zo zijn? Waarom niet een een standaard disclaimer die onder iedere blogpost komt te staan, maar die jij met een simpel vinkje kunt uitzetten. Zo heb je zelf controle en kun je het ook niet vergeten. Duidelijkheid voor alles!

    • Mascha

      Ik denk dat je als lezer er gewoon altijd vanuit kan gaan dat iets opgestuurd is (ik vind het ook niet zo erg als mensen denken dat iets toegestuurd is als ik het zelf heb gekocht – dat gebeurt nu al, mijn mening verandert er niet door). Ik vind het nutteloos om bij ieder artikel steeds te schrijven ‘dit is toegestuurd’ want 99% is toegestuurd.. liever 1 duidelijk disclaimer die op iedere pagina bij de footer staat. Uiteindelijk gaat het toch om je mening over een product en of je hem nou hebt gekocht of gekregen, maakt dan niets uit voor mij persoonlijk.

    • Debbie

      Agree met Mascha, het wordt anders wel erg ingewikkeld, want hoe weet je na een paar maanden nu nog of lipstick X nu degene is die je opgestuurd heb gekregen of toch die je zelf besteld hebt? Ik snap trouwens dat sommige lezers alles transparant willen hebben, maar waarom eigenlijk? Het gaat hier toch duidelijk om een persoonlijke mening van de blogger in kwestie, transparant beleid of niet, als lezer zul je toch altijd zelf moeten beslissen of het iets voor je zal zijn of niet.

    • KR

      Maar hoe vaak gaat iemand op zoek of het gekregen, zelf gekocht of gesponserd is.

      En idd, dan moet je alles als blogger maar ‘ onthouden’ welke je hebt gekregen en welke zelf gekocht. Als lezer moet je ook wel een beetje common sense hebben vind ik. Je kan niet verwachten van een blogger dat ie telkens weer in een tutorial meld ojaa trouwens dit kleurtje heb ik gekregen maar deze wel zelf gekocht etc etc. Come on men..

      En nog iets, ik vind echt dat er in NL en op Nlse blogs echt zo’n gedoe allemaal over is. Als ik kijk naar buitenlandse blog, kom ik gwn nooit zulke reacties, opmerkingen, of soms wel onaardige comments tegen.

    • Nine

      Wat mij betreft hoeft het niet vermeld te worden, jullie krijgen volgens mij alles toegestuurd en de leukste/beste/mooiste artikelen pikken jullie daaruit. Jullie hebben er geen voordeel aan om een product te gebruiken wat jullie zelf niets vinden. Doordat jullie alles gratis krijgen, is bij jullie de prijs vaak wat minder van belang in reviews, maar aan de hand van de review kan ik vaak heel goed zelf bepalen of ik de prijs ervoor over heb of niet. Footer misschien handig voor mensen die voor het eerst op een beautyblog komen, maar that’s it:)

    • Danielle

      lijkt me geen goede oplossing, hoe vaak kijkt iemand nou naar de footer? ik normaal nooit en ik denk velen met mij. zet het dan op een prominentere plaats.

    • Lisa

      Omdat sommige bloggers in het verleden niet altijd eerlijk zijn geweest over producten denk ik…

    • Michelle

      Ik sta te springen om te weten welke producten jij zelf koopt, al is het 1 %. I want to know! Zit Nars Albatros ertussen? 😉 Groffe rekensom leert dat jij dan ongeveer elke twee maanden iets zelf koopt…

    • Miss Lipgloss

      Vraag je dit aan mij of aan Mascha? 🙂

    • Mascha

      Zeker 😉 Als ik iets koop zet ik het altijd in het artikel (zie net als bij Cynthia het artikel over de portemonnee – zelfde principe). Maar denk ook aan shoplogs, dat spreekt voor zich dat je die dingen koopt.

    • Lin

      Dat de kleding/spullen in shoplogs zelf gekocht zijn vind ik niet zo vanzelfsprekend. Cynthia had opeens allemaal logs over Minimum en heel veel bloggers hadden ‘opeens spontaan’ iets besteld bij boohoo. Ik heb dan het idee dat jullie bijv. een tegoedbon krijgen en daarvan gaan shoppen (vooral omdat je dan bij veel bloggers opeens hetzelfde merk voorbij ziet komen).

    • Miss Lipgloss

      Als ik een shoplog doe en daar staat niks bij, dan heb ik het echt zelf gekocht. Die shoplog van Minimum/Kootuur toen ook, dat heb ik er zelfs nog bij gezegd 🙂 Maar ik krijg ook wel eens kleding en schoenen, maar dat heb ik tot nu toe nog niet in een shoplog laten zien. Mocht er een shoplog zijn die ik ‘gekregen’ heb, dan zal ik dat er bij vermelden.

    • Nicole

      Vind dat wel heel netjes Mascha! 🙂

    • rachena

      Bedoel je niet Cynthia? 💡

    • rachena

      Ohnee sorry! ik lees het nu haha :love:

    • Michelle

      Aan mascha! Van jou weet ik het! 😉

  63. Lucinda

    Ik ben een beginnende blogger dus het is fijn dat ik hier van af weet, maar ook was ik het zelf al van plan mocht ik ooit iets toegestuurd krijgen. Wel zie ik veel blogs voorbij komen die bij elke review elke dag hebben staan dat ze het hebben gekregen en dan vraag ik mij wel eens af of ze zelf nog wel eens iets kopen wat ze leuk vinden. Ik ga hier zeker over nadenken hoe ik hier mee om wil gaan. Dank je wel hier voor!

  64. Tamára

    Hoewel ik de openheid en eerlijkheid waardeer, vraag ik me af waarom er überhaupt iets bestaat als de Reclame Code Commissie. Persoonlijk vind ik het je reinste betutteling en de openheid en eerlijkheid dient vanuit jezelf te komen.

    • Miss Lipgloss

      Ik denk als de RCC niet zou bestaan dat we heeeel veel ‘voor de gek gehouden’ zouden worden in ons dagelijks leven (lees: TV, magazines, kranten et cetera). Voor bedrijven draait meestal alles om geld en vaak zit daar niet ‘een persoon’ achter zoals ik die ook een reputatie en een bepaalde integriteit hoog te houden heeft. Je hebt dan, zonder de RCC, nooit door dat je naar reclame aan het kijken bent. Zelfs nu mét de RCC is er op tv en in magazines nog best wat sluikreclame – wat we vaak niet eens door hebben. Oh en gelukkig hield ik me al voor het grootste deel aan deze richtlijnen voor de Code er was, dus bij mij komt het gelukkig vanuit mezelf.

    • Tamára

      Tsja, reclame heeft af en toe veel weg van gelegaliseerde oplichting. Het gaat me ook nog niet zo zeer om de RCC zelf, maar de Nederlands wet kent ook regels omtrent reclame. De RCC is een orgaan dat in mijn ogen veel te veel bemoeid met de regels die zij zelf hebben opgesteld, maar doordat zij geen sancties kunnen opleggen is het de vraag of het eigenlijk wel zo efficiënt is als het lijkt.

      Overigens bedoelde ik dat eerlijk en openheid meer in het algemeen, niet specifiek naar deze blog toe.

    • Limoentje

      Hier haak ik even op in, het is een interessante discussie.
      Transparantie is belangrijk, daar ben ik het mee eens. Het is eerlijk en open om te vermelden wanneer een artikel gesponsord is of wanneer je een product ontvangen hebt. Dat doe ik zelf ook. Het is wel mijn keuze, ik hoef het niet te doen.
      Aan de andere kant is er de marketing. En de marketing heeft er natuurlijk niet zo’ n groot belang bij dat iedereen maar weet dat iets reclame is. Bureaus schrijven niets voor niets dat zij niet willen dat je vermeldt dat een blogpost gesponsord is. Want dat doet afbreuk aan het verhaal. En daarbij; de consumenten willen vaak geen reclame zien.

      Stelling: hoe belangrijk is het om te weten dat iets reclame is? En moet je als consument niet zelf kunnen ‘zien’ of iets reclame is?

    • Marielle

      Haha, dat vind ik dus echt een lachtertje. Zelfs buitenland correspondentie in het journaal en in de krant zijn niet betrouwbaar, dus door de RCC zou ‘ineens’ alle reclame betrouwbaar moeten zijn?! Kom op zeg, onze maatschappij is gericht op het verdienen van geld en gaan daarbij over lijken. Ik denk niet dat de RCC daar bij gaat helpen, zeker niet als het om richtlijnen gaat.
      Anyway, dat neemt niet weg dat ik het een goed initiatief van je vindt om je aan de richtlijnen te houden… Maar het geloof in transparante (social) media ben ik allang kwijt geraakt en ik denk dat heel veel mensen erg naïef zijn als ze nog wel in geloven.

    • Lisette

      Wat een duidelijke uitleg! Ik vind het ook heel goed dat je je hier aan houdt en hier aandacht aan besteedt! 🙂

    • Lisanneleeft

      Omdat niet iedereen eerlijk en oprecht is! Als je kijkt hoe veel bloggers niet eerlijk zijn dan zie je meteen hoe nodig deze regels zijn.

    • Lisa

      Daarvoor is er dus de wet.

  65. Ayla

    Interessant! Ik ben zelf blogger/vlogger en krijg eigenlijk nooit iets en dat maakt niet uit, maar vind dit soort dingen wel interessant, voor als ik zelf heel misschien ooit iets toegestuurd krijg, je weet maar nooit! 😉

    Leuk dat je er over geschreven hebt, ik snapte de site die je op Twitter zette niet zo goed maar nu snap ik hem helemaal. Een poosje terug kwam ik dit nog tegen op de Twitters van 2 Amerikaanse Youtubers, het ging over iets dat op tv kwam ofzo en toen stonden hun tweets onder elkaar op mn timeline en ze eindigde allebei met (add) haha dat vond ik best grappig, maar nu snap ik waarom!

    • Miss Lipgloss

      Leuk om te horen dat je er iets aan hebt Ayla! Ik duim voor een heleboel producten voor je 😉 hihi

  66. Luna

    Als boekblogger vermeldt ik ook altijd netjes of het boek is toegestuurd voor recensie. Het is niet verplicht, maar het is wel een ongeschreven regel en ook niet meer dan netjes. Transparantie, ook daar ben ik voor 🙂

    • Jannine

      Een boekblogger die ‘ik vermeldt’ schrijft neem ik hoe dan ook niet serieus, hoe eerlijk de blogger in kwestie ook is.

    • Joyce

      Haha 🙂

    • Inge

      Iedereen maakt wel eens een spelfoutje! Ik zou Luna’s boekenblog daarom niet links laten liggen, hoor.

  67. Michelle

    Ik waardeer je transparantie enorm! Je slogan ‘eerlijk over beauty’ maak je helemaal waar. En dat moet ook wel, anders klopt er iets niet! Erg prettig om dit even helder op je blog te hebben staan. Als lezers het dan wellicht eens niet snappen of er komt commentaar over, kunnen ze dit even lezen! (:

  68. Anneloes

    Ik vind het erg netjes dat je in ieder geval al altijd vermeldt wanneer je een product ter review ontvangen hebt, en het was me op twitter ook al opgevallen dat ik meerdere dezelfde tweets (gesponserd) in mijn timeline zag, en dat jij áltijd erbij vermeldt dat het gaat om een gesponserde tweet, en bij andere bloggers is het vaak eerder een uitzondering dan een regel. Ik vind het ook netjes dat je vanaf nu ook in Plogs/Sneakpeeks vermeldt dat je een product hebt ontvangen. Ik vind het echt heel fijn dat je zo transparant bent!

  69. Lisette

    Ik wist niet eens dat zulke regels bestonden :). Handig dat je er een artikel over schrijft.

  70. Debbie

    Hier een mede-blogger die dit zeker niet gaat doen 🙂 no offence, maar ik vind het totaal niet fair dat “wij” bloggers/social media influentials moeten gaan vermelden of we producten die we laten zien gekregen hebben. Niet omdat ik daar geheimzinnig over hoef te doen (ik krijg alles en ben daar compleet open in), maar vooral omdat magazines exact diezelfde producten krijgen om die op de foto te zetten (doen wij ook en we testen het ook nog eens) en “zij” dat niet hoeven te doen. Ik vind het onzin! Ik schrijf over producten die ik krijg of ik die zelf koop op exact dezelfde manier, soms valt het tegen en soms zijn producten erg fijn, het is zeker niet zo dat je als (professionele) blogger niet eerlijk kunt schrijven over producten die we ontvangen. Zeker niet als je dit jouw baan is, geloof me…als je 40 nagellakjes per week ontvang, dan zie je dat echt niet als een beloning, het is gewoon onderdeel van het werk als beautyblogger. En ja, als daar toevallig een leuk lakje bijzit dat je echt gaat gebruiken, dat zijn de krenten uit de pap…ofwel de voordelen van het vak, zo heeft ieder beroep uiteindelijk wel een voordeel.
    Wel ben ik absoluut voor transparantie over betaalde blogposts, foto’s en/of vermeldingen, dat moet gewoon duidelijk zijn. Maar ja, wat doe je dan weer met blogposts, foto’s etc waar je niet direct voor betaald krijgt maar wel deel uitmaken van een zakelijke deal (ik weet dat dit gebeurt)? Het gaat wel erg ver om dit compleet transparant te krijgen voor de lezers en maakt dat een blog nu echt beter of eerlijker? Ik ben van mening van niet, de eerlijkheid en/of betrouwbaarheid zit in de teksten die je schrijft en de eerlijke mening die je deelt, niet zo zeer in de disclaimer, want ook daar kun je altijd wel omheen werken. Voor zover mijn duit in het zakje 😉 Ik ben benieuwd naar de andere menigen! 🙂

    • Miss Lipgloss

      None taken 😉 We moeten het ook oneens met elkaar kunnen zijn, toch!? Even goede vriendinnen. Hier hebben we het ‘in het echt’ ook al over gehad en ik ben het voor een groot deel met je eens, het ding is alleen dat die Reclame Code Social Media er nu eenmaal is en ik denk dat er niks mis is met transparant zijn. Laatste alinea zal zich moeten gaan uitwijzen, ik heb over veel al nagedacht en er zullen ook zeker lastige dingen voorbij komen wat ik dan moet overleggen/navragen/zelf moet bedenken. Dat gedeelte wat magazines betreft benoem ik zelf ook al, dat vind ik ook ‘oneerlijk’, maar ja… Kijk ik heb er zelf noot ‘last’ van gehad dat ik transparant ben in het krijgen van producten, dus voor mij zal het niet een mega grote verandering zijn. En of het een blog/blogger beter/eerlijker maakt: nee, dat denk ik niet. Maar ik denk wel dat je als lezer met transparantie dan geen twijfels meer hoeft te hebben – al kan je als blogger inderdaad best om die dingen ‘heen werken’ en alsnog liegen over wat je wel of niet krijgt en waar je wel of niet voor betaald word…

    • Lisanneleeft

      Ik denk dat dat persoonlijk een van de redenen is dat bloggers meer vertrouwd worden dan tijdschriften: bloggers waren ooit belangeloos en dus was er de ruimte om eerlijk te zijn.
      Dat is de kracht van het bloggen, die moeten we vast houden! 🙂

    • Nicole

      Ik heb het totaal met Lisanne eens. Juist het feit dat bloggers zo eerlijk en objectief zijn is hun kracht. Maar sinds bloggen echt fulltime een beroep is geworden vertrouw ik een aantal bloggers gewoon totaal niet meer en die bezoek ik ook niet meer (jou wel hoor, Cynthia ;)). Ik heb namelijk wel eens het gevoel gehad op bepaalde blogs dat daar een dikke marketing truc achter zat zonder dat het erbij staat. Dus Cynthia, heel goed blogje dit en dat iedereen maar zo eerlijk mogelijk gaat zijn (of al is :))! :blush: :blush:

    • Martina

      Zo is het maar net lisanne 🙂

    • Debbie

      Ik geloof dat we er in basis compleet hetzelfde over denken, alleen de uitvoering verschilt misschien 🙂 Ik ben wel nieuwsgierig hoe het gaat bij andere blogs dan beautyblogs….wat doen fashionbloggers met deze code? We’ll see!

    • Ingrid

      Mij maakt het niet uit of het gekregen is of zelf gekocht.. De eerlijke review is voor mij wat telt..

    • Lisa

      Het ligt denk ik veel meer aan de blogger zelf. Bij jou Debbie twijfel ik nooit aan je geloofwaardigheid, terwijl je dit niet steeds vermeld. Maar bij Cynthia een tijd wel ( lees clinique rel, het bed), en dan vind ik het wel fijn om te zien of het product gestuurd is en/of de post gesponsord. Maar zoals je zegt, helemaal duidelijk naar de lezer zal het toch niet worden. Het gaat dus om de persoon achter de blog zelf en haar geloofwaardigheid. Die gene moet ook een product als slecht kunnen beoordelen, ookal is het een opgestuurd product. Het is een kwestie van vertrouwen naar mijn mening.

    • lousaa

      Ik vind het goed om te vermelden. Jet is toch een stuk professioneler vind ik om open te zijn over je belangen.

      En er is wel een verschil met tijdschriften, vind ik. Namelijk dat er veel minder of geen effect is dat mensen een product halen omdat iemand het aanprijst. Kijk, van bloggers zoals Cynthia kunnen lezers denken: die houdt van ongeveer dezelfde dingen als ik, dat moet ik ook maar proberen. Maar als ik in Linda iedere maand een nieuwe mascara zie staan in zo’n rubriek denk ik dat niet. Wat dus meeweegt is je persoonlijke geloofwaardigheid. Die is wat mij betreft groter bij de aanpak van Cynthia dan bij de aanpak van Debbie.

    • Issa

      Tja, ik denk dat er geen mens op aarde bestaat die ooit heeft gedacht dat spullen die je in een magazine ziet van ‘iemand’ zijn. Het is echt algemeen bekend dat een blad 100% reclame is en zodanig ook kan blijven draaien. Dit in tegenstelling tot blogs&social media die ooit, lang geleden allemaal persoonlijk en absoluut reclame vrij waren. Natuurlijk zijn wij als lezers dus gewend dat alle spulletjes zelf gekocht zijn (nu niet meer natuurlijk, maar een lange tijd wel) en zodoende ontstond er een paar jaar geleden een periode van verwarring. Nu weet iedereen denk ik (hoop ik) dat blogs&social media net als bladen enz. 99% reclame is. Niks mis mee hoor maar we wisten het even niet.

    • Joni

      Bij tijdschriften ga ik er eigenlijk àltijd vanuit dat ze ervoor betaald krijgen. Bovendien vind ik zelden heel uitgebreide reviews van een product. Dat is bij bloggers niet zo; dus daarom vind ik het wel fijn (en ergens ook een beetje logisch; al heb jij natuurlijk het volste recht om het niet te doen 🙂 ) als ze vermelden dat ze een artikel gekregen hebben of als ze ervoor betaald krijgen. Ik bepaal per blogpost of het wel of niet lees, afhankelijk van of onderwerp/product me interesseert of niet; dit is voor advertorials of ‘gesponsorde’ posts exact hetzelfde. Ik verwacht en geloof ook dat de bloggers die ik op dit moment volg daarin even eerlijk zijn als bij producten die ze zelf kopen 🙂

    • Bella

      Ik lees allebei jullie blogs en ik kan mij eigenlijk in beide standpunten vinden. Alle respect voor je Cynthia, dat je alles gaat vermelden. Zoals een andere lezeres al zei, advertorials lees ik nooit, maar verder kan het mij niet schelen of je een product gekregen of gekocht hebt, als je er maar eerlijk over bent. Ik vind het wel fijn om te weten.
      Aan de andere kant is het bij Debbie zoals ze al zei: ze krijgt (bijna) alles en op het ene of andere manier is dat duidelijk zonder dat ze het expliciet zegt. Ik denk dan niet dat het meer haar opinie over het product beinvloedt. Ik zou wel willen weten over gesponsorde/betaalde blogposts, maar over opgestuurde producten hoeft dat van mij niet. Ik vind dat ik Debbie meer authentiek en eerlijk vind overkomen sinds ze op haar eigen passie, het luxe segment, is gaan concentreren, en sinds ze ook haar eigen favorieten laat zien, liever dan altijd maar de nieuwste gushing press release met of zonder swatches.
      Ik vind dus dat beide jullie werkwijzen bij jullie passen en vind het fijn dat jullie dit openlijk kunnen bespreken.
      Ten slotte: als een beautyblogger niet eerlijk is, hebben de meeste lezeressen boven de 16 het in ieder geval al snel door en gaat ze verliezen, links om of rechtsom.

  71. Saskia

    Goed dat je hier aandacht aan besteedt! Dat de code ook geldt voor instagram etc wist ik niet.

  72. E.

    Wanneer komt het artikel over je wintersportvakantie?

    • Miss Lipgloss

      Volgende week 🙂 wacht nog op wat goedkeuring – het was een persreis nl. dus de blogpost moet nog gecheckt worden (qua info over de regio enzo) door iemand voor ik hem online kan zetten.

    • E.

      Bedankt voor je reactie, ik kijk er naar uit!

  73. femketje

    ik wist helemaal niet dat er serieus zwart op wit regels voor waren, wel goed dat je hier aandacht aan besteed!

  74. Daantje

    Om je de waarheid te zeggen….. je advertorials lees ik nooit! Bij geen een blogger trouwens. Maar je gekregen producten wel hoor. Mits het een review is en je eerlijk bent over dat product. Anders slaat het allemaal nergens meer op. Eigenlijk geldt dat voor alle blogs/bloggen (hoe schrijf je dat :-))

    • Lisa

      Ja de plog bedoelde ik! Oke, zo komt het wel over! Dus ook goed om te weten 🙂

  75. Lisa

    Ik vraag wel af hoe je dat gaat doen in de video’s. Net zo als je vlog waarin je de optimel steeds in beeld zet, terwijl die nog niet uit is. Ga je er dan ook bij vermelden dat het product placement is, net zo als op tv?

    • Miss Lipgloss

      Ik vlog eigenlijk nooit, dus ik vraag me af welke vlog je bedoeld 🙂 De enige video die ik maakte mbt optimel was echt een advertorial. Heb wel een keer optimel ontbijtje in een plog laten zien, maar dat is omdat ik dat zelf ook gewoon écht eet, niet omdat ik er voor betaald kreeg. Ik had daarna wel een campagne van optimel, maar het is niet zo dat ze me (extra) betalen zodat ik het in mijn plog liet zien.
      Maar als zoiets aan de orde is, en ik krijg er voor betaald, dan ja.

  76. Ratna

    Volgens mij ben jij de enige blogger die altijd zo transparant en eerlijk is geweest. Ik zag de laatste tijd wel wat “reclame-achtige” foto’s in je sneek peaks en plogs, maar fijn dat je daar nu ook duidelijk over bent!

    • Miss Lipgloss

      Dankjewel Ratna 🙂 Ik krijg nooit betaald voor vermeldingen in Sneak Peaks of Plogs, tenminste, dat is tot nu toe nog niet gebeurd. Ik laat natuurlijk wel eens dingen zien die ik opgestuurd heb gekregen.

  77. Annelien

    Interessant artikel!

  78. KSS

    Ik vind het idd ook een beetje krom in je punt met tijdschriften vs blogs. Het hoort idd bij je werk, het hoort bij reclame en marketing tegenwoordig. Het gaat mij gewoon om een eerlijke review, als het een fijn product is, dan maakt het mij echt niet uit of je het opgestuurd hebt gekregen of dat het zelf gekocht is, of dat je ervoor betaald krijgt. Ik lees soms wel eens comments en vragen, van heb je het zelf gekocht of gekregen, ben je vergeten het te vermelden. Dan denk ik echt, waar maak je je druk om, heb je niks beter te doen dan je dit soort dingen af te vragen. Het gaat toch om hoe het product bevalt, eruit ziet (makeup), wat het doet etc.

    Maar goed, that’s just me 🙂

    • witchke

      Hier sluit ik me bij aan. Bovendien kan ik me zeer goed voorstellen dat je vaak producten krijgt opgestuurd die je zelf ook zou kopen mocht je ze niet opgestuurd krijgen…

  79. IsabellaEliane

    Interessant om te lezen ! Ik vind het wel goed dat je hier over schrijft, ik ben vaak wel benieuwd of de producten waarover je schrijft zelf zijn gekocht, of dat je ze hebt gekregen.

    X

  80. Kelsey

    Goed dat je hierover schrijft! Ik waardeer het altijd enorm dat jij dit al zo lang doet. Ook al lees ik niet anders als je het hebt gekregen of ervoor betaald kreeg, omdat ik weet dat je altijd je eerlijke mening geeft. Maar het is wel een grote toevoeging aan de integriteit van je site.

  81. Ciara

    Ik vind het niet nodig om het te vermelden, het is je werk. Je krijgt die producten opgestuurd om te testen, het is een leuke bijkomstigheid maar het hoort bij je werk. Wat maakt het uit voor lezers om te weten dat je het gratis krijgt? Als je in een kledingwinkel werkt krijg je ook veel korting op kleding. Ik vind dat het niet hoeft maar dat is mijn mening 🙂

    • Marielle

      Hier ben ik het wel mee eens. Als het goed is ben je ook eerlijk over gekregen producten, toch? Het kan dus zijn dat je er ook negatief over schrijft.

    • Miss Lipgloss

      Ja, dat doe ik regelmatig (kritisch/negatief reviewen over gekregen producten)

    • Roos

      Ik vind het wel belangrijk dat het erbij wordt verteld. Voor mij is het belangrijk om te weten of er belang verstrengeling is of niet. Dat omdat je op die manier meer waarde kan hechten aan een bepaalde review.

    • Naomi

      Helemaaaaal mee eens !! 🙂

    • witchke

      Gezien dat Cynthia altijd eerlijke reviews doet zou ik niet weten waarom het belangrijk is om te weten en waarom dat belangenvermenging zou zijn. Maar dat is mijn mening. Mij stoort het allemaal niet zo dus…

  82. Anniek

    Goed artikel, nu is het echt duidelijk wanneer je iets krijgt of ervoor betaald wordt. Ik snap wel dat je het soms eens vergeet, jij krijgt toch ook zo veel opgestuurd!

  83. Laura

    Dit vind ik eigenlijk wel goed en grappig dat jij je al een soort van aan deze regels hield! 😉

  84. Healthy Mommy

    Goed dat je erover schijft. Op veel blogs kan je het inderdaad niet achterhalen of ze het krijgen opgestuurd of zelf hebben gekocht. Voor mij leest dat als lezer toch anders als ik weet dat iets opgestuurd is. Zie ik meer als reclame ondanks dat het een eerlijke review is. Wanneer jijzelf de moeite doet om het te kopen heb ik sneller het idee; hé, kennelijk is dat echt de moeite waard. Gek eigenlijk! 8)

  85. Stien

    Interessant!