18 januari 2013 door Cynthia Schultz 148 reacties
  • doe je dat
  • hoe
  • hoe doe je dat
  • How To
Een MissLipgloss artikel

Plannen, zo doe je dat

Sommige mensen zijn van nature goede planners en volgen hun strakke agenda altijd stipt op, sommigen zijn dat totaal niet en leven in totale chaos. Een goede planner zijn kan toch wel erg handig zijn, zeker in drukke periodes. Ik ben een geboren planner, vind het heerlijk om planningen te maken en me daar stipt aan te houden. Vandaag wil ik je wat van mijn tips en trucs meegeven!

Deze blogpost schrijf ik vooral op verzoek, ik kreeg er de laatste weken ontzettend veel vragen over.

Op de basisschool en middelbare school was ik altijd al degene die haar planning goed voor elkaar had. Altijd mijn huiswerk en verslagen op tijd af, altijd op tijd, altijd een goed bijgehouden agenda. Maar ook voor tripjes, feestjes en andere gebeurtenissen ben ik een echte planner. Daar ben ik soms wel een beetje neurotisch in, het liefst plan ik alles tot in de puntjes en schrijf ik alles op. Heerlijk vind ik het, ook al houd ik me er soms niet helemaal strak aan.

Een goede planning hebben is vooral erg handig als je veel moet doen, of als je veel verschillende taken hebt die binnen een bepaalde tijd af moeten komen. Met mijn weken is het echt vereist om een goede planning te hebben, ik zou niet zonder kunnen. Ik doe veel verschillende dingen (zo werk ik voor mijn blog, shop, CosmoGIRL, ben ik speker en doe ik nog wat andere dingen) maar heb ook afspraken tussendoor. En los voor deze werkzaamheden moet ik ook weer veel verschillende dingen doen. Voor mijn blog bijvoorbeeld blogposts schrijven, foto’s maken, reacties checken, mail verwerken, social media bijhouden. En zo heeft elke taak weer een rijtje taken. Zonder heldere planning word ik gillend gek en vergeet ik een miljoen dingen. Echter, als ik een goede, heldere planning bij houd, heb ik een relaxte week en krijg ik alles binnen de tijd af.

Omdat ik dit al jaren doe, wil ik je graag mijn tips en trucs delen voor een goede planning. Let wel, dit zijn maniertjes die voor mij werken, ze hoeven voor jou niet per se goed te zijn.

Houd een agenda bij

Sinds de eerste klas van de middelbare school houd ik een agenda bij. Tot een paar jaar geleden ‘ouderwets’ op papier, nu al een tijdje digitaal. Ik heb een agenda bij mijn Gmail account en die heb ik op mijn laptop, vaste computer, telefoon en iPad, zodat ik er overal en altijd in kan. Hierin zet ik alle afspraken die ik heb, zowel zakelijk als privé. Als er een afspraak bij komt zet ik deze er meteen in zodat ik het niet vergeet en ik zet bij notities eventuele extra dingen die ik niet moet vergeten.

Werk met een notitieboekje

Ik heb áltijd een notitieboekje bij me, elke dag. Als ik hem vergeet dan baal ik, want dan moet ik het digitaal doen (in mijn telefoon of laptop) en dat vind ik niet fijn. Ik wil dingen opschrijven. Ik schrijf bijvoorbeeld dingen op naar aanleiding van afspraken en gesprekken die ik niet moet vergeten, lijstjes met to do’s, planningen (vertel ik straks meer over), creatieve ideeën, et cetera. Ik kan het iedereen aanraden, voor mij werkt het mega handig, ik kan daardoor overzicht houden. En ik vergeet niks meer.

Stel prioriteiten

Het belangrijkste wat je elke dag moet doen, maar ook als je een planning maakt voor een of een paar weken, is je afvragen wat het belangrijkste is. Wat moet eerst? Wat kan wel eventjes wachten, of wat hoeft misschien helemaal niet? Wat kan je misschien door iemand anders laten doen of waar kan je hulp bij vragen? Wat moet echt NU? Het is altijd goed om helder te hebben waar je prioriteiten liggen. Dit gaat bij mij meestal vanzelf, maar soms moet ik er ook wel echt goed over nadenken.

Stel, ik spreek morgen ergens op een event, dan heeft dat nu prioriteit. Dat is het allerbelangrijkste. Na de presentatie ga ik weer bezig met de rest.

Als je écht heel druk bent moet je misschien minder belangrijke dingen afzeggen. Ik doe het niet graag, vind het echt naar, maar soms is het niet anders als er andere dingen tussen komen die meer prioriteit hebben. Het is belangrijk streng te zijn, voor jezelf, voor je eigen agenda. Als je niet totaal stressed out je weekend in wil gaan, moet je duidelijk zijn en prioriteiten stellen.

Maak planningen

Dit is het leukste! Vind ik dan, maar misschien ben ik daar een beetje raar in. Stel, je hebt een week (of dag) voor je waarin je heel erg veel moet doen, waar je geen overzicht in heb. Maak dan in een notitieboek of op je computer een planning. Ik doe dat als volgt:

  1. Ik schrijf alle dagen op waarop ik bezig ga met het werk.
  2. Ik bedenk waar mijn prioriteiten liggen. Wat is het belangrijkst? Dat schrijf ik als eerst op bij de dagen waarop ik daar aan wil en kan werken. Ik zet er een tijd bij en doe dat ’s ochtends als eerst.
  3. Wat is dan belangrijk? Ik vul dit bij andere tijdstippen op de dagen in.
  4. Zo ga ik door tot de week vol is en het lijstje met to do’s leeg.
  5. Ik schrijf helder welke tijd ik mezelf geef voor welke taak en ik schrijf ook op hoe laat ik op sta en hoe laat ik pauze neem. Voor mij werkt dit als een handvat, ik vind dat erg prettig. Maak die tijden wel realistisch.

Aan het einde van elke dag streep ik af wat ik gedaan heb, en als ik meer heb gedaan streep ik het van de andere dagen weg. Op deze manier heb ik duidelijk wat ik moet doen, dat schept helderheid en rust. En je krijgt gewoon meer gedaan omdat je die duidelijkheid hebt.

Ik doe dit soms ook voor één dag. Maar meestal doe ik het voor een hele week als ik het heel erg druk heb.

Maak to do lijstjes

Als ik geen strakke planning hoef te maken, maak ik alleen lijstjes met dingen die ik moet doen. Soms met tijden er bij, maar meestal alleen de taken. Zo heb je helder wat je wil doen.

Kijk vooruit

Voor mijn blog maak ik per dag twee blogposts. Maar ik heb niet elke dag de tijd om deze blogposts te maken, omdat ik ook afspraken heb, maar ook andere dingen doe dan alleen mijn blog. Deze blogpost heb ik gemaakt op 2 december en plan ik in voor in januari of februari. Ik weet dat ik in januari dingen ga doen waar ik de tijd voor nodig heb. In januari ga ik dus wel de reacties checken en alles wat er verder bij mijn blog komt kijken, maar de blogposts schrijven hoeft dan niet per se. Dan heb ik ruimte voor andere dingen.

Voor mij is dit heel belangrijk, maar misschien voor jou ook. Je kan vooruit werken zodat je in een periode in de nabije toekomst meer tijd hebt voor wat anders zonder dat je 24/7 door moet werken of totaal in de stress raakt.

Als je weet dat je bijvoorbeeld in mei een belangrijke opdracht hebt, zorg dan dat je nu al zo gaat werken dat je daar in mei wat meer tijd voor hebt naast je andere werkzaamheden. Kijk dus vooruit, een beetje verder dan overmorgen. Ik vind dat erg prettig werken. Het schept rust, zekerheid en orde. En het geeft me de ruimte om ook wat anders te doen, als ik een tijdje vooraf even wat meer doorwerk.

Maak een ritme

Verder is het ook handig jezelf een ritme aan te leren. Heb je veel dezelfde taken die regelmatig terugkomen? Maak hier dan een bepaald ritme in in je dag, zodat je niet als een kip zonder kop alles tegelijk aan het doen bent. Ik heb bijvoorbeeld een aangeleerd ritme in een ‘blog dag’. Zo ziet dat er ongeveer uit:

  1. Uit bed komen, klaarmaken.
  2. Reacties lezen en beantwoorden
  3. Facebook checken en posts klaarzetten
  4. Twitter checken
  5. Foto’s maken van producten
  6. Foto’s in Photoshop laden, verkleinen, verscherpen
  7. Foto’s uploaden
  8. Foto’s in blogpost zetten
  9. Blogposts schrijven
  10. Blogposts inplannen

Daarna ga ik weer reacties checken en begint het opnieuw. Dit gaat een beetje vanzelf. Echter als ik een dag heb vol verschillende taken, moet ik wel een planning maken, anders loopt alles door elkaar heen en heb ik geen orde.

Je aan je planning houden

Dit is voor veel mensen het lastigste: je aan je planning houden. Tja, dat is een kwestie van doen. Uitstellen voelt alleen maar heel vervelend, je krijgt er stress van en datgene wat je moet doen blijft knagen. Je kent dat gevoel vast wel. Gewoon doen, dan ben je er van af. Je kan jezelf belonen als je je dagplanning voltooid hebt, met iets kleins. Al is het gevoel wat je dan hebt ook al een beloning. Ik kan hier niet zo goed tips voor geven, je moet het gewoon dóen.

 

Dit zijn mijn ‘beste’ planning tips. Het zit ook een beetje in mij, het is een deel van mijn karakter dat ik een goede planner ben. Maar als je dit niet in je hebt, kan je het zeker leren! Ik hoop dat je een eind komt met mijn tips.


Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.

148 reacties
  1. Elke

    wat een goede tips! ik doe al veel van wat je noemt,
    leuk om te lezen hoe jij dat doet 🙂
    Ik denk ook dat dat je kracht is van deze site, dat je alles zo goed gepland hebt en anderen weten wanneer je blogs komen bijvoorbeeld.

  2. Julia

    Dankje dit had ik echt even nodig! Ik schrijf ook ongelovelijk veel op maar ik ben zo chaotisch met plannen, ik zit op de laatste dag voor een toets te leren. Nogmaals bedankt en ik probeer t nogmaar een keer! Xoxo

  3. Nar

    Mooie handschrift! ik ben sinds kort ook begonnen hiermee! erg handig!

  4. Maria-Louise

    Wauw dit is echt super handig !
    Sinds m’n stage werk ik erg veel met een to-do-list, maar vooruit plannen en mezelf eraan houden heb ik vaak moeite mee.. Hopelijk wordt ik met jouw tips ook een pro-planner 😀

  5. Laura

    Ik ben echt een pro-planner, ik plan echt alles op de minuut nauwkeurig, dan heb ik al een hele dag, soms een hele week zelfs, elke minuut precies geplant. Ook vrije tijd natuurlijk 😛
    Maar dan het uitvoeren, daar gaat het mis.. Dan is het tijd om te beginnen met werken, en dan is het ‘nog héél even’ op mijn laptop, en een half uur later is mijn planning voor de rest van de dag weer helemaal in de war. Every . fudging . day. Dit gaat mij nog mijn school carrière kosten, ik ben al blijven zitten omdat ik simpelweg niet kon werken. *zucht*

  6. Hanne

    Dankjewel voor dit artikel!
    Ik ben alles behalve een planner en het heeft me al in allerlei slechte situaties geleid.
    Ik hoop met jouw tips een echte planner te worden 🙂

  7. Marloes

    Handige tips! Ik ben ook echt een planner, en plan bijna alles wel vooruit. Het uitvoeren lukt niet altijd helemaal, bijvoorbeeld schoolwerk, maar ik ben er het laatste halfjaar echt veel beter in geworden! Ik merk dat als je to-do lijsten afwerkt en ook op tijd (of in ieder geval, dat ik er niet na een week nog mee bezig ben), dat het zo fijn voelt! Vooral daardoor ben ik zoveel meer gedisciplineerd geworden, gewoon DOEN 🙂

  8. Elyne

    Maandag begint een nieuwe periode op school en wil dan eindelijk eens goed plannen. Ik heb dit kort samengevat opgeschreven zodat ik er iedere keer naar kan kijken. Hopelijk helpt dit!

  9. Davina-Lara

    Bedankt voor je tips!
    Ik gebruik er zelf veel van (zoals notitieboekje, to do-lijstje) en het helpt echt.
    Ik zit nu net in de blok, dus ik kan wat extra productiviteit wel gebruiken!
    Dankjewel 🙂

  10. Michelle Kaiser

    Zo ontzettend knap hoe jij toch je leventje op de rit hebt, alles op een rijtje hebt etc. Super!

  11. Janneke

    Ik vind planningen maken heel leuk… jammer dat ik vervolgens makkelijk een hele dag in m’n bed lig, playstation, ga shoppen, knutselen.. al met al… uitstellen! Vooral discipline mis ik dus! Jammer dat dat iets is wat ik helemaal zelf moet doen.. o_0

  12. Janine

    Ik heb echt superveel aan deze tips! Het plannen gaat nu veel beter. Bedankt, Cynthia!

  13. Merel

    Geweldig, zo herkenbaar! Ik dacht dat ik een neuroot was, maar hiephiephoera: er zijn nog meer plangekken op de wereld! Ik ben wel blij dat het me altijd zo goed lukt alles op rolletjes te laten lopen, maar soms baal ik er ook wel echt van dat ik nooit eens spontaan de boel de boel kan laten en in plaats daarvan zelfs m’n ontspanningsmomenten INPLAN. Heb jij dat niet ook? o_0

  14. Irene

    Wat grappig dat er nu opeens meerdere blogposts (niet alleen door jou, ook door anderen) over plannen en huiswerk maken komen, juist nu ik keihard en goed moet gaan plannen!

    Wat ik heel erg handig vind is een standaard routine. Je hoeft dan niet meer te beslissen of te bedenken wat je gaat doen, wat veel energie en wilskracht bespaart.

  15. ashley

    Deze tips komen goed van pas!
    Een maandje geleden ben ik erachter gekomen dat ik ADD heb, een concentratiestoornis. Ik heb dus ook heel veel moeite met plannen, en constant dingen uitstellen komt vaak voor bij mij. Dingen vergeten en constant aan vanalles en nog wat denken. Misschien dat deze tips me een beetje helpen bij het plannen van school opdrachten etc.

    Bedankt! :love:

  16. Natnoah

    Dit is echt een leuke blogpost!! En hij komt als geroepen!! Ik heb sinds enkele weken een nieuwe job in het onderwijs waardoor ik ook thuis veel moet werken.. Bovendien heb ik nog een heel huishouden dat ik moet runnen, een zoontje van 4, een lieve man die ik niet wil verwaarlozen, een hond die aandacht nodig heeft en dan wil ik ook nog tijd voor mezelf om te sporten en te ontspannen… Bezig bijtje dus… Ik heb de laatste tijd regelmatig slapeloze nachten omdat ik het gevoel heb dat ik iets vergeten ben… Ik ga jouw tips zeker eens overnemen en zien hoe het werkt voor mij… Zo’n moleskin agenda zoals Maaike lijkt me wel iets.. Dan heb ik agenda en plaats voor mijn to-do lijstje…
    Dus Maaike als je dit leest.. Waar kan ik dat vinden??? Ik ben wel van België…
    Cynthia, ik reageer niet altijd maar ik ben wel een trouwe fan! 2x per dag lees ik je blog.. Ik vind ze gewoon super!! Jij bent een inspiratie en voorbeeld voor veel mensen!! Ik heb al veel geleerd van jou en mezelf wat gevonden daardoor… Bedankt en doe zo door!!!

  17. Laura

    Echt handige tips!! Ik ben helemaal niet zo goed in plannen en stel vaak dingen uit. Maar nu ga ik je tips zeker toepassen en bekijken wat werkt voor mij! Bedankt 🙂

  18. Romy

    Cynthia, dit artikel komt echt als een geschenk uit de hemel !
    Helaas net te laat voor de proefwerkweek die a.s. maandag begint..
    Maar super bedankt voor de tips 🙂

  19. Lore

    Deze blogpost kon op geen beter moment geplaatst worden. Ik ben nooit een held geweest met planningen (maken gaat prima, maar me er aan houden..), maar ik heb altijd heel duidelijk voor mezelf wat mijn prioriteiten zijn en wanneer ik wat af moet hebben. Nu lukt dit het afgelopen school jaar totaal niet meer, door depressie. Mijn hoofd is één grote chaos en ik heb totaal geen overzicht meer over wat ik moet doen. Hopelijk helpen je tips me (al is het maar een beetje) om zaken weer op orde te plaatsen.. Dank je wel 🙂

  20. danique

    ik maak voor het slapen gaan ook altijd to – do lijstjes echt super handig vind ik dat altijd 😆

  21. Liesbeth

    Goeie tips! Ik gebruik zeer vaak to-do lijstjes en werk, als ik tijd heb, ook regelmatig ‘vooruit’. Alleen langetermijnplanningen kan ik me niet zo goed aan houden, heb de druk van een deadline toch wel nodig. Anders doe ik vooral wat op me af komt of waar ik het meeste zin inheb. En als de tijd dan begint te dringen, wel dan komen die to-do lijstjes weer goed van pas om het hoofdboven water te houden ;).

  22. Miladylike

    Handige tips, ik vind to do lijstjes ook fijn om te maken. Dan kan je lekker strepen. 🙂

  23. Martine

    Ik ben echt een alles op het laatste moment-persoon, liefst maak ik een verslag nog eventjes snel in de laatste paar uurtjes. Oke skip dat ‘liefst’ want ik zou juist net als jij willen zijn, maar iedere keer flik ik het weer om het uit te stellen. Vooral met school kom ik vaak in de problemen (voor mn gevoel) maar omdat ik een gave heb voor deadline work red ik mezelf er altijd op het nippertje (serieus soms op de laatste minuut voor de deadline) uit. Zit dan ook echt in m’n karakter, ik kom altijd te laat. Op de basisschool kwam ik zelfs al te laat.
    Nu ik met de trein ga naar de Universiteit dan valt het minder op, omdat ik me moet houden aan de treintijden. Maar om optijd te komen hoor ik kwart over of kwart voor weg te gaan, soms ga ik pas 22 of 52 en zelfs 25 en 55 weg en dan maar hopen op vertraging.. Sick gewoon hoe fijn ik het zou vinden om net zo te zijn als jij!

  24. Floor

    Hé dit had ik echt net nodig haha! Ik heb me dit semester alleen op de hoofdvakken gefocused, waardoor ik me nu toch met een berg onvoldoendes zit. En dat is zo niet mij, want ik wil normaal altijd ALLES voldoende halen. Het liefst dan ook nog hoger dan een zeven.
    Met deze tips ga ik volgende semester alles (in-)halen!

    Alleen heb ik één vraagje: hoe bereken je hoeveel tijd je ergens voor nodig hebt?

    Bij mij gaat het dáár namelijk altijd fout, en plan ik te veel! Ondanks ik dit dus van mezelf weet, gaat het nog altijd fout. Ik kan het gewoon niet zo goed inschatten, denk ik, én bovendien zijn m’n dagen nogal onvoorspelbaar, en weet ik nooit van te voren hoeveel tijd ik précies per dag heb. Iemand tips? :blush: Zijn van harte welkom!

  25. Kim

    Hier ga ik heel veel aan hebben, dankje!

  26. Patricia

    Wederom een heel fijn artikel, wat mij weer wat verder helpt. Thanks! Ik heb naast mijn digitale agenda ook nog een papieren versie. Ben bang dat ik anders alsnog iets vergeet. Nu nog ff aan de planning houden en dan komt het goed.

    Erg fijn dat je dit soort tips met ons wilt delen. Fijn weekend!

  27. Floor Daasvand

    Mijn probleem is juist dat ik vaak vergeet dingen op te schrijven! Ik heb ADD en ben extreem chaotisch en vergeetachtig XD

  28. Kelly

    ik ben ook een goede planner, alleen ik schrijf het echt nooit op, maar ik onthoud het in m’n hoofd 🙂

  29. Menina

    Thanks Cynthia, precies wat ik nodig heb… ben al zo’n lange tijd aan het stoeien met mijn planning. Fulltime baan, studie die af moet, blog die ik graag wil doen maar niet red, huishouden, sociaal leven. Typisch geval van veel willen doen maar niet weten hoe! Ik na jouw blogje van de moleskine boekjes een opschrijfboekje aangeschaft en heb hier ook weer dingetjes gelezen die ik ga proberen! 😀
    liefs!

  30. Daphna

    Wat een fijne blogpost! Ik houd ook van orde en planningen, maar mezelf eraan houden….Mmm daar kan zeker verbetering in komen. Prioriteiten stellen en vooruit werken daar ga ik vanaf vandaag mee beginnen!

  31. Daantje

    Ik kan zeer goed planningen maken en ik hou ook al sinds de brugklas mijn agenda bij. Maar wanneer je zo ongedisciplineerd en snel afgeleid bent als ik heeft dat allemaal geen nut helaas..

    Wel handige tips hoor Cynthia!

  32. laura

    Ik had je tips echt even nodig ik heb de 28e tot 2 feb een toetsweek op school en de vorrige heb ik helemaal verknalt doordat ik te laat begonnen was met leren en me niet aan me planning had gehouden.
    Maar nu weet ik van mezelf dat ik het goed ga doen door jou tips!
    Super bedankt XX

  33. Marie

    Mijn goed voornemen voor 2013 was om alles goed te plannen, omdat ik zelf ook een blog heb. Ben ik een echte agenda gaan kopen, een weekplanner en een to do lijst boekje. Dus alles loopt tot nu toe gesmeerd. Alles verloopt ook vlotter en is veel overzichtelijker !

  34. CaptureBeauty

    Komt als geroepen! Ik moet eind v/d een planning van de hele module inleveren maar ik had geen idee hoe ik te werk moest gaan..

  35. Charlotte

    Superhandig artikel!
    Zelf kan ik wel aardig plannen maar er zitten veel handige tips bij! :blush:

  36. Gloria

    Leuke tips! Ben zelf ook een echt planner en ben daar wel blij om!

  37. Kim

    Wat een handige tips!
    Zelf ben ik alleen met school heel erg strak met mijn planning. Zodat ik weet wanneer ik aan wat moet werken omdat het eerder ingeleverd moet worden. Maar ook buiten school probeer ik afspraken zo te plannen dat het niet te druk word. Leuk om dit zo allemaal te lezen 🙂

  38. Lot

    God ja, die tijden per dag doe ik ook altijd. Dan heb je met jezelf een soort “race tegen de klok” en krijg je een mini-kick als je het weer gered hebt. Ben ik altijd héél tevreden met mezelf, ofja, een beetje trots zou ik zeggen.To do lijsten doe ik ook, notitieboekje ook. Volgens mij zijn wij wel hetzelfde soort; semi-neurotische planners. :geek:

  39. Hilde

    Ja, bij mij gaat die laatste stap ook altijd mis. Gelukkig gaat het wel steeds beter.

  40. Chayenne

    Ik ben van nature een planner. Werk met agenda’s, notitieblokjes en to do lists.. Best handig!

  41. Fieke

    Wauw, dit is echt een super fijne blogpost! Hier heb ik zeker wat aan! Ik ben ook echt een planner, ik hou van lijstjes maken, plannen, afstrepen enz. Maar meestal komen er toch weer dingen tussendoor en komt mijn planning weer niet uit en begin ik een paar dagen van te voren pas met het leren voor een toets… 🙁

  42. claudia

    ook al weet ik het wel, toch goed om het nog eens te “horen” hoe het moet!

    Heb nog een heel mooi pip studio notitieboekje liggen, denk dat dat mijn planboekje gaat worden. Zou veel rust geven in mijn hoofd 🙂

  43. Joke vdB

    Hartstikke goed zeg en leuk te zien dat dat wat wij organizers de mensen leren, door georganiseerde mensen zelf al uitgevonden is. En ook het toepassen is het waar het om draait. Je. Laat duidelijk zien dat het werkt voor jou. Een hart onder de riem voor de chaoten en niet-planners in deze wereld.

  44. Annelien

    Handig artikel 🙂

    Zelf was ik nooit goed in plannen, in VWO 4 liep ik dan ook tegen de lamp. De studiebegeleidster van school raadde mij een agenda aan, de 1 Blik agenda. Super handig en hierdoor leer je écht (schoolwerk) plannen. Aanrader dus. http://www.1blik.nl/1-blik-schoolagenda

  45. CarlyZ

    Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben 🙂
    Ik vind plannen en organiseren heeeeerlijk! Een agenda, opschrijfboekje voor allerlei zaken en een boekje om elke dag to-do’s op te schrijven. Leuke opschrijfboekjes kan ik niet in winkels zien liggen, er is altijd wel iets wat erin geschreven kan worden. Een planning, een boodschappenlijst, verjaardagswensen, andere wensen, niet-vergeten dingen etc. etc.

  46. Anne

    Heel handig! Zit nu in een drukke periode dus kan ik zeker gebruiken!

  47. Hester

    Ik herken me wel in je, ik ben ook een geboren planner. Kan niet tegen dingen last-minute moeten doen, ik kijk graag vooruit enzo. Met mijn blog plan ik ook altijd vooruit. En planningen of to-dolists maken, heerlijk! Goede tips ook!

  48. Joyce

    Erg fijne en heldere blogpost! Hier kan ik echt wat mee!!!

  49. Berna

    wauuuw cyntia het voelt net alsof je het speciaal voor mij hebt geschreven ,superhandig heb aanstaande week pta-week xliefss

  50. Jenne

    Geweldig artikel! Fijn weekend xx

  51. Anna

    Ik ben ook vrij goed in plannen. Ik heb voor school altijd m’n agenda op orde en ook privé afspraken zet ik hier in. Verder heb ik altijd op tijd huiswerk en verslagen af. 🙂 Ook als ik een week met veel toetsen heb maak ik een planning wat ik op welke dag wil leren. Me er aan houden is alleen nog een ander ding, haha!

  52. suna

    ik doe dit nu ook 4j ongeveer,omdat ik het gevoel krijg dat ik controle heb.en als ik dit niet zo is ,des te meer mijn eetstoornis naar boven komt.elke dag schema houden kan ik beter eten en nadenken of anders zit ik echt te stressen en ben ik dan enorm boos op mezelf.bah

  53. Fien

    Ik maak wel planningen, maar hou me er niet aan. Nu heb ik zin om een planning te maken! *pakt boekje erbij!*

  54. paulien

    ik ben zelf ook een goede planner, heel fijn is dat. ik schrijf al jaren altijd alles op wat ik moet doen. het geeft het fijn gevoel omdat je dan weet dat je niks gaat vergeten. wat ik wel anders doe is dat ik geen planning per dag meer maak (wel gedaan) dit werkt niet voor mij. ik maak ze per week. wat ik die week wil doen.

  55. Lieke

    Handige tips 🙂 Ik ben altijd heel slecht in plannen, haha

  56. rachel

    handig 🙂 hier gaat door de weeks ook alles op schema en op tijd, structuur vind ik belangrijk en zeker voor de kids. en tja de agenda.. ik heb digitaal zowel papier en dan nog mijn notitieboekjes , kan een aardige zeef zijn dus heb alle toeters en bellen op digitaal gebied nodig en de agenda zelf ligt bij de pc zodat ik er elke keer in kijk
    fijn weekend mop

  57. Anouk

    Handige tips, gelukkig ben ik – zoals jij het ook al noemt – van nature een planner. Ik heb een to do-blokje van de HEMA en een gewone papierenagenda. Digitaal vind ik dan totaal weer niet fijn. Ik heb niet altijd een notitieboekje bij me, maar mijn kladblok gaat wel overal mee heen qua schoolgebeuren. Verder heb ik op ieder apparaat Evernote staan. Hierin schrijf ik ideeën voor blogs, producten en meer. Ik bedenk wat ik ongeveer in een week ga doen en daarnaast plan ik per dag in wat ik precies doe, meestal één of twee dagen van te voren. Werkt prima!

  58. Kelly

    Ik ben echt een goede planner, dat durf ik wel van mijzelf te zeggen, ik heb boekjes, lijstjes een agenda en als ik me daar aan zou houden zou er niks aan het handje zijn. Echter is er één probleem, ik houd me nooit aan mijn planning. Ja echt, het gevolg is dat ik alles op het laatste moment doe, behalve bloggen want dat vind ik leuk. Maar school echt ik laat het nooit zover komen dat ik in tijdnood kom, maar ik begin echt geen 5 dagen vooraf als het ook met 4 dagen kan.

  59. Lara

    Ik ben zoo slecht in plannen! Niet persé in planningen maken, dat lukt me wel. Maar me er aan houden, ooh, dat lúkt gewoon niet.. Soms heb ik het zo druk dat ik op een dag bijna geen vrije tijd meer over hebt. Dat vind ik niet leuk, en dan ga ik gewoon toch een uur achter de pc bijvoorbeeld. Als gevolg dat ik dan tot middernacht door moet werken.. 😉

  60. Tamara S

    Ik heb dit artikel nog niet gelezen, maar ik wil je alvast bedanken want ik denk dat dit mn redding is. Ik ben zo verschikkelijk slecht in plannen..

    • Miss Lipgloss

      Dan zeg ik graag gedaan 😉 Succes! X

  61. Tedje

    Wat een fijn artikel. Zelf ben ik ook nogal van de planning en de dingen opschrijven. In dat opzicht lijken we veel op elkaar!

  62. Amina

    Geen planning maken wil niet gelijk zeggen dat je dan een chaos leven leidt, ik plan niet en leef met de dag en heb geen chaos alleen afspraken schrijf ik op voor de rest plan ik niks.

    Moest dat melden want het komt zo over bij mij. (niet plannen=chaos)

    • Anton

      Helemaal eens, het lijkt er hier op dat iemand die niet alles tot de laatste komma plant als een kip zonder kop door het leven rent. Dat is verre van waar. Het komt op mij behoorlijk neurotisch over als je je leven zo volledig wil plannen en alles in lijstjes wil vatten.

      Een beetje loslaten en carpe diem kan echt geen kwaad.

    • Miss Lipgloss

      Bij mij is dat wel het geval, als ik niet plan dan kan ik niks, omdat ik dan in paniek raak en geen overzicht heb. Elk persoon is anders, ik leg in deze blogpost uit hoe het voor mij zit en hoe het voor mij goed werkt. Ik oordeel over niemand en lees niemand de les. Iedereen moet doen wat ‘ie zelf prettig vindt.

  63. Tessa.

    Ik ben echt een enorme planner. Ik plan alles, vind dat ook leuk. Ik hou van organiseren en ik mag dan ook vaak leuke dingen plannen, dagjes uit met vriendinnen etc. Maar als mijn planning ineens helemaal in de soep loopt word ik stront chagrijnig. Het moet gaan zoals ik het in m’n hoofd had. Ik laat het trouwens niet snel merken hoor als het fout gaat. Dan zou ik er niet leuker op worden haha.

  64. Miranda

    Handig artikel. In het begin gaat het bij mij altijd goed, maar naar een tijdje vergeet ik het eigenlijk. Terwijl plannen wel meer rust geeft.

  65. Melanie

    Wat een ontzettend handig artikel! Ik ben op dit moment met mijn scriptie bezig en ik vind het erg moeilijk om zo goed mogelijk te plannen. Dit artikel komt echt eventjes op het goede moment, bedankt! 🙂

  66. Danielle

    You saved my life!

    Ik ben een verschrikkelijke chaoot en vond het verschrikkelijk dat ik 10 week lang projectleider moest zijn en moest plannen.
    Ik sla deze blogpost op en ga hier zeer veel goede tips uithalen!

  67. kimberly

    Erg handige tips! Ik ben écht een noob met het plannen van dit soort dingen. Als ik ’s avonds geen to do lijstje maak kan ik echt niet in slaap komen, haha! “s morgens pak ik mijn lijstje er wel bij, maar 9 van de 10 keer stel ik het dan weer uit. Schiet niet op! Mijn goede voornemen van 2013 was dan ook, meer dicipline en minder uitstellen. Opzich gaat het vrij goed, maar mag toch nog wel eens een schop onder mijn kont hebben, haha!

  68. Melissa

    Handig artikeltje! Ik plan ook altijd alles want dan is het veel rustiger in m’n hoofd 🙂

  69. Monique

    Ik merk dat wanner ik mn agenda bij hou, ik veel rustiger ben.. dus ik plan erg graag. Gewoon de vaste dingen op de dagen en in een notietie hoekje er nasst wat ik graag die week nog zou willen doen..

  70. Tessa

    Super handige tips, Ik kan zelf wel redelijk plannen ik heb altijd op tijd mijn Huiswerk af 😉
    xx

  71. Marye

    Een heleboel tips zijn voor mij herkenbaar. Ik heb alleen het probleem dat ik dan een mooie planning heb, maar dan uiteindelijk net niet uit kom. Om mijzelf dan vervolgens totaal niet meer aan de planning te houden. Maar oefening baard kunst…. hoop ik. Verder een erg interessant artikel. Dit gaat mijn planning weer een beetje motiveren.

  72. S

    Superbedankt!!! Ik stel ook altijd alles uit, maar wie weet gaat het nu wel lukken!

    P.s. Ik vind het echt geweldig dat je artikelen maakt naar aanleiding van de comments!

  73. Priya

    Ik denk dat het belangrijkste voor mij is om een ritme aan te houden. Ook moet ik echt leren prioriteiten te stellen. Ik moet het echt 180 graden anders doen.. Bedankt voor de tips, ga ik meteen mee aan de slag!

  74. Nora

    Deze post komt als geroepen, aangezien ik morgen m’n laatste college’s voor het semester heb en dan een maand keihard zou moeten blokken voor m’n examens. Lekker motiverend, wat fijn dat je hier ook aandacht besteedt Cynthia! Jij bent echt één van de weinige beautybloggers waar ik dit soort tips -over plannen, netjes te werk gaan, etc- vrijwel klakkeloos aan durf te nemen, aangezien ik je daarin wel vertrouw. ^_^

  75. Ilona

    Leuke post! Ik ben ook gek op plannen, ik ga er dan ook echt voor zitten met een kop koffie een schoon schrijfblok en een fijne pen 🙂 En ja daarna natuurlijk wel aan de planning houden…

  76. Jeske

    Hele handige tips inderdaad! Ik ben ook wel een uitsteller, maar ik heb ook vaak het probleem dat ik veel te veel op een dag wil doen. Daardoor kan ik vaak maar de helft van mij lijstje afstrepen. Ik vind het dan ook altijd lastig om in te plannen hoeveel tijd ik voor een bepaalde taak nodig heb.

  77. Amanda

    Handige tips! Wij plannen maanden vooruit, want je weet maar nooit haha. Zo had ik het nu extreem druk met mijn stage en kon ik nauwelijks schrijven. Ik was toch wel blij dat wij vooruit hadden geschreven!

  78. Valérie

    Haha ik heb toevallig ook zo’n post gemaakt voor vandaag 🙂 Niet helemaal hetzelfde, maar toch wel een beetje telepathisch haha! Ik kan me soms heel goed aan een planning houden, vooral als het dicht tegen een deadline is, maar als ik bv. nog 20 dagen tijd heb gaat het moeilijk…

  79. Laura*

    Euhm, dat laatste, mij aan mijn planning houden is waar het bij mij nogal eens aan schort. Ik kan hele mooie lijstjes maken hoor, maar uiteindelijk werkt dat niet en doe ik alsnog alles op het laatste moment. Het komt gelukkig wel altijd af, dus dat scheelt weer. 😉

  80. Suzanne

    Plannen, het is zo fijn. Ik kon het nooit maar sinds kort eindelijk de boel onder controle.

  81. Agnes

    Super handig artikel! Ook handig voor op het werk, bij slingeren er altijd to-do post it’s rond 😉

  82. Desirée

    Ik hou van plannen en lijstjes maken en werk zo heel productief, scheelt een boel tijd ook door gestructureerd te werken 🙂

  83. AnnaSophia

    Handig om te weten hoe jij het doet! 🙂
    Ik werk met een papieren agenda én notitieboekje. Want mijn agenda moet perfect overzichtelijk zijn, in mijn notitieboek schrap ik veel. Werkt perfect voor me.

  84. Mariet

    Ik ben ook een strake planner hou altijd rekening met dat er iemand op het werk ziek kan worden. Mijn huis en omgeving moet schoon zijn anders kan ik geen andere dingen doen. Heb een hekel aan mensen die alles tot het laatst aanlaten komen daar wordt je alleen maar gestrest van .

    • Ilona

      Dat heb ik ook met mijn huis. Ik kan niet werken in rommel en ga dan eerst opruimen/schoonmaken voordat ik aan andere (misschien wel dringendere dingen) begin.

  85. Vanessa

    Goede tips! Gelukkig ben ik van nature al een goede planner. Zonder notities is het één grote chaos in mijn hoofd. Ik heb het dan ook nodig om alles op te schrijven zodat ik een helder overzicht heb van wat me nog allemaal te doen staat.

  86. Carlijn

    Dit is waarom ik zo graag jouw blog lees elke dag. Als ik lees over jou vooraf gemaakte artikelen, strakke planning en keurige lijstjes word ik daar altijd heel gelukkig van! Wat zou ik het fijn vinden om zo goed te kunnen plannen en overzichtelijk te kunnen werken. Heerlijk! Je bent daar in echt een voorbeeld voor mij. Na aanleiding van je tips ga ik ook voor wat meer structuur zorgen. Dank je wel :blush:

  87. Resy

    Erg handig artikel!
    Opzich ben ik wel goed in het plannen, alleen me er aan houden vind ik nogal lastig. Zeker wanneer het gaat om het leren van mijn toetsweek. Als ik me aan mijn planning had gehouden (en ik tussendoor niet een hele week van planning ziek ben geweest haha) had ik deze week geen stress gehad, maar het is toch lastige dan ik altijd denk om me eraan te houden

  88. Nieke

    Ik ben van nature een planner, wat ook heel erg in mijn nadeel kan werken. Want ik moet alles op orde hebben, gebeurd dit niet dan raakt mijn hoofd in de war, of schiet ik in de stress. Ik ben nu bijvoorbeeld te laat begonnen aan een essay, wat ik echt niet prettig vind. Toch ook leuk om te zien hoe jij het aanpakt.

  89. Miranda

    Handige blogpost, ik ben wel van het plannen en alles bijhouden, heb een notitieboek in mijn tas, een notitieboek voor alle dingen omtrent huishouden, administratie etc, en mijn agenda schrijf ik ook echt alles in.

  90. Chantal

    Ik begin het plannen gelukkig steeds beter onder de knie te krijgen, maar dat moet ook wel met 2 websites haha….

  91. Bianca

    Leuk artikel, erg handig! Vind lijstjes zelf ook altijd erg leuk. Ooit bij jou gezien & aangeschaft bij de hema, het to-do memo blok!

  92. Kimberly

    Wat een fijne blogpost! Ik vind het erg fijn om je tips te lezen, ik weet ook zeker dat ik hier wat aan heb. Ik kan opzich wel plannen, maar soms schiet het er bij mij wel eens in. Een To Do lijstje moet ik maar eens gaan maken, dat maakt denk voor mij al een groot verschil!

  93. Leoni

    Wat een superfijn artikel, dankje wel!
    Door je eerdere posts over dit onderwerp en to do list en je moleskines ben ik ook gemotiveerd geraakt om iig to do list te maken om zo mijn hoofd leeg te maken/houden.

  94. Nina

    handig dit artikel, ik ben heel erg ongeordend haha

  95. Maaike

    Ik ben ook een echte planner. Maak altijd lijstjes en ben verliefd op mijn moleskin agenda! Ik heb er eentje waarbij je aan de ene kant de week indeling hebt en de andere kant is lijntjespapier. Zo kan ik mijn rooster en universiteitafspraken rechtshouden en vergaderingen en persoonlijke afspraken links. Dat werkt voor mij wel het makkelijkst.
    Wat jij digitaal en op papier doet, doe ik alleen op papier. Mijn agenda is notitieboekje en planner ineen. Dat wordt soms wel een rommeltje, maar zolang ik het nog snap, is het prima. Zo staat er voor deze en volgende week elk tentamen in dat afgenomen wordt zodat ik weet wanneer mijn studenten de tentamens maken. Daarnaast heb ik opgeschreven wanneer ik dat dan het beste kan nakijken zodat ik het overzicht houdt. Want als er 14 dagen lang elke dag iets ingeleverd wordt wat nagekeken moet worden en dat moet ook allemaal binnen die tijd af zijn ivm de 1 feb deadline, dan is het toch wel handig om te zorgen dat het ook allemaal af is.
    Voor blog posts heb ik een overzichtje met ‘te maken’ blogposts liggen en daar kies ik dan elke week de onderwerpen uit waar ik dan over wil gaan schrijven en die ‘plan’ ik dan ook alvast. Met baan en studie is het voor mij niet mogelijk om voorruit te werken aan mijn blog maar ik denk er al wel alvast overna.
    Beetje jammer dat ziek zijn zo’n roet in het eten kan gooien 🙁 Deze week geen blogposts en ook nog geen nakijkwerk verricht. Dat betekent dit weekend even buffelen.

  96. Martina

    Ik gebruik altijd mijn agenda en heb een soeciaal to do notitieboekje in m’n tas die ik dagelijks gebruik, I love lists!

  97. Sanne

    Ik heb zowel op de basisschool als middelbare met het Dalton systeem gewerkt (al je huiswerk, SO’s, toetsen… Zelf plannen) en ik merk ook echt dat ik er veel baat bij heb nu, het gaat vanzelf en ik ben heel blij dat ik met dit systeem ben opgegroeid!

  98. Stefanie

    Geweldig! Hier heb ik ook veel aan!

  99. Beau

    hele handige tips zeg!! zeker nu de tentamenweken eraan komen hihi

  100. Monique

    Handige tips! Ik ben op zich wel een planner, maar maak mijn planningen vaak niet realistisch, waardoor het me niet lukt me eraan te houden. Dat geeft geen fijn gevoel, dus ik probeer al een tijdje wat realistischer te plannen. Het is een proces, zullen we maar zeggen.

  101. sil

    Thx voor deze blogpost hier kan ik echt wat mee, net als die post over presenteren. Mag van mij vaker =)

  102. Chantal

    Hele handige tips, ik ben echt zo iemand die totaal niet kan plannen. Misschien dat het met dit artikel wel gaat lukken, nou ja ik ga het in ieder geval proberen.

  103. Julie

    Wat ben je toch een echte succesvrouw geworden!

  104. milou

    Super leuk!
    Ik ben ook echt een planner. ALleen ben ik nog steeds aan het switchen van papieren naar digitale agenda. Ik kan e rmaa rniet uit komen wat ik nou het handigst vind.
    Het heeft natuurlijk alletwee wel zn voor en nadelen, maar toch vind ik het lastig haha.

  105. Benthe

    Ik ben vrij goed in plannen en me er aan houden, vind het vaak ook heel fijn om te doen. Gebruik een (Moleskine) agenda en notitieboekje met allebei veel plek om te schrijven dus gewoon je gedachtes ordenen en lijstjes maken helpt vaak al heel erg!

  106. Jet

    Leuk artikel!
    Ik ben ook van het lijstjes maken, het probleem bij mij op de middelbare school was dat ik absoluut geen discipline had.
    Nu ik studeer is mijn discipline toegenomen, maar nog altijd zijn tips handig!

  107. Annelise

    Bedankt voor de tips! Ik ben niet zo’n goede planner, ik schrijf wel altijd alles op, omdat ik het anders vergeet en dat weet ik van mezelf. Voor schoolexamens zou het beter zijn als ik iets meer zou plannen en me daar dan ook echt aan ging houden. Gelukkig ben ik nog nooit in de problemen gekomen door mijn slechte planning, alleen daardoor heb ik ook niet echt een motivatie om wel beter te gaan plannen 😉

  108. Jacky

    Ik ben een rete goede planner! Ik kan me er vaak alleen zo lastig aan houden… Dan duren dingen langer dan ik had ingepland, komt er iets met spoed tussendoor of komt er niks uit m’n handen. Planning in duigen, Jacky een stresskip

    • Laura

      Heb precies hetzelfde 🙂

  109. Lenneke

    Nuttige tips! En ik ben inderdaad iemand die om deze blogpost gevraagd heeft. Ik word vooral gek als ik gewoon geen orde in mijn hoofd heb, als ik niet inzichtelijk heb wat ik allemaal moet doen. Dus deze tips zullen ook voor mij goed werken! Woensdag heb ik nog een belangrijk tentamen, dus ik ga een planning maken én me eraan houden. Thanks!

  110. Kelly Caresse

    Hmm plannen, niet mijn kwaliteit haha!
    Daarom komen deze handige tips goed van pas, ik ben zelf een sloddervos soms.
    Je hebt een heel mooi overzichtelijk handschrift! :love:

  111. BeautybySunseeree

    De laatste tijd loop ik echt te stressen om van alles en dan nog steeds tijd te kort komen. Super handig bedankt voor de tips. Leuk artikel om te lezen 🙂

  112. Daphne

    Wat een fijn stuk! Ik hou ook van orde en planningen, maar mezelf eraan houden vind ik lastig. Prioriteiten stellen en vooruit werken zou ik wat beter moeten doen 😉

    Cynthia, heel veel plezier bij de fotoshoot vandaag! Geniet ervan, hopelijk loopt alles volgens planning hehe 😉

  113. Ilse

    Ooh, ik ben echt heel slecht in plannen en organiseren. Toen ik nog studeerde kreeg ik m’n taken vaak niet op tijd af, ik kom vaak te laat en zelfs koken vind ik soms moeilijk als je verschillende dingen met een verschillende bereidingstijd moet maken die allemaal tesamen klaar moeten zijn. 😉
    Ik krijg zelfs al een vervelende kriebel in m’n maag als ik het woord ‘plannen’ nog maar hoor. 😉

  114. Ingeborg

    Wat een super handig artikel! Vooral nu omdat er veel toetsen voor mij aankomen..

  115. Dionne

    Plannen kan ik wel maar de uitvoering daar gaat het mis haha

  116. dita

    Handige tips, gelukkig ben ik zelf wel goed met plannen 🙂

  117. Allissa

    Superhandige tips. Ik kan niet zonder plannen, anders wordt alles zo een warboel

  118. Syl

    Ik neem mijzelf altijd voor om dit te doen…. vervolgens hou ik dat even vol en daarna ontstaat er weer chaos.

  119. Ashleey

    Wat veel en handige tips! Plannen kan ik wel, maar me er aan houden haha, nee! Maar met deze tips ga ik het zeker weer eens proberen! Dankjewel!

  120. roxanne

    Wat een fijne blogpost! Ik als chaoot heb hier onwijs veel aan haha!

  121. Angela

    Ik plan zelfs m’n huishouden. Lang leve 2Do lijstjes 🙂
    Oh en boodschappenlijstje… Per winkel opschrijven hoe en wat…
    En dan maar afvinken,heerlijk gevoel 🙂

    • Angela

      naamgenoot met precies dezelfde plan-eigenschappen… hihi, grappig! :love:

  122. Lifesplash

    Heerlijke tips! Ook erg goed, fijn om zoiets te lezen. Laatste tijd merk ik dat ik weer wat moeite met plannen krijg, maar ik ga het denk ik vandaag weer een beetje oppakken. Ik vind alles geordend altijd heel fijn, geen stress, moeite of iets anders. Geeft voor mij rust in mijn hoofd. De laatste tip is inderdaad nog het moeilijkste, maar wel de belangrijkste haha!

  123. Lotte

    Wat een goede tips geef je! Niet alleen de standaard ‘maak lijstjes en schrijf alles op’ dingen, maar ook echt tips die ik nog niet kende maar die zeker wel kunnen helpen. Prioriteiten stellen vind ik lastig. Ik wéét wel wat belangrijk is en wat eerst zou moeten, maar kies toch sneller voor datgene dat snel gedaan is zodat ik dat alvast kan afstrepen van m’n lijstje.

  124. Sofie

    Erg handige tips! Ik zelf ben echt een slechte planner, ik plan veel, maar het lukt me vaak niet om me er aan te houden. 🙂

  125. Fleur

    Hele fijne tips voor deze flierefluiter! Ik ben hier echt niet goed in waardoor ik met studie vaak in de knel raak(te). Wel werk ik hier al jaren aan en wordt ik er steeds ietsje beter in. Planningen maken is ook een kunst. Ik plan altijd veel te veel waardoor de lat veel te hoog ligt. Dan haal ik het niet en ben ik teleurgesteld. Heel vervelend. Daar werk ik nog steeds aan met tips en trucs lukt het me wel stukken beter. Maar studie/werk en bloggen en sociale leven combineren blijf ik lastig vinden. Thanx dus voor deze fijne tips! Ik zou willen dat t ook in mijn karakter zat, maar ik ben wel super flexibel haha. Er mist een r in het woord spreker (alinea 4).

    • Susanne

      Ik wilde ook die ‘r’ noemen, en in dezelfde alinea staat ‘los voor deze werkzaamheden’, dat moet ‘los van’ zijn.
      Ik ben zelf op zich wel een redelijke planner, ik vind het ook fijn om het op te schrijven zodat het iets concreets wordt, maar mijn discipline is niet altijd even optimaal, haha.

    • DiANA

      Lekker boeiend, die details 😛

  126. xbeautyfun

    Super handig! Ik kan wel goed plannen, maar meestal houd ik me er niet aan.
    Daar mort maar eens verandering in komen…

  127. Lisa

    Wat een super handig artikel! Zelf plan ik mijn huiswerk elke dag en list mijn kamer vol met to-do-lijstjes. Geeft inderdaad echt rust!
    xxx

  128. Sabien

    Heel handig, dankjewel voor de tips! Ik ben zelf ook wel geordend, maak altijd lijstjes 🙂 zou me er wel wat vaker aan moeten houden! xoxo

  129. laura

    Zelf houd ik ook wel van overzicht en een goede planning. Ik ben er niet altijd even goed in. Ik schrijf altijd wel heel veel op. Dat geeft zo veel helderheid!

  130. Velaija

    Dankjewel voor de tips! Ik heb ook altijd de meeste moeite met me aan mijn planning houden. Ik plan telkens de leerstof van mijn schoolexamens bijvoorbeeld al weken van tevoren in, maar begin toch vaak pas de week van tevoren (of nog later)… Toch wel een gelukje dat ik alsnog vrij goede cijfers haal. Denk trouwens dat het bij mij wel een vorm van efficiënt werken is, want ik merk dat ik dichter bij de ‘deadline’ veel sneller/beter kan leren!

    • Mieke

      Haha, hier nog zo eentje. Ik ben ook een uitsteller. Ik kan gewoon niet vroeg beginnen aan het leren van een tentamen als ik weet dat er nog ‘genoeg’ tijd is. Gevolg: ik zit altijd op de laatste dag(en) te blokken en het komt altijd goed. Ik kan gewoon efficiënter werken als er druk op staat, denk ik..