Wat te doen als je een kakdag hebt

Soms heb je gewoon een kakdag. Zo’n dag dat niks lukt. Dat je chagrijnig bent, dat je je kleine teen tegen de tafelpoot stoot en moet janken, dat de koffie op is en dat je je glas water omgooit. Niks. Gaat. Goed. Wat doe je op zo’n dag? Ik deel mijn ervaringen én die van mijn vriendinnen en Instagramvolgers met je.

Leestijd

Stap 1: accepteer

Ik denk dat in alle gevallen het accepteren de eerste en de beste én de grootste stap is. Kijk, je kan je er tegen verzetten. Je kan boos worden op jezelf omdat je een kakdag hebt. Je kan boos worden op jezelf omdat je niet productief bent, omdat je nu al voor de vierde keer iets vergeet vandaag en je kan je héél erg aan jezelf storen omdat het NIET WIL VANDAAG. Och wat ben je stom.

Ja, dat helpt dus gewoon totaal niet. Je gaat in een vicieuze cirkel van jezelf en je dag haten en alles wordt alleen maar erger.

Ik bedoel hier niet mee dat je dan maar in je eigen ongeluk moet gaan wentelen en dat je niet meer de moeite hoeft te doen om er iets van te maken vandaag. Het gaat erom dat je stopt jezelf te haten en dat je stopt met vechten tegen deze kakdag. Je leest het al, het woordje ‘tegen’. Laat het gaan. We gaan er mee aan de slag hoor, maar dat ‘ie kak is, deze dag, dat is gewoon zo. Zoals Emmy zo mooi zegt: ‘Als je accepteert dat die emotie er is dan is dat vaak ook een gewicht dat van je af valt. Niet altijd verzetten tegen negatieve emoties. Dat hoeft niet altijd een gevecht te zijn, niet vechten kan ook winnen zijn.’

Kleine kanttekening: soms kan zwelgen heerlijk zijn. Vriendin Jorien zegt er dit over: ‘Op de kutdag zelf heb ik altijd het meest zin in niks doen, klagen en zwelgen in zelfmedelijden. Maar stiekem weet ik ook wel dat het het allerbest werkt om er gewoon op uit te gaan of iets nuttigs te doen.’ Soms weet je dat je beter iets anders kan doen, maar dan is optie één toch het lekkerst. Zolang je het één dag doet, en je naasten een beetje spaart, mag je best een dagje medelijden hebben met jezelf. Het leven is. Zo. Zwaar. Zucht. 

Slapen

Op Instagram kwam deze heel veel voorbij, en dit is ook een van mijn favoriete dingen om te doen als het allemaal even niet wil: slapen. De boel de boel laten en slapen. Uitrusten. Jezelf de ruimte en rust geven om even helemaal niks te moeten. Gewoon midden op de dag.

Maar ja, dit kan natuurlijk niet altijd. Als je bijvoorbeeld gewoon aan het werk moet. Of andere verplichtigen hebt die je niet zomaar kan afzeggen. In dat geval: lekker vroeg naar bed en lekker lang slapen. Blijkbaar heb je het nodig.

Positiviteit verspreiden

Emmy: ‘Sommige mensen hebben dagen dat alles keer op keer mis lijkt te gaan. En ik heb ook wel eens dat ik bijvoorbeeld heel moe ben, en in sociaal contact dan een lage tolerantie heb. Maar als ik dit merk bij mezelf, ga ik heel veel positiviteit verspreiden. Door te lachen, door mezelf te forceren een praatje te maken met iemand die het nodig lijkt te hebben, door iets extra’s te doen of juist heel aardig te doen. Wat je dan merkt is dat je die positiviteit terug krijgt van mensen en dat je daar qua energie weer heel goed mee kan opladen.’

Als ik een rotdag heb, werkt dit vaak wel. Ik moet dan wel echt even de energie verzamelen om stralend te zijn en aardig te doen, want laten we eerlijk wezen: als je strontchagrijnig bent is je natuurlijke staat afsnauwen, je mond houden, wegkijken en uitstralen ‘praat niet met mij’. Maar als je zelf heel vriendelijk doet tegen anderen, krijg je dat vaak terug.

Veel pauzes met lekkers

Misschien kan je soms een dag ervoor kiezen om de boel de boel te laten, maar in het gewone leven moeten we ook met een rotdag gewoon op ons werk verschijnen. Onze verantwoordelijkheden verdwijnen niet ineens. Mijn vriendin Judith, die een evenementenbureau runt, zegt het volgende: ‘Accepteren dat het zo is en rustig aan stap voor stap de dag door met lekker veel pauzes voor koffie, thee, chocola en lekkers.’ Dit werkt voor mij ook. Vooral dat ‘stap voor stap’. Niet te ver vooruit kijken vandaag, gewoon elke taak rustig oppakken en regelmatig even pauze nemen. Enne, het hoeft allemaal niet perfect vandaag. Het is prima als het wat langzamer gaat. Morgen weer een dag.

Morgen weer een dag!

Precies, morgen weer een dag! Zo is het toch echt? Niet elke dag is fantastisch. Hoeft ook niet. Morgen is alles beter. Vandaag niet. Prima.

Wandelen, bewegen, naar buiten

Hier heb ik niet meteen zin in als ik me kak voel, maar het helpt meestal: naar buiten. Met Kees wandelen. Meestal voel ik me dan al snel een stuk beter. Alleen niet als het heel hard regent. Of als het vriest, zal je zien dat ik op zo’n kakdag net uitglijd of zo.

Gezelschap opzoeken (van dieren)

Voor de een werkt dit top, voor de ander niet: gezelschap opzoeken. Afspreken met vriend(inn)en, even je gedachten verzetten. Vriendin Jorien: ‘Niet altijd waar je op dat moment zin in hebt, maar als je je zinnen verzet heb je afleiding van dat rotgevoel én met een beetje geluk heb je nog een voldaan gevoel ook aan het einde van de dag.’ Voor mij werkt dit soms wel, soms niet. De ene kakdag heb ik juist heel veel behoefte om alleen te zijn en dan sluit ik mezelf op in huis. De andere keer weet ik dat ik me beter ga voelen door mensen op te zoeken. Het is maar net waar je behoefte aan hebt. Waar ik altijd blijer van wordt: gezelschap van dieren. Knuffelen met Kees. Als je geen huisdier hebt: leen een hond om uit te laten.

Geen social media

Monique op Instagram: ‘Social media vermijden. Ander praat je jezelf alleen maar meer de put in omdat anderen wel een topdag hebben 😌’

Heel herkenbaar. Iedereen op Instagram heeft een topdag, nee, een topléven, en jij bent een kneus die jankend op de bank zit. Lekker niet doen, dus. Weg met social media. Of juist gewoon eens posten dat je een kakdag hebt. Zal je merken dat je heus niet de enige bent. Maar verder: weg met Instagram en Facebook.

Netflix & Vreten

Aranka op Instagram: ‘Vreten, vreten, Netflix kijken, stomme spelletjes op je telefoon spelen en had ik al eten gezegd?’ Gewoon helemaal mee eens.

Taken afvinken

Mijn vriendin Edith is echt een actief type dat positief in het leven staat, maar ook heus wel eens een mindere dag heeft. ‘Ik pak een klusje aan. Als je een ✔ ergens achter kan zetten, ook al is dit huishoudelijk iets, is dat positieve handeling. Het kan iets sufs zijn als besteklade uitsoppen.’ Dit is een hele goede tip, door taken af te vinden maken je hersenen een geluksstofje aan! Het kan inderdaad maar iets heel simpels zijn, zoals de vuilnis wegbrengen of de vaatwasser uitpakken. Op dagen dat ik me niet zo best voel heb ik de neiging om de boel de boel te laten, maar ik wéét dat ik me beter voel als ik wat onbenullige dingen aanpak.

Het mooie is, dat je kakdag door deze tips misschien wel ineens verandert in een oké dag. Laten we niet meteen van stapel lopen en de kakdag willen omdraaien in een fantástische dag, maar een oké dag is prima. Dat is niet per se het streven van deze tips, maar het kan natuurlijk wel zo zijn dat je je zo goed gaat voelen dat je kakdag gewoon helemaal overgaat. Ik stap niet vaak met het verkeerde been uit bed, maar als dat wel zo is, gebeurt het ook soms dat het maar van korte duur is. Dat ik als ik onder de douche sta al denk dat het vandaag helemaal niks gaat worden, maar dat dat na een wandelingetje met Kees eigenlijk al heel erg meevalt. Realiseer je ook dat je het niet makkelijk voor jezelf maakt als je ’s ochtends al denkt ‘Het wordt he-le-maal niks vandaag.’ Nu kan ik ook niet zoveel met de hyperpositieve gedachte ‘vandaag wordt een fantastische dag!’ als ik dat helemaal niet voel, maar je kan de dag ook gewoon een kans geven. En als die na de lunch nog steeds kak blijkt te zijn… dan is er morgen weer een dag.

Wat doe jij op een kakdag? Kan je wat met deze tips?


Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.

Gerelateerde artikelen

23 reacties
  1. Lianne

    HEER-LIJK artikel. Lekker nuchter, maar positief – heeft alles.

  2. Ingrid

    Voor mij werkt het het beste om na te gaan wat maakt dat het een rotdag of vervelend moment is. Als het dan lukt om er even naar te kijken heb ik er al afstand van en kan ik kijken wat ik nodig heb. Vaak als ik er dan even bij heb stil gestaan dan zakt het weer.

  3. karlijn

    Wat een fijn artikel Cynthia!! Heerlijk relativerend, en ik denk ook toe te passen op een wat langere periode dat je niet zo lekker in je vel zit. Natuurlijk werkt het voor iedereen anders, maar voor mij was het wel even een eye-opener dat ik niet tegen mezelf moet vechten, maar juist lief moet zijn voor mezelf zodat ik weer uit mijn dalletje kan krabbelen.
    Dankjewel! xx

  4. Roos

    Ik heb regelmatig een Kak Dag. Dat heb ik vaker als het te druk is of als er te veel stress is. Ik ben full time moeder van een kindje dat (nog) niet naar de opvang gaat, dus er moéten gebeuren. Een dagje minder hard m’n best doen kan eigenlijk niet. Sterker nog, hoe meer ik laat merken dat ik een Kak Dag heb, hoe sterker mijn dochter daar op reageert… Dus ik probeer inderdaad het dan te accepteren en minder hoge eisen te stellen. Dan maar meer (samen) tv kijken of een snelle pasta pesto op tafel. Maar een dagje heerlijk alleen zwelgen en Netflixen, waar kan ik me aanmelden? 🙂

    • Lotte

      Best wel herkenbaar. Ik vond het zo lastig dat als ik een kak-dag had dat mijn kindje daar ook zo op reageerde, met als gevolg dat het er niet beter op werd. Nu met regelmatig werk en een kindje die steeds meer zelf kan spelen, zijn die erge dagen er niet meer.
      Voor de rest voor mij: naar buiten voor een stevige wandeling en vroeg naar bed. En een overzichtje maken wat er nog ‘moet’ in de week zodat ik mij daarop instel.

  5. Lousaa

    Het is bij mij pas een kakdag als ik laat op de bank plof en me afvraag of ik überhaupt iets nuttigs of aangenaams heb gedaan of meegemaakt. Ik heb werk en kinderen en een partner en ik ben gezond en mobiel en welvarend en verstandig genoeg om plannen te kunnen maken en uitvoeren. En ik ben oud en wijs genoeg om te kunnen relativeren. Dus het is zelden écht een kakdag.

    En wakker worden en die conclusie al trekken…. noem me calvinistisch, maar die komt bij mij gewoon niet voor. Tuurlijk, ik heb wel eens niet zo’n zin, of ik ben lui. Of ik baal van een klus of ik zie ergens tegenop. Maar dat is allemaal nogal onbeduidend als je erover nadenkt. Als je er niet te lang bij stil staat, is het ook zo weer over.

    Kortom: niet te moeilijk over doen. Zeker geen ding van maken. Doen wat je kunt en geen idiote eisen aan jezelf stellen. Maar dat moet je elke dag als uitgangspunt hebben 😁.

  6. Aranka

    Hahaha, yess! Ik heb zo vaak een kakdag, ik geef het dan gewoon toe en doe gewoon lekker dingen waar ik blij van word zoals ja, vreten en Netflix kijken, haha!

  7. Glamourista

    Ooohja, herkenbaar hoor! Lekker eten en dan wat domme taakjes doen, checkkk!

  8. Nicole

    Als je een “gewone” baan hebt, accepteert niemand het als je een K-dag hebt. Dus gewoon doorgaan met ademhalen en gaan.

    • Cynthia Schultz

      En dan kan je nog een heleboel van deze tips gebruiken 🙂

    • Suuz

      Ik heb gelukkig gewoon collega’s met wie ik dat kan bespreken en we kunnen er dan ook wel weer om lachen samen. Elkaar soms een beetje ontzien of uit de wind houden. Je zult nog steeds gewoon je werk moeten doen, maar met een beetje begrip of gezamenlijk zwelgen is het toch al anders.

    • Jacky

      Niet mee eens, ik heb een gewone baan en als ik een Kakdag heb dan laat ik dat weten aan de collega’s met wie ik direct samenwerk; even geen ingewikkelde vragen stellen vandaag, sorry als ik kortaf reageer en ik doe alleen even het hoognodige. Morgen ben ik er weer voor alle extra dingen.
      Waarderen mensen ook als je dat aangeeft en vaak proberen ze je juist te helpen door te ontzien, of lekker bakkie thee te halen etc.

  9. marrie

    Wat ik vaak doe is online shoppen, chocola eten, slapen, you tube kijken en makkelijk eten,
    bijv. pizza of patat. Als ik moet werken zet ik een knop om en ga gewoon door.

    • Annemiek

      Herkenbaar! Werkt wel.

  10. Freya

    Ik had laatst ook een enorme kak-dag. Tot 15.00 chagrijnig op de bank gezeten, denkend aan alles wat ik eigenlijk zou moeten doen. Toen ben ik maar ‘domme’ klusjes gaan doen, waarover je niet hoeft te denken. Keukenkastjes reorganiseren, (dingen organiseren helpt zo goed voor mij!) alvast powerpoints stylen en met een vrolijk muziekje in boodschappen doen bij de AH XL (meer ruimte = minder stress). Toen was ik al een stuk blijer dat ik toch nog wat productiefs had gedaan en heb ik een lekkere curry van Jamie Oliver gemaakt. Uiteindelijk werd het toch een hele fijne dag, en die daarna had ik ook veel meer energie om aan school te gaan zitten.

    Fijn artikel! Hoewel ik van slecht eten, veel slapen en netflix me meestal alleen maar naarder ga voelen. Wel wat Emmy zegt, accepteren dat je je niet goed voelt is al een hele opluchting.

  11. Mariska

    Ik ga dan altijd lekker Mac Donalds halen en dit in bed opeten. Alleen is het wel handig om niet ineens iets nieuws te gaan proberen. Had laatst een nieuwe burger geprobeerd die ik niet lekker vond en toen werd ik helemaal sneu. Niet doen op een kakdag 😉

  12. Mariska

    Slapen en Netflixen doet het ‘m meestal wel ja! En morgen weer een dag is een instelling die daar ook wel bij helpt 🙂

  13. Liset – Beautydagboek

    Haha, ik moet zo lachen om de term ‘kakdag’ :D. Soms heb je inderdaad zo’n dag dat je extra chagrijnig bent of dat dingen mislukken. Soms helpt een potje huilen en ga je daarna weer door. Maar vaak is het gewoon accepteren en doorgaan. Morgen is weer een nieuwe dag! En als het weekend is: lekker shoppen! Helpt overal tegen ;).

  14. rachel

    het ligt eraan wat voor kak dag ik heb, als ik veel pijn heb ja dan moet ik het wel accepteren en los laten tot de volgende dag maar als het mee valt ben ik heel eigenwijs en ga gewoon door en ja uhh met een humeur en alle gevolgen van dien hahah. ik kan er gewoon heel slecht tegen als dingen blijven liggen of werk niet af komt

  15. Sofie

    Ik accepteer bet maar probeer er niet in te blijven hangen. Ik ga mezelf verwennen met wat extra’s. Bijvoorbeeld opgeschuimde melk in plaats van een scheut koffiemelk en ik kook vaak mijn lievelingseten. ‘S avonds wat vroeger naar bed. Dus niet super veel vreten ofzo, dat is toch ook nergens voor nodig? Vaak komen zulke dagen door slaaptekort..

  16. Annet

    ik probeer er juist helemaal níet aan toe te geven en ga zeker niet eten omdat je daar later toch alleen maar spijt van krijgt. Ik zet mijn favoriete “motivatie” muziek aan op mijn koptelefoon (in mijn geval armin van buuren), ga naar buiten en loop een half uur flink door en als ik dan weer binnen ben is mijn humeur al vaak een stuk beter. Dan meestal even een lekker tijdschrift en som nog wat lekkere stretch yoga.

  17. Tineke

    Ik kruip op zo’n dag ook het liefste terug in bed. Gewoon om te slapen en lekker vlogs te kijken.