Structuurjunkie vragentijd: antwoord op jouw structuurvragen

Laatst deed ik op Instagram zo’n leuk vragenvakje in mijn Stories waar je jouw vraag kon stellen over planning en productiviteit. Vandaag beantwoord ik hier zeven vragen van. Over bijvoorbeeld uitstelgedrag, ruimte voor spontaniteit en ontspanning. Je kan onder deze blogpost jouw vraag stellen voor de volgende keer!

Leestijd

Fabienne: Hoe zet je door als je motivatie op begint te raken?

Als ik een dag aan het werk ben en mijn motivatie of focus zakt weg, helpen een paar verschillende dingen. Ten eerste pauze nemen. Afstand nemen van het werk en even iets totaal anders doen. Een stukje wandelen met Kees, even wat lezen, wat te drinken pakken, uit het raam staren… Het helpt dan om ook niet op mijn telefoon te kijken. Wat ook kan helpen is wat ik mijn focusritueel noem. Dit ritueeltje doe ik als ik weet dat ik echt even (opnieuw) wil focussen. Ik zet dan een muziekje aan (instrumentaal,  want ik raak afgeleid door stemmen), ik zet een goede cappuccino voor mezelf en ik pak wat lekkers. Ik installeer mezelf dan aan tafel en dan besluit ik: nu ga ik aan het werk. Punt. Meestal helpt dat goed, en als ik dan eenmaal weer begin, dan gaat het bijna vanzelf. Wat ook kan helpen is jezelf een beloning geven als je je taak afhebt of als de werkdag voorbij is.

En: soms helpt het me ook heel erg om even ergens anders heen te gaan om te gaan werken. Een koffiezaakje of restaurant. Als ik daar dan eenmaal zit met het doel om gefocust te werken, dan doe ik dat ook.

Caitlin: Heb je tips voor faalangst/uitstelgedrag?

Faalangst en uitstelgedrag heeft met elkaar te maken, maar zijn eigenlijk twee losse dingen. Uitstelgedrag kan door faalangst komen, maar dat hoeft niet per se. Als het gaat over uitstelgedrag, is de enige remedie: doen. En dan wel op de eerstvolgende werkdag als eerste taak van je dag. Dan heb je het er op zitten en kan je er niet meer tegenaan hikken. Je kan dan met jezelf afspreken dat je maar tien minuten met deze taak bezig hoeft. Je zal merken dat het meevalt als je eenmaal begonnen bent en dat je dan doorzet en de taak helemaal afmaakt.

Als we het over faalangst hebben, is het heel belangrijk dat je leert dat fouten maken normaal, menselijk en zelfs heel leerzaam is. Dat is natuurlijk niet iets wat je zomaar even leert, of wat je nu gelooft als ik dat tegen je zeg. Maar denk eens even aan iemand waar je tegenop kijkt. Denk je dat die persoon nooit dingen verkeerd heeft gedaan? Dat er nooit dingen mislukt zijn? Dat deze persoon alleen maar succes heeft? Vaak lijkt dat aan de buitenkant zo, maar dat is nooit het geval. Ik heb ook zoveel fouten gemaakt, zoveel dingen verkeerd gedaan, en ik maak nog steeds elke dag fouten. Voor mij helpt het om veel dingen als een uitprobeersel te zien. Dingen zijn eng, maar ik probeer het toch maar, want ik ben te benieuwd hoe het is en of het me lukt. Als het vervolgens niet werkt of als ik het niet kan, dan heb ik het toch maar geprobeerd. Wat is het ergste wat er kan gebeuren? Bedenk dat echt. Meestal valt de uitkomst echt wel mee.

Rianne: Structuur voelt soms zo saai en beklemmend. In chaos meer inspiratie. Geef jij chaos ruimte?

Ja! Veel mensen denken dat ik van minuut tot minuut plan, en al plan ik veel, dat is niet het geval. Meestal heb ik per week twee dagdelen (op werkdagen) zonder afspraken of taken. Op deze momenten werk ik wel, maar dan zie ik wel wat er op mijn pad komt en waar ik zin in heb. Er is dan niks urgents, niks wat per se dan moet, dus dan ga ik een beetje met de flow mee.

En: een planning is meestal best flexibel. Natuurlijk zijn er dingen die echt vandaag of deze week moeten, en natuurlijk zijn er afspraken of andere plannen die vaststaan, maar daaromheen kan ik best wat schuiven. Het voordeel van ondernemer zijn is dat ik juist alle vrijheid heb en als een dag anders loopt dan gepland is dat helemaal niet erg. Zeker in de zomer ben ik altijd wat flexibeler en neem ik meer ruimte en tijd voor spontane acties.

Maar… ik moet wel zeggen dat ik gewoon niet zo goed functioneer in chaos. Chaos is voor mij onrust en daar word ik mentaal dan ook weer onrustig van. Dus het is niet dat er nooit chaos heerst bij mij, maar het is niet mijn favoriete modus. Dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Lindsay: Ik voel me soms geblokkeerd door de hoeveelheid werk. Wat doe ik daarmee?

Dat herken ik wel. Voor mij helpt dan: overzicht creëren. Dus zorgen dat ik weet wat wanneer gedaan moet worden (of af moet zijn). Ook helpt het om te checken of mijn gevoel klopt. Soms maak ik dingen in mijn hoofd groter dan ze zijn, en blijkt het allemaal best mee te vallen als ik er even goed voor ga zitten.

Daarna is de enige oplossing: het werk bij de lurven grijpen en aan de slag gaan. Dat is de manier dat de stapel werk minder wordt! Of hulp vragen natuurlijk, of dingen uitbesteden.

Naomi: Mijn grootste struggle bij productiviteit is bij gebrek aan (tijds)druk. Kun je daar wat mee?

Jazeker. Persoonlijk ken ik dit niet, maar ik krijg deze vraag wel regelmatig. Er zijn veel mensen die echt een deadline of druk van buitenaf nodig hebben om aan een taak toe te komen. Wat goed helpt bij mij is om zelf een duidelijke planning te maken en deadlines af te spreken met mezelf. Er is dan geen baas of opdrachtgever die op je werk zit te wachten, maar je hebt het wel opgeschreven in je agenda of planner, en dat is al een bepaalde druk. Je wilt die taak toch kunnen afvinken. Daarnaast weet je vast hoe knagend het voelt als je een taak maar blijft uitstellen. Hoe lekker is het als je het gewoon al doet? Dan is het af en kan je weer licht en vrij verder met wat anders.

Lou: Ik zou graag je adviezen willen horen over hoe je weer loskomt uit je focus. Dus hoe ontspan je weer?

Als ik heel gefocust heb gewerkt dan helpt het voor mij om echt bewust te kiezen voor ontspanning. Ik neem heel bewust pauze rond twaalven, dan doe ik mijn laptop dicht, leg ik mijn telefoon weg en ga ik lunchen. Ik zeg dan als het ware tegen mezelf: nu is het even klaar, ik neem mentaal en fysiek afstand van werk. Na een dag of week gefocust werken en veel met mijn hoofd bezig zijn doe ik eigenlijk hetzelfde. Ik evalueer mijn dag of week even, ik vink af wat ik gedaan heb, klap mijn laptop dicht en besluit: nu is het klaar. Dat heeft wel wat jaren oefening gekost en het lukt heus niet altijd, maar meestal gaat het aardig. Ik weet zeker dat ik op werkvlak minder goed presteer als ik niet genoeg pauze en vrije tijd neem, dus door dat ik me bewust ben van dat belang, kan ik voor mijn gevoel ook makkelijker de keuze maken te ontspannen.

Linda: Ik hou van plannen, maar hoe zorg je dat er ook ruimte is voor spontane acties of uitjes?

Deze vraag heeft iets overlap met de chaos vraag van Rianne. Aanvullend hierop: ik houd elke dag een uur in mijn werkdag ‘open’ voor onvoorziene dingen. En ik probeer mijn week- en maandplanningen altijd ruim te houden zodat er inderdaad ruimte blijft voor uitjes en leuke dingen, want dat is juist zo leuk! Daarnaast kan ik vaak wel schuiven met mijn planning, daar heb ik geen problemen mee.

Volg je mij al op mijn Structuurjunkie instagramaccount? Hier post ik dagelijks over structuur, planning en productiviteit. Heb jij een vraag voor de volgende keer? Stel hem dan gerust hieronder!


Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.

Gerelateerde artikelen

9 reacties
  1. Roos

    Leuk artikel! Handige tips… Zelf best wel veel last van uitstelgedrag:)

  2. Saskia

    Goede vragen, duidelijke antwoorden! Hier kunnen we wat mee 😉

  3. faalangst

    “Als het vervolgens niet werkt of als ik het niet kan, dan heb ik het toch maar geprobeerd. Wat is het ergste wat er kan gebeuren? Bedenk dat echt. Meestal valt de uitkomst echt wel mee.”

    Ik kan mijn studies falen en geen diploma halen, ik kan mijn job verliezen, hierdoor kan ik misschien geen of te weinig geld verdienen en mijn rekeningen niet betalen. Nou ja ik kan mij best wel héél veel fout gaan bedenk ik mij. De inzet van de meeste mensen hun activiteiten (studies, werk, etc.) is niet zo vrijblijvend. Er zijn enorm grote gevolgen verbonden aan falen…

    • Cynthia Schultz

      Dat klopt, dat is voor mij niet anders. En toch denk ik: ook dan komt het nog goed. Als ik mijn baan verlies heb ik altijd Willem, Kees en mijn familie nog. Het komt altijd goed op een of andere manier. Zo denk ik in ieder geval.

  4. Annique

    Hoi Cynthia,
    Ik gebruik je planner nu al eventjes en merk dat het me veel rust geeft.
    Wat ik wel heel lastig vind, is het schuiven in mijn planning. Als ik op zaterdag iets heb gepland voor mijn studie, maar dit moet verschuiven naar een andere dag omdat er iets is tussen gekomen, blijf ik een schuldgevoel houden. Ik vind het heel lastig om dit los te laten en dan te genieten van bijvoorbeeld een etentje of iets anders leuks, terwijl ik weet dat ik volgens mijn planning aan de studie had moeten werken.
    Heb je hier tips voor?
    Lees het graag in je volgende blogpost!

  5. rachel

    goed stuk en denk dat je er een hoop mensen mee helpt 😀

  6. Audrey

    Interessant artikel! Knap hoe jij zoveel zelfdiscipline hebt.

  7. Daniëlle

    Nice overzicht! Nog een vraagje…hoe ga je om met schuiven in je planning en een papieren planner hebben? Het wordt bij mij een instant zooitje.

  8. Tineke

    Ik heb heel veel last van faalangst. Heb er een cursus voor gevolgd etc. Maar het zit denk ik ook gewoon in je karakter. Je kunt leren ermee om te gaan en jezelf zo rustig mogelijk te maken. Daar blijft het dan wel bij, het zal nooit helemaal gaan verdwijnen.